Toukokuuta odotellessa
Moi kaikki,
Vkoja on kertynyt 22+5 ja masun pikkuasukas morsettaa virtsarakkoa vasten...
Jo muutaman viikon ajan käsivarret ovat puutuneet ihan vähän väliä. Neuvolassa sanoivat, että johtuu nesteiden kertymisestä. Harmillista on vaan se, että en saa öisin nukuttua, kun heräilen vähän väliä puutumuksen tunteisiin. On muuten tosi ikävä fiilis herätä yöllä siihen, että molemmat kädet ovat ihan turrat, eikä niitä pysty liikuttamaan. Lisäksi viime aikoina on alkanut särkeä niveliä öisin. Osaako joku kertoa, voiko asialle tehdä jotain?
Lisäksi kiinnostaa, miten tarkkaan suurinpiirtein samoilla viikoilla olevat tuntevat liikkeitä? Joskus on vaan omassa masussa pitkiä hiljaisuuksia, jotka vähän jännittävät..
Kommentit (6)
mun masussa on muksittu jo pari viikkoa voimakkaammin. viime päivinä melkein säännöllisesti klo 21 ja 00 :) ja päivisinkin tuntuu enemmän n. 3 tunnin välein. toisina päivinä vähemmän, mutta onneks ei ihan hiljasta päivää ole ollu (pelästyisin varmasti!) ja oon saanu nauttia naputteluista, koputteluista ja kuperkeikoista :)
mulla la 25.5, mutta en ole toimertunut liittymään toukokuisiin, lukenut välillä kyllä :) ehkä pitäs. oon vaan niin laiska kai...
hyviä odotuksia ja mukavia muksahteluja kaikille! :)
Tiina ja muksis rv 20+6
Itse olen ennemmin sitä mieltä että käsiesi puutuminen johtuu enemmän niska-hartiaseutu vaivasta kuin turvotuksesta varsinkin tässä vaiheessa raskautta. Kannattais käydä hierojalla niin siitä voisi olla apua.
Minä laitoin itselleni 1,5l vesikannun pöydälle ja tavoitteena on tyhjentää se puoltoista kertaa päivässä eli n. 2l vettä/pv. Itselläni huomasin että aloin uupumaan ja kroppa alko tuntumaan " tukkoiselta" kun juomiset jäi vähemmälle. Juominen auttaa myös turvotukseen.
Vanttu rv 22+2
Mulla on ollu ihan samanlaisia oireita eli heräilen yöllä käsien puuumiseen. Samoin jos vähänkin torkahdan vaikka sohvalle, kädet saattaa puutua tosi nopeasti. Mulla puutuu vain kämmenet. Kysyin tästä neuvolasta ja siellä kyllä meinattiin, että johtuu raskaudesta. Mitään neuvoja en kyllä siihen saanut. Mulla ei ainakaan ole mitään niska-hartiajumitusta.. Nyt on lisäksi aamuisin ollu ranteet hirmu jäykkänä/vähän kipeenä. Mun entisellä työkaverilla epäiltiin, että sillä ois puhennu raskauden aikana nivelreuma. En tiedä onko se mahdollista vai oliko sen omia juttuja..
Samoin minä olen tuntenu liikkeitä aika vähän, mistä oon ollu huolestunu. Johtuu kuulemma siitä, että mulla on istukka edessä. Ultrassa pari päivää sitten kaikki oli vauvalla hyvin! :)
Unelm@ rv 23+4
Mulla on tuntunut liikkeet jo raskausviikolta 11 asti ja nyt välillä tuntuu että eikö se koskaan nuku heh,väsymys ja huonovointisuuskin ovat onneksi historiaa ja vauvan vaatteita olen jo alkanut keräilemään edelliseltä kun ei säästetty melkein mitään.Itsellä oli just rakenne ultra jossa sanottiin että kaikki on kunnossa ja istukkatutkimuksenkin mukaan pikkuinen on terve.Mukavia odotus hetkiä kaikille toukokuuta odotellessa rv 20+jotain
Täällä myös yksi toukokuuta odottava :D
Itse kärsn myös tuosta käsien puutumisesta (sitä on ollut varmaan jo kuukauden verran) ja tästä samaisesta ongelmasta kärsin edellisessäkin raskaudessa. Tuohon puutumiseen saattaa joskus liittyä myös pientä voimattomuuden tunnetta käsivarsissa ja sormissa.
Pientä apua vaivaan olen saanut suolan välttämisellä ja runsaalla veden juomisella eli samoilla konsteilla kuin millä ehkäistään yleensäkin turvotusta.
Tässä vaiheessa raskautta ei useinkaan voi puhua " oikeasta" turvotuksesta, mutta kyllä ainakin minulla tuo runsas nesteiden nauttiminen asiaa auttaa.
Hartiaseudun ongelmat voivat pahentaa puutumista eli ei niska-hartia hieronnasta mitään haittaakaan tuohon vaivaan ole, mutta kaikkein parhaimman avun olen saanut erilaisten jumppaliikeiden avulla.
Erilaiset käsivarsien ja ranteiden venytykset + erityisesti pumppaavat liikkeet laittavat nesteet kiertämään ja varsinkin jos noita liikkeitä tekee iltasella olen saanut nukuttua kohtuullisen hyvin.
Saman tyyppiset liikkeet jaloille, nilkoille ja pohkeille + lämmin kylpy/sauna/suihku ja villasukissa ja säärystymissä nukkuminen auttoivat viime raskauden loppuvaiheessa vaivanneisiin järkyttäviin suonenvetoihin.
Ohjeita noista pumppaavista jumppaliikkeistä löytyy ainakin erilaisista raskausajan joogaoppaista esim. Malla Rautaparta: Kantamisen kausi.
Sitten muutama kommentti noista masuasukin liikkeistä.
Ensinnäkin tässä vaiheessa raskautta liikkeet tuntuvat ainakin minulla lähinnä silloin kun olen itse paikoillani eli jos touhuan kovasti jotain koko päivän en huomaa ainuttakaan liikettä.
Pikkuhiljaa kun sikiö kasvaa ja voimistuu ja tila kohdussa käy ahtaammaksi alkavt liikkeetkin tuntua napakammin ja useammin.
Ylipäätään kaikkia vaavin liikkeitä ei voi edes havaita, koska ne sattavat olla esim. venytystyyppisiä tai vain todella pieniä liikahduksia. Toki istukkasi sijaintikin voi vaikuttaa asiaan eli jos istukkasi sijaitsee kohdun etuseinässä tai kuten minulla vatsan seudulla on runsaasti rasvakerrosta, toimivat ne ikäänkuin vaimentimina ja monet liikkeet jäävät tuntematta.
Jokainen vaavi on myös yksilöllinen liikkeissään eli edellisessä raskaudessa masussani asusti tosi tosi rauhallinen tyyppi eli tunsin tosi vähän liikkeitä ja missään vaiheessa ne eivät tuntuneet kauhean jämäköiltä vaan tosiaan enemmän vain venytyksiltä.
No nyt olen viikolla 22 ja tämä masuasukki on ihan toista maata. Rymistelee todella voimallisesti ja esim. jo nyt kohdistaa tosi ikävän tuntuisesti iskuja esim. virtsarakkoon. Edellinen asukki ei semmoista tehnyt missään vaiheessa.
Juu ja toki pitää muistaa, että masuasukilla on omat rytminsä eli jossain välissähän vaavin pitää nukkuakin ja silloin vaavi ei juuri liikellä ole.
Eikä masuasukin rauhallisuudesta voi muuten vetää johtopäätöksiä laspen luonteesta, koska ainakin meillä rauhallinen masuasukki osoittautui synnyttyään megaluokan menijäksi :D
Iloista odotusta!
- Uksu
esikoinen 1,5 -v ja
masuasukki vko 22
En nyt muista oletko liittynyt meihin toukokuisiin, mutta sanonpa nyt tässä, että tervetuloa sinne. Siellä meillä kaikilla on la toukokuussa, itsellä tosin vasta loppukuusta, mutta kuitenkin. :)
Siellä puhutaan kaikenlaista, liikkeistäkin, nyt kun ovat alkaneet jo (kai) kaikilla tuntumaan.
Mullakin on joskus hiljaisia päiviä, että saattaa tuntua ehkä vain pari muksausta masussa, mutta sitten on taas vilkkaitakin päiviä. Eihän niitä liikkeitä vielä tarvitse alkaa laskemaankaan, ainakin neuvolassa sanottiin että vasta myöhemmillä viikoilla. Kunhan jotain liikettä tuntuu. :)
sämpylä 20+2