Kun ei ole varaa edes jouluruokiin...
Kaupat ovat avanneet ovensa sunnuntain kuluttajille. Joululahjahyllyt ovat auenneet, kohta jo iloiset tonttuset kilistävät kulkusiaan joka hyllyn reunalla ja Joulusta tehdään materiaalinen kulutusjuhla, jossa tunnelma tulee ostetuista ruoista ja lahjoista...
Tänä vuonna meidän perhe joutuu miettimään, miten pärjäämme edes loppuvuoden. Lahjoja ei voida pahemmin hankkia, joulupöytä ei tule tänä jouluna olemaan sellainen kuin viime vuonna. SYitä en tähän halua laittaa koska joku voisi tunnistaa....
Köyhä olo valtaa mielen, mutta toisaalta se antaa rauhan sille ettei ole PAKKO ostaa kun ei ole varaa ostaa! Onneksi pääsemme syömään jouluaterian edes vanhemmillemme...
Onko muita joilla Joulu on tällainen ja miten olette ajatelleet informoida esim. sukulaisia lahjojen annosta tms? Meillä kun sukulaiset ostavat kalliita lahjoja, en kehtaa antaa kahden euron suklaata... enkä kehtaa edes sanoa että meillä on tiukkaa...
Kommentit (26)
Joten olkaa avoimia vaan, eikös se kannata!
Meillä vähän sama juttu...
Itse lähdin tujohon tarjouksista ostamaan, mutta miksi, en tiedä!
Ei ole mikään pakko joka vuosi ostaa tavaraa, lahjan voi antaa muutenkin!
tilanteestanne tietämättä, häpeä kuulostaa kuitenkin olevan ykkösenä jos ei kellekään julkea sanoa että on tiukkaa.
Kysy vanhemmiltasi voitko mennä auttamaan ruokien teossa (vaikka oppimaan tekotapoja jos yleensä ostat valmiina) ja samalla tehdä pikkurasiat laatikoita jotka viet omaan kotiisi sitten.
Lahjoja voi tehdä itse. Virkkaa patalappuja, kudo kaulaliinaa tai lapasia tai villasukkia, lämmittää ainakin jalkoja ellei mieltä. Ompele, nyplää pitsiliina, tai kirjoita omantyylisiä lahjakortteja " Tulen lapsenvahdiksi kaksi kertaa kunhan sovitaan vähintään 2 päivää etukäteen" tai " Autan kevätsiivouksessa ja pesen ikkunasi" tms.
Lapset mukaan tekemään, itse askarreltuja kortteja ja koristeita ja tauluja. Ikeasta saa puisia kehyksiä alle eurolla ja ne voi koristella maalaten tai vaikka silkkipaperipalloin.
Ja, yhteyttä seurakunnan diakoniin, pelastusarmeijaan jne. Ja jos teillä on ylimääräistä roinaa niin myykää.
On paljon helpompi vastailla..
Kiitos!
En tiedä millaisessa tilanteessa läheisesi ovat. Minusta kyllä ainakin itsestäni tuntuu, että loukkaantuisin jos joku läheiseni ei luottaisi minuun sen vertaa, että voisi kertoa, että heillä on tilapäisiä rahahuolia, jotka hankaloittavat elämää.
Toki tilanteessa, että jos olisin itse tai perheeni kuolemankielissä sairaalassa, niin ymmärrän, että siinä tilanteessa ei meille kerrottaisi. Mutta siinä tilanteessa nyt koko joulunvietto jäisi varmaan väliin koko suvulta.
Mutta onko mahdotonta ottaa kakkostyö muutamaksi viikoksi tai ennen joulua olevaksi ajaksi? Jos lisätienestiä on muutama satanen, niin sillähän nyt saa kevyesti kaikki lahjat ja ruoat ja vielä koristeetkin päälle.
Minua ei ahdista, ostan lahjat omalle pienelle kukkarolle sopivaksi, en velkaannu ja joulumieltä riittää.
jouluruoat mummolassa, toisena joulupäivänä meillä syödään erinomaista naudanlihaa. Kukaan ei jaksa laatikoita, kuin ne kaksi pakollista ateriaa.