MITEN EROON SELÄNTAKANA PUHUMISESTA!?!?!
Kommentit (8)
Pitää muuten todella hyvin paikkansa. Ehkä sitä miettimällä seläntakana puhuva saa vähän hillittyä itseään, ja auttaahan toi ajatus niitä puheen kohteena oleviakin.
Mieti myös, että kyseinen henkilö on läsnä.
Ennen kaikkea mieti minkälainen ystävä olet. Haluatko tosiaan olla selkäänpuukottaja? Lopulta kun jäät yksin...
Yleensä jos joku avautuu juoruilemaan niin ajattelen sen AINA kertovan hänestä itsestään. Jos haukkuu jotain vaikka laiskaksi, niin it takes one to know one.
Eli oman käytoksen näkee hyvin muissa.
Ettekö te tiedä, että seläntakana puhuminen kuuluu normaaliin ihmisyhteisön sosiaaliseen toimintaan. Se tekee liitoista vahvempia, antaa jokaiselle mahdollisuuden kohottaa omia osakkeitaan ja lisää yhteydentuntua!
Jos sinä puhut hänestä, voit olla varma, että hänkin puhuu sinusta, siten kuuluukin olla!
Eri asia on sitten sävy, millä puhutaan. Ketään ei tarvitse haukkua ilkeästi, eikä tietenkään keksiä valheita kenestäkään!
Mutta on aivan normaalia esim ihmetellä toisten tekemisiä, kommentoida niitä ja sanoa oma mielipiteensä, vaikka se ei aina olisi täysin positiivinen. En ole ollenkaan sitä mieltä, että kaikki negatiiviset jutut pitää laukoa ihmiselle päin naamaa, siitä tulee vain pahaa verta. Siinä on " rehellisyys" ihan väärässä paikassa väärään aikaan. Suoraan sanominen kuuluu vain tosi läheiseen ystävyyteen.
Nämä seläntakana puhutut jutut ovat yleensä turvallisia siinä mielessä, etteivät ne usein kantaudu sen korviin josta puhutaan. Tästä taas eroaa JUORUAMINEN, jolloin henkilön asioista puhutaan kelle vain sen kummemmin varomatta. Se on väärin tietysti.
Periaatteessa kukaan ei koskaan kerro näitä seläntakaispuheita asianomaiselle, oman kokemuksen mukaan vain hyvin ilkeät ja pahantahtoiset ihmiset kertovat niistä " hyvää hyvyyttään" sille, josta on puhuttu.
Päätä, et sano mitään negatiivista toisesta ihmisestä. Et mitään, et koskaan. Kun rajasi on ehdoton, niin opit tähän pikkuhiljaa.
Positiivisia asioita saa ja pitääkin kertoa selän takana.
Siis se, että tulen aamulla myöhempään aiheuttaa myös juoruilua. Vaikka meillä on liukuva työaika.
Itse olen niitä tyyppejä, jotka eivät ikinä hauku ketään selän takana. Mun duunikavereilla ei siis ole mitään puhuttavaa mulle, koska heillä on aina jotain sanottavaa muista.
On tosi paha mieli, oikeasti itku kurkussa olen töissä. Ihmisten ilkeys on ihan kamalaa.
Suosittelen miettimään sitä, miltä sinusta tuntuisi, jos sinusta puhuttaisiin pahaa selän takana.
että HÄN on sinua kauniimpi, älykkäämpi, iloisempi, mukavempi yms....taitaa ottaa päähän kun tarvitsee puhua seläntakana paskaa..
yritä astua tämän ihmisen asemaan... mulla on ollu aina sellanen asenne että jos puhutaan jostain ihmisestä jotain pahaa niin yritän tuoda keskusteluun myös siitä ihmisestä jotain hyvää...