Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

minkä ikäiselle tamponit?

Vierailija
21.03.2013 |

Hei,

minkä ikäiselle olette opettaneet tamponien käytön?

Tai siis kertoneet, antaneet itse opetella, kuinka sen nyt parhaiten ilmaisee?

Meillä on etelän reissu tulossa, ja vaikuttaa pahasti siltä, että 13-vuotiaalla tytöllä on kuukautiset juuri tuollon...

Tyttö rakastaa uimista, mutta sehän ei siteen kanssa onnistu.

Joko tuon ikäiselle voi antaa tamponeja?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2. kuukautisista asti itse käytin. ekoissa sain äidiltä siteitä, ja hyi, se oli mielestäni sotkuista ja haisevaa ja esti kunnollisen urheilun.

Pienin tampoonikoko on pieni ja jos laittaa siihen pinnalle vähän ceridalia tms., niin kyllä se onnistunee kaikilta ihan kivuttomasti.

Vierailija
22/58 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi, jos vaan itse haluaa niitä käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi tietenkin, ostakaa vaik asettimella olevia tamponeja, helpompi laittaa ekakertalaisella, muistakaa vaan vaihtaa tamponi heti uimisen jälkeen :)

Vierailija
24/58 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 13v ja menkat alko ihan vasta. Tuntu tosi ällöltä kun veri tippui siteelle, joten ensi kerralla haluaisin käyttää tampponeja. Sattuuko tampponien laitto tai se jos se immenkalvo mene rikki? (En varmaa kirjottanu tota kalvo juttuu oikee) Ja ainiin käytin wc paperia sillee jännästi ettei se tuntuis et se veri tippuu, saaks niin tehä?

Vierailija
25/58 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 19:52"]

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 19:50"]

Voiko tuon ikäisellä siirrättää menkkoja esim keltarauhashormoonia sisältävällä pillerillä? 

Itse aloitin tamppoonien käytön aika nopeaan menkkojen alettua, tykkäsin esim. uimisesta niin paljon, etten halunnut menkkoihin vedoten olla pois liikuntatuntienkaan uimatunneilta ;)

[/quote]

Voi kyllä siirtää ihan samoin kuin vanhemmalla... MUTTA en kyllä näe siinä erityistä järkeä. Kun tosiaan niiden tamponien kanssa voi tehdä mitä vaan myös uida, jumpata tms. Ainoastaan seksi on sellainen mikä on monesta ikävää kuukautisten aikaan eikä voi tehdä tamponi sisällä, mutta ei 13-vuotias varmaan sellaista lomalla sentään harrasta.

[/quote] Itse käytin tamponia jo 12-vuotiaana koska siteistä ei tullut mitään. Tuntui inhottavalta ja pelkäsin jatkuvasti että läpi menee

Vierailija
26/58 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 13:59"][quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 13:57"]

Voiko 11v käyttää tamponeja?? :/

[/quote]

Kyllä voi. Jos kuukautiset on jo alkaneet, niin kyllä paikat riittävän kehittyneet on tamponienkin käytölle. Minulla alkoi menkat juuri kun olin täyttänyt 12 ja ekoista menkoista asti käytin tamponeita. 

[/quote]
No ei se kuukautisten alkaminen sitä tarkoita, että paikat on tarpeeksi kehittyneet. Voi itku näitä juttuja. Ette ymmärrä mitä näillä jutuilla saatte pahimmillanne aikaan. :( Minä en saanut edes yhtä sormea sisääni 14-vuotiaana ja kuukautiset alkoivat jo pari vuotta aikaisemmin. Seksikin teki kipeää monta vuotta sen aloittamisesta. Ja kun ne kuukautiset voivat alkaa nykyään jo 8-vuotiailla ilman, että asiassa on mitään epänormaalia. Ei ole sen ikäisellä kyllä paikat valmiita tampooneille!

Vierailija
27/58 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käyttänyt menkkakuppia ihan viisitoista kesäisestä lähtien. neitsyys ei ole ollut mikään ongelma sen käytölle.  onneksi vain yhden vuoden kerkesin käyttää terveyssiteitä. ne ovat kertakaikkiaan ihan hirveitä verrattuna kuppiin.

Vierailija
28/58 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä entisenä kilpaurheilijana käytin tamponeja heti 11-vuotiaana. Vieläkään en vaihtaisi, inhottaa se vuotamisen tunne.

Vierailija
29/58 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 11v. Voinko käyttää tamponia? Eikai siinä ole mitään ikärajaa?

Vierailija
30/58 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukuppi hankintaan. Voi opetella jo ennen vuotoa käyttämään eikä tarvitse uinnin jälkeen olla heti tyhjäämässä.

Vierailija
31/58 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 20:12"]

Immenkalvossa oleva aukko voi olla niin pieni, ettei se onnistu. Ja kaikki eivät halua hajottaa immenkalvoaan tamponiin.

Kyllä se äärimmäisen harvoilla on niin pieni, ettei sinne menisi kapeinkaan minitamponi. En väitä, ettei näitä olisi, mutta tosiaan erittäin vähän.

Tosi harvinaista on. Itselläni oli ja gyne määräsi minut leikkaukseen sen takia, mutta en uskaltanut mennä. Seksi ja sitä kautta tamponien käyttö onnistui vasta 22 vuotiaana, kun ajan saatossa aukko suureni ja sisälle mahtui sekä tamponi että mies. Yleensä näin käykin tiukan immenkalvon kanssa, ja harvoin on tarvetta leikkaukselle. Olen iloinen, että jänistin eikä leikkausta sitten tarvittukaan, vaikka en nyt yleisesti suosittelisi gynen ja lääkärien antamien ohjeiden välttämistä :D

Vierailija
32/58 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun kuukautiset alkavat voi käyttää, pienintä kokoa kannattaa ottaa ensimmäisenä käyttöön, muistuta miten tärkeää on vaihtaa Max. 4h välein uusi ja yöisin pitää käyttää sidettä koska tampoonit eivät käy ympäri vuorokauden käyttöön, voi saada tulehduksia..

Vierailija
33/58 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän 9 vuotiaalla alko sitten eilen kuukautiset.. voiko se käyttää tampoonei

Jos vuoto on hyvin niukkaa nii ei voi, monesti kuukautisten alkaessa riittää pelkkä pikkuhousunsuoja käyttöön...

Vierailija
34/58 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heti kun kuukautiset alkavat voi käyttää, pienintä kokoa kannattaa ottaa ensimmäisenä käyttöön, muistuta miten tärkeää on vaihtaa Max. 4h välein uusi ja yöisin pitää käyttää sidettä koska tampoonit eivät käy ympäri vuorokauden käyttöön, voi saada tulehduksia..

Suositusvaihtoväli on 4 tuntia ja maksimiaika 8 tuntia. Eli voi käyttää yön yli.

Mikä on tosi kiva juttu, minä joutuisin heräämään 2-3 krt joka yö viikon ajan vuotoon, jos tamponeja ei olisi keksitty.

Vierailija
35/58 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukuppi hankintaan. Voi opetella jo ennen vuotoa käyttämään eikä tarvitse uinnin jälkeen olla heti tyhjäämässä.

Ei todellakaan ole mikään helppo, pitää keittää hyvin puhtaaksi, en antaisi nuoren käyttää ennen kuin osaa oikeasti huoltaa kunnolla.

Vierailija
36/58 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suositusvaihtoväli on 4 tuntia ja maksimiaika 8 tuntia. Eli voi käyttää yön yli.

Mikä on tosi kiva juttu, minä joutuisin heräämään 2-3 krt joka yö viikon ajan vuotoon, jos tamponeja ei olisi keksitty.

Siinä yön yli käytössä on kohonnut riski saada joku tulehdus, en suosittele kenellekään.

Vierailija
37/58 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 38-vuotias ja olen käyttänyt aina vain sidettä. Koskaan ei ole tullut eteen tilannetta, että jotain muuta suojaa olisi pitänyt käyttää Tuskin edes osaisin muuta suojaa käyttää, enkä aiokaan, eikä tämä ole koskaan oikeastaan käynyt mielessäkään. Näin aion varmaankin mennä vaihdevuosiin saakka. Ehkä sitten olen vähemmistössä, mutta ihan sama. Tajusin juuri, että en koskaan edes pitänyt tamponia kädessänikään.

38/58 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs henkilö kertoi minulle, että hänen tytöllään alkoi kuukautiset jo 9-vuotiaanaja hän käytti tamponeja jo silloin. Kuulostaa aika hurjalta, että 9-vuotias käyttää tamponeja.

Vierailija
39/58 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voi tietenkin, ostakaa vaik asettimella olevia tamponeja, helpompi laittaa ekakertalaisella, muistakaa vaan vaihtaa tamponi heti uimisen jälkeen :)

Muistakaa vaihtaa? Yhdessä äidin kanssa?

Tyttö opettelee itse niiden kuukautissuojien käytön, mitä haluaa.

40/58 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa vaihtaa? Yhdessä äidin kanssa?

Tyttö opettelee itse niiden kuukautissuojien käytön, mitä haluaa.

Kun Minun siskopuoleni oli 15-vuotias, huolehti hänen isänsä , että siskoni pääsee lomamatkalla välillä vaihtamaan sidettä ja pesemään bideesuihkulla enimmät veret pois huoltsikan vessassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä