oOo HELMIEN VKO 45 oOo
Linkki edelliseen viikkoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11602112&p=1&tmo…
Ja kasvupinokin:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11499113&p=1&tmo…
Kommentit (50)
Täällä on tosiaan pakkasta 10 astetta tällä hetkellä ja maa on valkoinen =) Kyllä se talvi sieltä pikkuhiljaa sitten hiippii, varmaan.
Joo oltiin reissussa ja hauskaa oli! Matka meni ihan loistavasti, Ronja söi ja nukkui niin hyvin ettei ikinä kotona ole samallalailla tehnytkään. Päikkärit nukkui tyytyväisenä Tukholmassa eikä ollut hereillä siellä ollessamme lainkaan. Yöunet nukkui mun vieressä siinä kapeassa sängyssä ja laiva keikkui sen verran ettei Ronja herännyt kuin kerran syömään. Illallista söimme seisovassa pöydässä ja sekin meni hyvin kun hain Ronjalle riisiä, joita sitten löytyy sieltä lattioilta vielä ensi vuonnakin, mutta Ronja pysyi koko ruokailun tyytyväisenä. Huippureissu oli ihan oikeesti ja ihana oli päästä vähän pois tuosta pyykkishow pyörittämisestä ja ruuanlaitosta vaikka nyt sitä onkin sitten isot kasat tuolla pyykkikorissa (siis pyykkiä) ja hommaa riittää.
MATKUSTAMISESTA: Meillä olis kyllä varmaan rahaa lähteä, mutta ei raaskita " tuhlata" kun ei oikeastaan tiedä sitten koska ite menee töihin ja on parasta olla vähän jemmassa rahaa niin ei tuu sitten sellaista pakkoa mennä töihin kauheella kiireellä sen takia että rahat olis loppu. Miehen palkalla kuitenkin pystytään makasamaan lainanlyhennykset ja muut juoksevat kulut eli mun tulot on ikäänkuin ylimääräistä, mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä tapahtuu....Toisaalta ollaan lähössä ehkä tammikuussa etelän lämpöön jos vaan reissuja löytyy ja raaskitaan tuhlata tai sitten lähetään ihan vaan suomen lappiin laskettelemaan ja ihemettelemään poroja, mutta sehän maksaa kyllä saman verran kun viikko lämpimässä, joten enpäs vielä tiedä!
RUOKAILU: Meillä syödään edelleen aika vähän, aamulla tissiä ja joskus vähän leipää ja pari lusikallista puuroa taikka hedelmäsosetta. Lounaaksi sellainen pieni purkillinen kasvissosetta ja tissiä, välipalaksi tissiä joskus vähän banaania tms. päivälliseksi taas pieni purkki jotakin hedelmäsosetta taikka kasvissosetta sekä tissiä ja illalla sitten puuroa ja hedelmäsosetta varmaan noin 1 dl ja tissiä sitten reilusti päälle. Yöllä syödään vielä tissiä 1-10 kertaa. Välillä noita soseita ei mene kuin puolipurkkia ja sitten taas lautaselle pilkotut keitetyt kasvikset ja raejuusto ja leipä menee kyllä ihan suosiolla suuhun sekä yksi päivä laitoin makaroonia ja jauhelihakastiketta ja sekin meni itse syöden hyvin alas, mutta syöttämällä vähän nihkeemmin suostuu suutaan availemaan.
NEUVOLA: Meillä oli tuo 8 kk lääkäri ihan just samanlainen kuin monilla muillakin eli tosi nopeesti otettiin mitat ja lääkäri tutkin nopeesti kaikki paikat ja se oli sitten sillä ohi. Itse onneksi muistin vielä sen influessa rokotteen ja sen sitten saimme vielä just ennen kuin ovesta mentiin pihalle.
NUKKUMISESTA: Meillä harkitaan sitä unikoulua, mutta en ole vielä tehnyt päätöksiä sen suhteen. Meillä päädyttiin esikoisen kohdalla unikouluun kun rupesin odottamaan kakkosta ja ajateltiin ettei nukkumistouhuista tule mitään jos pitää samaanaikaan syöttää vauvaa ja yrittää paijailla tms. esikoista untenmaille (hän oli 1v3kk kun kakkonen syntyi) ja kakkosen kohdalla pidimme sitten unikoulua kun hän oli 1v.1kk kun mä ite olin jo töissä enkä meinannut enää jaksaa heräillä 5 kertaa yössä kun tosiaan töitäkin piti jaksaa tehdä 8 tuntia päivässä. Nyt sitten unikoulua ollaan harkittu ainakin tuon illan osalta eli josko oppisi sitten nukahtamaan ilman tissiä itekseen kun nyt joutuu välillä toistakymmentä kertaa nostamaan sänkyyn ja sieltä pois kun heti alkaa huuto. Tuntuu tosi turhauttavalta kun tietää että toinen on ihan rättiväsynyt mutta ei osaa yksin sänkyyn jäädä. No jään kuitenkin vielä odottelemaan sopivaa hetkeä!
Nyt mun täytyy mennä, isommat lapsukaiset kömpivät vasta nyt sängyistänsä ylös.
T. Kaisa ja Ronja kohta jo 8 kk
Niin ja opittiin meillä jo " mönkimäänkin" eli eteenpäin mennään ensin istuen, kontaten ja lopulta vähän ryömien eli aika mönkimiseltä näyttää, Pääsee kuitenkin lopulta päänmääräänsä, mutta ehkä nuo taidot tuosta kehittyy =)
Hetki " omaa" aikaa kun lapsoset leikkii lattialla niin nätisti että päätin tulla kirjoittelemaan!
Poitsu on herännyt jo puoli 7 aamulla mutta ei suostu nukahtamaan unille vaikka on selvästi väsynyt,nyt piristyi hieman kuin sisko alkoi leikkimään hänen kanssaan.
Meillä syöttötuolissa istuminen on aivan kauheaa,nousee koko ajan seisomaan siinä ja syömisestä ei tule mitään. Valjaat oli kokeilussa mutta huuti niin paljon kun joutui olemaan paikoillaan että ei tullut siitäkään syömisestä mitään. Syötän välillä sylissäni poikaa, ja milloin hänellä on todella kova nälkä niin silloin kyllä istuu syöttötuolissa.
Ihmettelette varmaan miksi en kutsu poikaani täällä nimeltä, mutta en halua sitä täällä kertoa erinäisistä syistä! sen takia kirjoitan vain poika!
mutta nyt lapset huomas että äiti näpyttelee koneella niin tulivat keikkumaan tähän..
paremmalla ajalla sitten!
Hiljaista on näin maanantaina täällä meidän pinossa, koittakaahan heräillä =)
Ei mua ainakaan todellakaan haittaa ettei kaikki kerro lastensa taikka omia nimiään jne... Näitä sivujahan voi lukea kuka tahansa ja varsinkin pienillä paikkakunnilla saattaa jotkut heti tunnistaa ja kaikkihan eivät sitä halua. Niin ja kuka tietä jos vaikka meidän joukossamme on julkkiksiakin. Joten kaikki rohkeasti kirjoittamaan ihan vaan vaikka lastaan pojaksi taikka tytöksi kutsuen!
Tuli mieleen tuosta syöttötuolissa istumisesta että meidän esikoinen oli sellainen syöttötuolissa pomppija ja roikkuja. Pysyi kyllä sitten paikallaan kun oli edessä tarpeeksi joko syötävää (leipää, kasvisten paloja, maissinaksuja tms.) taikka sitten joku kirja jota luettiin samalla kun syötiin. Vähän myöhemmin (noin vuoden ikäisenä) sitten pidettiin valjaissa kun meinas ihan väkisin aina tippua kyydistä. Pian tottui niihin kun nostettiin aina pois pöydästä jos rupesi riehumaan valjaissa ja sitten vasta pääsi takaisin kun osasi nätisti olla, mutta tämä siis vähän vanhempana!
Keksisköhän sitä jotakin galluppia hmm.... hei nyt tiiän, laitetaanko pinoon jo valmiiksi joululahjaideoita joita ootte jo keksineet jollekin lapselle/sukulaiselle taikka kaverille ja sitten jos jollakulla on ongelmia keksiä jotakin lahjaa niin vois laittaa sitten että kuka on kyseessä niin muut voisivat yrittää auttaa. Jos ei tänä vuonna jäis ihan niin viimetippaan nuo hankinnat niin kuin yleensä. Niin ja sellainen yleisgalluppi vielä että ootteko jo miettineet miten vietätte joulun ja aitteko ostaa mitään lahjoja kellekään vaiko kaikille mahdollisille tutuille? No mulla on tässä nyt hetki aikaa joten voin aloittaa eli
JOULU: Tämän hetken suunnitelmissa olisi viettää joulu ihan vaan oman perheen (siis minä, mieheni ja lapset) kanssa kotona. Voi olla että joulun jälkeen siis aaton jälkeen lähdetään mummolaan, mutta ei vielä ole varmemmin tietoa aikatauluista.
LAHJAT: Aina niin kalpealle siskolleni olen ajatellut ostaa lahjaksi lahjakortin sellaiseen spray-rusketukseen vai mikä lie onkaan nimeltään. Anopille on kynttilöitä paketillinen sellaisilta kutsuilta hankittuna. Muut lahjat ovat vielä ihan auki.
Ja vielä ennen joulua, just muistin mitä hankitte/teette ISÄNPÄIVÄ lahjaksi?
t. Kaisa ja Ronja
Mukava ilma ulkona! Käytiin kärryttelemässä.
Kolomonen, milläs laivalla te olittekaan ja kävittekö siis tukholmassa? me ei olla vielä keksitty, mitä tehdään sitten perillä. oisko kivoja ideoita!? ollaan siis lähdössä myös pian risteilemään. kävin just ostamassa pojalle kaikki purkkiruuat ja puurot valmiiksi niin eipä sitten tartte sieltä etsiä. mut sitä vaan aina mietin, etä mitä jos vatsatauti iskee risteilyllä, niin onkohan niillä vaippoja siellä??? tietty pitää vähän ylimäärästä kaiken varalta ottaa mukaan, mutta mutta.. kun joskus oli niin, että vikingillä niitä ei myyty, mut tämänhetkistä tilannetta en tiedä.
JOULU + lahjat: mummolaan ollaan menossa ja lahjapuolta ei oo ehtiny vielä miettiä pahemmin, lapsille on kyllä pari pientä juttua jo odottamassa .
Nyt ruuan laittoon!
Vihdoinkin päästiin miinuslukemiin,nyt sitä lunta vaan odotellessa! Koetan muistella mistä on ollut puhetta,kun en juurikaan ole ehtinyt netissä roikkumaan..
NEUVOLA: ei meillä 8kk neuvolassa lääkäriä ollut,pelkkä terkkakäynti vain. Onkohan paikkakuntakohtainen? Tutki siis samat mitä aina neuvolakäynneillä, muttei lääkäriä siellä näkynyt.
JOULU: täällä on eräs ei-lainkaan jouluihminen. Kaikki joulukrääsä, verhojen/pöytäliinojen tms vaihtaminen ja koristelu ei oo yhtään mua varten :) ulos laitan kyllä parit kirkkaanväriset jouluvalot mutta se riittää. Jouluruokiakaan meillä ei juurikaan syödä kun kumpikaan ei tykätä, glögit ja tortut tulee sen sijaan tekaistua :)
ISÄNPÄIVÄ: käydään varmaan päiväseltään pappani luona kyläilemässä,jonne on muutkin lapsenlapset menossa. Sen lisäksi käyn miehen kanssa kaksin ulkona ruokailemassa ja tietty lahjakin pitää hankkia... :) varmaan kello näillä näkymin, entinen kun hajosi autokolarissa.
Sitten avautumista lähestyvistä häistä, tämä kun on oiva paikka siihen ;) Eli, olin pyytänyt kaasoksi ystävääni,jota pidin parhaimpana sellaisena. Alunperinkin oli asenteella, että eihän hänen tartte siellä puhua mitään tai esiintyä mitenkään ja sanoin että kunhan alkaa vaan hommaan niin riittää mulle. Mutta nyt sitten on herneet nenässä syystä,jota en tiedä- eikä kerrota- oon neljä kertaa kysyny että vieläkö alkaa hommaan eikä ole yhteyttä ottanut,joten en varmaan ole kamala ihminen kun pyysin toista kaveriani kaasoksi?! On kyllä tämän ensimmäisenä kysytyn vihamies, kumpikaan ei siedä toisiaan. Mutta tämä jälkimmäisenä kysytty oli innoissaan mukana heti,lupautui auttamaan järjestelyissä ja suunnittelemaan ohjelmaa. Ja mikä tärkeintä- on taatusti onnellinen minunkin puolesta eikä ole sulhasta vastaan mitään hampaankolossa.
Kylläpä helpotti, oli vain pakko avautua tästä puolueettomalle maaperälle :)
Vaan nyt katsomaan mitenkoira jaksaa, jouduttiin eläinlääkärissä rauhoittamaan ultran ajaksi joten on hieman nuutunut vielä... tytötkin nukkuvat niin on rauhallista. Mukavaa päivänjatkoa!
-Henna ja tytöt-
viherrys: Oltiin Viking Mariellalla ja tosiaan ainakin kahviloissa oli jotakin purkkiruokia tarjolla, vaippoja en tajunnut kattoa, mutta joskus muistan nähneeni jotakn muumivaippoja siellä hyllyllä ihan irtomyynnissäkin. Kannattaa kuitenkin ottaa reilusti mukaan omia niin on ainakin sopivia! Hissit on muuten sit onnettoman pieniä eli kannattaa ottaa jos käytössä on niin mukaan kantoliina tai rintareppu niin helpommin pääsee liikkeelle syömään ja tax freehin jne... parin kerroksen väliä oli raivostuttavaa odotella hissiä kymmeniä minuuttejakin välillä. Mukavaa matkaa myös teille!
T. Kaisa ja Ronja again
tuota liikkumista just mietinkin, kun kesällä oli viel äniin helppoa kun poikaa jaksoin kantaa liinassa, mut nyt en enää jaksa. Isäntä saa sit vaan kantaa käsissä tai rattailla vaan..
Tässähän ihan matkakuume alkaa nousta hih :) Kotiäidille suuri elämys päästä taas risteilee :)))) ja nimenomaan, valmiiden patojen ääreen!
*Hyrrrr*... -7 pakkasta ja tuntuu näin yhtäkkiä kovin kylmältä!
Lunta satoi eilen, mutta siitä ei ole enää tietoakaan. Seuraava lumi saattaa jo hetkeksi jäädäkin. Vaikkakin keskiviikoks on luvattu jo taas plussaa.
Kolomonen:
Kiva kun teidän reissu meni hyvin!
Kyllä se aina piristää kun pääsee samoista kuvioista hetkeks pois!
ISÄNPÄIVÄ:
Meinasin jo eilen kysellä teiltä lahjaideoita, kun itellä ei taas välähdä, mutta tänään mies antoi itse vinkin.. Tulee saamaan siis rukkaset! Heh..
Me vietetään isänpäivää ainakin parissa paikassa; mun mummulassa (jonne tulee mun sukulaisia) ja sit miehen vanhemmilla.
Tää kuvio on sama myös Jouluna (silloin tosin käydään ainakin mun kotonakin) ja Äitienpäivänä.
Joulua odotan innolla ja suunnittelen jo joulusiivouksia ym. Mutta verhoja ja mattoja mulla ei oo erikseen vaihtaa jouluks. Samoilla mennään koko talvi.
Jouluvalot ja sen sellaiset koristukset kyllä virittelen ulos ja sisälle!
Taidan tänään käyttää esikon lääkärissä kun valittaa leuan alla olevia rauhasia (?) että on kipeet! Samalla saa lääkäri kurkata Peetun korviin ja kurkkuun. Ja taidanpa ottaa puheeks jalan puutumisenkin!
Nyt pitää laittaa poika nukkumaan..
mammutti ja Peetu 8kk
Risteilyltä täälläkin onnellisesti kotiuduttu ;)
Me oltiin siis Turusta aamulla lähtevällä risteilyllä Viking Amorellalla eli maissa ei käyty. Matka meni oikein mukavasti ja Ronja nautti silminnähden kun oli paljon porukkaa ja uusia juttuja joita katsella. Pyysin myös hyttiin vauvansängyn (tavallinen matkasänky) joka oli todella hyvä ja Ronsku nukkuikin siinä aivan yhtä hyvin kuin kotona. Suosittelen pyytämään sen saa hyttiemänniltä ilmaiseksi kun kysyy tuovat hyttiin ja siinä on oma pikkupeittokin mukana! Ruokailut meni hyvin syötiin seisovassa pöydässä syötin ensin Ronjan ja sen jälkeen Ronja pupelsi paahtoleivän palaa sen aikaa että sain itse syötyä ja katseli innoissaan muita ihmisiä. Meillä oli kokoajan matkarattaat käytössä eikä mitään ongelmia ollut ei pitkiä hissin odotuksia tms.
Nyt on kamala pyykkivuori odottamassa mutta jaksaa taas paremmin kun tuli tuo pieni tauko arkeen joten ei ihme kyllä edes harmita pyykkäys täälkertaa (normaalisti mielestäni kaikkein inhottavin kotihommista!)
Isänpäivästä,, well meillä kun ei Ronja ole isäänsä missään yhteyksissä eikä edes koskaan häntä nähnyt niin papalle (sis mun isälle) ajattelin lahjaksi mustaan t-paitaan piirtää tikkuukkelin kuvan jonka alle tulee teksti TÄSSÄ MENEE RONJAN PAPPA! Ronja kun on ainut lapsenlapsi ja oikea lellikki isälleni!
Joulukin totta tosiaan tulee kohta IHANAA rakastan joulua ja kaikkea siihen liittyvää hössötystä laatikoiden tekoa ja verhojen vaihtoa leipomista kuusen hakua ja koristelua ;) Joulu vietetään luultavasti isälläni johon tulee sitten toivottavasti myäs siskoni, äitilläni käydään syömässä, mummollani kahvilla ja paketit vaihtamassa ja tietysti hautausmaalla, yöksi istten omaan kotiin! Lahjoista ei aavistustakaan, suurinta vaivaa aiheuttaa siskoni lahja, siis vinkkejä otetaan vastaan!! Taustaa siskostani; Lapseton, asuu omakoti talossa, hieman alle kolmekymppinen, tykkää kutomisesta, askartelusta, karaokesta, koirista, sisustamisesta,, On Ronjan kummi ja minun paras kaverini ja minulle maailman tärkein ihminen!! Samoin ongelma Ronjan toisen kummin lahja 20-vuotias kundi, mitä ihmettä sille keksisi??
Mummolle ja papalle oon ajatellu tyynyliinat johon toiselle puolelle painan Ronjan jalanjälkiä ja kirjoitan : Matkustan vaikka ympäri maailmaa laukussa leipää ja piimää vaan ja toiselle puolelle; Että pääsen sinua MUMMO/PAPPA halaamaan ja sanomaan hyvääyötä! Sekä kahvikupit joissa Ronjan kuvat ja teksti Papan paras kaveri ja Mummon mussukka.
Nyt pikkupossu heräsi päikkäreiltä joten mentävä on, hauskaa alkuviikkoa kaikille ja muuten toi joululahja/isänpäivä lahja galluppi oli tosi hyvä ja hyödyllinen toivottavasti saadaan kaikki hyviä ja uusia ideoita toisiltamme! No nyt on oikeesti mentävä, Moro!
Äippä ja Ronksu-possu ;)
moro! oletkos ajatellut hankkia unipussia? meillä ei poika kyllä ole vielä tajunnut yrittää ylös tossa pinnasängyssä, mutta luulen, et vaikuttaa myös tuo unipussi. sen kanssa on vaikeaa nousta ylös seisomaan. ostin kirpparilta semmoisen Nalle Puh-pussin. se on todella reilua kokoa, meni isosiskollekin päälle, oiskohan joku 92-98. hyvin pysyy silti pojan päällä ja pitää varpaat lämpimänä, kun peitto ei ollenkaan pysy päällä.