Mitkä on mielestäsi firman omistajan työtehtävät tällaisessa yrityksessä?
rakennus ja metsätyö-yritys, alaisia on n. 20.
Yritys on puoliksi toisen ihmisen kanssa, tämä toinen tekee palkkojen maksun (ei laske tunteja ym vaan ainoastaan maksaa), hoitaa sos ym maksut ja verot. Tekee yhteenvedon yrityksestä (kai) kerran vuodessa, Kirjaa ylös kaikki kuitit.
Mutta mikä on johtajan tehtävä? Kerro mielipiteesi niin minä kerron sitten meidän version :)
Kommentit (2)
Kun tulee iltamyöhään kotiin niin alkaa tekemään paperihommia (laskemaan työtynteja, tekemään sopimuksia, tekemään laskuja, maksamaan laskuja ym...)
Mielestäni mies tekee aivan liikaa töitä. Olen yrittänyt puhua miehelle, että palkkaisi vaikka muutaman sellaisen henkilön jotka osaisi neuvoa muita työntekijöitä ja tehdä kunnolla töitä. Mies olisi sitten yhteydessä vain noihin muutamaan mieheen, jotka toimittaisivat tiedon eteenpäin muille työntekijöille.
Noita työmaita kun on ympäri eteläsuomea ja joitain on myös keskisuomessa. Miehelle ei jää aikaa enää yhtään mihinkään muuhun, tai oikeastaan aika ei edes riitä kaikkeen työhön mitä pitäisi tehdä.
Keskittyisi mies sitten tekemään paperityöt ja etsimään uusia sopimuksia.
Mikä kysymys tuo nyt oli? Puhut ensinnäkin sekaisin omistajasta ja johtajasta. Nehän ovat kaksi eri asiaa, tosin ns. omistajajohtaja-yrityksissä sama henkilö.
Omistajahan ei isommissa yrityksissä tee välttämättä mitään, ainoastaan sijoittaa pääomaa yritykseen osinkotuottojen toivossa (tai pörssiyrityksen kyseessä olleessa toivookurssien nousevan)
Johtajia taaas on monenlaisia, olisikohan kyseessä toimitusjohtaja? Hänen tehtävänsä on valvoa operatiivisen toiminnan lainmukaisuutta.
terv yksi ekonomi