Mikä on mielestänne paskaduuni?
Nais- ja miesvaltaiset alat, kaikki tehtävät, missäpäin Suomea tahansa. Mikä on niin kutsuttua paskahommaa? Miksi näin?
Kommentit (110)
Ap, jonkunhan nuokin työt on tehtävä. Jos kukaan ei suostuisi roskia kuljettamaan niin mehän hukkuisimme roskapaskaan. Roskakuskin ja siivoojan työt ovat yksi tärkeimmistä töistä yhteiskunnassa! Sen kun ihmiset tajuaisivat. 2
Paskaduuni on sellainen jossa on pieni palkka ja/tai pienet tunnit kuten kaupan alalla, ja olet poissa kotoa tosi paljon iltoja ja viikoloppuja, juhlapyhistä puhumattakaan, etkä silti tienaa kuin jokusen kympin enemmän kuin saisit toimeentulotukea.
8: vai tärkeimmät? Eli mielestäsi pääasia, että sonta kulkee pois jaloista, eikä suinkaan se, että esimerkiksi ihmishenkiä säästyy (lekurit, hoitajat)? Onko lähihoitajan hommat shaissea? Palkka ei vastanne työn kuormittavuutta...
-Ap
Ap, en tarkoittanut sitä noin ymmärrettäväksi vaan tahdoin tuoda esille sen ettei pidä väheksyä kyseisiä työtehtäviä. Ja jos esimerkiksi sairaalassa ei olisi siivoajia, niin ei lääkärit siellä voisi työskennellä, koska potilaat kuolisivat bakteereihin. Palkkauskysymys on sitten eriasia. 2
Tottahan se onkin, kyllähän työmuurahaiset tekee tärkeimmän homman murkkumaailmassakin ;)
-Ap
Puhelinmyynti on paskin työ, mitä voin kuvitella. Suurin osa muista töistä on kuitenkin hyödyllisiä ja niistä saa normaalia palkkaa. Itse en myöskään haluaisi siivoojaksi tai pesulatyöntekijäksi, mutta nämä nyt on vaan henkilökohtaisia mieltymyksiä.
Semmoinen missä on huonot työehdot. Sopimukset, joissa työntekijä on "tarvittaessa kutsuttava" ts. työnantaja voi sanella paljonko töitä (=palkkaa) työntekijä kuukaudessa saa. Yleensä näissä ei koskaan pääse täysille tunneille eli normaaliin kuukausipalkkaan. Työnantaja voi myös olla antamatta tunteja ollenkaan, jolloin ei saa palkkaa mutta ei myöskään työttömyyskorvausta koska työntekijällä on voimassaoleva työsopimus.
Opiskelijalle tämmöinen tarvittaessa kutsuttava -sopimus voi olla ihan o.k. Jos taas on jo valmistunut ja perheen elatus on tällaisen työn varassa, se todella voi olla paskaduunia.
Huom! Huom! Lääkäritkin ovat voineet tehdä kesätyönä roskakuskin duunia!
Yhden tällaisen pojan tiedänkin.
paskaduunu on kai jokaiselle eri, toiset tykkää tehdä yhtä toiset toista. Mulle paskaduuni olisi tylsää työtä huonolla palkalla. Vaikka edellä mainittu puhelinmyynti. Siivoamista vihaan, joten siivoojana mulle pitäis maksaa hirveesti, ettei se olisi paskaduuni...
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 11:38"]
Paskaduuni on sellainen jossa on pieni palkka ja/tai pienet tunnit kuten kaupan alalla, ja olet poissa kotoa tosi paljon iltoja ja viikoloppuja, juhlapyhistä puhumattakaan, etkä silti tienaa kuin jokusen kympin enemmän kuin saisit toimeentulotukea.
[/quote]
No ohhoh, ei se nyt ihan noinkaan ole. Minulla ainakin suurin osa tämän vuoden tileistä on ollut kahdessa viikossa noin sama summa kuin mitä saisin työttömyysetuuksia (työmarkkinatuki, asumistuki + mahdollinen toimeentulotuki) kuukaudessa. Vaikka en nyt toki edelleenkään rikastumaan pääse, mutta kuitenkin töissäkäyminen on selkeästi kannattavampaa kuin työttömänä oleminen.
Ja muutenkaan en ymmärrä tuota toisten ihmisten rahanansaitsemiskeinojen haukkumista paskaksi. Hyvähän se on, että elättää itsensä, olipa se työ mikä tahansa. Vai pitäisikö tässä alkaa siiihen, että kaikki paskatöiden tekijät alkaisivat työttömiksi, niin että ne Oikeiden ja Hienojen Töiden tekijät sitten elättäisivät meidät Oikeilla Hienoilla Rahoillaan. Eikö? No, sitähän minäkin. ;)
Mun mielestä tossa paskaduuni-sanassa on kyse työehdoista eikä työn sisällöstä. Ei se monen paremminkaan palkatun työn sisältö ole hirveän hohdokasta, mutta koska palkalla pystyy elämään, niin ei sillä sisällöllä ole niin väliä. Kaikki nuo nollatuntisopimukset ja kuukauden pätkissä tehtävät osa-aikaiset työsopimukset ilman erillistä perustelua menee paskaduunikategoriaan, koska niillä ei elätä itseään, eikä työntekijä voi ennustaa edes parin kuukauden päähän, että miten oma talous voi. Lisäksi kaikki provikkapalkatut hommat, joista ei ilman provikoita jäisi käteen kuin muutama satanan kuussa kokopäivätyöstä.
Täytyy muuten lisätä tuohon työttömyyskorvausvertailuun, että osa-aikaisen työntekijänhän on mahdollista saada soviteltua päivärahaa, jolloin rahaa jää käteen enemmän kuin pelkästä työttömyyskorvauksesta jäisi. Ongelma on enemmän korvausten käsittelyajoissa, sillä työpätkän alettua korvaukset katkeavat heti, ja kun niitä hakee töiden loputtua uudelleen, voi olla edessä pitkä rahaton kausi, eikä se töissä ansaittu palkka riitä usean kuukauden laskuihin.
Myös toimeentulotuella voi ansaita noin satasen verran rahaa palkkana ilman, että se vaikuttaa tukeen. Sitä enemmän jos ansaitsee, niin tuki kyllä pienenee, mutta silti jää enemmän käteen kuin jos olisi toimeton.
Itselle ainakin kelpaisi satanen lisää kuukaudessa vaikken olekaan työtön, eikä palkkakaan ihan pienimmästä päästä, joten en tajua, että miten tuo ei ole kannustavaa?
Hoitajat ja lääkärit ei voi mitään jos taudit leviää lun ei siivottas
Töitä mitkä en suostuisi tekemään: lehden jako, puhelinmyyntityötä, kaupan kassalla oleminen, kaupungin puistotyöntekijänä, joku kerrostalo rappukäytäväsiivoja, jokin typerä liukuhihnatyö.
En siis suostuisi vaikka olisin työttömänä, onneksi on vakkaripaikka
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 16:32"]
Ehdottomasti jäteautonkuljettajan homma on yksi tärkeimmistä.
Sen huomaa ketjun aloittajakin siinä vaiheessa, kun hienohelman jätekatos pursuilee poishakemattomista jätteistä.
[/quote]
jep. meilläpäin roska-autoissa lukee nykyään
"Huonoja uutisia pikkupojille: roskakuskin ammattia ei enää ole, RAAKA-AINEEN KERÄÄJÄ. –se vasta siisti jätkä on."
Paskaduuni on nirppanokkapentujen keksimä sana, jolla elvistellä olevansa yhteiskunnallisesti valveutunut muka-vaikuttaja. Mikään työ ei ole paskaduunia, työehdot yms. voivat olla paskoja, mutta ei itse työ.
Talli- ja nevettatyöt. Eräskin kärryllinen sitä itteensä.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 07:27"]
Talli- ja nevettatyöt. Eräskin kärryllinen sitä itteensä.
[/quote]
Kyllä mä vaihtaisin asiakaspalveluhommat tuohon milloin vain. Aspassa kun sen paskan saa niskaansa.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 11:37"]Ap, jonkunhan nuokin työt on tehtävä. Jos kukaan ei suostuisi roskia kuljettamaan niin mehän hukkuisimme roskapaskaan. Roskakuskin ja siivoojan työt ovat yksi tärkeimmistä töistä yhteiskunnassa! Sen kun ihmiset tajuaisivat. 2
[/quote]
Miten tää nyt liittyy itse asiaan? Ei mun mielestä paskaduuni ja työn tärkeys ole toisensa pois sulkevia. Tollasta "kaikki työ on tärkeetä!"-jankkausta hokee varmaan ne, jotka ei päivääkään oo oikeasti paskaduunia tehneet vaan jotka on opetettu hienotapaisesti siihen, että kaikki työ on tärkeetä. Näin paskaduuneja tehneenä itse kyllä sanon, että niitä paskaduuneja on. Ehkä jos siihen vanhusten takapuolten pesuun kiireessä tai festarivessojen pesuun on kutsumus niin se ei tunnu siltä, mutta kyllä esimerkiksi toi perseiden pesu pienellä palkalla kauheassa kiireessä sitä on. Eikä ne neulat ja veritipat niissä vessoissakaan herkkua ole, varoa saat ettei hepatiitti tartu jne. Tottakai jonkun pitää noi hommat tehdä, ja mahdottoman hyvä että tekee. Mutta tuollainen "kaikki työ on tärkeetä, paskaduuneja ei oo!"-jankkaus aiheuttaa sen, ettei niistä paskaduunien epäkohdista voi sitten edes puhua.
Mielestäni mikään työ sinänsä ei työnkuvaltaan ole paskaduunia. Mutta en kyllä tekisi esim. puhelinmyyntiä. Kuulemma siinä tuntipalkka on 2 e jos ei saa vähintään kolmea myyntiä päivässä. Jos saa sen kolmen myytyä, saa 8 e tunnissa ja sitten kai jotain provikkaa.
Ihmettelen miten Suomessa sallitaan työ jonka palkka riippuu noin paljon jostain. Siitä nousisi heti äläkkä jos esim. kodinkoneliikkeessä olisi sama systeemi.
Eli paskaduunia on työ jonka palkalla ei ole mitään jakoa tulla toimeen.