Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies kotona kun lapset on syntyneet?

25.10.2007 |

Eli kuinka kauan teillä on mies (puoliso) ollut kotona kun kaksoset (tai enemmän) ovat syntyneet?

Meillä on laskettu aika joulukuun lopussa ja mies pitää kaikki mahdolliset vanhempainvapaat mitä vaan voi: eli 18 pv isyyslomaa ja 60 pv monikkopidennystä sekä jää kotiin vielä koko vanhempainrahakaudeksi.

Hän on siis yhteensä n 11 kk kotona putkeen. Hän siis aloittaa nuo vapaat heti kun lapset on " ulkona" .

Onneksi ukon työnantaja on fiksu ja tajuaa, että miehellä on täysi oikeus pitää nuo vapaat eikä " uhkaile" työpaikan menetyksella tms.

Hän oli myös nykyisen nuorimmaisen (nyt 1,4 kk) kanssa kotona n 7kk kun minä jatkoin opiskeluja.

-tiitu

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä isi oli kotona siitä kun vauvat pääsi kotiin 8vk eli 3vk isyyslomaa ja sitten 5vk pidennystä. sitten isi piti vielä 2 viimestä viikkoa vanhempainvapaata ja sai ne 2 lisäviikkoa vielä lisäks. vähän harmittaa itteä ja miestäkin varmaan että mä oon ollut koko tän ajan kanssa kotona, olis ollu varmaan kiva kokea tää arki yksin kahen pienen kanssa (ja mikä ihaninta tää pyykkäys ja siivous :))

mutta onhan se ollut itellekkin helpompaa aikaa kun molemmat olleet kotona, ja on voinu lähteä vaikka ostoksille yksin!

Vierailija
2/5 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojat syntyivät rv 24+1 ja mies oli ensin 2 vkoa saikulla ja siihen perään 4 vkoa sopivasti kesälomalla (loma oli muutenkin jo varattu pidettäväksi tuolloin), lapset olivat sairaalassa 160 km päässä kotoa ja vointi todella heikkoa välillä, joten hyvä että pystyi olemaan kanssani siellä, yksin olisi ollut tosi rankkaa. Sitten piti palata töihin ja kotipaikkakunnalle ja mä jäin lasten luo " asumaan" .

Isyyslomaa piti sitten kun pojat 4,5 kk iässä pääsivät sairaalasta, samoin tuon monikkopidennysosan. Oli käytännössä aivan välttämätöntä että mies oli kotona, sillä poikien hoito tuossa vaiheessa oli todella vaativaa ja sitovaa esim. toisen sairastaman refluksitaudin vuoksi. Ja siksi, ettei meillä ole paikkakunnalla tukiverkkoa eikä kaupungilta saatu yhtikäs mitään kotiapua. Vaikka olimme molemmat kotona, kiirettä piti ja väsyimme ja hyvä jos lähikauppaan joskus pääsi. (Olimme pöpökaranteenissa kotona joten lapsia ei saanut mihinkään ottaa mukaan.)

Noin 3 kk kotonaolon jälkeen palasi töihin ja onneksi sitten työnantaja oli ymmärtäväinen ja antoi miehen olla palkattomilla vapailla esim. kun minä olin 3 kertaa oksennustaudissa. Toki aina vain muutamia päiviä kerrallaan oli poissa töistä.

Vanhempainrahakauden lopussa piti " isäkuukauden" ja kesälomat sitten siihen perään.

Nyt vuodenvaihteessa jää sitten vielä hoitovapaalle kun minä palaan töihin eli hoitaa pojat 1,5-vuotiaista 2-vuotiaiksi asti. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko laittaa oma erilainen kokemukseni. Eli kun mieheni haki minut ja kaksospojat (esikoisemme) sairaalasta illalla kuuden maissa niin seuraavana aamuna mieheni oli töissä kuten aina. Tiesin tämän etukäteen ja tiesin myös, että mieheni ei todellakaan tehnyt sitä ilkeyttään. Häntä tilanne harmitti kovasti. Löysin kuitenkin tilanteesta positiivisiakin puolia. Pääsin heti alkuun kehittämään omat rytmit ja rutiinit. Hyvällä omallatunnolla luovuin osaimetyksestä 2kk jälkeen.

Onneksi vauvat olivat alusta asti " helppoja" joten yksin pärjäsin mainiosti ja niin teen edelleenkin kun pojat on nyt 6kk. Pian lähdetään koko porukka etelän lämpöön matkalle kahdeksi viikoksi, pidänkin sitä viivästyneenä isyyslomana ja laitan sitten isukin hommiin :-)

t. Mette

Vierailija
4/5 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvojen päästyä kotiin olin pari viikkoa koko lapsikatraan (meillä 2 vanhempaa alle kouluikäistä lasta kaksosten lisäksi) kanssa keskenään. Sitten mies piti 2 vkoa isyyslomaa. Vauvat syntyivät talvella, joten ei ollut kesälomia tms. pidettäväksi. Minusta tämä oli toimiva ratkaisu ja sain aloittaa arjen rakentamisen kera vauvojen omalla tavallani ja heti tottua pärjäämään vauvojen kanssa. Suosittelen! Isä pitää meillä isäkuukauden kun vauvat ovat n. 1,5 vuotiaita, jolloin on kiva touhuta heidän ja koko perheen kanssa.

Vierailija
5/5 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kotiuduttiin riiviöiden kanssa lauantaina ja maanantaina mies aloitti uudessa työpaikassa, joten isyysloma ei tullut kysymykseen. Hyvin pärjättiin ja mies piti isyysloman lapsukaisten ollessa 7 kuukautta. Tuosta lomasta paloi kyllä suurin osa muuttoa häärätessä.

*Dummy + vauhtiriiviöt 2,5vee*