Voi apua! 11-vuotias tyttö lihoo silmissä. Mitä mä teen?
On siis aina ollut raskasrakenteinen mutta nyt on ihan suomeksi sanottuna lihava. Muu perhe on normaalipainoisia. Olen puhunut asiasta ihan niiden oikeilla nimillä mutta ei mene jakeluun. En siis ole painostanut mutta kertonut ylipainon terveyshaitoista.
AUttakaa, please.
Kommentit (71)
Enkä siis ole sanonut tytölle, että olisi lihava vaan puhunut ihan terveydelliseltä kantilta. Tytöllä on paha notkoselkä ja olen laittanut selän " piikkiin" sen, että kaikkea mitä näkee, ei tarvitse syödä.
Ja olen laittanut faktaa peliin, eli kertonut ylipainon vaikutuksesta laajemmalla tasolla.
Itse olen aina ollut normaalipainoinen niin olen ihan neuvoton tämän asian kanssa.
Jotain vinkkejä täältä sainkin, kiitos siitä.
Hauskaa, että kaikki olettivat ap itsekin on läski.
Niin sulla on jo mukava ongelma käsissäsi jota olet aika huonolla käytökselläsi pahentanut. Se että patistat pientä lastasi vaa' alle on jo todella kamalaa. Puhuessasi hänelle ylipainon vaaroista ja punnitsemalla hän on jo tajunnut että äiti ei oikein tykkää tyttärestään kun on noin lihava. Siis lapsi ajattelee noin. Perheessänne on keliakiaa, joten teillä on taatusti dieteistä ja ruuista puhuttu paljon. Samaten poikasi syöminen ja erityisesti rajoitukset ovat saaneet paljon huomiota. Tyttäresi tarvitsee nyt äidin joka sanoo: Olnpa ollut tollo ja aiheuttanut sinulle pahan olon, ja kysyä tyttäreltäsi mikä häntä painaa. Ennekaikkea kerrot että hän on sinun kaikkein rakkain tytär. Lopetat painostamisen ja teet jotakin yhdessä lapsesi kanssa. Isällä on myös tärkeä rooli. Kun tyttö saa isältä hyvää ja rakastavaa palautetta, on riski sairastumiseen pienempi.
kyse on sitten vain pituuskasvun hetkellisestä hidastumisesta johtuvasta pyöristymisestä, jos teillä ei tosiaan herkkuja ole tarjolla.
Jos vaan lopettaisit tytön syömisten ja painon " vahtimisen" , ja keksisitte sitä yhteistä tekemistä; jos ei liikunta innosta suuressa mittakaavassa, niin joku muu harrastus?
t.12
on kuin purisit tytärtäsi suoraan sydämeen. Aika kamalaa käytöstä.
mutta jos kukaan muu ei ole jo sanonut, niin kannattaa viedä tyttö lääkäriin. Jos kerran lihominen on pahentunut yhtäkkiä ja muu perhe on normaalipainoista samalla ruualla, voi olla että hänellä on häikkää esim. kilpirauhasarvoissa. Kannattaa tarkastuttaa.
Ihmiset ovat erilaisia. Minulla on poika joka on vauvasta asti ollut laiheliini. Neuvolassa ja nyttemmin koulussa ravaa punnituksissa säännöllisesti. On nyt 14 v. Painoa 46 kg, pituutta 171 cm. Syö valtavia annoksia normaalia kotiruokaa. Saattaa syödä iltapalaksi 8 ruispalaa ja 0,5 litraa jugurttia. Ei harrasta erikseen liikuntaa; ajaa pyörällä kouluun (5 km) ja liikkuu jonkin verran kavereiden kanssa ulkona. Mitkään lihotusyritykset nuorempana ei auttaneet, nykyjään en enää kiinnitä ruokavalioon kovin paljon huomiota, koska poika syö paljon ja aika terveellisestikin. Kirjoitukseni pointti oli ehkä, että joskus tuntuu melko kohtuuttomalta että ihmisiä aina syyllistetään ylipainosta ja joskus myös alipainosta, vaikka aina ei todellista syytä painoon edes tiedetä.
kiitos te olette mahtavia!
En olisi uskonut, että olisin saanut näin paljon asiallisia kommentteja!
En syyllisty negatiivisistakaan kommenteista koska tiedän että olen parhaani tehnyt. Ja sen verran valveutunut ihminen, että tiedän mikä teoriassa on oikein ja mikä väärin. Ja toisaalta ymmärrän mistä ne hyökkäävät kommentit kumpuavat, joten en niistäkään pahastu.
Upeita mimmejä ootte:)
Oltiin tänään uimassa ja sen jälkeen kahvilassa. Ei käydä joka kerta kahvilassa mutta muistan omasta lapsuudestani kuinka kivoja ne hetket tukka märkänä kaakaota juodessa olivat, niin toki suon sen omille lapsillenikin silloin tällöin.
Neidiltä sitten kysyin mitä ottaisi, valinta oli munkkipossu:) Siihen sitten sanoin, että eikö jokin suolainen olisi kuitenkin näin illalla parempi, valitsi nokkelena tyttönä croisantin... Miten osaakin valita ne pahimmat vaihtoehdot. Onnistuin lobbaamaan sitten tavallisen pullataikinasta tehdyn rahkapullan, näistä vaihtoehdoista kuitenkin paras. Tarjolla olisi ollut kinkku-reissaria mutta näin tytön pettyneen ilmeen. Elämä on valintoja, jopa pienelle suloiselle tytölle:-)
Ap
sivulauseessa auta. Kuten varmasti tiedätte lapset ovat yllättävän fiksuja ja tajuavat jos äiti/isä haluaa valistaa heitä. Yleensä se aiheuttaa vastareaktion. Minä söin sitten salaa kun oli kauhea nälkä ja milläs sen nälän saa parhaiten pois??? no nopeilla hiilihydraateilla tietenkin =) sehän se nälättää hetkenpäästä uudestaan.
Muistan aina kun isäni sanoi minulle " Kuules tyttö minä hyväksyn sinut sellaisena kuin sinä olet" voi että kun se oli musiikkia korville. Niinhän lapsikin hyväksyy vanhempansa sellaisina kuin ne ovat.
Itse ohjaisin liikunnan piiriin ja jos tyttö sanoo jotain kiloista niin siihen voi sanoa että liikkumalla ja syömällä säännöllisesti ja korkeintaan kerran viikossa herkkuja. Niitä herkkuja ei saa kieltää kokonaan. Ja sitten perään lause " minä olen sinusta ylpeä" " kyllä sinä pystyt jos niin haluat" " mutta kaikesta huolimatta minä hyväksyn sinut sellaisena kuin sinä olet"
kyllä tämä aika tarkkaa psykologista silmää vaatii. Ja tytössä on paljon vahvuuksia, joista pyrin päivittäin muistuttamaan.
Tämänkin ketjun joistain vastauksista pystyy hyvin lukemaan kuinka arka paikka ylipaino asianomaisille on ja siksikin pyrin puuttumaan asiaan ajoissa.
Ap
Älä kaunistele olet loukannut lastasi pahemman kerran.