Vauvan pieni koko (rv 32)
Vauvamme todettiin rakenneultrassa vastaavan kooltaan viikkoa pienempää kuin raskausviikkojen mukaan piti. Olin tänään toisessa kasvukontrollissa, nyt rv 32+0, ja painoarvio 1500 g, rv 30+0 1300 g. Alakäyrillä mennään ja kahden viikon välein tuota nyt seurataan ultralla. Ei esikoinenkaan mikään jätti ollut syntyessään, 3320 g, mutta hiukan huolestuttaa tuo pieni koko. Kaikki oli muuten ihan ok, vauva liikkuu hyvin, lapsivettä on normaali määrä ja napanuoran virtaukset kunnossa. Olisiko jollain kokemusta vastaavasta, minkä kokoisena vauva syntyi ja oliko terve?
Kommentit (5)
Pituutta oli 40cm. Syytä pieneen kokoon ei koskaan löytynyt. Täysin terve tyttö syntyi.
rv 35 painoarvio 2100g. Ensi viikolla taas kasvu kontrolli... Saa nähdä onko kasvanut tarpeeksi. Ei osannut minullekaan lääkäri sanoa mitään, istukka ym. kaikki muut oli ok.
Niin joo ja esikoinen painoi kuitenkin syntyessään 3700g.
Itse vain miettinyt tässä että voisko vaikuttaa se kun ekat 3kk tästä raskaudesta söin tosi huonosti, mitään kunnon ruokaa en saanut menemään alas :(
2520g ja 46 cm. Painoarviossa oli pikkuinen ja rampattiin sitten viikon välein polilla tarkistamassa tilanne. Istukka ja muut vermeet toimivat kunnolla, mutta lapsi oli pieni. Lekuri ei osannut sanoa syytä, miksi näin. Nyt pikkuinen 2,5-vuotias on todella tomera pakkaus, pieni edelleen, mutta sitäkin topakampi!!!
Me myös k' ytiin seurannassa vauvan pienen koon vuoksi. Syntyi sitten rv 38 ja painoi 2400g, mutta oli täysin terve!
Sanoivat, että joskus vauva vain on pieni, eikä se välttämättä johdu mistään.
Terveeksi hänet on luokiteltu. On asioita joille ei itse voi mitään ja ihmisiä on erikokoisia Muista että liika huolistuminen vain stressaa pienokaista. Elä terveesti, syö hyvin, nauti odotuksesta ja anna mittaiitojen hoitaa mittauksia. Maasta se pienikin pinnistää:)
Onnellista odotusta.