Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kerro kokemuksesi SEPRAM-lääkkeestä, haluan tietää kaiken, hyvät ja huonot puolet! Kiitos.

Vierailija
07.11.2007 |

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
07.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä puoli on se, ettei enää itketä eikä tule raivareita. Olo on normaali.

Vierailija
2/17 |
07.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
07.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan että menee 2-4 vkoa, mutta kyllä mulla vaikutti aikaisemmin, reilussa viikossa. Saattaahan se johtua siitäkin, että jo tieto tulevasta helpotuksesta auttaa :)

Vierailija
4/17 |
07.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mietin uskallanko aloittaa. Haaveissa vauvakin lähitulevaisuudessa, mutta lääkäri vakuutti että myös raskaus- ja imetysaikana voi Sepramia käyttää.. itseäni kyllä arveluttaa.

Tilanne oli siis sellainen, että pyysin lääkäriltä vain rauhoittavaa TILAPÄISEEN käyttöön mutta hän ei suostunut kirjoittamaan pelkästään sitä, vaan " vaati" että on aloitettava myös Sepram :o/ Mietityttää kovasti että uskallanko aloittaa. Pelottaa tuollainen lääke. Entä jos persoonallisuuteni muuttuu? Eikä millään enää ole mitään väliä? Masentunut en ole, joskus, mutta se menee aina ohi. Ongelmani on enemmänkin paniikki- ja jännitystilat. Myös sosiaalista pelokkuutta jonkun verran.

ap

Vierailija
5/17 |
07.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttaa paremin perustilanteeseen jarauhoittaviinjää helpommin koukuun.

Vierailija
6/17 |
07.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääke ei ole vaikuttanut raskauksiin millään lailla, eikä syntyneeseen lapseen. Lääkitys pitää väliaikaisesti lopettaa asteittain annosta pudottamalla ennen LA:ta, jotta vältetään vastasyntyneen vieroitusoireet. Muuta erikoista siihen ei liittynyt.

Minulla ei ole mitään huonoa sanottavaa, lääke alkoi vaikuttaa 3 viikossa, en muista laskiko mielialani tuona aikana vähän lääkkeen aloittamista edeltäneestä mielialasta, mutta siinä kaikki.

Sen jälkeen on ainoastaan hyviä kokemuksia ja huonoja pelkästään lääkemerkin vaihtamisesta. Sepram on yleensä hyvin siedetty lääke ja hyvin tunnettu raskauksien aikaisesta käytöstä, siksi sitä pidetään turvallisena.

Itselläni se määrättiin masennukseen ja siihen se ainakin tehosi loistavasti.

Vierailija
7/17 |
07.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei lääkäri toisin määrää?

Jotenkin kuulostaa epäilyttävältä. En kestäisi itseäni jos vauvalle aiheutuisi jotain sairautta/vaivaa minun lääkitykseni takia!

Entä vaikuttaako nämä lääkkeet mitenkään esim ovulaatioon, tai yleensäkin vaikeuttavatko raskaaksi tulemista?

Haluan todellakin punnita kaiken ennen kuin aloitan niitä syömään.

ap

Vierailija
8/17 |
07.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä OPAMOX yksinään?

Nämä lääkäri minulle siis määräsi.

ap

Vierailija
9/17 |
07.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jotenkin kuulostaa epäilyttävältä. En kestäisi itseäni jos vauvalle aiheutuisi jotain sairautta/vaivaa minun lääkitykseni takia!

ap

Jos et hoida itseäsi ennen kuin vauva syntyy, teet pahemman virheen. Olen myös yksi heistä, jotka ovat käyttäneet Sepramia raskauden ja imetyksen aikana. Huomenna siitä " kärsinyt" täydellinen tyttö täyttää 1 vuotta! :D

Vierailija
10/17 |
07.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi siinä pakkausselosteessa lukee niin. Ja voithan aina käyttää lääkettä siihen asti kunnes huomaat olevasi raskaana.

8

Vierailija
11/17 |
07.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi vaan kiva tietää että rentouttaako Sepram oikeasti? Koska itselläni pahin ongelma on siis jännittäminen, mistä en pääse eroon. Liittyy tiettyihin tilanteisiin. Rajoittaa aika paljon elämää, tosin olen jo niin tottunut elämään toisaalta tämän jännittämiseni kanssa.. mutta toki ihanaa olisi jos voisi elää rennommin ja olla " niin kuin muutkin" .

ap

Vierailija
12/17 |
07.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sanotaan mm. Suomen lääkärilehdessä 10/05 (on alan asiantuntijoiden julkaisu):

" Äidin hoitamaton psyykkinen sairaus voi olla suurempi riski sikiölle tai imeväiselle kuin lääkitys. Psyykenlääkkeistä valtaosa on turvallisia myös raskauden ja imetyksen aikana."

" Lievemmissä tilanteissa äidin tukeminen ja mahdollinen psykoterpaia ovat riittäviä toimenpiteitä, mutta vaikeammissa tapauksissa lääkehoito voi olla välttämätön. Raskauden aikana esiintyvä masennus lisää riskiä myös synnytyksen jälkeiselle masennukselle."

Esim. Sepram kuuluu SSRI-lääkkeisiin (sen vaikuttava aine on sitalopraami) ja näistä lääkkeistä raskauden aikana sanotaan: " Voidaan käyttää raskauden aikana. Käyttö lähellä synnytysajankohtaa voi aiheuttaa vastasyntyneelle lääke/vieroitusoireita."

Vierailija
13/17 |
07.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Näin sanotaan mm. Suomen lääkärilehdessä 10/05 (on alan asiantuntijoiden julkaisu):

" Äidin hoitamaton psyykkinen sairaus voi olla suurempi riski sikiölle tai imeväiselle kuin lääkitys. Psyykenlääkkeistä valtaosa on turvallisia myös raskauden ja imetyksen aikana."

" Lievemmissä tilanteissa äidin tukeminen ja mahdollinen psykoterpaia ovat riittäviä toimenpiteitä, mutta vaikeammissa tapauksissa lääkehoito voi olla välttämätön. Raskauden aikana esiintyvä masennus lisää riskiä myös synnytyksen jälkeiselle masennukselle."

Esim. Sepram kuuluu SSRI-lääkkeisiin (sen vaikuttava aine on sitalopraami) ja näistä lääkkeistä raskauden aikana sanotaan: " Voidaan käyttää raskauden aikana. Käyttö lähellä synnytysajankohtaa voi aiheuttaa vastasyntyneelle lääke/vieroitusoireita."

Vierailija
14/17 |
07.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota, kun aikoinaan aloitin masennuslääkkeet, minulle määrättiin myös rauhoittavia (diapam) ja nukahtamislääkkeitä (tenox), eikä silloin siis ollut raskautta edes suunnitteluasteella, niin jos nyt vertaan sepramia vaikka tuohon diapamiin, niin kyllä jälkimmäinen rauhoitti huomattavasti paremmin (mutta sen tehtävähän onkin vain rauhoittaa). Jouduin silloin syömään satunnaisesti diapamia ainakin kuukauden ajan, vaikka se alkaa jo lyhyessäkin ajassa aiheuttamaan riippuvuutta, mutta luulen, että joutuisin sitä syömään edelleen, jollen olisi aloittanut masennuslääkettä, joka yleisesti ottaen saa mielentilan tasapainoisemmaksi. (minulla tosin lääkehoitoon on yhdistynyt aina myös terapia.) Mutta kyllä, itse lääkeainekin vaikuttaa kokonaiselämään sillä tavoin ainakin minulla, ettei paniikinomaisia kohtauksia enää yksinkertaisesti tule niin helposti.

8

Vierailija
15/17 |
07.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Voidaan käyttää raskauden aikana, mutta pitkäaikaiskäyttöä vältettävä. Oksatsepaami tai alpratsolaami ovat ensisijaisia (kaikista bentsodiatsepiinijohdoksista, joihin ne luetaan). Vastasyntyneen lääke/vieroitusoireet mahdollisia (velttous, uneliaisuus, imemisvaikeudet, hengityskatkokset, hypotermia)."

JA IMETYKSEN AIKAAN:

" Lääkettä menee pienet määrät maitoon, lyhytaikaiselle käytölle ei yleensä estettä."

Mutta tosiaan, jos raskaudut ja joutuisit esim. raskauden aikana käyttämään kyseistä rauhoittavaa, niin kyllä ne synnärillä tarkkailevat aktiivisemmin vastasyntynyttä ja siihen voi luottaa. Kehityshäiriöt ja sen semmoiset lienevät yleisimpiä esim. mielialantasaajia käytettäessä (hoidettaessa esim. kaksisuuntaista mielialahäiriötä tai epilepsiaa.)

8

Vierailija
16/17 |
07.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jännittämiseen pyytää Propralia (beetasalpaaja), itsellä toiminut todella hyvin. Paniikkihäiriöön (satunnaisesti kohtauksia) mulle on määrätty rauhoittava, Xanor. Sepramia käytin 6 kk sitten masennukseen ja paniikkioireisiin. Hyvä lääke, mutta ei se siis varsinaisesti rentouta, sehän on mielialaa kohentava lääke. Eli masennukseen auttoi + paniikkioireet jäi pois, mutta samalla tavalla jännitin kuin ennenkin tietyiss tilanteissa. Mulla Sepram valitettavasti vähensi hieman seksihaluja ja vaikeutti orgasmin saamista. Mutta muuten olin todella tyytyväinen. Alkoi vaikuttaa jo muutama päivä käytön aloituksen jälkeen!

Vierailija
17/17 |
07.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset jo vastanneille :O)