Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskonkriisi

Vierailija
08.11.2007 |

En halua laittaa tätä tuonne elämänkatsomuspuolelle, koska liian moni tuttu lukee sitä. En vielä halua puhua julkisesti...

Oon tullu (kristin)uskoon kohta parikyt vuotta sitten. Vaikeita oppeja oli mut mulle sanottiin, että kyllä ne selviää, kun elät uskovaisen elämää ja luet Raamattua.

Mä en tiiä vieläkään voinko uskoa kolminaisuusoppiin. Joka kerran kun kirkossa lausutaan uskontunnustus tai rukoillaan kolmiyhteistä Jumalaa, musta tuntuu väärältä. Oon lukenu ja lukenu kaikenlaisia selityksiä, mut ne tuntuu väärältä.

Jos mä sanon, että mä en usko kolminaisuuteen, niin mä oon kirkoille ja suvulle hengellisesti kuollut. Luopio. Mut mä en koe olevani luopio. Mä uskon Jumalaan, Jumalan Poikaan ja Jumalan Henkeen. Mut mä en vaan näe Raamatusta, että ne ois yks ja sama. 1+1+1 ei oo 1 vaan 3. Ja mä oon tiukasti monoteistinen.

Piän seurakuntaa tärkeänä, mut mistä sit löytys seurakunta, joka on raamatullinen mut ei opeta kolminaisuutta? Uskallanko mä lähteä eri polulle ku millä oon ollu kohta parikyt vuotta? Mitä jos se on väärä? Antaisko Jumala anteeks kun oon tehny parhaan ymmärrykseni mukaan mut jos se oiskin ollu väärä ymmärrys? Ku en mä Jumalaa oo hylkäämässä kuitenkaan...

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmastikin lukenut paljon Raamattua?

Kopioin tähän eräästä toisesta av-keskustelusta pätkän koskien kolminaisuutta:

" Tiedät muuten varmaan, että Jumalan nimi tarkoittaa " Minä olen.." ? Nyt joudut heittämään UM:n käännöksen hetkeksi syrjään, ja tarttumaan alkuperäistekstiin (tai myös Kirkkoraamattu 1933/1938 käy hyvin), koska UM on tässä kääntänyt väärin. Etsi 2. Moos. 3: 13-14, sekä Joh. 8:24, 28, 58. Huomaatko? Jeesus ilmoitti, että hän on ' minä olen' (kreikaksi ' ego eimi' ). Häntä ei uskottu, vaan väitettiin hänessä olevan riivaajan.. Ei ihme, hänhän väitti olevansa Isä Jumala (Jehova). Kiviähän ne sitten Jeesuksen niskaan nakkelivatkin tuosta hyvästä."

Jehovan todistajat eivät opeta kolminaisuutta. En voi tuota uskontoa sinulle suositella, koska en ko. uskontokuntaan kuulu. Jehovan todistajat opettavat kuitenkin myös, että helvettiä ei ole, me emme pääse taivaaseen, verensiirrot on kielletty, sielu ei jää elämään kuoleman jälkeen, joulua tai syntymäpäiviä ei saa viettää, järjestöstä erotettujen kanssa ei saa edes keskustella (vaikka ois sukulainenkin), jne. Ota itse selvää enemmän.

Vierailija
2/41 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä on oleellista uskonelämässäsi.

Omassa uskonelämässni olellista on Jumalan armo Jeesuksessa Kristuksessa. Minäkään en järjelläni voi käsittää kolminaisuusoppia. Mutta uskon, että ei ole olemassa monia Jumalia, vaan yksi. Tämä riittää minulle :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkopuolinen, myös pihalla tästä.

Vierailija
4/41 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
5/41 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. kolmonen.

Vierailija
6/41 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskon myös, että on vain yksi ja ainut Jumala. Näin Jeesuskin opetti. Mut en mä näe, että Jeesus ois ollu ite pääpomo, vaan tosiaan pomon poika, pomon luoma.

ap

Vierailija
7/41 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miten olet voinut ymmärtää Raamatusta, että Jeesus olisi luotu...? Eihän äitikään ' luo' lastansa, vaan synnyttää tämän.

Vierailija
8/41 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mä uskon myös, että on vain yksi ja ainut Jumala. Näin Jeesuskin opetti. Mut en mä näe, että Jeesus ois ollu ite pääpomo, vaan tosiaan pomon poika, pomon luoma.

ap

Vierailija
9/41 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolminaisuusoppi tarkoittaa sitä, että on Isä, Poika ja Pyhä Henki, jotka samaan aikaan ovat yksi Jumala, joka on Isä. Sekä Isä, Poika että Henki ovat erilliset, mutta kuitenkin kaikki yksi Jumala. Eli 1+1+1=1 eikä 1+1+1=3. Tän opin tekeminen aloitettiin n. 300v Jeesuksen kuoleman jälkeen ja muutosta ja hienosäätöä tehtiin jonnekin ehkä vuoden 800 paikkeille. Oppi koottiin uskontunnustuksiin ja joka ei niistä ole samaa mieltä, ei kuulema voida pitää kristittynä (niin ku Jehovan todistajia ei pidetä tän takia kristittyinä).

Mä taas oon ihan vain Raamattua lukemalla käsittänyt, että on Isä, joka on Kaikkivaltias ja kaiken Luoja. On Poika, joka on Isän luoma ja Isän uskollinen palvelija ihan kaikessa ja on tällä hetkellä Isän kans taivaassa. On Pyhä Henki, joka on annettu maan päälle uskovien voimaksi ja lohduksi kunnes Jeesus tulee takas.

Vierailija
10/41 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
11/41 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Jumala on yksi (ei ole kahta Jumalaa), on Jeesus Jumala.

Vierailija
12/41 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mä taas oon ihan vain Raamattua lukemalla käsittänyt, että on Isä, joka on Kaikkivaltias ja kaiken Luoja. On Poika, joka on Isän luoma ja Isän uskollinen palvelija ihan kaikessa ja on tällä hetkellä Isän kans taivaassa. On Pyhä Henki, joka on annettu maan päälle uskovien voimaksi ja lohduksi kunnes Jeesus tulee takas.

Onko tämä " Isä" jumala ilman poikaa ja pyhää henkeä? Vai ovatko he " jumala" vain kun ovat kaikki kolme yhdessä? Kun jumala loi maan, oliko hän jumala - silloinhan ei ollut vielä jeesusta tai henkeä.

Vierailija
13/41 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus ei ole ainakaan tehnyt tai sanonut koskaan mitään mikä todistaisi hänen olevan jumala.

Vierailija
14/41 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Onko tämä " Isä" jumala ilman poikaa ja pyhää henkeä? Vai ovatko he " jumala" vain kun ovat kaikki kolme yhdessä? Kun jumala loi maan, oliko hän jumala - silloinhan ei ollut vielä jeesusta tai henkeä.

Joo, Isä on Jumala itekseen mut myös samaan aikaan kuin Jeesus ja Henki. Jumalan Henki mainitaan luomiskertomuksessa ja alkuperäistekstissä Jumalaksi suomennettu sana on monikko eli Jumalat.... Jeesus oli Jumalan luona jo ennen kuin hän tuli maan päälle.

ap

Vierailija
15/41 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yksinkertaistan (missä on riskinsä, alkuperäisen sanoman muuttumisen riski), niin voit ajatella asian siten, että niin kuin vedelläkin on kolme olomuotoa, niin on Jumalallakin:

Isä Jumala on taivaassa (neste)

Jeesus on Jumala, joka on ottanut ihmishahmon ja tullut maan päälle (jää)

Pyhä Henki on Jumala, joka voimallaan vaikuttaa ihmismieliin, kaikkialla (vesihöyry)

Se, että Jumala voi olla 3 paikassa yhtä aikaa, ei ole ihmisjärjellä käsitettävissä. Mutta koska Jumala on kaikkivaltias, hän voi todella olla vaikka useammassakin paikassa yhtä aikaa. Ja loppujen lopuksi miksi meidän pitäisi tämä perin pohjin ymmärtää, kunhan uskomme?

Vierailija
16/41 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei itse usko islamiin, tuli vaan mieleen, että se uskoo jeesuksen olleen tärkeä profeetta, mutta ei jumala.

10

Vierailija
17/41 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus piti itseään ja Jumalaa eri " tyyppeinä" .

17, tunnetko islamia? Mistä voisin lukea luotettavaa opetusta siitä, miten islam käsittää Jeesuksen? Tiedän hyvin, että myös muslimit odottavat Jeesuksen tuloa :)

Vierailija
18/41 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Kol 1:15 " ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa. "

Jos on esikoinen ennen KAIKKEA luomakuntaa, miten voi olla luotu?

Vierailija
19/41 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän Kaikkivaltiaalle on kaikki mahdollista! Mutta miksi Kaikkivaltias tekisi jotain sellaista, mikä vaikeuttaisi ihmisten uskoa? Eikös Hän haluaisi tehdä asiat ihmisille helpoksi uskoa, jotta mahdollisimman moni pääsisi taivaaseen?

Sehän mua huolettaakin, että jos oon pitänyt Jeesusta Jumalana ja sit oonkin rikkonut jo sillä pahasti käskyjä vastaan. " Minä olen Herra, sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia." Ja " Jumala on yksi" .

Vierailija
20/41 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesushan nimenomaan sanoi, että hän on " Minä olen" . Ja kuka oli VT:ssa " Minä olen" ? Jumala.