minkä ikäiselle tamponit?
Hei,
minkä ikäiselle olette opettaneet tamponien käytön?
Tai siis kertoneet, antaneet itse opetella, kuinka sen nyt parhaiten ilmaisee?
Meillä on etelän reissu tulossa, ja vaikuttaa pahasti siltä, että 13-vuotiaalla tytöllä on kuukautiset juuri tuollon...
Tyttö rakastaa uimista, mutta sehän ei siteen kanssa onnistu.
Joko tuon ikäiselle voi antaa tamponeja?
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 13:57"]
Voiko 11v käyttää tamponeja?? :/
[/quote]
Kyllä voi. Jos kuukautiset on jo alkaneet, niin kyllä paikat riittävän kehittyneet on tamponienkin käytölle. Minulla alkoi menkat juuri kun olin täyttänyt 12 ja ekoista menkoista asti käytin tamponeita.
Meillä on käyttänyt ekoista menkoista asti tamponeita. Tytöllä on erittäin runsaat vuodot, kuten mullakin on aina ollut, ja oli jo ekana yönä tullut yösiteen sivuista ohi lakanoille. Ja tyttö valitti että inhottaa mennä kouluun kun tuntuu se lorahtelu kun vuotoa tulee siteeseen ja pelottaa että menee taas ohi siteestä.
Hain tytölle samantien asettimellisia Tampaxeja ja niitä on käyttänyt tyytyväisenä siitä asti. En ymmärrä miksi ei tamponeja voisi käyttää ihan alusta asti... Kuukuppi tietysti olisi vielä "terveellisempi", mutta neitsyelle se voi olla jo aika pelottava ja vaikea sisään laitettava.
Kun itse olin saman ikäinen ja lähdin äidin kanssa lomalle äiti syötti minulle omia e-pillereitään, joilla siirrettiin menkkoja. Olisiko teillä mahdollisuutta käydä lääkärissä hakemassa reseptiä?
heti kannattaa harjoitella kun kuukautiset on. Paketissa on ohjeet, äidin ei tartte yksityiskohtia neuvoa. Aloittaa vaan pienimmillä, ja kun niiden käyttö sujuu, lisää tamponin kokoa vuodon mukaan. Eikä tartte jännittää esim liikuntatunteja sen jälkeen kun osaa käyttää niitä.
Asettimesta voi olla monta mieltä, mä en ole koskaan niistä tykännyt, sormella laittamalla saa paljon paremman tuntuman ja asetin tuo vaan turhaa säätämistä.
Voiko tuon ikäisellä siirrättää menkkoja esim keltarauhashormoonia sisältävällä pillerillä?
Itse aloitin tamppoonien käytön aika nopeaan menkkojen alettua, tykkäsin esim. uimisesta niin paljon, etten halunnut menkkoihin vedoten olla pois liikuntatuntienkaan uimatunneilta ;)
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 19:50"]
Voiko tuon ikäisellä siirrättää menkkoja esim keltarauhashormoonia sisältävällä pillerillä?
Itse aloitin tamppoonien käytön aika nopeaan menkkojen alettua, tykkäsin esim. uimisesta niin paljon, etten halunnut menkkoihin vedoten olla pois liikuntatuntienkaan uimatunneilta ;)
[/quote]
Voi kyllä siirtää ihan samoin kuin vanhemmalla... MUTTA en kyllä näe siinä erityistä järkeä. Kun tosiaan niiden tamponien kanssa voi tehdä mitä vaan myös uida, jumpata tms. Ainoastaan seksi on sellainen mikä on monesta ikävää kuukautisten aikaan eikä voi tehdä tamponi sisällä, mutta ei 13-vuotias varmaan sellaista lomalla sentään harrasta.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 19:47"]
Asettimesta voi olla monta mieltä, mä en ole koskaan niistä tykännyt, sormella laittamalla saa paljon paremman tuntuman ja asetin tuo vaan turhaa säätämistä.
[/quote]
Niille jotka on sinut omien paikkojensa kanssa varmaan noin onkin. Itselleni kuitenkin oli tuossa iässä jotenkin pelottava ajatus työntää sormi sinne sisään ja mahdollisesti joutua koskemaan siihen kuukautisveren. Oli helpompi vaan asettaa se ohut, sileä asetinputki vähän sisälle ja työntää.
Olen käyttänyt toisista menkoista asti, joten eiköhän 13-vuotiaskin osaa.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 19:47"]
[/quote]
Niille jotka on sinut omien paikkojensa kanssa varmaan noin onkin. Itselleni kuitenkin oli tuossa iässä jotenkin pelottava ajatus työntää sormi sinne sisään ja mahdollisesti joutua koskemaan siihen kuukautisveren. Oli helpompi vaan asettaa se ohut, sileä asetinputki vähän sisälle ja työntää.
[/quote]
Sinänsä hassua kun mä olin kaikkea muuta kuin sinut. Olin jo täysi-ikäinen kun ekan kerran onnistuin käyttämään tamponia. Se onnistui ob:n minillä, jossa ei ole asetinta. Se asetin tuntui vaan jotenkin "uhkaavalta" laitteelta verrattuna pieneen tamponiin jonka sai sormella tuikattua sisään. Mutta kuten sanottu niin makuasia tuo silti on, kokeilemalla tietää kumpi on oma juttu.
Minä olen käyttänyt asetintampponeja melkein ekoista alkaen, enkä näe syytä vaihtaa "normaaleihin". Ikää 27v :D
Immenkalvossa oleva aukko voi olla niin pieni, ettei se onnistu. Ja kaikki eivät halua hajottaa immenkalvoaan tamponiin.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 20:12"]
Immenkalvossa oleva aukko voi olla niin pieni, ettei se onnistu. Ja kaikki eivät halua hajottaa immenkalvoaan tamponiin.
[/quote]
Kyllä se äärimmäisen harvoilla on niin pieni, ettei sinne menisi kapeinkaan minitamponi. En väitä, ettei näitä olisi, mutta tosiaan erittäin vähän.
Minä pystyin käyttämään tamponeja vasta 15-vuotiaana, vaikka kuukautiset alkoivat jo 11-vuotiaana. Sitä ennen ei vain mahtunut kunnolla sisään, ei varovasti eikä väkisin työntäen. Ja ei ollut mistään jännityksestä kyse. Vaikea tietysti sanoa kuinka yleistä tämä on, mutta tuskin nyt mitään ääriharvinaista.
Sieni voisi olla tamponille vaihtoehto, niissä ei ainakaan ole myrkkyjä ja se on helpompi laittaa kuin tamponi. Mun tyttö alkoi käyttää sientä joskus vajaat 12-vuotiaana ja nyt 12-vuotiaana on oppinut käyttämään kuukautiskuppia.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 20:12"]
[/quote]
Niin, se immenkalvohan tosiaan pitää säästää sille 15-vuotiaalle lippatukalle ja ensimmäisen yhdynnän tulee olla tytölle kivulias.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 20:27"]
Sieni voisi olla tamponille vaihtoehto, niissä ei ainakaan ole myrkkyjä ja se on helpompi laittaa kuin tamponi. Mun tyttö alkoi käyttää sientä joskus vajaat 12-vuotiaana ja nyt 12-vuotiaana on oppinut käyttämään kuukautiskuppia.
[/quote]
Miten se sieni oikein toimii? Jotenkin vaikea ymmärtää miten se imisi niin hyvin vuodon ettei tihkuisi läpi.
Sieni toimii oikein hyvin. Se imee veren itseensä ja välillä se täytyy huuhtoa. Se on helpompi laittaa kuin tamponi, koska se on pehmeä ja kostea. Mutta se huuhtelu on oma kuvionsa, ei sitä oikein voi käyttää sellaisessa yleisessä vessassa, missä ei ole käsienpesuallasta kopin sisäpuolella.
Täällä on vähän tietoa kuukautissienistä: http://www.kuukuppikunta.net/ala.php?sivu=muut
Mä olen myös käyttänyt lähes alusta asti . Ekaksi Tampaxeja, joissa asetin, stten aika pian Ob-tampooneja. Rasva tosiaan voi olla hyvä apu, vaikka itse en sitä ole tarvinnutkaan.