Kokemuksia ryhmäperhepäiväkodeista (HKI)??
Mietin tässä vaihtoehtoisia päivähoitomuotoja 2 ja 4 vuotiaille lapsilleni. Onko kellään kokemuksia ryhmäperhepäiväkodeista? Miten ne oikeastaan toimivat? Ovatko ne jonkun kotona? Ovatko hoitajat lastentarhaopettajia?
Tähän asti olin ajatellut vain päiväkotia, mutta koska lapseni ovat olleet tähän asti kotihoidossa niin varsinkin nuoremman kannalta pienempi ryhmä voisi olla parempi. Vanhempi lapsikin on ujonpuoleinen.
Perhepäivähoidosta en oikeastaan ole ollut kiinnostunut, koska nähdäkseni päiväkodissa on enemmän virikkeitä ja oppisivat toimimaan ryhmässä. Poikkeaako ryhmis oikeastaan mitenkään perhepäivähoidosta? Ovatko perhepäivähoitajat yleensä ammattiin koulutettuja? Minulla on sellainen käsitys että ainakin ennen kuka tahansa saattoi ryhtyä perhepäivähoitajaksi.
ja sekä vanhemmat että lapset ovat tykänneet kovasti. Vakiolapsia ryhmässä on 10 ja hoitajia 4, paikka toimii myös varahoitopaikkana alueen perhepäivähoitajille joten varalapsia on ajoittain muiden seassa. Hoitajat ovat tosi mukavia ja lapset iältään 1-4. Isommille järjestetään eri ohjelmaa ja yli 3v käyvät mm. jumpassa kerran viikossa. Paikka on tosi kodinomainen ja ruoat paikkaan tulee läheisestä päiväkodista, puurot tosin aamulla keitetään itse.
Werde