oOo HELMIEN VKO 45 oOo
Linkki edelliseen viikkoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11602112&p=1&tmo…
Ja kasvupinokin:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11499113&p=1&tmo…
Kommentit (50)
Niinpä taas on hyvä muisti että tuo kolmas asia mitä piti kommentoida unohtui jo...
ITKU: Yöllä tiedän että noin 00-01 neiti vaatii viereen, ja silloin en enää edes jaksa tarjota muita vaihtoehtoja eli nappaa vaan viereen ja jatketaan unia. Sama sitten lopun yötä tissin kanssa eli menen siitä missä aita on matalin ja miten itse saa eniten nukkua. Unikoulu luvassa vielä loppuvuoden aikana mitä ilmeisimmin.
Päiväunilta herätessä vauva voi hetken kitistä vaunuissa jos mulla on joku homma just kesken. Mutta ei siis joudu huutamaan äitiä odotellessaan. Joskus kun itse syön tai laitan pyykkejä tms, missä vauvaa on vaikea pitää sylissä samaan aikaan, voin antaa parkua lattialla muutaman minuutin kun kuitenkin itse olen siinä vierellä ja juttelen rauhoittavasti. Mutta tosi huonosti sitä kestän kuunnella joten yleensä ruoka menee sitten hotkimalla loppuun. (" pakko" syödä eri aikaan kun vauva vaatii samaa ruokaa kuin mitä itse syön eikä se aina käy)
KENGÄT: kirppareilta hankittuja tai lahjaksi saatuja. Vielä kun ei niillä kävele niin on vaan yhdet käytössä. Myöhemmin sitten varmaan erikseen kengät kauppareissuille tms ja pihalle ja kenties hoidossa jotkut kolmannet varakengät tms.
ISÄNPÄIVÄLAHJAKSI papat saavat MLL:n uudet T-paidat, joissa poikasen kuva teksti isoisä - morfar - farfar - en muista oliko muilla kielillä. Ja isälle sitten joku pieni pehmeä paketti myös. Mitään vauvan omia tekeleitä ei vielä tänä vuonna värkätä paitsi korttiin " allekirjoituksena" jalan tai käden kuva sormivärillä.
JOULULAHJAT pyrin ostamaan jo marraskuun aikana. Nyt kun työtkin alkaa niin aika vähän varmaan teen itse. Ja lahjoja saa lähisuku, jonka kanssa olemme tiiviisti tekemisissä.
nyt pirpana heräs.
eli meillä käytössä 68, 70 ja 74, kengät 19, tossut 18-19, lakit 44-46
Tuosta viereen nostamisesta kysymys:
Heräättekö aina kun vauva herää?!
Minä en nimittäin uskalla ottaa poikaa enää viereen nukkumaan, vaikka välillä haluaisinkin, kun en ihan sata varma oo (esim. huonosti nukuttuna yönä) että heräänkö jos poika herää ja lähtee vaeltaan!
Meidän sängystä on erittäin helppo tipahtaa molemmilta reunoilta ja jalkopäädystä.
Olis kamala herätä kolahdukseen kun poika putoaa...!
m
tosiaan valitettavasti herään jo ennenkuin vauva herää eli jo siihen levottomaan kääntyilyyn ja puhinaan. Kun mies jää vauvan kanssa kotiin mun mennessä töihin, en olekaan enää varma voiko vauvaa jättää aamulla meidän sänkyyn koska mies ei välttämättä herääkään... Ja päikyt vauva nukkuu ulkona vaunuissa (makuupussissa vaununpeiton alla joten ei valjaissa). Mut tänään en voinut laittaa ulos kun naapuritontilla oli niin paljon meteliä aiheuttavia koneita (nukkuu yleensä vaikka kaivurin jyrinässä mutta nyt samaan aikaan kävi sirkkeli, kannonjyrsin, moottorisaha jne) joten pimu nukkui vaunuissa sisällä. En uskaltanut itse mennä päikyille kun en ollut varma että viereisessä huoneessa heräisin ennenkuin vauva kampeaa itsensä ylös ja tipahtaa (kun ei ollut makuupussia ym ja unohdin pukea valjaat). Ja kävipä sitten niin, että tänään pimu veti päikkäreitä yhteensä vain pari tuntia normaalin 3-4 h sijaan joten ulkona nukuttaminen saa meillä jatkua edelleen.
Nyt pirpana unille (helpommin sanottu kuin tehty, seisomaannouseminen on iltaisin jatkuvaa ellei nukuta tissille, mitä vältän viimeiseen asti) ja Housen pariin viinilasillisen kera :-)
Iltaa kaikille.
Vauvan itkuun reagoin aika nopeesti ja pienempänä vielä herkemmin. Nyt saatan hetken kuunnella onko pelkkää marinaa...
Yöllä kyllä yleensä havahdun pojan ääniin mut nukkuukin aika lähellä meitin sänkyä. Ja aamuyöstä nappaan viereen...en ole jaksanut alkaa unikoulu hässäkkää nuhasta paranemisen jälkeen. Ja tosiaan yöt kyllä meillä hieman rauhoittuneet ja nukkuu tuohon 6-6.30 asti sitten mun kainalossa.
Täytyy nyt tunnustaa et yhtenä aamuna pääsi poika meitin sängystä putoamaan. Oli kömpinyt miehen ylitse reunalle eikä hän havahdu sellaiseen. Mut eipä tuo ollut milläskään, itki hetken ja varmaan säikähti enemmän kuin sattui.
Korvike kyssäri: Ostin tuota NAN1 jauhetta niin keitättekö oikeesti sitä vettä kattilassa pari minuuttia vai meneekö vedenkeitiimellä. Poitsu kun jo näin isokin ja juo muutenkin normi vettä...juu kyl se varmaan tarkoittaa ihan pikkaisia =0))
Mä olen tähän asti antanut NAN2 törpöistä mut on aikas tyyristä jotten päätin tuota kokeilla.
Kolomonen: Myytkö netissä vai kirpparilla vaatteita? Mä olen tätä nettikauppaa harrastanut kun ei sinänsä maksa mitään. Täälläpäin aikas tyyritä nuo kirppareiden pöytähinnat..kiinnostaa vain et kummassa menee vaatteet paremmin kaupaksi.
Nyt taitaa tyyny kutsua minua et jaksaa aamulla pirteänä nousta =0)
calmus&pikkumies 9kk
Ai niin ja meillä pikkuinen kävelee jo ihan hurjasti. Selvästi huomaa et ei enää lähde heti konttaamaan vaan yrittää ensin kävellen. Ja pysyy tosi hienosti pystyssä, aika vähän on kolahdellut...toistaiseksi. Ja täytyy sanoa et monet ihmetelleet et kuin noin pieni voi kävellä. On se kyl aikas hassun näköistä mutta NIIN suloista.
calmus: Mä oon myynyt ihan tavallisella kirpparilla ja tosi halvalla koska tarkoituksena on ollut ihan oikeesti päästä eroon vaatteista ym. krääsästä. Myin lasten leluja (sellaisia millä eivät leiki ja mitkä ovat niin pirullisia kerätä ympäri huushollia (kuten domino(juna)palikat) ja muuta sellaista ja sain viimeksi mielestäni ihan kivasti eli noin 100 ¿ ja pöytävuokra viikoksi on täällä 25 ¿. Mut siis mun tarkoituksena ei ole ollut rikastua vaan ihan vaan kohtuu hinnalla päästä eroon vaatteista.
Täälläkin jotkut myyvät tosi kalliilla tavaroitaan, mulla oli esim. vauvan housuja 0.2 ¿/kpl ja bodyt 0.1-0.6 ¿/kpl ja kyllä meillä niitä on sen verran että vähän niistäkin tuli sitten rahaa. Tuohon huutonetin juttuun en oo jaksanut ryhtyä kun siinä on se postitus rumba ja meillä posti on niin hankalassa paikassa ja kaukana ettei sinne ole mitään muuta asiaa niin koen aika hankalaksi ja ihmiset ovat tosi vaativia minusta tuolla huutonetin puolella ja siellä täytyy niin tarkkaa kuvailla kaikki mahdollinen ettei tule sanomista jälkeen päin, joten olen tyytytynyt myymään ainoastaan huonekaluja yms. siellä. Paljonkohan muuten tuollaisesta 6 kk käytetystä sitteristä kannattais pyytää. jotta menis kaupaksi?
Nyt mua tarvitaan, joten heippa taas ja viikonloppuja...
T. Kaisa ja Ronja kohta 8 kk
Meillä sataa ulkona jälleen vettä ja ollaan lusittu koko päivä sisällä =(
Tuntuu että tää meidän palsta hiljenee hiljenemistään, joko kaikki äidit ovat lähteneet töihin?
Antakaas nyt kuulua itsestänne. Nyt jatkan jälleen kaappien penkomista jotta saan huomenna raahattua kaikki tavarat tuonne kirppikselle.
t. Kaisa ja Ronja
Ankean sateinen päivä täällä tänään.
Soittelin aamulla sairaalalle, kun Peetulla on ollut sormessa ja varpaassa ikävän näköinen tulehdus. Sain onneksi ajan heti tälle aamulle! Lasten erikoislääkäri tuli sanomaan oman mielipiteensä tulehduksesta ja huomasin pojan yskivän ja räkäisen nenän -> käski tavallisen lääkärin kurkata korvat ja kuunnella keuhkot..Korvat oli punaiset ja keuhkoistakin kuului rahinaa, joten penisiliinikuuri on nyt päällä!
Sain tutulta hoitajalta vielä itsellenikin ajan lääkärille tosta jalasta, että se hoidettas kuntoon!!
Kolomonen:
Meillä kans n.4kk käytössä ollut sitteri ja mietin sille myyntihintaa..
Isäntä kävi sen ostamassa yhtenä päivänä samalla reissulla kun kävi katsomassa mua ja poikaa laitoksella ja maksoi vielä yli 60e! Millään ei lähellekään sitä hintaa voi/kehtaa pyytää mutta ajattelin 20-25e. Jos kokeilis ja tiputtais sit hintaa jos ei mee kaupaks.
Isäntä lupas kaverilleen myydä tuon meidän kaukalonkin, joten uusi istuin pitää hommata ensitilassa!
Nyt kysynkin (vaikka tästäkin on ollut puhetta jo moneen kertaan)
että millasta istuinta kannattas alkaa ettiin?!
Pitäis olla sellanen, ettei joka vuosi tarvis olla isompaa vaihtamassa!
Nyt suunnittelemaan isänpäivää..
ai niin, ostin yhden kaupan edestä miehelle villasukat, kun oli joku koju, missä niitä myytiin.
Mies on valitellut, että varpaita palelee, eikä oo kunnon villasukkia.
Oikeen perinteiset isänpäivälähjat; villasukat ja rukkaset =)
Niin juu.. Huuto.netti on mulle paras paikka myydä vaatteita, kun posti on lähellä (meidän kylässä ei tosin mikään oo kaukana). Lähempänä se oli vielä pari viikkoa sitten, mutta muutti Valintatalo-kauppaan (jossa käydään muutenkin), joten postitus hoituu ruokaostosten kanssa samalla!
Täällä on kyllä iso kirppiskin, mutta viimeksi kun mulla pöytä siellä oli, niin sain kantaa lähes kaikki tavarat takaisin ja pöydän hinnan päälle sain 4e rahaa..
En minäkään tosin rahan takia niitä tavaroita myy, mutta hinnoittelu, pöydän siivoaminen ja kamojen rahjaaminen mielestän saisi jotain vaivanpalkkaa tuottaa..
Huutonetissä on se hyvä puoli, että jos ei mene kaupaksi, niin ei tarvitse mistään hakea tavaroita pois!
Se on kyllä totta, että tarkkana saa olla ja ilmoittaa kaikki mahdolliset viat mitä löytää! Jotkut ostajat ovat ehkä liiankin tarkkoja, kun kyseessä on kuitenkin käytettyjä vaatteita ym.
No mutta nyt siis pois..
mammutti ja Peetu
Meillä siis on turvaistuimina nuo cragon cosmic-istuimet ja musta ne on olleet tosi hyvät. Ne käy tosi pitkään, meillä esikoinen täyttää just 5-v ja vieläkin istuisi siinä jos ei Ronjaa olis laitettu jo siihen eli nyt sitten ostettiin sellainen selkänojallinen koroke esikolle. Lapset ainakin ovat tykänneet niistä ja nukkuneet pitkiäkin matkoja eikä ole paikat puutuneet tms. Selkämenosuuntaan ei kyllä meidän autossa kovinkaan pitkään mene (ehkä 1,5v) mutta hyvin ollaan pärjätty näiden kanssa. Ei ole ehkä kaikkein edullisin istuin mutta musta se on suht helppo kiinnittää (ainakin minä osaan laittaa!!) ja vyöt saa muksuille äkkiä laitettua paikalleen. Muusta mulla ei oo kokemusta eli enpä osaa myöskään vertailla, mutta voin suositella kyllä kaikille!
T. Kaisa ja Ronja TAAS!!!
Heissan täältäkin!
UNIASIOISTA - meillä todellakin taistellaan nukkumista vastaan vieläkin. tätä on jatkunut jo pitkään. oispa ihanaa jos kohta menis meilläkin ohi! Eli poikaa ei saa nukkumaan illalla ei sitten millään!! Aivan järkky huuto alkaa jos yrittääkin laittaa pinnikseen. Sit vaan heittäytyy siellä mahalta selälleen niin ett pää kolisee laitoihin ja on pakko ottaa pois. Viereen nukahtaa vasta kun mekin käydään nukkumaan. AIka rasittavaa siis... Öisin heräilee vaihtelevan paljon.. Tissille tainnutan aina et saisin itekin nukuttua. Unikoulua en viel sittenkään suunnittele, on niin rankka vaihe nyt kun hampaat on puhkeemassa ja harjottelee konttausta ja on eroahdistusta.. Toi on kyllä totta mitä mammutti sanoi, ett aika vaarallistahan alkaa olla tuo vieressä nukuttaminen; mä en varmaan heräisi vaikka ryömiskin yöllä laidalle ja putoais! Tosin teen aina reunaesteet tyynyistä ja päiväpeitoista, mutta eipä ne varmaan estä jos tosissaan halua kiivetä... Mut pakko näin nyt on jatkaa, muuten ei saada nukkua :/ Esikoisen aikana laitoin lattialle joskus myös pehmustetta varalta, mut ei koskaan pudonnut.
Meillä esikolla on vaan kahdet max kolmet KENGÄT per kausi. Vauvalla ei ole viel kenkiä ollenkaan kun ei kävele., aion ostaa sitten vasta sopivat kun seisoo kunnolla. Ostan kengät aina uutena, siksipä mieluumin yhdet tai kahdet hyvät kuin useat käytetyt. Vaatteissa sit harrastan paljon kierrätystä ja kirppareita ja niitä kertyy vähän liikaakin!
Palailen taas myöhemmin !
..ei mitään parempaa tekemistä...(just)
Kolomonen:
Mistä liikkeistä esim. noita istuimia saa, mitä teillä on käytössä?
Tampereelle olis tarkotus lähtee piakkoin jouluostoksille. Jos sieltä löytyis sit se penkkikin.
Meillä on todellinen putoamisvaara sängystä, kun Peetu kiipeää mun ja isännän yli hetkessä tai sit kömpii jalkopäähän ja putoaa sieltä!
Eikä minkäänlaista itsesuojeluvaistoo löydy vaan menis suoraan laidalta alas jos pääsis!
Tänään meillä noustiin eka kertaa syöttötuolissa pystyyn, joten enää ei voi siihenkään jättää edes siksi aikaa kun menee keittiöstä hakemaan ruokaa ym. (meillä on siis keittiössä " baaripöytä" ja erikseen ruokailutila olohuoneen ja keittön välillä, missä siis syöttötuolikin)
Tähän asti on voinut laittaa pojan istumaan pöydänääreen ja käydä lämmittämässä ruokaa...
Täälläpä netissä minäkin pyörin...siivota pitäis ja yritin noita isompia saada omia huoneitaan raivaamaan mutta huonolla menestyksellä.
Tosi karsea ilma tääläkin ja asutaan vielä lähellä merenrantaa(n400m) niin tuo tuuli puhaltaa sadetta toosi inhasti. Eli sisällä oloa. Eilen tehtiinkin pitkä lenkki lasten kanssa pyörillä. Tai siis minä kävelin ja pikkumies nukkui vaunussa ja isommat pyöräili. Tuli joku 7km lenkki eikä muksut ratisseet yhtään, tosin tyttöä auttelin aina välillä kun on nuo apupyörät vielä..
Näiden lehtien kirpparipalstoilla olen saanut vaatteita kaupaksi. HuutoNettiä myös kokeillut mut huonolla menestyksellä--->ei ole kauppoja tullut.
Meillä näillä pienimmillä käytössä actan/klippanin comfort istuimet. Eli toinen ostettu 6 vuotta sitten esikoiselle ja toinen saatu systeriltä heidän lasten vanha. Esikoisella sellainen Gracon selkänojallinen turvavyöistuin. Istumisjärjestelyt autossa: Esikoinen edessä, kakkonen kuskin takana kasvot menosuuntaan ja kolmas keskellä selkä menosuuntaan. Just mahdutaan kaikki autoon kun nyt ei ole rahaa vaihtaa ja nykyinen ihan hyvä. Ja talo lainaa aika riittävästi...
Nyt pikkuinen nukahti syliin et täytyy varmaan lähteä jatkamaan siivoamista =0)
Mukavaa viikonloppua!!
calmus & pikkumies 9kk
Tuossa taannoin oli niista hassuista tavoista....
Meitin pikkumies on kova siivoamaan. Keittiössä kulkee aina rätin kanssa ja pyyhkii kaapinovia uunia ja mieluiten puu-uunia luukun sisäpuolelta =0/ Ja jos ei saa tiskirättiä käsiinsä niin oma sukka tms. käy ihan hyvin samaan hommaan =0))
calmus
Tervehdys raatoväsyneeltä mammalta. Viimeinen kuukausi on mennyt useimmiten 1 tunnin pätkissä öitä nukkuen, ja päiväunet ne 40 minuuttia ap ja ip. Tänään päätin, että mennään varmuudeksi lääkäriin käymään, vaikka pelkkä nuha vaivasi 1,5 viikkoa sitten pari päivää ilman yskää, kuumetta tms, niin rohinaa oli hengityksessä. Ja sitten kovasti tykkäsi sanoa " ei" eli päätä puolelta toiselle.
Noh, se pään puistelu olikin korvatulehduksesta johtuvaa, eikä varhainen uhmaikä ; ) Se on herätellyt öisin, vaikka ei ole pahemmin itkeskellyt, vaan nousee vaan ylös heilumaan vähän väliä.
Toivotaan että antibiootit tehoaa nopeasti ja äsken annoin panadolia.
Lääkäriasemalla kävi hassu juttu, kun oltiin just ilmoittauduttu, niin tuli palohälytys ja kaikki käskettiin ulos. Siinä tuli sitten odotellessa pihalla harrasteltua kävelyä käsistä pitäen ulkona ekaa kertaa, oli lenkkarit jalassa - kokoa 18 ovat ne : ) No, hälytys oli turha.
Isänpäiväksi hommattiin villapusero, ei sen mielikuvituksellisempaa.
Nukkumisista: meillä nukutaan omassa pinniksessä ja vauvan huoneessa on myös yksi aikuisten sänky, jossa mä nukun tällä hetkellä, otan yöllä vähän väliä siihen tissitainnutukselle ja siirrän sitten omaan sänkyyn. En uskalla jättää siinä viereen nukkumaan, nimittäin meillä kun tyttö herää, kestää muutama sekunti ja jo konttaa kovaa vauhtia.
Huuto.netistä: olen myynyt ja ostanut, hinta vaihtelee todella paljon, hyväkuntoisesta laatutavarasta maksetaan jopa 70-80% uuden ovh-hinnasta, mutta tavanomaisesta käytetystä jota on paljon myynnissä saa vähän, jos menee kaupaksi. Yksittäisiä vaatteita on kauheasti myynnissä halvalla, kannattaa paketoida paketiksi ja laittaa joku " vetonaula" vielä mukaan, merkkipaita tms. niin herättää huomiota paremmin kuin 5 kpl potkareita.
Myrkyistä viikonlopun alkua!
T: Sporttari ja Milli 9kk
No niin, olin koko iltapäivän aikeissa ehtiä kirjoittelemaan minäkin, mutta ensin ei neiti nukkunut ja sitten kun nukahti vaunuihin niin päätti unissaan alkaa nousemaan istumaan ja kurkkimaan laidan yli noin viiden minuutin välein..ja kun oli niin sadepäivä olin tietty laittanut vaunuihin sisällä ilman valjaita joten siinä sitten vieressä nökötin vahdissa. Oma moka :-)
Kiva aamu - mies päättikin mennä töihin vasta puolen päivän jälkeen ja oltiin koko perhe koirineen kaikkineen kunnon lenkillä metsässä. Saivatpa koiratkin juosta kunnolla, itse saatiin happea ja pikkuneiti samoin.
Sitten olin suunnitellut vaunureissua hoitamaan firman pankkiasioita mutta perhanan sade sotki suunnitelmat. Tosi ökkö keli ihan koko päivän!
Meillä siirrettiin sänky seinään kiinni kun tuntui ettei aamuöistä tule mitään jos ei ota tyttöä viekkuun ja nyt ei tarvitse ihan niin tarkkaan vahtia tytön riekkumisia jos lähtee liikkeelle unissaan yöllä. Viime yönä otin tytön viereen jo yhden aikoihin, normaalisti tulee vasta viiden kuuden välillä. Koen huonoa omaatuntoa, olen selvästi vähän heikko äiti kun tuntuu että puudun ja olen paikat kipeinä joka aamu - kun tyttö on vieressä niin nukun aina sitten kyljelläni tyttöön päin. Ja kun tyttö on siinä suht lähellä niin olen käsivarsi normaalia ylempänä että tytölle jää tilaa hyvin..ja sitten puutuu paikat. Kaikenlaisia " ongelmia" on tämä äitiys tuonut tullessaan :-)
Mä olen ostanut aikalailla vaatetta huuto.netistä, niin ja yhdet pikkuvaunutkin.On toiminut oikein kivasti. Kovasti olen suunnitellut vaatteiden myyntiäkin siellä, mutta niinkuin muutkin ovat todenneet, on myymiseen liittyvä " työmäärä" tuntunut turhan isolta. Kaikki kuvien ottaminen ja tekstien laatiminen ja selostusten keksiminen ja kirjoittaminen ja sitten vielä postitukset siihen päälle - jos en siis ehdi edes vauva-keskusteluun kirjoittelemaan, niin missä välissä ehtisin noi hommat hoitaa?
Voi hinde - mun piti oikeasti kirjoittaa jostain fiksusta, mutta en enää muista mistä. Tää on niin tätä :-)
- pau ja stella -
Eilen piti kirjoitella muttei millään jaksanut.. Kävi jopa kerrankin niin että ukko nousi ennen meitä ylös. Edellisyönä Viivi siis itkeskeli lähes koko yön eikä siinä itsekään saanut nukuttua. 4 jälkeen sitten nukkui paremmin ja noustiin vasta 9. En tiedä sitten mistä johtui, d-vitskuista vaiko luumu-omena-ohrapuurosta (kaupan, en ole ennen antanu..) Viime yönä sitten nukuttiin hyvin :) Ja D:t ovat jälleen pannassa..
ITKUUN VASTAAMINEN: yöllä herkemmin kuin päivällä.. Normaalisti ei tarvitse kuin tutin suuhun ja jatkaa uniaan. Päivällä on sitten kaikenlaista kitinää (ei itkua) niin saa hetken odotella rauhassa. Varsinaiseen (kipu)itkuun sitten tulee helpoiten reagoitua ja, jos ei itku lopu mitenkään niin ollaanki hukassa -> äiti siis! :)
VIEREEN NOSTO: meillä ei nukuta vieressä. Hankalimpina öinä oon yrittäny rauhoittaa kainalonukutuksella, mutta sillon sitten herääkin kokonaan ja alkaa leikkiä. Meillä on toisaalta pinnis oman sängyn vieressä, niin aika usein sitten vedän sen kiinni ja silittelen Viivin päätä..
Ja nyt pois,
t.Ufa & Viivi
En mä ainakaan ole palannut töihin vaikka porukkaa näkyykin hävinneen. Olen vuoden verran vielä kotona. En millään pystyisi viemään poikaa hoitoon, vaikka tytöt veinkin 11 kk:n ikäisenä silloin molemmat ongelmitta. Tää on viimeinen mahis... ja olen huomannut että isompienkin lasten kanssa suhde on lähentynyt entisestään kun saadaan olla yhdessä kaiket päivät. Taloudellisesti se tekee sen verran tiukkaa että otan kaksi ystävän lasta hoitoon tammikuussa 3,5 pv/vko.
G: Onko kukaan muu harkinnut ottavansa hoitolapsia jos tekee tiukkaa muuten hoitaa omiaan kotona???
Nyt kun on itellä 3 lasta, tuntuu että kaksi lisää siinä hoituu. Esikoisen kanssa en olisi moiseen uskaltanut ryhtyä. Nyt oon koehoitanut hoitolapsia muutamia päiviä ja ihan ok se oli, huisketta kyllä mutta mielummin se huiske kun lapset hoitoon ja omaan myös tosi vaativaan työhön ja hoitomaksu kolmesta lapsesta -> ei siitä enempää jäisi käteen silloinkaan. En ole siis mitenkään hoitoalan ihminen vaan oma työ on kasvituotannon biologiaa ym. aivan muuta kuin lastenhoito.
Meillä nukutaan siedettävästi nykyään ja seisotaan itse. Poika puhuu muutamia sanoja ja on tosi iloinen ja ihana mies. TYkkään tällä kolmannella kierroksella kovasti kotonaolosta. Joskus yöshow tympii, mutta nyt muutama herätys menettelee kun hän ei syö vaan laitetaan vaan tuttia ym. ja pysyy omassa sängyssä. Tosin herää usein viiden aikaan eikä meinaa nukahtaa enää siitä...
Heinä ja 9-kuinen poju
Vauva jää onneks miehen kanssa mutta töihin meno ei kyllä yhtään innosta. Kadehdin miestä joka saa jäädä hetkeksi kotiin. En millään raaskisi olla erossa vauvasta joka päivä montaa tuntia! Eilen oltiin kaksin leffassa ja syömässä, poissa nelisen tuntia ja melkeen tuli jo ikävä :-) Ja kuitenkin sitten arkena kun ollaan vallan kaksin meinaa välillä seinät kaatua päälle...
Viimein sain mitattua tuon jalkapohjan, josta joskus taannoin oli juttua: tehtiin sormiväreillä isänpäiväkortteihin käsiä ja jalkoja ja siitä mitattuna 9,5 cm, varpaan kärki tietty hiukan pidemmällä eli olisko 10 cm. Tossujen pituus on 11,5 cm (koko 18-19) ja niissä on vielä vähän tilaa kun pyörivät välillä jalassa :-)
Ollaan lähdössä appivanhemmille isänpäivälounaalle - kiva päästä valmiiseen pöytään ja pukea pirpana välillä nätisti hameeseen (kotona harvemmin viitsin kun hame on kuitenkin yleensä epäkäytännöllinen).
äippä + pimu 9kk
Neuvolassa käytiin viikolla... Tasaisesti kasvaa omalla käyrällään, mutta pikkuinen tyttöhän se on. Mitat 7360g, 69cm ja 45,4cm. Oli taas sijainen niin ei sit katsonut oiken mitään osaamisia tai muutakaan. Kirjoitti: Liikkuvainen neiti. " Puita pitkin" kulkee. Kasvaa tasaisesti. Kehitys etenee hienosti.
Vuoden ikäisenä seuraava känti, ajatella vajaan 2kk päästä on jo 1v. Kyllä aika on mennyt tosi nopeesti. Vastahan syntyi...
Nyt siis liikutaan joko konttaamalla tai sit kävellen tukea pitkin ja kävelyttää pitäs jatkuvasti. Nyt on ryömiminen siis jäänyt kokonaan pois ja kontataan. Hampaita löytyy suusta jo seitsemän ja viimeisen tulo teki ilmeisesti tosi kipeetä kun ihmettelin kun melkein koko päivän oli itkunen ja särkylääkettäkin annoin niin illalla sitten huomasin että hammas on tullut läpi ja kun sitä kohtaa painoi niin rupes itkemään. Ja nyt on taas ruokakin ruvennut maistumaan taads paremmin, eli hampaiden tulo on meillä vienyt monesti ruokahalun.
Teillä joiden lapsilla korvatulehduksia niin onko teille sanottu että sängynpäätyä kannattaa pitää jatkuvasti koholla, se saattaa ehkäistä niitä. Meillä onkin ollut kokoajan pääty ylhäällä ja vaikka nuha ollut jatkuvasti ei ole ainakaan vielä korviin menny. Ja esikoisella korvatulehdukset loppui siihen kun sägynpäätyä korotettiin.
Vaatekoko... Meillä menee vielä 68 ja 74. Kuulostaa hurjalta kun toisille käy jo 80 pieneksi. Ja meidän tyttö kuitenkin vanhin :)
Kengät... Meillä mennään vielä veden pitävillä töppösillä, paremmat kun ne pakkauksen ja pysyy jalassa. On meillä odottamassa sitten kuomat, mutta ei vielä käyttöön otettu. Muuten mulla ois yhdet ylimääräiset punaiset töppöset jos joku haluaa. Ostin vahingossa ylimääräiset kun ostin siskollekkin ja kahta väriä niin liikaa sitten tuli. Mutta normaalihinnaltaan 10,90e ja maksoin 4e ja tuolla voin ne myydä.
Nukkuminen... Menee nukkumaan 21 ja herää syömään 7 ja nukutaan vielä tunti. Illalla on vielä välillä sitä seisoskelu rumpaa, mutta ei enää niin paljon kun ennen.
Vahempainvapaa loppuu 23.11 ja sitten jään hoitovapaalle. Kotona aion olla mahdollisimman pitkään.
Turvaistuimesta... Meillä on HTS:n istuin ja olen tykännyt. Vie kyllä paljon tilaa ja takapenkille ei meillä ainakaan selkä menosuuntaan mahdu. Ostettu esikolle ja kun se siirtyy vyöistuimeen niin Nelli pääsee siihen.
nemi0705 + Nelli 10kk
Kirjoitelkaahan nyt kaikki muutkin jotakin =)
Missäs on Teak, Minni, Timbe, Henniina yms... MyQ:kin tuntuu kadonneen johonkin!
No nyt mä poistun jälleen katselemaan jotakin herkkuohjeita synttäreitä varten.
Heippa!
T. Kaisa ja Ronja again