mies haluaa lapsia, mutta "ei vielä" - olemme 38v.
Olemme olleet 10v yhdessä, joista 5v naimisissa. Olemme lapsirakkaita ja viimeisen reilun neljän vuoden aikana olemme puhuneet perheen perustamisesta. Ehkäisy on täysin miehen vastuulla. Meillä on iso asunto, molemmilla hyvät työpaikat olemme matkustaneet maailman ympäri ja säästöjä on muutamankin huonon päivän varalle.
Mutta mies ei ole valmis. Hän ei pysty sanomaan mikä häneltä tai meiltä puuttuu. Yritin ensimmäistä kertaa eilen illalla vähän painostaakin miestä, mutta hän heittäytyi kirjaimellisesti vauvaksi, rupesi lässyttämään, pyrki syliin ja kieltäytyi keskustelemasta.
Nyt vinkkejä kehiin - paljonko miestä voi painostaa? Kannattaako se? Miten usein voin ottaa asian puheeksi? Muita vinkkejä ja kokemuksia? Miehet, jos olette kuulolla, kertokaa omista kokemuksistanne.
Kommentit (199)
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 10:55"]
Ei ketään pidä tuuppia isojen elämänvalintojen edessä, sanovatpa Justiinat täällä mitä tahansa. Kai ne miehet nyt jälkikäteen sanoo miten hyvä päätös oli, onko heillä valinnanvaraa muuhunkaan?
[/quote]
lienee vaikeaa ymmärtää että meitä on niin monenlaisia, johkut meitä tekee isoja päätöksiä intuitiolla ja päätyy ojasta allikkoon js noita henkilöitä pitäisi toppuutella ja ja toiset meistä ei saa tehtyä päätöksiä joten heitä pitää tuuppia. On ihana ajatus että me oltaisiin kaikki normi-ihmisiä normilogiikalla mutta kun ei olla. olen sen verran tätä elämää elänyt ja nähnyt. Tiedän ja tunnen itseni ja mieheni heikkoudet ja vahvuudet ja esim. tässä päätöksentekojutussa täydennämme toisiamme, justiina en ole eikä mieheni ole tossun alla. uskoisin että ap:llä on sama tilanne
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 12:02"]
Ei ketään pidä tuuppia isojen elämänvalintojen edessä, sanovatpa Justiinat täällä mitä tahansa. Kai ne miehet nyt jälkikäteen sanoo miten hyvä päätös oli, onko heillä valinnanvaraa muuhunkaan?
[/quote]
lienee vaikeaa ymmärtää että meitä on niin monenlaisia, johkut meitä tekee isoja päätöksiä intuitiolla ja päätyy ojasta allikkoon js noita henkilöitä pitäisi toppuutella ja ja toiset meistä ei saa tehtyä päätöksiä joten heitä pitää tuuppia. On ihana ajatus että me oltaisiin kaikki normi-ihmisiä normilogiikalla mutta kun ei olla. olen sen verran tätä elämää elänyt ja nähnyt. Tiedän ja tunnen itseni ja mieheni heikkoudet ja vahvuudet ja esim. tässä päätöksentekojutussa täydennämme toisiamme, justiina en ole eikä mieheni ole tossun alla. uskoisin että ap:llä on sama tilanne
[/quote]
Ai sua pelotta korkeat paikat? *tuuppaa kielekkeeltä alas*
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 12:10"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei, vaan otan sinua kädestä, autan ja pidän kiinni tiukasti ja kiivetään yhdessä vähän korkeammalle.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 12:15"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei, vaan otan sinua kädestä, autan ja pidän kiinni tiukasti ja kiivetään yhdessä vähän korkeammalle.
[/quote]
Mutta kun mä haluaisin ennemmin pysytellä katutasossa. Prkl kai se on sitten ämmän takia kiivettävä. Jos jotain sattuu niin se on sun syy.
Mies voi haluta lapsia vielä vaikka 100 vuotiaana... vaihtaa naisen vaan nuorempaan
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 15:25"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 09:34"]
Olen nänyt ystävilläni noita miehiä jotka eivät vaan kertakaikkiaan kypsy isä ajatukseen missään vaiheessa.
[/quote]
Ennemminkin pitäisi sanoa, että hyvin monet miehet eivät koskaan kypsy ajatukseen vapaaehtoisesta lapsettomuudesta. Monet tekevät lapsia toisen mieliksi ja sitten huomaavatkin, että heidän elämänsä on lähtenyt aivan vikasuuntaan. Kumpikaan valinta ei ol toista parempi (kuin korkeintaan ekologisesti) mutta pahinta on, ettei ole pohtinut asiaa kunnolla.
[/quote]
Niin, mikä siinä sitten on, että sitä päätöstä ei pysty tekemään? On ihan kamalan epäreilua toista kohtaan olla tekemättä selkeää päätöstä, jotta toinenkin pystyisi sitten sen perusteella jatkamaan elämäänsä, joko yhdessä tai erikseen.
Mä en ikinä suostuisi tuollaiseen. Ukko lentäisi pihalle jos ei kykene edes järkevästi keskustelemaan.
Ota hyvä nainen itse vastuu omasta onnellisuudestasi. Jos mies ei lapsia halua, vielä ehdit hankkia lapsen vaikka yksin. Tai sitten voit katkeroitua miehesi kanssa ja tyytyä asemaasi.
Nro 72 täällä vielä. Kiitos, jos pystyin auttamaan jotenkin. Kuulosti vaan siltä, että olet itsekin uraorientoitunut ja et ehkä niin lapsirakas. Omat lapset ovat kuitenkin aivan erikoisen ihania. Joten jos saat itse sisäisen varmuuden asiasta, niin miehenkin on projektiin helpompi myöntyä.
Luulin itse, että olisin raskaana heti ensimmäisestä kierrosta. No 1. lasta yrittelimme 11 kk ja toista 1,5 v. Onneksi ei tullut keskenmenoja. Ja olin toisenkin lapsen kohdalla vasta 31 v.
Ei siis ole MITÄÄN takuita raskautumisesta tai siitä lapsesta, vaikka pääsisitte edes yrittämisessä alkuun. On hyvä tiedostaa, että lapsia ei voi todellakaan tilailla kalenteri kädessä. Aikasi on todella vähissä ja jos/kun pääsette alkuun, niin kannattaa hakeutua lapsettomuushoitoihin jo 6 kk yrittämisen jälkeen. Ja käyttää alusta asti ovulaatiotikkuja. Onnea, jos pääsette niin pitkälle! Te olette nimittäin todella odottaneet asiassa aivan liian pitkään...nyt vaan järki käteen. Aina ei tarvitse sumeata vauvakuumetta, mutta on ihan tavallista kaivata lapsia, perhettä, läheisiä, sisältöä elämään jne. Tunteet tulevat mukaan siinä vaiheessa, kun lapsi muuttuu ajatuksesta todelliseksi.
Oliko se yksi lainaus ap:n? Kuinka tosissasi sinä haluat lapsia? Sanoitko, että olet yksinäinen? Lasten kanssa ei ole mitään helppoa. Miehestäsi tulee mieleen oma isäni, joka oli äidilleni toinen lapsi ja he erosivat kun olin pieni. Sen jälkeen pystyivät olemaan hyvissä väleissä. Varoitan sinua myös siitä, että miehesi vaikuttaa manipuloivalta. Lapseksi taantuva käytös ja se, että juttelee asiat parhain päin ("ystäväpiirissäkin moni saanut vauvan 4-kymppisenä...") ettet jatkaisi keskustelua, kielivät siitä :(
Kuulostaa ihan isältäni. Hänkin oli menestyvä diplomi-insinööri ulospäin ja fantastista seuraa -kun ei tarvinnut ajatella vastuunkantamiseen liittyviä ikäviä asioita. Kuten joku sanoi, ei se riitä, että rakastat häntä, mieti myös, millaista elämäsi on, jos hän ei olisikaan hyvä perheenisä? Että miten selviydyt? En sano tätä pahalla, mutta haistan palaneen käryä ja haluan, että havahdut jos syytä on.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 23:41"]
Oliko se yksi lainaus ap:n? Kuinka tosissasi sinä haluat lapsia? Sanoitko, että olet yksinäinen? Lasten kanssa ei ole mitään helppoa. Miehestäsi tulee mieleen oma isäni, joka oli äidilleni toinen lapsi ja he erosivat kun olin pieni. Sen jälkeen pystyivät olemaan hyvissä väleissä. Varoitan sinua myös siitä, että miehesi vaikuttaa manipuloivalta. Lapseksi taantuva käytös ja se, että juttelee asiat parhain päin ("ystäväpiirissäkin moni saanut vauvan 4-kymppisenä...") ettet jatkaisi keskustelua, kielivät siitä :(
Kuulostaa ihan isältäni. Hänkin oli menestyvä diplomi-insinööri ulospäin ja fantastista seuraa -kun ei tarvinnut ajatella vastuunkantamiseen liittyviä ikäviä asioita. Kuten joku sanoi, ei se riitä, että rakastat häntä, mieti myös, millaista elämäsi on, jos hän ei olisikaan hyvä perheenisä? Että miten selviydyt? En sano tätä pahalla, mutta haistan palaneen käryä ja haluan, että havahdut jos syytä on.
[/quote]
AP täällä. Viestissä 63 lainattu teksti ei ole minun kirjoittama.
Olet osittain oikeassa. Miehellä on vaativa työ jossa kantaa hyvin suurta vastuuta, mutta kotona tätä vastuun pakoilua tai vastuun välttämistä päätöksien muodossa esiintyy silloin tällöin. Arvioisin, että kyse on stressistä ja hänen tarpeesta joskus saada lomaa myös vastuun kantamisesta. Lomilla ja niiden jälkeen hänellä ei ole vaikeuksia tehdä kotona vaikeitakin päätöksiä. Hän järjesti lähes yksin meidän häät kun en työkiireiden takia ehtinyt.
Varsinaista vauvakuumetta minulla ei ole koskaan ollut, mutta tarve saada hoivata ja kasvattaa, sekä seurata lapsen kehitystä ja löytää hänestä viitteitä omista ja mieheni piirteistä on kasvanut. Kuten joku kirjoittikin aikaisemmin, vuodet vierivät nopeasti, eikä karttuva ikä tunnu missään kun ympärillä oli vain lapsettomia pariskuntia. Työ, jatko-opiskelu, ulkomaankomennus yms oli aina ns tiellä. Tulen varmasti turhautumaan myös tulevaisuudessa miehen ajoittaiseen haluttomuuteen tehdä päätöksiä. Tiedostan sen, ja hyväksyn sen.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 12:23"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mutta kun mä haluaisin ennemmin pysytellä katutasossa. Prkl kai se on sitten ämmän takia kiivettävä. Jos jotain sattuu niin se on sun syy.
[/quote]
Jos haluat pysyä katutasossa, toivoisin että kerrot sen minulle selvästi. Etkä anna ymmärtää, että haluaisit korkeammalle, mutta pelkäät.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 12:25"]
Mies voi haluta lapsia vielä vaikka 100 vuotiaana... vaihtaa naisen vaan nuorempaan
[/quote]
Ja pointti oli? Kyllä se on jokaisen henkilökohtainen valinta tehdäkö lapsia vai ei. Ketään ei siihen voi pakottaa (paitsi nyhverömiehiä, jotka antavat tuulten kuljettaa elämässä kun eivät jaksa ajatella itse).
Miksi kukaan nainen alistuu suostuttelemaan miestä lapsentekoon. Niitäkin miehiä on, kotka ilomielin haluavat isäksi, se on heidän unelmansa.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 12:28"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos haluat pysyä katutasossa, toivoisin että kerrot sen minulle selvästi. Etkä anna ymmärtää, että haluaisit korkeammalle, mutta pelkäät.
[/quote]
Ja sanottu on, mutta viesti ei mene perille. En jaksa tapella, vaan annan ämmän määrätä. Ihan sama mulle.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 12:33"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 12:28"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ja sanottu on, mutta viesti ei mene perille. En jaksa tapella, vaan annan ämmän määrätä. Ihan sama mulle.
[/quote]
Jos todella et halua kiivetä, niin miksi et päästä minua irti, kiipeämään jonkun muun kanssa? Koska minun pitää alkaa kiivetä nyt. Sinä voit jäädä katutasolle koko elämäsi ajaksi, sekin on ihan hyvä valinta. Tai voit kiivetä myöhemmin jonkun muun kanssa, jos joskus haluat ja voitat pelkosi. Olet kuitenkin viimeiset viisi vuotta luvannut, että vielä kiipeät kanssani, mutta et ihan vielä. Missä vaiheessa minun olisi pitänyt ymmärtää, että oikeasti haluatkin jäädä katutasolle? Nyt minun on aikani on vähissä.
Tuohon yläpuolella olevaan huomautuksena, että eiköhän jokainen kuitenkin ole ITSE vastuussa omista elämänvalinnoistaan. Jos lapsi on sinulle tärkeä niin tee se. Et voi pakottaa ketään isäksi. Sulta ei kukaan muu ole vienyt aikaa paitsi sinä itse.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 12:43"]
Tuohon yläpuolella olevaan huomautuksena, että eiköhän jokainen kuitenkin ole ITSE vastuussa omista elämänvalinnoistaan. Jos lapsi on sinulle tärkeä niin tee se. Et voi pakottaa ketään isäksi. Sulta ei kukaan muu ole vienyt aikaa paitsi sinä itse.
[/quote]¨
Juuri näin, AP on ilmeisesti ollut valmis antamaan miehelle aikaa viitisen vuotta, mutta ei enää enempää ja haluaa nyt vastauksen (= ottaa vastuun omista elämänvalinnoistaan). Ja jos AP:n mies ei todella halua lasta juuri nyt tai ylipäätään tai ei ole vieläkään varma, niin hän voi kieltäytyä (= ottaa vastuun omista elämänvalinnoistaan).
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 12:43"]
Jos lapsi on sinulle tärkeä niin tee se. Et voi pakottaa ketään isäksi. Sulta ei kukaan muu ole vienyt aikaa paitsi sinä itse.
[/quote]
AAMEN.
Ap, nyt potkaiset miestä. Tiedän NIIN monta tapausta, jossa mies on hilannut asiaa ees taas vuosia ja nainen odottanut haaveineen. Sitten alkaa 40 lähestyä, mies löytääkin toisen naisen, ehkä muutamia vuosia nuoremman, ja kappas, he tekevätkin samantein 2-3 lasta. Mies onkin niin valmis isäksi uudessa suhteessa heti ja pesää rakennetaan vauhdilla. Eksä on nelikymppinen, etsii epätoivoisesti lapselleen isää ja hiekka valuu tiimalasissa