minkä ikäiselle tamponit?
Hei,
minkä ikäiselle olette opettaneet tamponien käytön?
Tai siis kertoneet, antaneet itse opetella, kuinka sen nyt parhaiten ilmaisee?
Meillä on etelän reissu tulossa, ja vaikuttaa pahasti siltä, että 13-vuotiaalla tytöllä on kuukautiset juuri tuollon...
Tyttö rakastaa uimista, mutta sehän ei siteen kanssa onnistu.
Joko tuon ikäiselle voi antaa tamponeja?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 19:47"]
Asettimesta voi olla monta mieltä, mä en ole koskaan niistä tykännyt, sormella laittamalla saa paljon paremman tuntuman ja asetin tuo vaan turhaa säätämistä.
Niille jotka on sinut omien paikkojensa kanssa varmaan noin onkin. Itselleni kuitenkin oli tuossa iässä jotenkin pelottava ajatus työntää sormi sinne sisään ja mahdollisesti joutua koskemaan siihen kuukautisveren. Oli helpompi vaan asettaa se ohut, sileä asetinputki vähän sisälle ja työntää.
Molemmat on ihan yhtä oikeita näkökulmia. Oma keho ei ole kaikille 13 vuotiaille vielä tuttu ja menkat jopa uusi kehitykseen liittyvä asia. Mites, olisiko ap:llä äitinä mahdollisuus ostaa tytölle erilaisia kuukautissuojia kokeiltavaksi? Lomalla olisi sopiva aika miettiä ja kokeilla, kun ei ole pelkoa koulusta, kavereista ja semmoisesta :) Osaisi sitten jatkossa itse ostaa itselleen sopivan suojan sopivaan tilanteeseen.
Toki, kaikissa perheissä tähän ei ole taloudellista mahdollisuutta, mutta sanon nyt kuitenkin :)
Omaan kehoon tutustuminen on muuten tärkeää jo ihan siksi, että osaa myöhemmin pitää rajat aikuistuessaan siitä, että mistä pitää ja mistä ei. Sukupuolielimet on kuitenkin sukupuolesta riippumatta herkkä asia ja itsekunnioitus tulee pitkälti siitä kehonrauhasta sekä omien ja muiden rajojen kunnioittamisesta. Jos ei tunne omaa kehoaan, ei voi tietää, että mistä pitää ja mistä ei. Se on kuitenkin asia, jonka nuoren on tehtävä ihan itse, omassa rauhassa :)
Immenkalvoa ei ole olemassa, se on vain legendaa. Emättimen suulla on pieni läppämäinen ihopoimu, joka on luultavasti aiheuttanut väärinkäsityksen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on käyttänyt ekoista menkoista asti tamponeita. Tytöllä on erittäin runsaat vuodot, kuten mullakin on aina ollut, ja oli jo ekana yönä tullut yösiteen sivuista ohi lakanoille. Ja tyttö valitti että inhottaa mennä kouluun kun tuntuu se lorahtelu kun vuotoa tulee siteeseen ja pelottaa että menee taas ohi siteestä.
Hain tytölle samantien asettimellisia Tampaxeja ja niitä on käyttänyt tyytyväisenä siitä asti. En ymmärrä miksi ei tamponeja voisi käyttää ihan alusta asti... Kuukuppi tietysti olisi vielä "terveellisempi", mutta neitsyelle se voi olla jo aika pelottava ja vaikea sisään laitettava.
Samoin meillä. Tyttö kilpauimari ja menkkojen aikana käydään samalla tavoin treeneissä kuin muulloinkin. Hankin asettimellisia Tampaxeja ja hyvin onnistui niiden käyttö alusta alkaen. Ikää oli 14 tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 19:50"]
Voiko tuon ikäisellä siirrättää menkkoja esim keltarauhashormoonia sisältävällä pillerillä?
Itse aloitin tamppoonien käytön aika nopeaan menkkojen alettua, tykkäsin esim. uimisesta niin paljon, etten halunnut menkkoihin vedoten olla pois liikuntatuntienkaan uimatunneilta ;)Voi kyllä siirtää ihan samoin kuin vanhemmalla... MUTTA en kyllä näe siinä erityistä järkeä. Kun tosiaan niiden tamponien kanssa voi tehdä mitä vaan myös uida, jumpata tms. Ainoastaan seksi on sellainen mikä on monesta ikävää kuukautisten aikaan eikä voi tehdä tamponi sisällä, mutta ei 13-vuotias varmaan sellaista lomalla sentään harrasta.
Olen oikeassa muuten mutta pakko vähän saivarrella. Kyllä seksiäkin voi harrastaa tamponin kanssa, riippuu että millaisesta seksistä on kyse. Seksi on muutakin kuin yhdyntä. 😁
Varsinkin kun aloituksen tyttö on 23-vuotias.
Mä en itse pystynyt käyttämään tamponeja ennenkun olin harrastanut seksiä, eikä kuulemma pystynyt äitinikään. Toiset taas käyttävät tamponeja alusta asti. Antaisin lapsen kokeilla siinä vaiheessa kun lapsi itse pyytää, mutta on hyvin mahdollista että tamponin käyttö ei vielä tuossa iässä onnistu.
Kannattaa ehkä kertoa eri tavoista, on esim mini tamponeja, joita nuoriin voi käyttää. Itse keksin ne aika varhain, monsuunivuoto ollut aina, siteet on aina vaikeita.
Kiva että äiti miettii tämmöisiä juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Voiko 11v käyttää tamponeja?? :/
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 20:12"]
Immenkalvossa oleva aukko voi olla niin pieni, ettei se onnistu. Ja kaikki eivät halua hajottaa immenkalvoaan tamponiin.
[/quote]
Niin, se immenkalvohan tosiaan pitää säästää sille 15-vuotiaalle lippatukalle ja ensimmäisen yhdynnän tulee olla tytölle kivulias.
Juuri näin, tytön pitää olla tiukka ensimmäiselle mulkulle.
Vierailija kirjoitti:
Immenkalvossa oleva aukko voi olla niin pieni, ettei se onnistu. Ja kaikki eivät halua hajottaa immenkalvoaan tamponiin.
Mulla alkoi menkat 14 v ja tamponia ei saanut millään ilveellä sisään ennen ekaa seksikertaa. Olin kyllä aktiiviurheilija, joten tiukkaa tavaraa olin ja olen edelleen.
Itseäni aina irvistyttää kun menkkasuojamainosten lisäksi muutkin yleistävät, että "eihän kuukautiset häiritse elämää millään tavalla, ole oman elämäsi superstara lalalalalaa". Eli jos minulta kysyisi, totta hitossa pyytäisin siirtotabletit lomareissulle.
Vuotoni on todella runsasta, eli pahimpina päivinä pidän sekä tampoonia, että jättixxxlpitkääleveetätriplasiivellistä sidettä/muovilärpykettä housussa muhimassa. Mietin tuleeko sivusta. Öisin nukun pyyhkeen päällä housut jalassa varusteissani. Maha on usein tuolloin sekaisin, ja kipuja tulee vaihtelevasti. Kotona bidee on ystävä, ulkomailla niitä ei oikein harrasteta. Kuukuppi oli joskus, ja rähmäkäpälänä kahdesti sen kanssa sotkin kodin ulkopuolella kunnes totesin että ei enää :D
Kuukautissienistä olen kuullut vain seksiin liittyen, ns.pehmotampooni, ja niissäkin ongelmana naruttomuus, jolloin poistaminen voi olla hankalaa, sekä mahdolliset tulehdusriskit jos on pidempään paikallaan. Joillain jopa unohtuu se paikalleen...
Kyllä se pitää opettaa heti kun menkat alkaa, että nuori itse saa valita mikä on mukavin suoja.
Kukaan ei opettanut mutta käytin jo 12v, ja ois todella ollut hyvä saada neuvoja sen suhteen että niitä pieniä kokoja on olemassa ja kuinka usein pitää vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko 11v käyttää tamponeja?? :/
Tottakai voi, heti kun on menkat voi käyttää, ei sen tarkoituksena oo kun imeä vuotoa, ei se tee mitään vaurioita sinuun, osta pienintä kokoa, asettimella ja ilman ja koita kumpi on parempi. Muista vaihtaa usein, jos vuoto on runsasta 3tuntia voi olla hyvä väli, jos vuotoa on vähän voi pitää 6tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 19:50"]
Voiko tuon ikäisellä siirrättää menkkoja esim keltarauhashormoonia sisältävällä pillerillä?
Itse aloitin tamppoonien käytön aika nopeaan menkkojen alettua, tykkäsin esim. uimisesta niin paljon, etten halunnut menkkoihin vedoten olla pois liikuntatuntienkaan uimatunneilta ;)Voi kyllä siirtää ihan samoin kuin vanhemmalla... MUTTA en kyllä näe siinä erityistä järkeä. Kun tosiaan niiden tamponien kanssa voi tehdä mitä vaan myös uida, jumpata tms. Ainoastaan seksi on sellainen mikä on monesta ikävää kuukautisten aikaan eikä voi tehdä tamponi sisällä, mutta ei 13-vuotias varmaan sellaista lomalla sentään harrasta.
Olen oikeassa muuten mutta pakko vähän saivarrella. Kyllä seksiäkin voi harrastaa tamponin kanssa, riippuu että mill
https://www.koivuapteekki.fi/tuotteet/2358/UNIQ-KONDOMIT-SEKSUAALITERVE…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi menkat 14 v ja tamponia ei saanut millään ilveellä sisään ennen ekaa seksikertaa. Olin kyllä aktiiviurheilija, joten tiukkaa tavaraa olin ja olen edelleen.
Se missä asennossa yrität laittaa ja jännitätkö vaikuttaa siihen onnistuuko vai ei
Voi tottakai! Itse aloitin tamppoonien käytön 12 vuotiaana vanhemmiltani salaa. Taisiis en salaillut sitä mutta en esitellytkään lol. Joten joo jos lapsesi niin haluaa
Voi kyllä siirtää ihan samoin kuin vanhemmalla... MUTTA en kyllä näe siinä erityistä järkeä. Kun tosiaan niiden tamponien kanssa voi tehdä mitä vaan myös uida, jumpata tms. Ainoastaan seksi on sellainen mikä on monesta ikävää kuukautisten aikaan eikä voi tehdä tamponi sisällä, mutta ei 13-vuotias varmaan sellaista lomalla sentään harrasta.
Olen oikeassa muuten mutta pakko vähän saivarrella. Kyllä seksiäkin voi harrastaa tamponin kanssa, riippuu että millaisesta seksistä on kyse. Seksi on muutakin kuin yhdyntä. 😁