Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaksoset puetaan samanlaisiin vaatteisiin?

27.10.2007 |

" Söpöyden" takia?

Itse en pukisi. Yksilöitä nekin on vaikka sattuneet syntymään yhtä aikaa.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
27.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä paitsi aika monelta oon kuullu että enkyl pukis mut sit kun tuplat tulee niin todellakin puetaan samanlaisiin, että se siitä. eikä se yksilöllisyys vaatteista oo kiinni! ja ovathan nuo " söpöjä" , kaks samannäköstä ja samanlaisis vaatteis =) Ja ainahan kateellisia on ja kateellisia katseita ollaan kyllä saatukki. Eihän kaksosia kaikille anneta, luojan kiitos. Vain meille harvoille ja valituille!!!

Vierailija
2/34 |
27.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

samantapaisiin tai sitten erilaisiin, riippuu tilanteesta. Joskus kyseessä on söpöyden tavoittelu (meillä täysin eri kokoiset ja näköiset eli ei voi samaan muottiin edes yrittää laittaa), joskus silkka käytännöllisyys (löytänyt esim. edullisesti tiettyjä vaatteita, samanlaiset helppoja pyykissä, ei tarvitse miettiä moneen kertaan millaisen asustuksen laittaa kerhoon tai sitten pojat haluavat juuri samanlaiset. Mutta on myös sitä, että joinakin päivinä puen täysin erilaisiin vaatteisiin ja toinen on mukavauudenhaluisempi, toinen pitää kauluksellisista paidoista. Minulla pukeminen riippuu monesti monesta asiasta. Joskus jos ovat aivan erilailla puettuja, tulee tunne, että toinen voi olla alipuettu, huonommin puettu yms. Ei kai pukemiseen kannata mitään sääntöjä laittaa, pukee miten itse haluaa. Minulla ja siskollakin 3v ikäeroa ja usein oli juhlissakin samanlaiset mekot yms. Mut kaikki tietty tekee kuten haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
27.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puetaanhan eri-ikäisiäkin sisaruksia samanlaisiin vaatteisiin? Tosi usein näkee että esimerkiksi siskoksilla on samanlaiset takit ja lakit. Tai veljeksillä juhlissa samanlaiset housut ja kauluspaidat. Että ei tämä koske vain kaksosia.

Itse puen harvemmin samanlaisiin, mutta keksin kyllä helposti litanian syitä, joiden takia (joskus) voi pukea samanlaisiinkin

- jos löytää jonkun oikein kivan vaatteen (pojille ainakin suht harvinaista) tuntuu " reilummalta" ostaa se molemmille eikä vain toiselle

- jos löytää jonkun hinta-laatusuhteeltaan hyvän vaatteen (esim. talvihaalarin), on lienee järkevää ostaa molemmille samanlaiset (ja varsinkin ulkovaatteissa ei kauheasti ole valinnanvaraa edes värien suhteen, siis ostaa samanlaista mutta eriväristä)

- kaksosten kanssa ei välttämättä ole kovin paljon aikaa juosta vaatekaupoissa, pääsee helpommalla kun ostaa kerralla molemmille

- kaksoset saavat paljon samanlaisia vaatteita lahjaksi

- arki(sisä)vaatteita voi toki pitää eri aikaa niin ettei ne samanlaiset ole aina samaan aikaan päällä, mutta juhlavaatteet, ulkovaatteet yms. ei oikein toimi näin

- olen kuullut isompien kaksosten äideiltä, että vähemmällä tappelulla pääsee, kun on molemmille olemassa samanlaiset vaatteet, koska usein lapset itse haluavat molemmat pukea samanlaiset " suosikkipaidat" yms.

Meillä pojat ovat vasta 1 v 4 kk ja selkeästi omia persooniaan ja eri näköisiä ja myös erikokoisia ja -mallisia (mikä meillä vähentää tuota samanlaisiin vaatteisiin pukemista myös, samoin kuin kierrätys ja kirppariostokset, niitä on yleensä aina yksi lajiaan), enkä koe että heidän yksilöllisyytensä häviää jos joskus on samanlaisetkin vaatteet. :) Aika näyttää, miten poikien oma vaatemaku muodostuu, erilaiseksi vai samanlaiseksi!

Vierailija
4/34 |
27.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuttiin Helmi-Marian kanssa kirjoittamaan samaan aikaan ihan samoista asioista. :) Tuo on totta, että siinä pukemistilanteessakin pääsee helpommalla, kun on mahdollista laittaa samanlaisetkin, eikä pohtia molemmille erikseen. Ja helposti tosiaan tulee tunne, että toisella on nyt jotenkin huonommat vaatteet kuin toisella... Kun sitä yrittää olla niin äärettömän tasapuolinen. ;)

Vierailija
5/34 |
27.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, aika samanlainen puhe tuli molempien kirjoitettua:) Tarvitsisi taas lukea poikienne kuulumisia tuolta toiselta palstaltakin, puumerkin jätän niin harvoin.

Tuohon söpöyden tavoitteluun tarvii vielä kommentoida, että se oli sitä aikaa ennen näitä hirviöitä ja pääkalloja missä vaiheessa meillä nyt eletään. Tänäänkin olivat liikenteessä samanlaisissa hatuissa malliltaan, mutta erilaiset väriltään, erilaiset kengät, samanlaiset farkut ja samantapaiset samettitakit. Meillä kun tuota koko eroa on paljon, niin kierrätys veljeltä toisellekin toimii ja joskus ostan jopa 3 samanlaista vaatetta, ettei toinen aina huomaa käyttävänsä toisen vanhoja, tosin ei siitä pahemmin edes välitä.

Vierailija
6/34 |
28.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo meillä tosiaan tytöt, 1v,1kk. Ostan lähestulkoon aina samanlaisia vaatteita,usein yritän ostaa eriväriä,toiselle esim. valkoisen paidan ja toiselle vaaleanpunaisen ym..

Vaatteet ostan uutena ja helpompaa on kun on samanlaista niin ei tule sitä tunnetta että toisella olisi nyt hienompaa ja toisella ei niin hienoa päällä.

Ja usein löytyy joku ihana vaate mutta ei toista erilaista niin ihanaa,samahan pätee kun ostaa itselleenkin vaatetta!

Söpöjä meidän tytöt on ihan muutenkin ja huomiota saisivat ihmisiltä ilman samantapaista pukeutumistakin,rumathan ne vaatteilla koreilee! :D heh heh!

Kun ostaa kahta samaa kokoa niin helpoin on ostaa samanlaista,meillä kengät on aina omat mutta muut vaatteet laitetaan kumman päälle tahansa.

Niin ja kärsiiköhän eri ikäisten sisarusten identiteetti jos nuorempi " joutuu" perimään vanhemman vaatteita?

Oma pikkusisko 3 vuotta mua nuorempi ja käyttänyt samoja vaatteita kuin minä. Edelleen meillä samanlainen vaatemaku. Eli syytetäänkö äitiäni pikkusiskoni kärsimyksistä? :)

Niin ja kaksosuus on etuoikeus eikä mikään rasite niinkuin nämä vaate- ja identiteettikeskustelut antavat ymmärtää!

Ei ole suurempaa onnea kuin saada kaksi lasta kerralla!

Vierailija
7/34 |
28.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytöt nyt reilu 8 kk, ja pääsääntöisesti pyrin pukemaan erilaisiin, tai siis vastaaviin, mut esim. erivärisiin tms. vaatteisiin, mut toki paljon on samanlaistakin, erityisesti just juhlavammat vaatteet, ulkovaatteet jne, tosin näissäkin yleensä jotain eroa ainakin asukokonaisuuksissa, kuten eriväriset lakit tai sukkikset tai jotain, mut aina tosiaan vastaavat vaatteet kummallekin tietysti. Yhdyn aika pitkälti muiden tähän aiheeseen vastanneiden tuplien äitien mielipiteisiin, monesti on kätevää/helpompaa pukea samanlaisiin, ja onhan se toki somaakin =). Mutta mielestäni ei kyllä tarvitse kenenkään " ei tupla-äidin" käydä asiaan kommentoimaan, kun ei voi tuosta tilanteesta mitään tietää et millaista se on kaksosten kanssa, tässäkin asiassa on jälleen kerran ihan turha verrata eri-ikäisiin sisaruksiin. Yksilöitä kaksoset tietenkin ovat siinä kuin eri aikaan syntyneet sisaruksetkin, ja yksilöllisyyttään meilläkin pyritään tukemaan, olivat sitten puettu samanlaisiin tai eivät.

Vierailija
8/34 |
28.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksoset tyttö ja poika, haluavat samanlaiset vaatteet, toki eriväriset, on joitakin vaatteita aivan samanlaisia ja värisiä.

On helpompaa ostaa samanlaiset, eriväriset kuin aivan erilaiset.

Juhlavaatteet on erilaiset tietysti.

Monesti kun ostaa esim talvi tai kevätpukuja, saa alennuksesta kaksi pukua yhden hinnalla, eli kun kaksosille on pakko ostaa samaan aikaan niin miks mun pitäis etsiä vaatteita monesta kaupasta, koska ihan muutenkin kaksosiin saa menemään rahaa, kaikki on ostettava samaan aikaan. Mulla ei ole muita lapsia vain noi kaksoset.

Ja vasta nyt olen ostanut tummavärisiä kenkiä, koska ne on ainoat jotka toisinaan voin ostaa erilaiset molemmille.

Kaksoset 6v

Vierailija
9/34 |
28.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monia aikuisia kaksosia. KAIKKI sanovat, että kaksosuuteen liittyen ikävintä lapsena oli kun kutsuttiin " kaksosiksi" tai jollain muulla molempia tarkoittavalla nimellä tyyliin " sari-mari" . Eli pointtina on, että ikävintä heidän mielestään oli kun heitä kohdeltiin yhtenä yksikkönä. Nämä samaiset ihmiset ovat kritisoineet äitiensä tapaa pukea heidät samalla tavalla lapsena. Tästä syystä en koskaan pue (kylläkin tyttö-poika) kaksosiamme samanlaisiin vaatteisiin.

Kun aiemmat kirjoittajat kirjoittavat pukevansa lapsensa samanlaisiin vaatteisiin, mutta tukevansa muuten lastensa yksilöllisyyttä, tekee mieleni kysyä että miksi tuette sitä yksilöllisyyttä muuten mutta ette vaatetuksella? Vaatteet ovat kuitenkin se ensimmäinen asia johon muiden ihmisten (vieraiden) silmä lapsissanne kiinnittyy ja hyvin vahva viesti. Onko teille tärkeää että kaksosenne tunnistetaan kaksosiksi esim. kadulla tai kauppakeskuksessa? Itse minun on vaikea keksiä muutakaan oikeaa syytä siihen että puetaan kaksoset samanlaisiin vaatteisiin.

Ihmisillä on yllättävän kova tarve ostella meidänkin (tyttö ja poika-) kaksosillemme samanlaisia (vaikkakin yleensä eri värisiä) vaatteita. Sukulaisten kanssa saa todella vääntää että uskoisivat, että emme todellakaan toivo lahjoiksi ns. kaksosvaatteita. En keksi tähän muuta syytä kuin että mummeilla ja muilla on joku tarve päästä ihastelemaan ja näyttämään ulkopuolisille tätä harvinaisuutta eli merkata lapset kaksosiksi.

Vierailija
10/34 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa, olen itse aikuinen kaksonen jolla on epäidenttinen kaksossisko. Täytyy sanoa että siinä olet oikeassa että inhosin lapsena sitä että meidät " niputettiin" tyyliin " tytöt, tehkääpäs se ja se (kotityö)" , mieluummin olisi sanottu että liisa tee sinä tuo ja leena tee sinä tuo. Aika vähän tätä niputtamista meillä tosin tapahtui ja kohtelu olisi varmaan ollut samantyylistä vaikka emme olisi olleet kaksosia.

Mutta vaatteita en muista juurikaan pohtineeni, monet oli samanlaisia mutta aina korvamerkitty jommalle kummalle eli ihan oma. Se oli tärkeintä.

Omat pojat on identtisiä ja ja joskus kun olen koittanut laittaa erilaiset vaatteet, toinen haluaa ehdottomasti samanlaisen kuin toisella. Ainakin tässä vaiheessa (3v) vaatemaut käyvät niin yksiin. Toki meilläkin on monia vaatteita vain yksittäiskappaleita, usein jostain perittyjä, ja mm. haalareista toinen on yleensä isosiskon peruja. Mutta jos kaupasta ostan uutena, on tosi vaikea löytää samantyyppisiä mutta erilaisia vaatteita. Useimmiten sellaiset sitten tarttuvatkin mukaan, esim. kerran paidat eri ruskean sävyissä mutta toisen värit toisen negatiivina.

Minun silmääni ainakin häiritsee, jos lapset on puettuina ihan eri tyylisesti ja väreihin jotka eivät soinnu keskenään (esim. toisella murrettu vihreä ja toisella puhdas vihreä).

Varmasti siinä vaiheessa kun pojat haluavat itse sanoa mitä päällensä pukevat, saavat asiaan vaikuttaa. Juhlatilaisuudet on ehkä asia erikseen, vähemmillä riidoilla pääsee jos asut on samanlaiset (kenties pienin eroin).

Ja kyllä, minusta on kiva että pojat tunnistetaan kaksosiksi. Se on kuitenkin oleellinen osa heitä nyt lapsuudessa ja toivottavasti myös aikuisuudessa. Koen sen rikkautena enkä haittana. Uskoisin että vastaisuudessakin on aikoja, jolloin pojat itse haluavat korostaa kaksosuuttaan ja aikoja, jolloin he haluavat korostaa eroavaisuuksiaan. MInulle he ovat joka tapauksessa kaksi erilaista hurmaavaa persoonaa, korostin sitä vaatteilla tai en.

Vierailija
11/34 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, onneksi me kaikki kaksosten äidit tiedämme, että vaikka kuinka on kaksoset ja vaikka sitten samanlaisissa vaatteissa, niin he ovat aina kaksi tyystin eri henkilöä omine tarpeineen ja oikkuineen.

Itse en osaa edes ajatella tuollaista asiaa noin syvällisesti. Kunhan lapsillani on ehjät ja puhtaat vaatteet niin hyvä on. Tietty joskus sattuu samanlaiset paidat yhtäaikaa päälle, mutta ei kai se ketään haittaa?? vai??

T: Mette ja kaksi poikaa, jotka sattuivat samaan kohtuun ja syntyivät samana päivänä huhtikuussa 2007 mutta ovat siis kaksi erillistä ihmistä !! (pukeutumistyyleistään huolimatta)

Vierailija
12/34 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettelee pilke silmäkulmassa, että KUINKA TE SEN TEETTE? Kun on puklua ja pissaa ja kakkaa kuitenkin eri aikaan, niin mitä teette sen siistinä pysyneen vaatteille, jos haluatte että lapset samoissa vetimissä? Meillä toinen aivan armoton puklailija, niin vaatetta saa vaihtaa tuplasti useammin kuin toisella...juu, mutta tämä ei siis itselleni kovin tärkeä kysymys :)

Vierailija
13/34 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse päätin aikoinani kun identtiset tytöt olivat vielä masussa että en pue heitä samalla lailla. Noh.. käytäntö osoittautuikin aivan eriksi. Kerran etsi tytöille kevättakkeja. Kaikkihan tietää että maailmassa on ainoastaan yksi poikien väri ja yksi tyttöjen väri. Selvä. Luovutin väriasiassa ja rupesin laukkaamaan " erilaisen" mutta samanvärisen takin perässä. Tämä yksi takkijahti kesti varmasti viikon ja se olikin sitten viimeinen vaatejahti. Minä, kuten varmasti jokainen äiti lapsilleen, haluan olla tasapuolinen ja haluan että tyttöjen vaatteet on samanlaatuiset, samasta materiaalista, saman tyyliset. Miten tämä meneekään taas käytännössä... et voi olla tasapuolinen jos et osta juuri samanlaista, ja usein saman väristäkin koska usein on tarjolla tasan se yksi poika-/tyttöväri. Ota tai jätä, tai juokse kaupoissa taas yhden puseron perässä viikko tolkulla. Monesti monesti olen huokaillut kaupoissa että " on se yksöslapsien äideillä tämä helpompaa" . Mielelläni ostaisin erilaisia mutta se vaan ei onnistu. Aikaahan meillä tuplaäideillä ei varmasti ole ylimääräistä, kuten ei varmasti muillakaan.

Sitten vielä lapsien omista toiveista: Jos olen onnistunut jostain löytämään vaikka erilaiset sukat/lapaset/kengät tms parillista ;) niin 3,5v-vuotiaat vaihtavat toistensa kanssa parit niin että taas ollaan samanlaisissa vaatteissa.

Käytäntö on yleensä toista mitä haaveet. Ei pidä tuomita kun ei tiedä.

Vierailija
14/34 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, toki ymmärrän, että hiukan vanhemmilla kaksosilla voi olla halu saada sama " ihana" ponipaita tai sama makee Puuhapetehuppari. Mutta monet kaksosvaatettavat äidit ovat sellaisia jo ihan pikkuvauvojen kanssa. En usko että alle 2 vuotiailla on aiheesta omia mielipiteitä..

Olen monesti törmännyt tuplaäiteihin jotka esim. hmp:n kirppiksellä tuskailevat kun ei löydy kahta samanlaista vauvabodya tms. Eli kyse ei ole silloin siitä, että olisi vaikea löytää kahta erilaista. Tietysti, jos koko kaupassa tosiaan on vain se yksi oikeanlainen paita tai potkari niin mikäs siinä sitten kuin kaksi vaan kassiin. Mutta onko aina niin? Minusta noi selitykset kuullostaa enemmän selittelyltä.

Miksi lapsilla pitää olla aina samaa materiaalia, yhtä uudet, yhtä kalliit jne vaatteet päällä? Voihan kokonaisuudet olla yhtä kauniita, kivoja, laadukkaita tai boheemeja ihan mikä nyt sattuu vanhempia miellyttämään, vaikka vaatekappaleet olisivatkin erilaisia, jos ymmärrätte.

En tajua. Mutta tietysti meillä kun on eri sukupuolta olevat kaksoset, niin

vaatteiden hankinta erityylisinä on hyvin helppoa.

Peace and love.

Vierailija
15/34 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sukulaisetkin kohtelevat mielestäni poikia yksilöinä, vaikka vaatetus olisikin samanlainen. Ei minua haitannut lapsena olla sisareni kanssa samanlaisissa vaatteissa, vaikka eri ikäisiäkin olemme, olimme myös niin erilaiset ja erinäköiset muutenkin. Enpä tätä nykyä ole kovasti omaankaan vaatetukseeni panostanut, massatuotteita Hm:ltä, joten ei kovin persoonallista.

Kaksosuus on rikkaus ja saa se muillekin näkyä. Olen ainakin itse ylpeä, että minulla on kaksoset, vaikkakin aivan erilaiset yksilöt ja erinäköiset. Pojilla on aina kaveri elämänsä varrella vaikeissakin asioissa ja toivottavasti normaali sisarussuhdetta läheisempi. En usko, että vaatetuksella paljon vaikutan.

tuoreelle äidille kommenttia vielä, että ei sitä kotiasut aina vauvana samanlaisia olleetkaan, mutta esim. haalarit yms. Puklupesusta mikä puhtaana oli.

Vierailija
16/34 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi paljon, kun joku ulkopuolinen huomautti, että kauheeta kun kaksoset puetaan noin samanlaisiin vaatteisiin, vaikka ei ihan samanlaisissa olleetkaan. Teki mieli sanoa, että mitä se sinulle kuuluu ja etpä taida tietää, että jos kaksi hyvää löytää edullisesti sen mielellään haluaa tuplana!

Vierailija
17/34 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

omat kaksoseni ovat niin erinäköisiä ja kokoisia, että ovat näyttäneet lähinnä hullunkurisilta kun olen pukenut mummin tuomiin samiksiin =/ Olen kyllä ostanut samantyylisiä, mutta erilaisia vaatteita, esim. aina eriväriset. Mulle on omasta lapsuudesta jääny joku trauma kun äiti puki mut ja pikkusiskoni aina samanlaisiin kuteisiin, päätin sitten jo odotusaikana, että meidän vauvat saa ihan omanlaisiaan vaatteita. Nyt kun muksuja on 4 ja nuorinkin on jo 5 vuotias, olen antanut lapsille aika paljon päätösvaltaa omien vaatteidensa valinnassa ja hyvin ovat omat tyylinsä löytäneet...jos näin voi sanoa =) Toinen kaksosista melkeen aina valitsee kummankin vaatteet ja kovin on tyylit meneet erilleen, mut hyvä niin, ovat ihan itsensä näköisiä.

Vierailija
18/34 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista keskustelua, sisältäen kyllä aika paljon yleistyksiä... Hajanaisia vastauksia ketjussa esillä olleisiin asioihin, omalta osaltani, en halua yleistää koskemaan ketään muuta:

- itselläni on noin 2 vuotta nuorempi sisko, ja meillä on usein ollu samanlaiset vaatteet, varsinkin kaikki " paremmat" vaatteet, eikä mulle ole jääny traumoja :)

- meillä lapsia ei sanota koskaan " kaksosiksi" , ei ole oikeastaan tullut edes mieleen. Pojat ovat " pojat" tai sitten omilla etunimillään. Tässä jälleen kerran mun mielestä on ihan ok sanoa " pojat" , näinhän usein sanotaan saman perheen eri-ikäisistäkin lapsista, vaikka että " pojat ovat ulkona" . Mun mummolla on kaksoisveli ja mummu on kertonut, että häntä ärsytti, kun heitä sanottiin pienenä että " kaksoset" , hän aina huomautti että " on meillä nimetkin" . Ehkä eri sukupuolta olevia kaksosia tulee sanottua helpommin nimenomaan kaksosiksi, kun ei voi sanoa " tytöt" tai " pojat" . Ja nimiksi on meillä annettu ihan " omat" nimet eikä mitään kaksosnimiä, joista voisi jotain " parinimeä" tehdä.

- joku ihmetteli, miten niitä lapsia ehtisi edes pukea samanlaisiin. :) ei meillä ainakaan sisävaatteissa edes yritetä, ovat tosiaan olleet aina kovia sotkemaan... olisi kyllä kieltämättä toivotonta! mutta jos vaikka ulkotakit on samanlaiset, niin siinä se hoituu automaattisesti vähän eri tavalla. Juhliin lähtiessä voi pojilla olla samanlaiset vaatteet mutta juhlien päättyessä erilaiset. :D

- meillä kun pojat ovat erikokoiset ja erirakenteiset ja liikkuvat eri tavalla (toinen kävelee ja toinen konttaa), niin mielestäni on kaikista tärkeintä, että valitsen kummallekin sellaiset vaatteet, jotka sopivat hänelle ja hänen liikkumistyyliinsä eli ovat mukavat päällä jne. Ei sitten varmaan haittaa, jos nyt vaikka samanlaiset pipot pistän päähän. ;) (Tai jos poikia alkaa isompana haitata, niin sitten ei pistetä!)

- ja juu, minusta on kyllä ihan kiva, että lapset tunnistetaan kaksosiksi, niin kuin joku tuossa kirjoitteli, se on iso osa heidän elämäänsä. Ei minusta ole syytä mitenkään " piilotellakaan" sitä. Ehkä isompana ei tunnisteta enää, kun ovat niin erikokoiset, enkä nyt aio sitä ruveta sitten rautalangasta vääntämään. Ei nämä nytkään ole ihan ilmiselvästi kaksoset, on meiltä tultu kysymään, paljonko lapsilla on ikäeroa.

- Itse en ole kirppiksellä " väkisin" etsinyt kahta samanlaista vaatetta, mutta jos jonkun tosi kivan löytää, niin tottahan sitä toivoisi että olisi molemmille (jos on sellainen vaate mikä käy pullealle ja laihalle lapselle). Tosin itse voin usein iloita siitä, että kun on erikokoiset lapset, niin molemmat voi sitä vuorollaan käyttää, ellei kulu puhki isomman käsittelyssä...

- Summa summarum: minun puolestani pukekoon jokainen lapsensa niin kuin tykkää kunhan lapsella on vaatteissaan hyvä olla. En käy arvostelemaan toisten valintoja, on sitten kyse monikoista tai eri-ikäisistä sisaruksista. (Kuten joku sanoikin, hyvähän tätä aihetta on " tökkiä" niiden joilla ei itsellä ole kokemusta, aika moni asia kaksosten kanssa on käytännössä hyvin erilaista kuin teoriassa!) Ja jos löydän vaikka molemmille haalarit samalla kertaa samanlaiset, niin mieluummin käytän lopun aikaa lasteni kanssa kuin lähden hakemalla hakemaan sitä toista erilaista.

Ja jos ulkopuoliset luulevat kaksosiani jotenkin " klooneiksi" siksi että heillä on samanlaiset pipot, niin aika pian huomaavat olevansa väärässä. :-D

Vierailija
19/34 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on tästä asiasta varmasti oma mielipiteensä, ja hyvä niin.

Meillä on identtiset kaksostytöt, jotka ovat niin paljon toistensa näköiset, että heidät niputetaan ja sekoitetaan aina. Puen heidät erilaisiin vaatteisiin, että heitä kohdeltaisiin erillisinä yksilöinä, edes jossain määrin. Haalarit, kengät ja hatut ovat lisäksi aina tyttöjen " omia" , että tutut ihmiset tunnistavat heidät ainakin niiden perusteella esim. leikkipuistossa.

Viime talvena tytöillä oli samalaiset haalarit (käytännön pakosta, löysin alesta todella hyvään hintaan, eikä ollut kuin yhtä väriä), ja koin siitä huonoa omaatuntoa monta kuukautta. Jotenkin tuntui että tein lapsistani sirkusapinoita, kun laitoin muutenkin samannäköisille lapsille vielä samanlaiset vaatteetkin.

Joku jo kirjoittikin siitä, miten vaikeaa on pukea lapset tasapuolisesti mutta erilaisiin vaatteisiin. Joka päivä tuleekin mietittyä, että heillä on tasan yhtä kivat paidat ja housut, ja jos toisella on mekko, niin kyllä on toisellakin. Mutta erilainen. Toisella tytöllä on nyt laadukkaampi välikausihaalari kuin toisella, ja sekin tuntuu epäreilulta.

Oma äitini on jo ymmärtänyt asian (vihdoin), eikä enää osta kaikkea kaksin kappalein. Anoppi sen sijaan tuo edelleen vaatteita tuplana, mutta pidän itsepintaisesti pääni, enkä pue niitä tytöille samaan aikaan.

Kai se on vähän ihmisestäkin kiinni, miten paljon " niputtamista" sietää. Itse olen ollut sen verran individualisti, että muistan saaneeni ala-asteikäisenä pienen kohtauksen, kun paras ystäväni kehtasi ostaa samanlaisen takin kuin minulla oli. Eli voin vain kuvitella miten olisin suhtautunut, jos olisin joutunut kulkemaan kaiket päivät samanlaisissa vaatteissa siskoni kanssa. ;)

Lapset aloittivat päiväkodissa nyt syksyllä, ja oppivat siellä uuden sanan: kaksoset. Ennen he eivät sellaista sanaa tunteneet.

Vierailija
20/34 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla on pennut niin erinakoisia ja -luonteisia, ettei ihmiset aina usko niita siskoiksi. Useampikin on kehdannut kysya, onko adoptoituja. Kylla me ne puetaan usein tasmalleen samalla tavalla, on paljon nopeampaa ja helpompaa ostaa vaatteita, kun ei tarvitse tehda prosessia kahdesti. Mun puolesta ei tarvitse vaatteiden matsata, mutta eukko ulvahtaa, jos ei ole varit sopusoinnussa. Joten saastyy miettimiselta, kun pistaa samat nutut niskaan. Eika tuu kukaan kysymaan, etta kumpi on se oma lapsi. Viime kerralla sanoin, etta vaaleempi on oma ja toisen nappasin ostarin hedelmaosastolta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän