Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on mielestänne paskaduuni?

Vierailija
23.05.2013 |

Nais- ja miesvaltaiset alat, kaikki tehtävät, missäpäin Suomea tahansa. Mikä on niin kutsuttua paskahommaa? Miksi näin?

Kommentit (110)

Vierailija
1/110 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin miellän paskaduuniksi duunin, jossa työehdot ovat huonot ja muutenkin vallitsee kauhea kyykytysmentaliteetti työntekijöitä kohtaan (esim. työvuoroja muutellaan jatkuvasti niin viime tipassa, että työntekijä ei pysty milläänlailla suunnittelemaan omaa elämäänsä tai vapaa-aikaansa, tai lomia ei anneta pitää ollenkaan edes palkattomana koko työsuhteen aikana, tai työntekijällä ei käytännössä ole mahdollisuutta pitää mitään kunnon taukoja tai välttämättä päästä edes vessaan tarvittaessa työpäivän aikana saati että olisi käytössä taukotilaa jossa saisi syötyä, kylmäsäilytettyä ja lämmitettyä eväitä). Olen ollut tuollaisissa työpaikoissa ja vaikka työn sisältö oli mielestäni sinällään oikein mukavaa ja mielekästä, koin ne kuitenkin paskaduuneiksi, koska työnantajat käyttivät joka ikisen mahdollisen porsaanreiän hyväkseen polkeakseen työntekijöiden oikeuksia. Mikään näistä töistä ei sinällään ollut raskasta eikä stressaavaa, mutta huonot työolot tekivät niistä todella kuormittavia ja jopa pidemmänpäälle terveydelle vaarallisia.

Työn sisällöllä ei niin ole väliä. Mut oli työ mikä tahansa, niin jos pelkällä palkalla ei elä vaan täytyy lisäksi nostaa tukia saavuttaakseen edes minimitoimeentulotason niin mun mielessäni se putoaa tuonne paskaduuni-kategoriaan.

Vierailija
2/110 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskaduunia on pienipalkkainen työ joka on fyysisesti raskasta ja sitä joutuu tekemään kaikkina vuorokaudenaikoina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/110 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti jäteautonkuljettajan homma on yksi tärkeimmistä.

Sen huomaa ketjun aloittajakin siinä vaiheessa, kun hienohelman jätekatos pursuilee poishakemattomista jätteistä.

Vierailija
4/110 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se olisi ihan mikä työ tahansa, jossa ei koskaan saa tarpeeksi aikaa tehdä työtä niin, että voi olla tyytyväinen tulokseen,  kiire, liian vähän työntekijöitä, ei työvälineitä tarpeeksi ja kukaan ei arvosta tekemääsi työtä ja vielä saisin haukkumiset aiheetta. Jos joka päivä tekisi kaikkensa saadakseen aikaiseksi hyvän tuloksen, mutta se ei olisi koskaan mahdollista, se kyllä turhauttaisi ja söisi lopulta minut.

Vierailija
5/110 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä roskakuskin hommia paskaduunina. Monta vuotta niitä tehnyt ja palkka on aivan sama kuin kuorma-autokuskilla yleensä, varsinkin lähiöalueilla työajat ovat siedettäviä, en mene viiteen aamulla töihin jnejne.

Paskaduuniksi mieltäisin ehkä työn, jota tehdään liian pienillä korvauksilla, riittämättömillä ja v-mäisillä työajoilla ja työjohdon puolelta alentuvalla asenteella.

Vierailija
6/110 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskaduuni on mun mielestä subjektiivien käsite. Mulle sitä on ollut esim. työ hampurilaisraflan keittiössä. Kolmivuorotyö, törkeen kuuma, palovammoja tuli silloin tällöin ja koko ajan oli joko järkyttävä kiire tai uskomattoman tylsää. Työpäivän jälkeen haisit paistorasvalta, eikä se katku lähtenyt aina edes suihkussa. Kirsikkana kakun päällä kammottava työilmapiiri ja tietysti se harjoittelijan 7 euron tuntipalkka (nykyään on varmaan enemmän). 

Vierailija
7/110 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen jo ns. paskaduunia nyt, kun olen töissä kaupassa. Ja oikeasti myös pidän kaupan työn ihmisläheisyydestä, vaihtelevasta työstä ja siitä, kun hallitsen työni (on useita työtehtäviä, tosiaan muutakin kuin kassa/hyllytys).

Paskaksi työn tekee pakkotahtisuus, minimiin poljetut tunnit eli liikaa töitä suhteessa käytettävään aikaan, ylemmän johdon alentuva asenne ja johtamiskulttuuri. En näe, etteikö kaupan työt olisi sellaisia, joissa voisi viihtyä, vaikkei työssä uutta opikaan mutta työehdot vaan on sellaiset, että lopputulos voi olla paska fiilis.

Vierailija
8/110 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskaduunin on sellainen, kun olet työpäivän jälkeen fyysisesti väsynyt.

Vierailija
9/110 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti ottaen arvostan sitä, että ihminen tekee työtä elantonsa eteen, oli se sitten mitä työtä tahansa. Varsinkin arvostan ihmisiä, jotka tekevät ns. vähemmän arvostettuja, huonopalkkaisia mutta tarpeellisia töitä, esim. roskakuskit ja siivoojat. Ainoa "paskaduuni" minkä keksin on puhelinmyyjä, siitä ei ole yhteiskunnalle mielestäni mitään hyötyä. Pelkkää ihmisten häiriköitniä, niitä lehtiä saa ostettua kaupasta ja tilattua muullakin tavalla jos haluaa.

Vierailija
10/110 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 10:42"]

Ainoa "paskaduuni" minkä keksin on puhelinmyyjä, siitä ei ole yhteiskunnalle mielestäni mitään hyötyä. Pelkkää ihmisten häiriköitniä, niitä lehtiä saa ostettua kaupasta ja tilattua muullakin tavalla jos haluaa.

[/quote]

Kuin olisin itse kirjoittanut. Olin muuten yhden päivän 2000-luvun alkupuolella puhelinterroristina, koska halusin nähdä a) minkälaiset ihmiset siihen hommaan hakeutuu b) kuinka se homma loppupeleissä toimii. Piti soitella ihmisille, joilla aikaisempi tilaus oli päättymässä/päättynyt.

Sellaisista asiakaslappusista vain otettiin puhelinnumerot, naputeltiin puhelimeen ja alettiin suoltamaan sitä valmiiksi saneltua tekstiä monotonisesti. Vaatii tiettyä vittumaista luonteenlaatua tehdä sitä hommaa ilman, että joka häirikkösoitolla pieni pala sielustasi kuolee. Intiassa toi homma on kuulemma suosittua hommaa.

Yksi toinenkin asia mua vituttaa myyjissä. Käyn välillä katselemassa kodinkoneliikkeessä esim. telkkareiden hintoja jos satun menemään ohi. Annas olla kun sun jalka ylittää yhdelläkin askeleella kauppakeskuksen käytävältä sinne liikkeen puolelle, niin on heti myyjä tulossa kysymään kuinka voin auttaa. Pahin kokemus oli Lontoossa kun kävin Apple Storessa. Siellä niitä oli viisi heti ovella kimpussa. Myyjät ilmeisesti olettaa, että olen käynyt kaikki vertaa.fi - tapaiset sivustot läpi ennenkuin olen päätynyt heidän kauppaansa. Paras aika käydä vain katselemassa on kaikki alennusmyynnit kun asetelma on käännetty toisinpäin, eli asiakkaat jahtaa myyjiä kysymyksineen. Jos aion jotain ostaa, hakeudun itse myyjän luokse ja avaan suuni. Sama pätee lehtiostoksiin, ne voi hakea vaikka kioskilta.

Juhani, 32

Vierailija
11/110 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 11:19"]

Yksi toinenkin asia mua vituttaa myyjissä. Käyn välillä katselemassa kodinkoneliikkeessä esim. telkkareiden hintoja jos satun menemään ohi. Annas olla kun sun jalka ylittää yhdelläkin askeleella kauppakeskuksen käytävältä sinne liikkeen puolelle, niin on heti myyjä tulossa kysymään kuinka voin auttaa. Pahin kokemus oli Lontoossa kun kävin Apple Storessa. Siellä niitä oli viisi heti ovella kimpussa. Myyjät ilmeisesti olettaa, että olen käynyt kaikki vertaa.fi - tapaiset sivustot läpi ennenkuin olen päätynyt heidän kauppaansa. Paras aika käydä vain katselemassa on kaikki alennusmyynnit kun asetelma on käännetty toisinpäin, eli asiakkaat jahtaa myyjiä kysymyksineen. Jos aion jotain ostaa, hakeudun itse myyjän luokse ja avaan suuni. Sama pätee lehtiostoksiin, ne voi hakea vaikka kioskilta.

Juhani, 32

[/quote]

Sehän on toki mahdotonta kertoa myyjälle, että "katselen vain".

Tässä muuten tuli mainittua yksi paskaduunin piirre: työnantaja voi edellyttää jotain käytöstä/toimintatapaa, josta asiakas ei sitten tajua, että se on määritelty työhön kuuluvaksi. Palvelualalla työskenteleviä seurataan noissa tilanteissa, ottavatko he kontaktia asiakkaaseen, kysyvätkö bonuskorttia tai kysyykö tarjoilija "maistuiko" tai tarjoaako jälkiruokalistaa. Joissain työpaikoissa näitä on pakko kysyä, vaikka asiakkaasta huomaisi, että kysyminen ei olisi nyt ollut niin tärkeää. Itse en ymmärrä, mikä vaiva on sanoa "ei kiitos" tai "kiitos olen vain katselemassa" sen sijaan että pahastuu asiasta ja kirjoittelee siitä nettipalstalle.

Vierailija
12/110 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on toki mahdotonta kertoa myyjälle, että "katselen vain".

Joissain työpaikoissa näitä on pakko kysyä, vaikka asiakkaasta huomaisi, että kysyminen ei olisi nyt ollut niin tärkeää. Itse en ymmärrä, mikä vaiva on sanoa "ei kiitos" tai "kiitos olen vain katselemassa" sen sijaan että pahastuu asiasta ja kirjoittelee siitä nettipalstalle.

Mutta kun en jaksaisi muutaman minuutin välein hokea sitä samaa, ja joskus vieläpä sille samalle myyjälle jos tuppaa olemaan innokas. En tiedä, kai mä sitten olen jotenkin outo ton asian suhteen. Johtuu vissiin siitä ujoudesta mistä kärsin nuorempana. Se vaan on epämiellyttävää, kun heti hyökätään kimppuun.

Ravintolassa ymmärrän tuon ruoan maittavuuden tiedustelun, sekä mahdollisten lisäjuomien ja jälkiruokien tilauksen ennakoinnin.

Juhan, 32

Vierailija
13/110 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tämäkin on taas yksi asia joka mediassa on tahallaan "ymmärretty" väärin. Kuten lähes kaikista vastauksista näkee, paskaduunilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa että itse työ olisi paska, vaan se että palkka ja työehdot on paskat. Kun julkisuudessa on nuorehkot ihmiset puhuneet paskaduuneista, heidät on leimattu heti työtävieroksuviksi kermaperseiksi kun kunnon likainen työ ei kelpaa kuten entisajan ihmisille.

Vierailija
14/110 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kauhein ajatus olisi olla töissä esim. postissa tai jossain työpaikkaruokalassa.

Vierailija
15/110 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kannustava satanen menee äkkiä kuluihin, esim. työvaatteet, lounas jne. Eihän se ole kuin 5 euroa/työpäivä!

Vierailija
16/110 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipä maistuu samalta onpa se hankittu millä työllä tahansa. Ei ole olemassakaan paskaduunia.

Vierailija
17/110 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle itselleni paskaduunia olisi kaupan kassana oleminen tai joku aivot narikkaan kokoonpanolinja-työ.

Vierailija
18/110 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä paskaduuni on mikä tahansa jota vituttaa tehdä. Sellainen, jonka takia on joka aamu pahalla päällä kun on pakko mennä duuniin. Ja liksakin on vielä huono, niin ettei sekään lohduta.

Mun paskimmat duunit oli siivoaminen kesätyönä joskus kouluaikana, ja sitten opiskeluaikana hoitoapulaisena sairaskodissa. Nykyinen duunikin joskus jurppii, mutta ainakin palkka pehmentää kurjaa kohtaloa.

Vierailija
19/110 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun paskin duuni aikuisena on ollut postittaminen. Aidosta paskaduunista sen erottaa vain se, että se tehdään siististi sisällä.

Nykyään kun ei Suomessa enää ole mitään yleisten käymälöiden tyhjentämisen tasoista duunia niin taipuisin sanomaan, että kaikki sellainen tylsä ja rutiininomainen työ, mitä kuka vaan voi tehdä ilman mitään koulutusta, on paskaduunia.

Vierailija
20/110 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä onko renkaidenvaihto tai roskakuljettajan hommat paskaduunia? Vai onko kaikki työ jees, kunhan siitä maksetaan riittävästi?

-Ap