Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te selviätte kaaoksesta kotona vai onko teillä aina siistiä (ja miten se on mahdollista???)

09.11.2007 |

Pakko oli kirjoittaa, vaikka taitaa aika vanha ketju olla.

Itse en voi sietää yhtään epäjärjestystä. Okei, mies pitää mua ihjan hulluna siivousjuttujen suhteen. Olen kehittäny kauheasti ideoita siivoukseen liittyen, varsinkin siihen miten saan nopeasti paikat puhtaiksi.

Välillä kyllä itteäniki rasittaa, kun mulla on siivouspakkomielle. Mikään ei saa olla sekasin, ei vaatehuoneet, ei saunatilat ei siis mikään.

Isommat lapset 6v ja 7v kyllä osaavat jo järjestää omat tavarasa, mutta nuo pienemmät 2v ja 3v ei vielä. Joten tähän pikkutavaroidenkin keräilyyn olen keksiny "kerääjän" :) Lelujen keräys käy parissa minuutis, eikä tartte konttailla pitkin lattioita.

Ainoa miinuspuoli jatkuvas siivoukses ja kodin puhtaanapidossa on se, että mulla menee imuri per vuosi. Mies ei tykkää hyvää... Sairaus se on kai tämäkin, mut nautin siitä kun talo kiiltää kokoajan.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset pian 3v ja juuri 1v täyttänyt. Kun pienempi syntyi lisääntyi myös epäjärjestys. Mahdollisesti siksi, ettei enää ollut aikaa siivoamiselle samalla lailla kuin ennen. Lisäksi vanhempikin kylvää jo epäjärjestystä paljon suuremmassa mittakaavassa kuin aikaisemmin.

Yritän aina ummistaa silmäni kaaokselle, vaikka epäjärjestys miten rasittavalta tuntuukin. Meidän arkea on helpottanut ehdottomasti se, että meillä käy siivooja kerran kuussa. Siivoaa koko asunnon hyvin, pesee melkein kaiken. Etsimme joka tavaralle paikan ennen siivoojan tuloa, joten on mahtava tunne, kun edes kerran kuussa koti on aivan tip top. Siisteyttä on helppo ylläpitää, ainakin viikon verran :) Sitten taas repsahtaa, mutta perussiisteys säilyy, vaikka tavarat olisivat hujan hajan. Siistiä tulee myös nopeasti, ei tarvitse siivoilla kuin sieltä täältä. Siivooja hoitaa taas loput kun seuraavan kerran tulee.

Vierailija
2/44 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku sotkee. Meillä on kaksi leikki-ikäistä poikaa, toivottavasti eivät hirveitä traunoja saa äidin siivousintoilusta. Onneksi pääsevät päiväkotiin jahka kuopus täyttää 3v.

Meillä käy siivooja, joten mä pidän yllä vaan sitä siivoojan siisteyttä. En päästä kämppää sotkuiseksi. Asumme rivarissa (115neliötä).

Aamulla herättyämme tuuletan ja petaan sängyt ennen kuin siirryn toiseen kerrokseen. Samoin hampaiden pesun yhtetdessä pesen vessan ja siistin kylppärin. Laitan kaikki tavarau pois näkymästä. Kaikilla tavaroilla on paikkansa. Meillä ei ole epämääräisiä pinoja missään.

Keittiön siistin ennen nukkumaanmenoa, kaikki pinnat on tyhjiä ja pyyhittynä. alehdet, laskut, astiat kaikki oilla paikoilla.

Olohuoneessa sisustus on minimaalinen eli sohvan lisäksi on avkeskus, matto tyynyjä, kirjahylly, jossa myös laatikoita lasten tavaroille.

Työhuonekin on tiptop kunnossa, tietsikkapyödällä ei ole muuta kuin näyttö ja näppis ja hiiri sekä känny.

Ahdistaa kun vaatehuone on sekasortoinen, tekis mieli heivata sieltä kaikki kaatopaikalle!!!!

Lastenhuoneessa siedän epäjärjestystä jonkin verran (oppimisen tulos), illalla kuitenkin ennen nukkumaanmenoa laitan yksin tai lasten kanssa kaikki lelut takaisin sinne minne kuuluvat. Autot on autolaatikossa ja pikku-örkit örkkilaatikossa. Askartelutarvikkeet askartelukaapissa ja legot legolaatikossa...

Huh huh!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...eli vipinää riittää. Olen kotiäiti, joten arvatenkin tietää miten ajan saa kulumaan. Olen ehkä turhankin tarkka että kodin pitää olla siisti ja kunnossa. Imuroin joka päivä alakerran (yläkerran kerran viikossa), pakostakin kun noita eläimiä on ja nuorin ryömii pitkin lattioita. En koe sitä rasittava, pikemminkin se on tapa. Eläimet ovat alakerrassa, ainostaan akvaario on yläkerrassa. Aina iltaisin lapset saavat kerätä lelunsa huoneittensa lattioilta paikoilleen, esim. legot omaan laatikkoon. Eli pientä "pintasiivousta" päivittäin ja sitten joskus oikein kunnolla lattian pesun kera. Minusta on ihanaa sisustaa kotia ja pitää se myös nättinä ja siistinä. Iltaisin kun saan tuon nuorimman nukkumaan niin korjaan hänen vauvalelut lattialta lelukoppaan. Samoin kun hän on päikkäreillä niin korjaan yleensä, en aina, lelut pois lattialta. Jos kotona on järjestys ja asiat kohdallaan niin lapsetkin oppivat pitämään tavaroistaan huolen. Pesukone pyörii yleensä pari kertaa viikossa samoin astianpesukone kerran viikossa. Tiskaan päivittäin. Samoin lapsilla on omat mukit joista juovat päivän aikaan, huuhtelen ne aina käytön jälkeen. Tämä säästää kummasti. Ruokailut keittiössä eikä olohuoneen sohvalla. Tosin välillä hemmotellaan sohvalla pikkunaposteltavan kera. Eli perussiistiä ja tervettä järkeä ettei kaaos saa valtaa. :)

Vierailija
4/44 |
10.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ymmärrä (entisenä siivoiushulluna) teitä, joilla aikaa riittää siivoiluun. Minulla on vain yksi kaksi kuukautta vanha vauva, eikä mulla aika riitä paikkojen puunailuun. Tämä vauva ei edes osaa vielä aiheuttaa kaaosta itse. Yritän kovasti tätä tuo tullessa, vie mennessä periaatetta toteuttaa välillä huonoin menestyksin, koska vauvani on malttamatonta persoonaa ja haluaa kaiken heti. Meillä on kaaosta koko ajan. vaipan vaihtoalustat pitkin lattioita, pyykit olohuoneessa kuivumassa joka päivä, aina jotain tiskiä tiskaamatta, pyykkikori pullollaan kusisia ja pukluisia vaatteita. Likaista ei niinkään. Tartumme imuriin kyllä kun siltä näyttää ja tiskaamme astiat sillon kun ehtii. Vauvamme ei nimittäin nuku kun öisin tai vaunuissa, eikä viihdy kantoliinassa. Minkäs sille sitten voi kun yhdellä kädellä puunaaminen on mahdotonta. Mielestäni pari kertaa viikossa kun imuroi, hoitaa lattiat puhtaaksi ja vessa sekä pölyt pyyhkii niin riittää. tiskaa kerran päivässä ja keräilee tavaroita silloin kun niitä sattuu olemaan niin paljon ympäriinsä ettei kävelemään mahdu, on riittävästi. Itse olen sitä mieltä ettei lasta siivoamalla kasvateta, vaan yhdessä ololla! Näin meillä nyt ja tulevaisuudessakin.... keskittykää ihmiset OIKEASTI tärkeisiin asioihin!

Vierailija
5/44 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen kun lueskelin tätä ketjua, niin iski ihan pahan mielen. Voi johtua todellakin hormooneista, kun alkaa synnytys olla lähellä ja on tämä pesänrakennusvietti pahimmillaan...

Meillä on totaalinen kaaos. Ja vaikka luulisi, että kaksi aikuista ja kohta 9-vuotias neiti osaisi pitää järjestystä jo yllä, niin ei. Osittain kaaos johtuu muutosta, mutta siitäkin on jo useampi kuukausi aikaa... Ja toisaalta pentukoira tuhoaa paikkoja, mutta onhan tuo jo kohta vuosikas... Pahin ongelma on varmasti hamstraus. Mummolta olen sen varmasti perinyt ja oppinut. Se mitä on omasta takaa, sitä ei tarvitse ostaa. "Mitä meillä ei oo, sitä myö ee tarvita", sanoi mummo monesti.

Jos kunto kestäs, niin siivoisin ennen vauvan tuloa. Mutta alkaa olla jo niin tulakaa, etten pääse kunnolla kävelemään edes, saatikka kumartelemaan lattialta tavaroita ja roskia... Illalla ihan itku tuli ja kun mies kyseli, että mikä on, niin sanoin, etten pääse kotiin vauvan kanssa. Asiasta oli ollut jo aijemmin puhetta, etten tahdo tulla kotiin vauvan kanssa, jos koti näyttää tältä. Mies sanoi, että "kyllä sinä pääset, älä pelkää, minä kutun kaikki kaverit varpajaisiin siivoomaan..." =D Juu, kivah. Sitten siivoillaankin varpajaissotkujakin. =P

Jospa tämä helpottaa, kunhan vauva syntyy ja saisi edes pienen alun siisteyteen. =)

Vierailija
6/44 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"AMA

koska te siivoojat olette teidän lasten kanssa?? lattioden ja kaapinovien peseminen monta kertaa viikossa?? sun lapsilla on varmaan paljon allegioita kun on koko ajan steriiliä. ei mekään paskassa uida mutta kovin hurjalta kuullostaa"

Minä voin vastata tähän. :)

Olen aina pitänyt kotini siistinä. Ovenkahvat desinfioidaan säännöllisesti, eikä kaapinovissa näy sormenjälkiä. Lattiat ovat puhtaat, kaapit järjestyksessä

eikä vessa haise.

Silti yhdelläkään lapsella ei ole mitään allergioita, edes korvatulehduksia ei ole ollut koskaan. ;) Ja lapsille kyllä on aikaa, sitä viettää sitten vähän vähemmän aikaa netissä tai telkkarin ääressä.

Mun kolme vinkkiä kaaoksen hallintaan

*vie mennessäs, tuo tullessas

*lapset mukaan kotitöihin!

*paikka tavaroille, tavarat paikoilleen. (tämän osaa meidän perheessä kaikki)

Muksut palkitaan kotitöistä. Paitsi että sänky pitää pedata, omat sotkut siivota ja oma huone pitää järjestyksessä. Tarran saa jos vie roskat, pyyhkii pölyjä, ruokkii kissat... Kymmenestä tarrasta saa sitten palkinnon, joskus arvokkaamman, joskun vain jonkin pienen kuten tarra-arkin tms.

Meillä lapsille ei ostella tavaraa muuten kuin synttäreinä ja Jouluna, joten ovat motivoituneita tekemään hommia saadakseen jotain kivaa itselleen.

Meillä on suht pieni talo (110m2) ja tosi vähän kaappitilaa mutta silti paikat on järjestyksessä. Kaikelle roinalle kun on paikkansa, ja vien säännöllisesti tavaraa kirppikselle tai kiertoon lojumasta nurkista. :)

Keittiö siivotaan aina ihan heti ruokailun jälkeen, sänky pedataan heti aamulla ja pyykit viikataan kaappeihin suoraan narulta. Helpompaa tehdä vähän kerrallaan pitkin päivää, kuin selvittää kauheaa sekasotkua sitten harvemmin...

(muksut 5,6, ja 8)

Vierailija
7/44 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kuulla, että on joku ihan normaalikin ihminen täällä sanomassa mielipiteitään. Mua on aina ärsyttänyt kaikki siivousfriikit ja puhtaudesta pingottajat. Miksei suosittaisi vain normaalia perhe-elämää?

Lapsena opin kotoani siivousmallin, isä oli pikkutarkka pilkunnussija tässä asiassa ja silloin jo osasin inhota tätä piirrettä ihmisessä. Siis kapinoin vastaan. Joo joo, olen suht koht nuori äiti (25 vuotta ja 2 lasta 3v ja 1v), mutta en missään nimessä halua antaa heille sitä samaa friikkimallia siivouksesta minkä sain itse lapsena.

Olen saanut opiskeluni yhteydessä puhtaanapidonkoulutuksen, eli siis osaan, mutta nyt kysymys on siitä miten haluan päiväni kuluttaa. Mieluiten tietenkin töissä, mutta nyt se ei ole mahdollista, niin toinen vaihtoehto on sitten OLLA LASTEN KANSSA. Ihan vaan vaikka istua sinne lastenhuoneen lattialle, tanssia lasten kanssa niiden lempilevyn tahtiin, olla läsnä ja lähellä. Se on ainakin mun elämäni suola tällä hetkellä kun lapset ovat pieniä. Murehditaan siivoamisista sitten perjantaisin, jolloin siivotaan koko talo, katosta lattiaan. Tiskit hoidetaan joka päivä eikä ole tiskikonetta, pyykkiä pestään sillon kun kone saadaan täyteen. Ei siis stressiä. Perjantaisin sitten alan uurastamaan aamusta lähtien, lasten kanssa leikin varjolla ja yleensä iltaan mennessä ollaan saatu siivottua, yleensä :) Joka toinen viikko vaihdan lakanat joka sänkyyn ja pesen ne samantien pois viemästä tilaa pyykkikorissa, mutta tämäkin vain perjantaisin.

Muuten meille vallitsee tasasentappava lelu/tavara kaaos, mulle vaan siivoamista tärkeämpää on viettää aikaa lasten kanssa.

-Elli-

Vierailija
8/44 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää eniten se, että likaset astiat tekevät keittiöstä siivottoman, lattialla, sohvalla ja tuoleilla lojuvat vaatteet jne. Kuitenkin siivoan päivittäin!

JOku sanoi, että kämppä pysyy siistinä kun on kaks aikuista jotka huolehtii sen siisteydestä - NIIMPÄ... kun oliskin kaks huolehtivaa akuista, mutta kun on vain yksi siistijä-siivooja ja toinen sotkija, joka siivoaa tai laittaa pyykkiä vain pyydettäessä miljoonaan kertaan. Myönnän itse, että aiheutan kyllä yhtäpaljon sotkua kun miehenikin ellei jopa enemmän kun hoidan lapsia enkä aina kerkeä astioita kerätä pöydiltä.

Meillä on siis 2v. ja 6 kk ikäiset lapset. 2v. ei vielä kuitenkaan ymmärrä laittaa leluja paikoileen ja hakee niitä sitämukaan kuin kerkeän viemään paikoilleen. Eli aivan turha kesken päivän mitään kerätä. 6kuiselle pitää sitten kasatakin niitä leluja ympäriinsä tietyn välimatkan välein, että viihtyisi lattialla edes tovin.

Meidän siivous-kodinhoito systeemit:

- tiskikone tyhjennetään heti aamusta niin saa kaikki päivän tiskit heti koneeseen ja keittiö pysyy kohtuu-siistinä.

- Kuivausrummusta tulleet vaatteet viikataan samantien. Leväytän ne käytävän lattialle niin ne on PAKKO hoitaa ASAPpina.

- MAtot on rullattu kesän ajaksi ja imurin tilalla on lattia-lastain ja kostea mikroliina, jolla pyöräytän lattiat päivittäin niin että työnnän lastaimella kaikki lattialla olevat asiat kasaan. Siitä sitten korjaan lelut lelukoriin ja roskat roskikseen, sukat pyykkiin.

- Meillä on monta pientä lelukoria jolla kuskataa pikkulelut lastenhuoneeseen. Pari tuollaista koria on myös olohuoneessa (puolivuotiasta varten) ja lelut vaihtuvat niissä kun käyn tyhjäämässä ne lastenhuoneeseen.

Syntimme:

En petaa sänkyjä kuin jos tulee vieraita. Meillä ei oleskella makuuhuoneessa joten aivan sama onko peitot ojennuksesa vai ei.

Usein yksi huone on kaaos-huone. Yleensä meidän makuuhuone. Korjaan pöydillä ja tasoilla olevia tavaroita-papereita nippuihin ja kuskaan makuuhuoneeseen odottelemaan niiden selvittämistä.

Säilytämme "puoliksi" käytettyjä vaatteita makuuhuoneen nojatuolilla jossa onkin aikamoinen kasa. Välillä kasa rojahtaa lattiallekin.

Kodinhoitohuone on pysyvässä kaaoksessa. Ovelta törmää vessapaperi ja vaippasäkkeihin. Lasten talvivaatteeet roikkuvat pestyinä vieläkin tangossa. Pyykki ei pysy korissa vaan pursuaa yli.

Vaatehuoneeseen ei mahdu edes kävelemään. Ovelta törmää kaksosrattaisiin ja äitiyspakkauksen laatikkoon (joka siis on esillä siksi, että laitan sinne melkeimpä viikottain käyttämättömiä lastenvaatteita). Lisäksi vaatehuoneessa on isoja pahvilaatikoita odottamassa kaatikselle pääsyä tai jotakin muuta tarkoitusta.

Vierailija
9/44 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aihe vieläkin " ylhäällä" . Pakko kertoa, kun eilen naapuri poikkesi tässä yllättäen ja huomasimme, että hän ihmetteli meidän sekasotkua. Meidän silmiimme se ei edes ollut kaaos vaan paljon tavaroita oli levällään ja sohvatyynyistä oli tehty maja. Varsinainen kaaoshan on sitten jo aivan muuta, esim. jos ei ole vuorokauteen ehtinyt korjata astioita keittiössä, tiskipöytä vyöryy... Tiedätte varmaan tilanteen. No, tuolla naapurilla on kotonaan erittäin perinteinen kotirouva, joka siivoaa päivisin, kun mies on töissä (lapsiakin on " sotkemassa" , mutta he käyvät tarhassa oppiakseen suomen kieltä). Eri perheillä on hyvin erilaiset standardit.

Vierailija
10/44 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua ei pieni epäjärjestys haittaa :)

kerran viikossa tehosiivous eli imurointi, nihkeällä pyyhintä, pölyt pois sekä vessan puunaus, matot tuulettumaan.

muutoin pitkin viiikkoa iltaisin keittiö tiptop kuntoon ja tuulikaapin siistintä (apua tätä hiekan määrää) sekä pyykkihuoltoa. lelut meillä siivotaan myös aina iltaisin paikoilleen.

tämä tuntuu meillä riittävän :)

Vierailija
11/44 |
09.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti oikeen ruveta kirjoittamaan tänne kun rupesi " ahdistamaan" tämä jatkuva kaaos kotona. Pidän siitä, että kotona on siistiä ja mahdollisimman vähän tavaraa esillä. Nyt kuitenkin 2,5 vuotias neiti levittää tavaraa sitä mukaa kun minä siivoan ja tuntuu todella järjettömältä käyttää koko päivä siivoamiseen. Ja vauvaakin pitää imettää, ulkoilla ja laittaa ruokaa jne. jne. jne.

Tämä " ahdistus" alkoi siitä kun vierailin uudella tutullani, jolla myös kaksi pientä lasta ja koti kiilsi puhtauttaan ja kaikki oli niin siistiä.

Miten te saatte kaaoksen parhaiten aisoihin vai suljetteko silmänne siltä?

Vierailija
12/44 |
09.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla kun kiiruhdamme kerhoon, niin saattaa jäädä sängyt petaamatta yms, mutta hoidan ne sitten heti kun tulemme kotiin ja poitsu alkaa päikyille.

Hmm, mitenhän tämä näin menee....Pitää oikein itekkin miettiä...:)

Noh, molemmat ollaan siistejä me vanhemmat. Mies on kovempi siivoaan ja minä järjesteleen paikkoja. :) Hyvä työnjako. Ja kun toteuttaa ajatusta vie mennessäs tuo tullessas, niin kyllä sitä siistinä koti pysyy sekä asioille on oma paikkansa, missä ne myös on, eikä jätetä lojumaan pitkin poikin.

Lelut tietty on välillä aika hujan hajan, muuallakin kuin leikkihuoneessa, mutta ne kerätään sitten aina päikkyjen aikaan ja toisen kerran illalla.

Ei sitä sotkua niin paljon tule, kun on kaksi aikuista ja yksi pian 1 v 8 kk poika. :)

Siivouspäivinä on helppoa, kun ei tartte ekaks hirveää sotkua raivata vaan voi suoraan vaan rueta siivoaan.

Iso helpotus meille on ollut kun hankittiin vastikään tiskikone. Ennen ei ollut ja silloin piti tiskata käsin 1- 2 krt päivässä.

Vierailija
13/44 |
09.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin siistin vielä tarkemmin paikat jos on vieraita tulossa, etenkin uusia tuttavuuksia.

Vierailija
14/44 |
09.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina aika kohtuu siistiä. Leluille on helpot paikat esim. lelulaatikko, johon helppo kipata kaikki. Kirjoille oma hylly, legoilla oma laatikko yms. Kun jokaiselle tavaralle on järkevä paikka, on helpompi pitää järjestystä yllä. Olisiko teillä kenties liikaa lelujakin? usein kaaos tulee siitäkin, että lapsilla on liikaa...Minusta vähän ja järkevää, on hyvä periaate. Siivouksesta muuten; tiskit laitan sitä mukaan kun tulee, pesukone pyörii joka päivä, imuroin joka toinen päivä. Kun koko ajan pientä tekee niin kaaosta ei ole juuri koskaan.

Vierailija
15/44 |
10.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyrin pitään huushollin siinä kunnossa ettei hävetä jos tulee yllätysvieraita, ja itselläkin on mukavaa:)

meillä on ensinnäkin hommattu kaikenmoisia säilytysjuttuja. ne ikean katosta riippuvat putkiverkkohyllyköt on aivan hauskat mielestäni. osittain on niin että esim oma vaatekaappini ei ole ihan järjestyksessä, mutta ainakin kaikki vaatteet on aina kaapin sisäpuolella. kun ei ikinä jätä vaatteita " vähäksi aikaa" tuolille tai sängyn päälle, ei niitä tarvitse sitten keräillä isoa kasaa.

sänky pedataan aina heti aamusti. ja sitten täytän ja laitan pyykkikoneen päälle. sillä aikaa kun pesukone käy, puuhaan muuta. esim tyhjennän tiskikoneen (laitan sen päälle suunnilleen joka toinen ilta nukkumaan mennesä). jossain vaiheessa viikkaan kuivuneet pyykit ja vien ne heti kaappeihin, en jätä niitä mihinkään puhtaan pyykin koriin odottelemaan.

täytän tasku- ja täyttövaipat saman tien samalla kun laitan hyllyille, että ei tarvitse sitten vaippaa vaihtaessa ryhtyä taittelamaan täyttöjä. meillä siis kestovaippaillaan, josta pidän erityisesti siksi että roskia ei tule. joka kauppareissulle otan mukaan pari pussia energiajätettä, niin ei tarvitse kotipihan suloa tyhjennyttää kuin harvakseltaan.

keittiön ja eteisen lattian vedän kostealla mopilla joka päivä. mies imuroi 2-3 päivän välein koko kämpän. putsaan ruokapöydän aina heti syömisen jälkeen. n joka toinen päivä pyyhin keittiön kaapinovet ja pesen tiskipöydän. pari kertaa viikossa pesen vessan ja n kerran viikossa kylppärin.

lakanoita en useinkaan vaihda kaikkea kerralla, vaan esim tänään alulakanat, huomenna tyynyliinat ja ylihuomenna pussilakana (näin ei tule pesupuolellekaan ruuhkaa).

kodinhoitohuone on meidän siisteyden heikoin lenkki, siellä on aina pyykkitelineet auki kun jotain on koko ajan kuivumassa.lisäksi siellä on miehen puntit (ne kun ei sovi sisustuksellisesti mihinkään) ja silityslautakin on aina avoimena, valmiina käyttöön. se kun on " vain kodinhoitohuone" , niin jotenkin tuntuu että mitä väliä:/

kun lapsi nukkuu, järjestelen paikkoja ja kun paikat on järjestelty, luen sähköpostit ym.

kun touhuaa pikkujuttuja monta kertaa päivässä, niin ei tarvitse tehdä isompaa siivousta kuin harvoin;)

(tosin nukkumaanmeno joskus venähtää kun olen päättänyt etten nuku ennen kuin koti on viihtyisänä valmis aamua varten)

Vierailija
16/44 |
10.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos AP, olinkin ajatellut laittaa samanlaisen aloituksen mutten ehtinyt ennen sinua!

Meillä on aika samanlainen tilanne kuin teillä - lapset 2v7kk ja 6kk, eikä aika tunnu riittävän paikkojen kunnossa pitämiseen. Asiaa tosin ei yhtään helpota se, että asumme kerrostalokaksiossa (58m2). Esim lastenhuonetta ei ole (leluille omat paikat lipastossa olohuoneen nurkassa), kodinhoitohuoneesta puhumattakaan. Itsekään en ole koskaan ollut kiitettävän järjestelmällinen, vaikka viihtyisin kyllä paremmin vähän siistimmässä ympäristössä.

Minäkin yritän tehdä vähän joka päivä, mutta se ei oikein tunnu täällä riittävän. Pesen pyykkiä joka päivä jne. Iltaisin tehdään miehen kanssa " yleisjärjestely" , jotta seuraava aamu olisi kivempi aloittaa. Toisaalta tuntuu ihan hullulta, että meillä on (lähes) siistiä vain öisin!

Jatkuvasti vien ylimääräistä tavaraa kierrätyskeskukseen tai annan muuten pois, ja olen tosi kriittinen meille hankittavan tavaran suhteen. Jatkuvasti myös etsin ja perustan tavaroille parempia omia paikkojaan.

Vähän aikaa sitten purettiin kirjahylly osiin ja vietiin kirjat (lastenkirjoja lukuun ottamatta) mökille odottamaan haaveissa olevaa muuttoa isompaan asuntoon.

Meillä ei ole koskaan niin siistiä, että voisin täysin nolostumatta ottaa vastaan yllätysvieraita. Ehkä suurin haasteeni onkin tällä hetkellä yrittää sopeutua tähän kaaokseen ja hyväksyä, että enempään emme juuri nyt kykene. Vähän myöhemmin on ehkä taas enemmän aikaa siivota + toivottavasti myös vähän tilavampaa!

Vierailija
17/44 |
10.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt lapsia 2 ja aina kaaos :( Lapset siis kohta 2v. ja 4kk. Illalla, jos jaksan, yritän saada paikat järjestykseen. Mutta kaaoksen aiheuttaa useimmiten tuo vanhempi lapsi ja se, että lelut olohuoneessa (2krs koti, makuuhuoneet yk:ssä eikä noin pieni vielä voi siellä yksin leikkiä). Eli alakerrassa lelut levällään heti aamusta alkaen eikä enää tule mieleenkään niitä päivän mittaa keräillä, jos aina illallakaan, mitä siis ennen tätä toista lasta tuli tehtyä. Sillä aikaa tulee yleensä tehtyä jotain muuta tärkeämpää, joskus ihan levättyäkin :o) jos ehtii...kaikki vähäiset laskutasot on aina täynnä johonkin suuntaan menevää tai tulevaa tavaraa (vaatetta lähinnä...) ja se tietenkin tekee jo valmiiksi ahtaista neliöistä vieläkin ahtaampaa ja sotkuisemman näköistä. Villakoiria on alkanut pyöriä meillä enemmän johtuen varman siitä että tuo esikoinen pyörii kuin pyörremyrsky ja vaatehuolto on laajempaa kuin ennen, mutta en siltikään ehdi/jaksa ottaa imuria kuin kerran viikossa esiin. Mutta noin kaikenkaikkiaan yritän pitää kodin ilmeen yleissiistinä, joskaan se ei ihan sama asia ole nyt kuin kahden aikuisen (ja jopa sen ensimmäisen vauvan ;o) aikana. Parempia aikoja odotellessa yritän sopeutua tilanteeseen ja olla tuntematta huonoa omaatuntoa!

T: entinen siivousfriikki

Vierailija
18/44 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja tapoja toimia kuin meillä.

Paitsi, että meillä ei käytetä kestovaippoja, eikä meillä ole kodinhoitohuonetta.

:)

Vierailija
19/44 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä meillä pieni (2v) leiki omassa huoneessaan vaikka sellainen on. Lapset tykkää leikkiä siellä missä aikuiset/perheen muut jäsenet on, aj siksi varmaan olkkari ja keittiö on aina ne sekaisimmat.

Meillä on siistiä oikeastaan vaan hetki ennen vieraiden tuloa (siis synttärit, joulut, muut juhlapyhä ja ennalta sovitut kyläilyt).

Kyllä muakin nyppii tää epäjärjestys, mutta toisaalta siihen turtuu ;-) Tosin on pari sellasita juttua joitka on mulle tärkeitä, ja siksi yrität ne asiat pitää järjestyksessä:

1) koirankarvaton ja hiekatin lattia = imuroidaaan ehkö joka toinen päivä

alakerran lattiat

2) vessa jossa ei haise pissa eikä kakka = vessan pesu kunnolla vähintään kerran viikossa, ja välillä sitten pyyhin vaan reunat ja istuimen sellaisella vessapesulla joka poistaa myös hajua

3) tiskikone käyntiin illalla viimeistään vaikka olisi vähän vajaa. silloin sen saa aamulla tyhjennettyä ja päivän mittaan likaiset suoraan koneeseen

Se mihin en vielä ole keksinyt hyvää syystemiä on kuivan pyykin siirtyminen kaappeihin, kun periaatteessa ne haluan silittää, mutta en millään jaksa... eli melkein aina on olkkarin yks nojatuoli täynnä pyykkiä

Ei siis ole niin siistiä kun mistä tykkäisin, mutta noi omat top-3 ärsytysjuttua on hallinnassa!

Vierailija
20/44 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 4 lasta, joiden ikähaitari on 1,5 -6 v. eikä ole mitään toivoa pitää kotia siistinä. Vaikka en tekisi mitään muuta kuin kulkisin lasten perässä siivoamassa jälkiä, seuraavaa sotkua jo valmistellaan. Ja astianpesukone pitää ehtiä täyttää ja tyhjentää 2-3 krt päivässä, pesukone samoin. Kuivausrumpua ei ole, joten kuivia pyykkejä saa olla laskostamassa aina. Imuroin sen minkä ehdin ja keittiötä saa siivota pienimpien jäljiltä joka ruokailun jälkeen helposti tunnin!

Entinen pedantti minä kärsii tilanteesta yli kaiken, mutta ei auta, tälle ei nyt vaan mahda mitään. Olen vain koittanut ajatella että hyvää elämänkokemusta tämäkin on kun kaaoksen sietokyky kasvaa :-).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä