Lue keskustelun säännöt.
Sanokaa rehellisesti. Ostaisitteko feikki laukun, lompakon tai vaatteen?
Kommentit (23)
kopioksi. Musta kopion rajat menee siinä, onko samanlaisia logoja tai tekstejä. Samantyylisen voisin ehdottomasti ostaa, ainakin isosta kaupasta, en katukaupasta.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Puhtaimmat paperit taisi saada H&M, ja heikoimpien joukossa oli ainakin Benetton ja pari muuta hieman " parempaa" merkkiä (ilmeisesti ei ollut tutkittu kuitenkaan mitään ns. huippumerkkejä). Valitettavasti brandi ja kallis hinta ei todellakaan automaattisesti takaa mitään, mitä tuotteen eettisyyteen tulee.
ne varsinaiset merkkifirmatkin teettävät työnsä lapsityöllä. Tavarat tehdään alihankkijoilla Kiinassa pikkukätösin ruoatta 16 tuntia päivässä, ja esitetään sitten vääriä todistuksia lapsityönvastaisuudesta sekä sille länsimaiselle merkkifirman pääkonttorille. Eivätkä ne maksa sinne verojakaan, koska a) suurin osa voitosta menee sinne länsimaiseen pääkonttoriin ja b) näissä maissahan ollaan tunnetusti melko korruptoituneita jne.
joten itseasiassa merkkituotteet tukevat järjestäytynyttä ja kansainvälistä rikollisuutta ihan yhtä lailla kuin feikitkin. Mutta on mahdollista että feikeistä ja merkittömistä " melkeinkopioista" menee ENEMMÄN rahaa niille paikallisille pikkuyrittäjille, joiden ehkä ei sitten tarvitse lähettää lapsiaan töihin sinne merkkifirman lenkkitossutehtaaseen.
Mutta ei, minä en yleensä osta feikkejä enkä aitoja, koska mun imagoon ei kuulu sellaiset merkkituotteet jotka on niin näkyviä, että niitä kannattaisi feikata. Kyse ei siis ole mistään moraalisesta kannanotosta " aitojen" tuotteitten puolesta. Ei ne merkkituotteet ole sen aidompia eikä moraalisempia. Samaa bulkkitavaraa ja moraali vähintään kyseenalainen. Mä käytän yleensä suomalaisten ja tai muun maalaisten (missä nyt satun olemaan) käsityöläisten omia tuotteita.