Apulaisrehtori oli puhunut: Tämä teko on anteeksi antamaton...
Juuri kun yritän opettaa lastani siihen, että anteeksi antaminen on inhimillisyyden paras osoitus ja siihen tulisi kaikkien meidän pyrkiä vaikka tilanne on vaikea.
: (
Kommentit (108)
Ei se tarkoita, että pitäisi elää vihassa. Pekka-eric on poissa. Hän ei katunut, eikä ansaitse anteeksiantoa.
Opetat siis lapsellesi, että pelkällä anteeksiannolla selviää. Mitä vain voi tehdä ? Niinkö?
Meillä Suomessakin on lait. Opeta lapsesi kunnioittamaan elämää, muita ihmisiä, itseään, ja lakia.
" Antakaa anteeksi, mutta älkää koskaan unohtako."
Minusta erittäin noudatettava neuvo.
Minusta anteeksi antaminen on tärkeintä mitä ihminen voi opetella elämässään.
t. ap (jolla todella on kokemusta anteeksi antamisesta).
apulaisrehtori voisi valita sanansa hyvin tarkkaan, kun ihmiset ovat kovan tunnekuohun vallassa. Eihän tätä kukaan pysty käsittämään
Silti sanon, henkirikoksen uhrin omaisena sanoa, että anteeksi antaminen vapauttaa ja antaa toivoa ja valaa optimismia elämään.
Jos piehtaroi vihassa, jää pimeyteen. Minä en sinne halunnut jäädä, haluatko sinä?
ap
Teko on ja pysyy vääränä. Eihän sitä tekemättömäksi saa. Anteeksianto on ratkaiseva askel siihen suuntaan, ettei anna väärän teon hallita elämäänsä. Voi ymmärtää, ettei tekijällä ollut kosketusta todellisuuteen eikä ymmärrystä siitä, mitä oikeasti oli tekemässä.
Hyväksyä ei tarvi. Vaatii kyllä melkoisia ponnistuksia kaikilta tuo anteeksiantaminen asiasta kuin asiasta...
Minä en voi sanoa, että olisin omassa elämässäni yhdelle ihmiselle voinut antaa anteeksi, en varmasti voi koskaan. Jos voisin, mitä se tarkoittaa? Mitä tarkoittaa jos annan hänelle anteeksi?
Minulla on elämässäni " asia" , jota en ikinä tule antamaan anteeksi. En silti piehtaroi vihassa tai ole jäänyt pimeyteen, kuten edellä on kirjoitettu. Tämä ei myöskään hallitse elämääni, se saattaa tulla mieleeni silloin tällöin, mutta ei sen kummempaa. Olen päässyt itse asian yli, mutta anteeksiantoon en koe mitään tarvetta. Ihmiset ovat yksilöitä, eikä kukaan voi tällaisten asioiden ollessa kyseessä, sanella miten on " pakko" tehdä.
että olet provo.
Sinun mukaasi anteeksiannolla selviää mistä vain. Kerro vain lapsellesi, että voi tappaa luokkakavereitaan. Anteeksipyyntö riittää.
Vierailija:
Minusta anteeksi antaminen on tärkeintä mitä ihminen voi opetella elämässään.t. ap (jolla todella on kokemusta anteeksi antamisesta).
Voin kertoa, että kannattaa yrittää antaa anteeksi, eikä ajatella, että jotkut teot on anteeksi antamattomia.
Monta satta alsta nyt miettii, että teko on anteeksi antamaton, se on minusta väärin. onneksi omani kertoi minulle ja puhuimme.
Ehkä olen naivi, mutta minä uskon ihmisen hyvyyteen mielummin kuin pahuuteen, en muuten jaksaisi elää.
ap
tai varsinkaan palstalaisilla.
Minäkin olen sitä mieltä että anteeksianto on ainoa mahdollisuus tasapainoiseen elämään. Ei se tarkoita että päästäisi toisen vastuustaan. Se tarkoittaa että ei lietso vihaa.
Käsittääkseni ainakin koko Uusi testamentti puhuu anteeksiannon merkityksestä.
Älytöntä!
Se, että ei anna anteeksi, EI tarkoita sitä, että 24h/vrk vihaa jotakin. Anteeksiantamattomuus on vain tila, ajatus, joka tulee joskus mieleen tai sitten ei. Ei se tarkoita asian jatkuvaa vatvomista.
Ihan kuten anteeksianto EI tarkoita sitä, että viha loppuisi automaattisesti.
rehtorin asemassa ei voi laukoa tuollaista. Anteeksi antaa ihminen joka pystyy, joka ei pysty ei ole huonompi.
Itse suosittelen anteeksi antoa.
Minä en ainakaan tunne mitään vihaa tätä Jokelan murhaajaa kohtaan.
Hän oli sairas nuori mies, joka olisi tarviinut yhteiskunnalta ja lähimmiltään enemmän apua kun mitä sai.
Vihaa tunnen siitä, että mieleterveyspalvelut ajettiin alas lamavuosina ja nyt sitten maksamme siitä.
ap
On hullua olettaa, että hän pystyisi tarkkaan suunnittelemaan mitä sanoo tai on sanomatta. On varmasti itsekin vielä varsin järkyttynyt!
apulaisrehtori on yhtä mieltä, ja sinä äitinä toista mieltä, ja lapsi itse muodostaa omat mielipiteensä.
Mä en oikeasti tajua näitä vinkumisia tällaisista asioista, elämä on sellaista että ihmiset käsittelevät asioita eri tavoilla ja kokevat asiat eri tavoin. Et sä voi määrätä mitä muut ihmiset puhuvat ja sanovat. Typerää edes kuvitella sellaista.
Vai pitäisikö anteeksipyynnöllä kuitata koko Jokelan juttu.