Apua! Mitä laitatte lapsellenne päälle kun asteet nollassa?
Siis noin 0- -5astetta?
Ostin pojalle ticketin toppapuvun ja hennesin kumipuvun (jonka totesin todella hiostavaksi :) Nyt pitäis keksiä joku hyvä puku tälläiselle ilmalle, kun välikausipuku liian ohut ja ticket liian paksu...
Kommentit (32)
tiettyjä eroja sekä lämmön että käytännöllisyyden kannalta. Ehkä 5-vuotiaan olisi jo opittava itse tuntemaan onko kuuma/kylmä ja sen perusteella oppia valitsemaan vaatetustaan.
Päiväkodissa, jossa työskentelen, 5-vuotiaat saavat jo kyllä itse tuntea kylmän/liian lämpimän ja tulla sitten takaisin hakemaan lisää/vähentämään vaatetustaan tarpeen mukaan. Kokemuksesta sitä oppii. Ja voin kertoa, että oppivat yllättävän nopeasti, jos saavat siihen mahdollisuuden!
tytöllä on yllä remun kosteussuojattu talvihaalari. Kovemmilla pakkasilla ( kun lähenee -10 tai enemmän) lisään fleecevaatetta tai villavaatetta.
(kaikki vielä hengissä ja tosi harvoin kipeinä ;) ) sanoisin, että toppapuku on nollassa ihan hyvä valinta. Alle sitten tarpeen mukaan enemmän tai vähemmän. Itse vaihdoin lasten puvut toppaisiin viime viikolla, kun oli ekat kunnon pakkasaamut. Yhtä hyvinhän sitä voisi pakata runsaasti kerroksia ohuemman puvun sisään mutta ongelmaksi tulee se, että päiväkodissa ei hirveästi vahdita,l mitä isommat (4v ja 5 v) laittavat puvun alle...5 v osaa jo itse pukea lämpimästi mutta 4 v menee siitä, mistä aita on matalin (eli ei jaksa pukea montaa kerrosta=palelee). Siksi on helpointa laittaa se paksumpi puku, jonka alla pärjää vähemmälläkin. Pakkasen kiristyessä sitten tulee taas ongelmia :).
Sellaiselle on koko ajan enemmän ja enemmän tarvetta kun loskakelit kestävät pidempään.
eli kuumimman kauden (kesän) ja kylmimmän kauden (talven) väliin jää niiden välikausi (kevät ja syksy)
Mieti näitä lämpötiloja ääripäiden ja jatkumon kautta.
En kestä tätä häpeää puolestanne. Opetelkaa vuodenajat. Opetelkaa ymmärtämään, että kaikki aika on ihan oikeaa, juuri nyt olevaa aikaa. Ei ole mitään välitilaa. Unohtakaa sana välikausivaate. Kiitos.
niin aiheesta kuin aiheen vierestäkin =)
Vielä lisää kommentteja AIHEESEEN?
-ap
pitäisi olla sitä normaalia aikaa. Ja talvi ja kesä välikausia. Nehän on poikkeuksia, välitiloja kun ajatellaan suurinta osaa vuotta.
Eikö ole lämmintä ja viileää? Meinaatko, että plus 20 ja miinus 20 asteen välillä ei ole mitään? Pelkkä väli?
Kesävaatteet, talvivaatteet ja välikausivaatteet.
Onko joku joka ei ymmärrä niitä.
joten se ei ole meillä kriteeri, jolla edes 5-vuotias saisi itse päättää mitä laittaa päälle :-)
aikuinen ottaa vastuunsa ja päättää