Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apulaisrehtori oli puhunut: Tämä teko on anteeksi antamaton...

Vierailija
08.11.2007 |

Juuri kun yritän opettaa lastani siihen, että anteeksi antaminen on inhimillisyyden paras osoitus ja siihen tulisi kaikkien meidän pyrkiä vaikka tilanne on vaikea.

: (

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoista tulee vain sanoa ja teoista tyhjiä ilman merkitystä, siis turhia.

Vierailija
62/108 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tuolla logiikalla voisivat siis kaikki raiskaajat, murhaajat, eläinrääkkääjät ja ties ketkä saada hyvitettyä tekonsa PYYTÄMÄLLÄ ANTEEKSI ja katumalla???? No mutta tämänhän haluan ehdottomasti opettaa lapselleni.

Maailmassa ei todellakaan voida kaikkea antaa anteeksi, jotkut teot ovat liian hirveitä ja tuomittavia.

anteeksi ANTAMISESTA? Ne ovat kaksi ihan eri asiaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti sen jälkeen, kun joku on ampunut läheisesi? Seuraavana päivänä?

On täysin normaalia, että tälläisessä tilanteessa ihmiset tuntevat vihaa ja katkeruutta. Ehkä sinun kannattaisi miettiä omaa asennettasi, jos et tätä tajua.

En edes käsitä miten voit kuvitella ymmärtäväsi miksi tämä ampuja on päätynyt ratkaisuunsa. On eri asia päästää itse irti siitä omasta katkeruudesta ja vihasta kuin antaa joku teko anteeksi. Toisen hengen riistäminen on aina aivan järkyttävä teko ja sitä ei aika lievennä. Itse tekoa ei voida antaa anteeksi, mutta sen tekijään tai tapahtumaan kohdistuvasta katkeruudesta voi päästää irti.

Vierailija
64/108 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi antaminen ja siihen pyrkiminen ovat ihmiselle tärkeitä, heidän oman hyvinvointinsa kannalta.

Minusta ei voi sanoa jotain tekoa auktoriteetin asemassa anteeksi antamattomaksi. Kyse on kuitenkin alaikäisistä lapsista.

Bush puhui 9.11 tapahtumista juuri noin: Tämä teko on anteeksi antamaton. Bush puhui kansalleen (aikuisille ihmisille suunnatussa puheessaan). Tämä rehtori alaikäisille lapsille.

ap

Vierailija
65/108 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Anteeksi antaminen ja siihen pyrkiminen ovat ihmiselle tärkeitä, heidän oman hyvinvointinsa kannalta.

Ei minun hyvinvointini tosiaan riipu siitä, olenko antanut jotakin anteeksi vai en. Joitakin asioita en ole antanut anteeksi. En osaa sanoa, voinko antaa anteeksi koskaan. En koe siihen erityistä tarvetta.

Kiitos kysymästä, voin ihan hyvin.

Vierailija
66/108 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin antaisitko anteeksi vaikka ampuja ei edes katuisi vaan olisi tarkkaan suunnitellut tekonsa?

Vierailija
67/108 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei viitsi lukea koko ketjua ei tarvitse huudella.

Ensin tulee viha, hämmennys, jne. mutta lopulta tilaa ja mahdollisuutta on sielussa myös ymmärtää ja antaa anteeksi.

Kuten jo olen sanonut, en minäkään koskaan unohda mitä kävin läpi, mitä omaiselleni tapahtui, mutta olen onnellinen, että löysin tien anteeksi antamiseen.

ap

Vierailija
68/108 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun rehtori ja nämä av:n väki puhuvat anteeksi annosta vain sanoina ei oikeana anteeksi antona.

Vierailija
69/108 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kiva, jos olet voinut antaa anteeksi joitakin tekoja. Jos sinulle on tullut siitä parempi olo niin hyvä homma.

Kaikille ei käy niin. Kaikki asiat eivät ole anteeksiannettavissa. Se on jokaisen henkilökohtainen kokemuksiin perustuva asia. Joku voi antaa tapon anteeksi, mutta raiskausta ei jne. Asia riippuu niin monesta seikasta; tekotapa, kesto, tekijän asenne tekoonsa/uhriinsa, uhrin ja/tai uhrin läheisten tunnekokemus asiasta jne.

Vierailija
70/108 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kuten jo olen sanonut, en minäkään koskaan unohda mitä kävin läpi, mitä omaiselleni tapahtui, mutta olen onnellinen, että löysin tien anteeksi antamiseen.

ap

Vierailija
71/108 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että teko on anteeksi antamaton. Eli sitä ei voi koskaan kukaan antaa anteeksi. Kyllä voi, ja sitä lämmöllä suosittelen, ihan omassa aikataulussaan.

Ei noin voi mennä lapsille sanomaan!

Minulle ainakin tuo puhe oli järkytys. Kuten varmaan jo huomaatte. Siis täysin omaa arvomaailmaa vastaan sotivaa puhetta.

ap

Vierailija
72/108 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi koskaan puhunut lapsille mitään anteeksi annosta, mutta en olisi toivonut siellä rehtorin puhuvan myöskään anteeksi antamattomuudesta. Tästä on kyse. Nämä asiat jokainen käsittelee sitten itse. Näihin ei voi antaa ohjeita.

Mutta kuten jo oman kokemuspohjan kautta kerroin myönteisen kokemuksen anteeksi annosta. Niitä on varmasti lisääkin.

Se lohduttaa.

ap

Vierailija
73/108 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän ei kotiin siltä koulupäivältä palaisi, niin väitätkö että yhä sinä vain hokisit, että anna anteeksi, anna anteeksi????

kukaan ei voi antaa tekoa anteeksi auviselle, kukaan ei voi sanoa, että lepää rauhassa, saat anteeksi, kukaan ei voi toivoa ja rukoilla hänelle pyhää rauhaa matkalla taivaaseen.

muutenkin anteeksi anto ei ole helppoa, kun puhutaan vaikeista asioista, ja uskokaa että minulla on asiasta kovia kokemuksia, joiden kanssa elän joka päivä.

auvinen olisi voinut tappaa itsensä, ampua aivonsa pihalle vessassa ja saada ihan tarpeeksi sillä julkisuutta, koska sitä hän haki, hän kirjoitti, että tänään tehdään historiaa, eikö hän olisi saanut historiansa ampuessaan itsensä koulussa, lienee 1.kerta suomessa kun tätä olisi tapahtunut.

opeta vain ap lapsellesi, että tee mitä vain ja kun pyydät anteeksi niin kaikki on ok, mutta ÄLÄ TULE KOSKAAN ITKEMÄÄN KUN LAPSI TEKEE JOTAIN OIKEASTI PAHAA JA IHAN OIKEASTI LUULEE SAAVANSA ANTEEKSI JA KORJAAVANSA PAHAT TEOT VAIN SANOMALLA " ANNA ANTEEKSI."

ja on ihan sama onko rehtori, presidentti, tai ihan kuka vain,jos menettää läheisen, rakkaan, ystävän, tärkeän ihmisen elämässään, niin on ihan sama mitä sanoo ja puhuu.

vai pidätkö todellakin joitain korkealla olevia ihmisä robotteina, joilla ei ole normaaleja tunteita, jotka eivät tunne kipua, surua ja tuskaa, ikävää,jotka eivät mene shokkiin??

toiv ap vastaat.

Vierailija
74/108 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka tapauksessa:

1) Olitko kuuntelemassa koko puhetta?

2) Tällainen tilanne järkyttää varmasti koulussa työskenteleviä ihmisiä, huolimatta siitä, että kyseinen murhenäytelmä ei tapahtunut juuri siinä koulussa. Sellaisessa tilanteessa puheen ei voi olettaa olevan viimeisen päälle hiottu ja harkittu. Tunteet ovat liikaa pinnassa. Apulaisrehtorikin on vain ihminen.

3) Mitä tahansa a-rehtori olisikin sanonut, joku olisi vetänyt herneet nenäänsä (mikä on älytöntä kitinää suoraan sanoen!). Jos hän ei olisi puhunut anteeksiannosta mitään, olisi joku siitäkin kritisoinut.

4) Apulaisrehtori ei ole mikään jumala (sic!). Ei hänen sanansa ole mikään laki, jota kaikkien pitää noudattaa etenkin tunneasioissa (koulun konkreettiset säännöt ovat asia erikseen eikä niistäkään apulaisrehtori päätä yksin).

5) Oma arvosi anteeksi annosta on ihan kaunis ja hyvä, joskin hiukan naiivi ja typerän yleistävä. Kokemuspohjaisissa asioissa ei voi tehdä mitään sanomasi kaltaisia yleistyksiä.

Vierailija
75/108 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitusaika:

Vierailija:

08.11. 15:29

Eli oot nyt iltapäivästä asti jauhanut täällä tota samaa potaskaa " over and over again" . Jankuttamisesi sotii täysin aihettasi vastaan.

Menisit nyt jo vaikka nukkumaan, huomenna päivä uus!

Ja kysyt huomenna koulusta joltakulta aikuiselta mitä tuo apulaisreksi ihan aikuisten oikeasti on siellä tänään sanonut. Lasten suusta tulee aika usein nimittäin oman käsityskykynsä mukaisia " väännöksiä" .

Vierailija
76/108 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

auvinen ei halunnut, joten teko on ANTEEKSIANTAMATON!!!

MUUTA EI VOI SANOA.

Vierailija
77/108 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lukisit mediaa esim. hs m´niinkuin oletan sinun kansankynttilänä tekevän tieätisit, että Jokelan koulu on suljettu tutkinnan ajaksi.

Toisekseen en mitenkään voinut ajatella, että joku ajattelisi, että kyseissä koulussa voi apulaisrehtori aloitta puheensa " tämä teko on anteeksi antamaton" . Ehkä siellä on tärkeämpäi aspekteja nyt käsiteltävänä.

Anteeksi Morre ajattelin sinua viisaammaksi.

Ja sinä joka penäät minulta vastauksia houruisiin kysymyksiin, valitan. Vaikka kuinka niihin sinulle vastaisin, emme päätyisi samalle puolelle, etkä ymmärtäisi ajatusmaailmaani joka pitää minut tässä elämässä kiinni. Olen mielestäni perustellut ajatukseni tästä aiheesta varsin hyvin ja kattavasti, en vasta, enkä ole vastannut triviaaleihin kysymyksiin " mitä jos sinun lapsesi, pystyisitkö antamaan anteeksi" .

En tiedä, toivon ja uskon, että pystyisin, ITSENI takia. Ja sen tahdon omille lapsille myös opettaa, että se ON tavoittelemisen arvoista.

ap

Vierailija
78/108 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apulaisrehtori ei ole koulun korkein auktoriteetti.

Vierailija
79/108 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene sinä nukkumaan jos sinua väsyttää minua ei.

Asia on MINULLE tärkeä.

ap

Vierailija
80/108 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuitenkaan seuraa mediaa 24h/vrk (enkä katso viisauteni olevan siitä kiinni). Ajattelin, että Jokelan koulun apulaisrehtori on pitänyt puheen jossakin tiedotustilaisuudessa tms.

Miksi pyytelet anteeksi?