Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaksoset puetaan samanlaisiin vaatteisiin?

27.10.2007 |

" Söpöyden" takia?

Itse en pukisi. Yksilöitä nekin on vaikka sattuneet syntymään yhtä aikaa.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on moni ulkopuolinen tuosta pukemisasiasta kysynyt ja itse olen jokseenkin hämilläni siihen vastannut, kun en jotenkin ole asiaa miettinyt. Alusta asti päätin pukea erilaisiin ja myös sinisiin ja vihreisiin nyt 8kk ikäisiä tyttöjäni. Monille tuntui olevan myös varsin kamalaa, että tytöillä oli yllään ns. pojan värejä. Minusta puhtaat ja toimivat vaatteet ovat kuitenkin pääasia. Kerran sattui kuitenkin, että toiselle laitoin " poikamaiset" vaatteet ja toiselle hempeän vaaleanpunaiset. Silloin tyttöni näyttivät siltä että toinen oli tyttö ja toinen poika. Siispä pyrin pukemaan yhtenäisiin asuihin, ja joskus on ihan hauska yrittää sommitella jokseenkin yhteensopivat asut. Minulle tulee myös tunne jotenkin eriarvoisuudesta, jos toisella on vaikka sporttinen gollegepuku ja toisella vaaleanpunainen pitsimekko.

Sitten kun itse osaavat jotain päättää pukeutumisesta, niin sitten olkoon miten erilaiset tai samanlaiset hyvänsä.

Itselläni on kaksi vuotta nuorempi sisko ja meille aina kaikki uudet vaatteet ostettiin samanlaisina, ja vaikka meillä oli kokoeroakin, meitä joskus luultiin kaksosiksi. Ei se muistaakseni haitannut ja reippaasti yli kymmenvuotiainakin halusimme itse pukeutua juhliin samanlaisiin vaatteisiin. Ärsyttävämpää oli, että sukulaiset ja tutut ostivat meille aina samanlaiset synttärilahjat ja kun siskoni syntymäpäivä oli hiukan minua ennen, tiesin sitten aina mitä tulen saamaan. Vielä isonakin lahjat olivat kortteja myöten tekseineen samanlaiset, silloin olisi vähän toivonut yksilöllisyyttä tai mielikuvitusta lahjanantajalta. Ehkä he sitten ajattelivat ettei tule riitaa kun on kaksi samanlaista.

Että näin. Minulle vaateasia ei ole mikään aate, joskus ollaan samiksia ja toisinaan ei.

Vierailija
22/34 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

emo78 ja muut ei-samanlaisiin vaatteisiin pukijat: minkä ikäisiä tyttösi ovat? Kiinnostaisi kuulla kokemukset siitä, miten muilla isommat kaksoset (erityisesti identtiset) ovat suostuneet pukemaan erilaisia vaatteita. En tosiaan haluaisi lopettaa kirpparihankintoja siksi, että pitäisi olla aina samanlaista!

Suostuisitko, jos lapset vaativat prikulleen samanlaisia vaatteita, vai onko mielestäsi vanhemmalla päätösvalta pikkulasten vaateasioissa?

Alkup. keskusteluun kommentoisin sen verran, että itse en juuri koskaan pue ihan samanlaisiin. Lapset muistuttavat muutenkin tarpeeksi toisiaan. Samantyylissti tulee kuitenkin kieltämättä puettua julkisilla paikoilla, kotona pukevat melkein mitä sattuu.

En silti koe huonoa omaatuntoa samanlaisista talvihaalareista. Nyt on tullut ostettua muka edullisesti muutamat ihanat samanlaiset puserot, joita ehkä tulee joskus pidettyä yhtä aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri samaa mieltä ollaan. Nyt vasta tajusin, että meilläkin lapset ovat alkaneet puhua monikkoudesta vasta kun aloittivat kerhossa. (Itse asiassa kysyvät, että " ollaanko me kolmosia" - kaksosilla on vuoden vanhempi isosisarus.)

Mutta mistä se johtuu, että lasten isä ei erota lasten vaatteita toisistaan :-) Minä tiedän tasan tarkalleen, mikä paita ja housu kuuluu kenellekin - ovat siis keskenään erilaisia - ja isän jäljiltä lajittelen vaatteita oikeille omistajilleen.

Vierailija
24/34 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka täyttävät helmikuussa 3. Harvoin ja painotan sanaa harvoin saan tytöille erilaista vaatetta päälle. Joten on helpompaa laittaa heti samanlaiset päälle aamulla. Tytöt ovat jo isoja joten haluavat aamuisin pukea jo itse ja jos erilaiset vaatteet laitan tytöille valmiiksi lattialle niin arvatahan sen saattaa että siitä yhdestä paidasta tapellaan. Eli menen sieltä mistä aita on matalin ja pistän samanlaiset =) Mutta tehköön kukin miten itte lystää, vaikka sitten kantapäänkautta. Wa-e-wö!

Vierailija
25/34 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko vielä kirjoittaa että mä ainakin tunnen huonoa omaatuntoa jopa siitä että toisella olisi sukkahousut ja toisella housut ja sukat! Ja jos mennään ulos niin mietin tuleeko toiselle nyt kylmempi kun on erilainen vaate haalarin alla..

Huoh.. Kai se johtuu myös siitä että multa ainakin alussa kyseltiin että kumpi on isin ja kumpi äidin tyttö? Ja suurinpiirtein että kummasta tykkäät eniten? Ja kun tämä aika,syli ja kaikki muu on välillä niin vaikea jakaa niin ehkä sitä samanarvoisuutta haluaa painottaa edes tuolla samantapaisella pukeutumisella,ettei vaan näytä että suosisi toista enemmän.. Pienet on murheet ihmisellä! :D

Niin ja tokihan sitä söpöyttäkin lasten pukemisella haetaan,oli sitten vaatteet erit tai samat,vai pukeeko joku lapsensa rumaksi tarkoituksella?

Vierailija
26/34 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin juttelin yksien aikuisten kaksosten kanssa tästä vaate asiasta. Heiltä kuulinkin että oli mukavaa pukea kaksossisaruksen kanssa samanlaiset vaatteet eivät halunneet pukeutua eritavalla kuin vasta murrosiässä. Ei siis voi vetää johtopäätöstä suuntaan tai toiseen. Mitä väliä jollain vaatetuksella on tehköön kaikki niin kuin haluaa kunnes lapset itse kertovat mitä puetaan. Kyllä se yksilöllisyys tulee ihan jostain muualta!!! Mitenkäs koulupuvut tai yhtenäiset työasut haloo!?!?

Avarakatseisuutta perään kuulutan!

Vierailija
27/34 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hän sanoi, että voi kun ihanan söpöä, että voit pukea välillä aivan samanlaisiin vaatteisiin. Eli ei ainakaan hänellä traumoja.

Vierailija
28/34 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmex2:

Mitä väliä jollain vaatetuksella on tehköön kaikki niin kuin haluaa kunnes lapset itse kertovat mitä puetaan. Kyllä se yksilöllisyys tulee ihan jostain muualta!!!

Mä jäin kans tän keskustelun ja joidenkin tiettyjen kommenttien jälkeen pohtimaan, että mitä ne aikuisen valitsemat vaatteet kertoo vaikka 1-vuotiaan yksilöllisyydestä ja persoonasta ulkopuoliselle? Tuli itse asiassa mieleen, että ehkä ei pitäisikään " johdatella" kenenkään mielikuvia pukemalla lapsia eri tavalla, vaan jos heillä olisi samanlaiset vaatteet, niin ulkopuolistenkin tulisi muodostettua käsityksensä lapsista _muiden_ asioiden kuin vaatteiden perusteella. ;) Joo, tietysti tavallaan ääripää tämäkin. Mutta tosiaan, niin pitkään kun ne vaatteet on aikuisen valitsemat, niin ei ne ehkä hirveästi lapsesta itsestään kerro.

Vierailija
29/34 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän identtiset neidit on 3,5-vuotiaita. Ja täytyy sanoa että tuo pukeutuminen samanlaisiin/erilaisiin omasta tahdostaan on ihan kausittaista. Pitkän aikaa vaihtoivat aina erilaisista sukka/lapas-pareista toisen niin että molemmilla oli samanlaiset :) Tällä hetkellä menee niin että molemmilla omanlaisensa. Järjestelin tyttöjen vaatekaapin hiljattain niin että saavat itse otettua ja valittua vaatteensa ja erilaiset ottavat (jos jaksavat mennä valitsemaan).. valitsevat niin erilaiset parit että äitillä on vaikeaa pitää suunsa supussa ;) Meillä ei vielä tähän päivään mennessä ole tullut vastaan tilannetta, että jompi kumpi tytöistä sanoisi ettei laita päällensä valkkaamaani vaatetta :) Voipi olla että pian hymy äitin huulilta hyytyy.. mutta toistaiseksi heillä hyvä suhtautuminen.

Jossain vaiheessa hommailin yksittäisiä vaatteita kirpparilta ja kaupoistakin, mutta huomasin niiden loppujen lopuksi jäävän käyttämättä kun en ole löytänyt sitä " tasavertaista" paria sille.. Eli jos en löydä samanlla kertaa sille yksittäisvaatteelle paria niin en enää ostele varastoon...

Meillä vaatetus menee siis kausittain. Leluista sen sijaan riidellään vaikka niitä olisikin kaksi tasan samanlaista... pääasia että ärinä saadaan päälle ;)

Jos tytöt haluavat jossain vaiheessa pukea just samalla tavalla, se olkoon heidän valintansa. En ala siihen puuttumaan. Tietysti voisin ehdottaa jotakin toista vaatetta toiselle mutta jos olisi sitä mieltä että haluaa samanlaisen niin sitten se on niin.

Vierailija
30/34 |
02.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on identtiset kaksostytöt. Ikää heillä on nyt 1v4kk. Puen heidät pääsääntöisesti erilaisiin tai ainakin erivärisiin vaatteisiin. Poikkeuksen tekevät lähes aina ulkovaatteet, kengät, pipot ja juhlavaatteet, ja nykyään myös sisävaatteet saattavat olla samanlaiset.

Aluksi vannoin,etten koskaan pue tyttöjä samanlaisiin vaatteisiin, mutta tämä ei ole vaan ole toiminut ja toisinaan tytöt ovat samanlaisissa vaatteissa. Syitä on monia mm joskus puhtaiden vaatteiden vähyys, joskus omasta mielenoikusta ja siitä, että mielestäni tässä arjessa ja lastenhoidossa on muutamia hvyinkin paljon tärkeämpiä seikkoja kuin vaatteet. Eli itse olen antanut hyvinkin jyrkälle mielipiteelleni periksi, kun täällä äitinä olen häärännyt ja yrittänyt antaa tytöille tasapuolisesti huomiota, ruokaa, hoitaa ja huolehtia. Suurin syy on varmasti vaatteiden samanlaisuuteen/eilaisuuteen on vaateostoksilla käyminen.

Itse koen vaateostoksilla käynnin joskus hyvin vaivalloiseksi. Minä aluksi ramppasin kaupungin kaikki vaatekaupat läpi etsien tasapuolisesti samanlaatuisia vaatteita, mutta erilaisia. Ehkä kolme kertaa jaksoin toistaa tämän. Se ken tämän on kokeillut tietää, että se on aikas rankkaa (varsinkin kun sen tekee lapsien kanssa) ja vielä kun vaivaa tuo dementia, niin ei muista kierroksen jälkeen enää missä olikaan se kivan näköinen paita mikä tämän kanssa nyt saattaisi sopia, aaargh!

Joten lopetin tuon ympäri kaupunkia juoksemisen ja rauhoituin. Nykyään ostan helpomman kautta eli jos jotain kivaa näen, eikä sille kivalle ole toista väriä tai kaupassa ei ole muuta kivaa, niin niitä osta kaksinkappalein. Ulkovaatteet ostan usein tarjouksesta ja silloin ei valikoimaa ole niin paljon, niin minusta on loogista ostaa kaksi samanlaista, samoin kengät.

Mutta itse olen ehkä kasvanut/kypsynyt tässä vaateasisssa niin, että vaatteet ei ole mikään pääasia. Minusta voin hyvin pukea lapsen samanlaisiin tai erilaisiin, se ei vaikuta mitenkään siihen että niputtaisin tai yrittäisin tehdä heistä toistensa kopioita. Lapset ovat aivan omia yksilöitään, eriluonteiset, heillä on omat persoonalliset piirteensa ja persoonallisuutensa. Jos he ulkoisesti näyttäisivät samanlaisilta vaatteissaan, niin sillä ei mielestäni ole väliä. Tärkeintä on se että aikaa, rakkautta ja huomiota mahdollisimman tasapuolisesti kummallekin tyttöselle. Niin ja jos veilä tulevaisuutta ajattelen, niin saavat kyllä jos tahtovat pukeutua samanlaisiin vaatteisiin. Kohtuuden rajoissa, siis jos päivän aikana vaikkapa toisen vaatteet likaantuu, niin että pitää vaatteet vaihtaa, niin toisen ei mielestäni tarvitse vaatteitaan vaihtaa (toki kaksoset kun on kyseessä niin äkkiä on varmasti asia hoidettu niin, että mehut kaatuu päälle ja pääsee vaihtamaan vaatteita =))

Vierailija
31/34 |
06.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin periaatteessa kannattaisin erilaisia vaatteita, mutta olen erittäin laiska lastenvaateshoppailija, joten voi olla, että en yksinkertaisesti viitsi aina etsiä kahta settiä erilaisia vaatteita, vaan varmasti ainakin noita " samanlainen, mutta eri värinen" - ratkaisuja tulee tehtyä. Nyt pojilla on vielä yhteiset vaatteet ja joitain vaatteita on useampia samanlaisia, joitain vain yksi kappale ja päälle puen niitä satunnaisessa järjestyksessä. Tosin tunnistamisen helpottamiseksi yritän katsoa, että eivät aivan samoissa vaatteissa molemmat ole.

Jos isompana haluavat samanlaiset vaatteet, niin tuskin kiellänkään ja juhlavaatteet nyt pojilla tuppaavatkin olemaan kaikilla samanlaiset. Ja jos esim. haalareissa löydän mieleisen mallin, niin jos värivaihtoehtoja on, niin hienoa, mutta tuskin tarkoituksella viitsin sitten etsiä eri mallia tai merkkiä, jos se yksi tuntuu parhaalta. Mutta teorisointiahan tämä vielä on, kun pojat vasta täyttävät 3kk.

Vierailija
32/34 |
06.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kokemuksista.

Varsinkin identtisten kaksosten kohdalla pukeutuminen voi mielestäni olla osa yksilöllisyyden tukemista, vaikka ei yksilöllisyys todellakaan pukeutumisesta ole kiinni. On kuitenkin paremmat mahdollisuudet saada yksilöllistä kohtelua, jos muut ihmiset erottavat lapset toisistaan.

Mutta toki lapset osaavat jo aika pieninä ilmaista oman tahtonsa, jos on pakko olla samanlaista niin kai sitten on. Rohkaisevaa kuulla, että jotkut kaksoset on suostuneet vähän isompinakin pukemaan erilaistakin :)

Pohtivatkohan " yksösten" vanhemmat samanlaisia kysymyksiä?

Esimerkiksi sitä, pitäisikö perheen tyttölapset tai poikalapset pukea samalla tavalla vai eri tavalla? Vai onko tämä samanlaisiin pukeminen pelkästään kaksosten juttu?

Vierailija
33/34 |
06.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että yksösillä on kyse hiukan eri jutusta. Jos perheessä on vaikka kaksi tyttöä parin vuoden ikäerolla, niin kyllähän usein näkee että on ostettu vaikka samanlaiset hienommat toppatakit tai juhlamekot. Minusta siinä puhutaan kuitenkin eri asiasta. Yksössisaruksia harvemmin kukaan sekottaa toisiinsa, joten heidän ei ole yhtä tärkeää erottautua pukeutumisen avulla omina yksilöinään esim puolitutuille naapureille ja kavereiden vanhemmille jne. Heillä on myös tod.näköisemmin aika lailla eri kaverit ja koska ovat eri luokka-asteilla niin koko koulumaailma näyttäytyy ihan omanlaisenaan, on omat kokeet, omat esitykset luokan kanssa koulun juhlissa, oma lukujärjestys, erilaiset kirjat menossa jne.

Aiempi kirjoittaja sanoin mielestäni hyvin, että miten perheen ulkopuolisilta voisi olettaa yksilöllistä kohtelua kaksosille jos he sattuvat olemaan aivan saman näköiset ja aina puettu samoihin vaatteisiin? Vieraammat ihmiset eivät näe niitä pieniä eroavuuksia eivätkä tunne lapsia tarpeeksi hyvin jotta osaisivat huomata ne ehkä pienetkin erot luonteissa ja käyttäytymisessä ja tehdä siitä päätelmiä että kumpi tyttö/poika on kyseessä.

Mutta olen itse miettinyt, että pohtivatko yksöslasten vanhemmat paljonkin sitä, miten eri tavalla pukevat siskon ja sen veljen. Meillä kun on poika-tyttö kaksoset, niin tätäkin silloin tällöin pohdimme. Yritämme välttää perinteistä pojalla siniset, tytöllä punaiset -jakoa. Onneksi nyt vaatekaupoissa on yhä enemmän muitakin kun niitä perinteisiä tyttö/poika värejä.

Vierailija
34/34 |
16.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaksospojat ovat jo 5.5 vuotiaita. Eivät ole identtisiä ja vanhempiensa mielestä täysin erinäköisiä ja erillaisa lapsia muutenkin, niin muilla on vaikeus erottaa.

Viime viikolla viimeksi nais henkilkö kysyi minulta miten mitä erotan pojat toisistaan??? haloo!!! himm... Ja luulis että hänkin erottaa kun tukkatyyli on erillainen ja toisella on silmälasit ja toisella ei... (vaatteista puhumattakaan)

Minua niin ärsyttää kaksosiksi niputtaminen. Ja samasta syystä sekä yksilöllisyyden takia olen pukenut erllaisiin vaatteisiin. Ja olen todella iloinen kun monet talvipukujen tekijät tekevät samaa pukua useammassa värissä esim Lenne. lassie ym. kengät ovat olleet samanlaisia, mutta niihin nimet niin eivät sekoitu.

Pojat kyllä haluavat pukeutua erillaisiin vaatteisiin, muutaman kerran olen antanut esim hm kuvastosta valita pari paitaa ym mitkä ovat mieleisiä ja sovivat keskenään kumpi ottaa minkä. Olen joskus ehdottanut haluatteko sanmanlaisia, niin vastaus ollut EI!

Farkut ja joitain housuja on samanlaisia, sukkia on joitain samanlaisa, mutta paidat ovat erillaisa. Muutama on samalla kuvalla mutta erivärinen paita. Mutta eivät kyllä halua samana päivänä niitä laittaa.

Mutta jotta poikkeus vahvistaisi säännön, niin joskus haluavat lainana toistensa vaatteita esim jonkun paidan.

Mulla ja siskokollani (mä nuorempi) on 4 vuotta ikäeroa ja lapsena ärsytti kun äiti joskus teki tai osti samanlaisa vaatteita. Ei kumpikaan siitä tykätty.

Niinpä. Harvoin löytää alesta tai kirpparilta 2 samankokoista vaatetta. SIKSI minä ostan ykköskappaleita silloin kuin niitä eteen sattuu. Ja laitan hyllyyn tai varastoon oottamaan. Erillaisa vaatteita sit kerääntyy pikku hiljaa ja lasten kasvaessa laitan käyttöön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan