Täällä eilisestä unikoulusta kysellyt; ei mennyt putkeen meidän
ilta. Vauva 11 kk kun on oppinut nukahtamaan rinnalle, niin eipä sitten muuten nukahtanut - ei sitten millään. Kello 01.00 asti jaksettiin kannella mutta ei auttanut, ei tassttelukaan kun kampesi itsensä aina vaan pystyyn.
Ei taida muu auttaa kuin että äiti lähte viikonlopuksi reissuun jossain sopivassa välissä ja rintaruokinta lopetetaan kertaheitolla...terv . väsynyt äiti ;-)
Kommentit (20)
vauvan huutaa 5 minuuttia ja mennään rauhottelemaan.
MUTTA mitä tehdä kun ainoa rauhoituskeino on se rinta? Vauva ei syö tuttia, ei sormea,ei ole rakasta unirättiä, eikä tuttipullo kelpaa illalla. Tutin nähtyään rääkäisee, tarttuu siihen ja tempaisee seinälle....
Onko niin että annetaan huutaa jonkin aikaa ja sitten kuitenkin tarjotaan se rinta? Silloinhan vauva tottuu siihen että kunhan aikani huudan saan sitä tissiä vihdoin ja viimein... Ehkä ainoa vaihtoehto on tosiaan se että mies on kahdestaan yhden viikonlopun vauvan kanssa (suostuu siihen!) ja vanhemmat 2 lasta, jo kouluikäisiä, menevät isovanhempien luo.
Kyselin myös täältä taannoin vinkki vitosia miten saada lopetettua se tissittäminen. Eipä siihen yksioikoista tietä taida löytyä. Meidänkään taapero ei huoli tuttipulloa eikä tuttia.
Kokeilimme tuossa parisen viikkoa sitten mutta se huuto oli aivan järkyttävä, en pystynyt.
Luulenpä että paras vierotus tapahtuu kun itse lähden yöksi jonnekkin esikoisen kanssa ja isukki saa hoitaa. Kaavailimme tämän tapahtuvan joulun tienoilla. Itselläni kun on sama tilanne ettei ole pariin vuoteen tullu nukuttua kunnolla saatikka yötä läpi niin viikonlopussa tuo homma ei ainakaan meillä hoidu ja miehen pitää kuitenkin mennä töihin, niin kuin minunkin.
Tsemppiä teille!!!
Yritin muuten silloin laittaa jopa suolaa rintoihin mutta se ei menoa haitannut ja täältä sain vinkiksi että voisi kokeilla kynneliä :)
tissinukutusta, kun sellainen loistava lapsennukutuskeino on olemassa. Mitä haittaa siitä on? Illalla tissi suuhun, 5 min ja muksu on unten mailla. Minä taaperoimetin muksua 1 v 9 kk ikäiseksi kaksi kertaa päivässä, unille ja päikkäreille. Äärettömän helppoa ja yksinkertaista, muulloin ei rintaa enää saanut. Sitten lasta lakkasi tissi yhtäkkiä kiinnostamasta ja lopetettiin imetys. Ei kyllä meidän perheessä siihen asti tarvinnut ikinä kärsiä mistään nukuttamisongelmista.
Yksi kaunis ilta vaan käänsi pään pois, eikä enää halunnut. Antakaa luonnon ainakin yrittää hoitaa nämä omalla painollaan. Malttia...
Meillä jaksoi vauva huutaa 3 yötä, joka yö vähemmän. Uniloulun hoiti mies, minä en tisseineni mennyt edes vauvan huoneeseen. Kun 4. yön nukkui hyvin, heräsi vain kerran kun tutti tippui uskalsin mennä rauhoittamaan, jos heräsi. Ei enää vonkunut tissin perään, vaikka imetinkin vielä päivisin. Niin ja iltamyöhän tisuttelukin jätettiin pois, sai pulloa illalla viimeisen kerran.
Vaati mieheltä paljon (ei kannata kokoeilla kiireisimpään työaikaan) ja myös minun oli vaikea kuunnella sitä huutoa toisessa huoneessa, vaikka olikin korvatulpat niiin kuulinm.
perjantai-iltana ette anna tissiä, annatte yksinkertaisesti huutaa. nokkamukiin vettä jota voi tarjota jos vauvaa " janottaa" istukaa pinnasängyn vieressä ja pitäkää vauvaa vaikka kädestä kiinni tms että lapsi tietää että äiti tai isi on vieressä. tuo tissin/maidon haluaminen on ainoastaan TAPAITKUA!
Toinen valvoo ja toinen nukkuu, joko korvatulppien kanssa tai vielä parempi että menee muualle nukkumaan. Lauantai aamuna vahdinvaihto. se kumpi on nukkunut, on päivän lapsen kanssa, valvonut lepää ja liittyy levättyään perheensä seuraan. Lauantai-iltana sama homma mutta niin että edellisyön valvonut menee nukkumaan ja toinen hoitaa lasta.
TIEDÄN että itkua on raastavaa kuunnella, mutta ei se lapsi montaa yötä huuda, meilla aikoinaan huusi ekana yönä 4h, toisena 1.5h ja siitä asti on nukuttu heräämättä. Jos on jano niin lapsi nostetaan istumaan ja juotetaan vettä ihan tavallisesta mukista. Lopulta lapsi lopettaa tuon " tapahaluamisen" koska ei jaksa nousta istumaan juomista varten. Ennenhän kaikki on hoitunut juuri niin kuin hän haluaa ja hänen kannaltaan mahdollisimman helposti.
Ja tämä ohje pätee myös niihin jotka antavat maidon pullosta.
Tärkein asia on että ETTE ANNA SITÄ MAITOA koska silloin lapsi oppii että kun hän huutaa, hän saa mitä tahtoo ja tämän pienet lapset oppivat hyvin nopeasti...
lapsi joka syö normaalisti kiinteää ruokaa ei tarvitse enää minkäänlaista yöravintoa, janojuomana jo hampaidenkin takia on parasta ihan vesi.
Jos käytössä on tutti, niin tämän huutamisen aikana kannattaa luopua siitäkin, ei tarvitse enää toista kertaa " huudattaa" isompana.
ohjeistettiin että tämä rinnalle nukahtaminen on pahasta. Eli ensin täytysi nukahtaa ilman rintaa ja sitten nukahtaa omaan sänkyyn yksin.
Näitä ohjeita kun on niin monta että kohta on jo ihan sekaisin miten pitäisi toimia.....
Yöt ovat olleet todella levottomia ja siksi lopetimme yösyötöt viime perjantaina. Isä hoiti kaksi ekaa yötä, mutta eipä sillä tuntunut olevan suurta merkitystä. Vauva heräilee edelleen 2-3 kertaa yössä ja saattaa valvoa jopa 1,5 tuntia...
En tiedä miten hänet saisi rauhoittumaan. Hän vaan seisoo sängyssään ja huutaa täyttä kurkkua. Silittämällä ja sylissä hän hetkeksi rauhoittuu, mutta huuto alkaa samantien kun hänet laittaa omaan sänkyyn.
Olisiko kenelläkään kokemuksia tai vinkkejä tämmöiseen tilanteeseen?
mutta otat rinnan pois kun lapsi on rauhoittunut ja nukahtamassa, mutta kuitenkin niin että rinta otetaan pois ENNEN kuin lapsi ehtii nukahtamaan.
kun lapsi oppii nukahtamaan ilman rintaa niin sitten nukutat vieressä mutta siirrät omaan sänkyyn juuri ennen kuin lapsi ehtii nukahtamaan viereesi. tämä tosin vaatii sitä, että tarkkailet lasta koko nukahtamisen ajan jotta ajoitus osuisi kohdalleen. Tosin äiti kyllä tuntee lapsensa hyvin joten kyllä mä ainakin olen aina huomannut koska mun lapsi on ollut nukahtamaisillaan.
Ohjeita on tasan niin monta kuin ohjeistajaakin, sun täytyy nyt vaan yrittää löytää niistä sen juuri sun perheelle ja teidän tilanteeseen sopiva vaihtoehto. Ei ne neuvolan ohjeet mitään " pakkoja" ole. Ohjeita vain nekin ja vieläpä eri terkkareilla vähän erilaiset!
t. se jonka mies hoiti unikoulun
Vierailija:
ohjeistettiin että tämä rinnalle nukahtaminen on pahasta. Eli ensin täytysi nukahtaa ilman rintaa ja sitten nukahtaa omaan sänkyyn yksin.
Näitä ohjeita kun on niin monta että kohta on jo ihan sekaisin miten pitäisi toimia.....
En käsitä mitä ongelmaa siinä on. Meillä ei ollu mitään ongelmia hampaidenkaan kanssa, joten sitä ei voi käyttää syynä. Toki jos juodaan paljon sokerisia mehuja eikä pidetä hampaista muuten huolta, niin voi se varmaan sitten haitata. Mutta juuri tuon imetyksen takia oli motivaatiota hoitaa kans hampaita hyvin.
Mutta siis mikä on ihanampi tapa saada lapsi unille kuin pötkötellä hetki vieressä! Meillä muksu rakasti noita iltanukutuksia, joten sitä ei ollu mitään ongelmaa saada petiin, nukahtamiseen meni muutama minuutti. Omasta puolestani ei voi kuin suositella.
asti olen halunnut nukkua, niin olen tarjonnut rintaa jokaiseen yöhuutoon... se on vauvalle kelvannut ja taas on jatkunut nukkuminen muutaman tunnin eteenpäin....ihan sairstahan tämä on.
Meillä tämä on 3 . lapsi ja nämä 2 edellistä ovat osanneet nukkua ilman yöheräilyjä ja tisittelyjä jo puolivuoden iästä lähtien - näin ainakin muistelen.
Mekin teimme juuri niin, että syötin vauvan lähes aina kun hän öisin heräsi.
Voipi tietenkin olla, että vauva herää vieläkin vanhasta tottumuksestaan ja tuosta tavasta eroon pääseminen vie aikaa. Olisi vaan niin ihana joskus nukkua edes 4h putkeen...
11
nukutusimetys. Meidän muksu oli ehkä jotain tuota luokkaa kun karsin pois yöimetykset, ehkä pari kuukautta vanhempi, en muista enää. Muutama yö siinä menee karjumista kuunnellessa kyllä. Meillä muksu oli niin totaalisen raivona, että yritti purra jne.
t. 6
se kun on niin helppo tapa nukuttaa! ja ihana!
yöllä ruokaa, koska kasvaa hyvin. Ajattelin, että tässä vaiheessa saattaisi olla helpompi rauhoittaa yöt kuin myöhemmin. Isompi söi yöllä melkein vuoden ikäiseksi ja oli vaikea opettaa poi, ja lisäksi olin todella väsynyt.
Muilla kokemuksia pienten vieroituksesta?
Meillä siis vauva nukkuu vieressä ja nyt hommaamme sängyn hänelle.
ei ap
poika on 5 kk ja iltaisin imetän uneen ja öisin useaan otteeseen, jotta nukahtaa. Tämä vain on tuntunut niin helpolta tavalta, tosi monet yöheräilyt alkavat väsyttää. Taitaa olla meillä edessä samat taistelut kuin teillä muilla, voi että... Olisi kiva kuulla miten 19:llä ja muilla sujuu.
Ja tämä tepsi kahden 1,3v. lapsen kohdalla:
eli aina olivat nukahtaneet tissille sekä päivä- että iltaunille. Yösyötöt lopetin niin, että aloin vähentää syöttöä 1min per yö. NÄin ei tullut kertaheitolla tyhjää oloa vatsaan. sitten kun syöttöä ei ollut enää jäljellä, mies astui remmiin ja nukkui muksujen kanssa pari yötä. Molemmat alkoivat nukkua aamuun asti.
Päiväunitissin karkaisin sillä, että laitoin lapsen sänkyyn, silittelin vähän, ja jos tämä nousi seisomaan, kävelin pois. Sanoin vaan, että mene maate ja kun meni, tulin taas lähelle silittelemään. eka nukutus kesti 1,5 tuntia, mutta oppi meni sillä perille. Juju on, että lapsi " palkitaan" kun hän makaa.
Täytyy olla itse tosi hyvässä kunnossa että jaksaa olla johdonmukainen, ja valvoa. Mä en ole, en ole ollut pirteä kohta kolmeen vuoteen, tai neljään.
Viikonloppureissu esikoisen kanssa kahden, niin että mies " vierottaa" kuopuksen, vois olla vaihtoehto. Tosin nyt on iso poikakin kuumeessa, joten ei ainakaan ensi viikonloppuna.