Voi apua! 11-vuotias tyttö lihoo silmissä. Mitä mä teen?
On siis aina ollut raskasrakenteinen mutta nyt on ihan suomeksi sanottuna lihava. Muu perhe on normaalipainoisia. Olen puhunut asiasta ihan niiden oikeilla nimillä mutta ei mene jakeluun. En siis ole painostanut mutta kertonut ylipainon terveyshaitoista.
AUttakaa, please.
Kommentit (71)
Usein syömishäiriön alkamiseen liittyvät muutokset elämässä. Koska murros- ja nuoruusikä ovat aina muutosten aikaa, riski sairastua näissä elämänvaiheissa on suuri. Murrosiässä oman kehon muuttuminen sekä uudenlaisten suhteiden muodostaminen vanhempiin ja vastakkaiseen sukupuoleen ovat suurimmat uudet haasteet. Opiskelijan elämässä suuria muutoksia ovat mm. opiskelun aloittaminen uudessa opiskelupaikassa, lapsuudenkodista omaan kotiin siirtyminen ja mahdollisesti uudelle paikkakunnalle muuttaminen. Uusien sosiaalisten suhteiden solmiminen sekä oman identiteetin ja paikan löytäminen opiskelijayhteisössä ovat haasteita, jotka eivät aina ole itsestään selviä tai helppoja. Myös traumaattiset kokemukset: menetykset ihmissuhteissa, onnettomuuteen tai väkivallan uhriksi joutuminen voivat laukaista syömishäiriön alkamisen.
Myös itsetunto-ongelmien on havaittu altistavan syömishäiriöille. Jos on vaikea uskoa itseensä ja nähdä itseään arvokkaana yksilönä, voi ratkaisuyritys itsetunnon kohottamiseen olla laihduttaminen. Syömisen kontrolloinnilla saatetaan pyrkiä hallitsemaan omaa elämää tilanteissa, jolloin monet asiat tuntuvat epävarmoilta. Tällöin syömiseen liittyvistä itse luoduista säännöistä poikkeaminen herättää usein voimakasta ahdistusta ja itseinhoa.
Ja kyllä, lääkäri on hienovaraisesti (?) puhunut asiasta tytön kanssa. Fakta on kuitenkin se, että tytöllä on jo terveyshaittaa liiallisesta painon keräämisestä.
Ja miksi tämän ketjun aloitin, oli, että halusin neuvoja siihen miten saan tytön motivoitumaan asian tiimoilta. Siis liikkumaan ja tiedostamaan että ainakaan hän ei voi syödä kaikkea mitä mieli tekee.
Lisäksi tervetulleena kommenttina ovat olleet ihmiset joilla on omakohtaisia kokemuksia nuoren ylipainosta.
Kiitos siitä kaikille!
Muut perheestä olemme hoikkia ja teen terveellistä ruokaa.
Yritin ensin keskustella ruoka-annoksista yms.
Houkuttelin myös liikkumaan ja tietenkin syyllistin itseäni kun tällä palstalla aina sanotaan, että se on äidin vika kun lapsi lihoo.
Mutta kun en pysty noin ison lapsen kaikkia ruokailuja valvomaan. Lapsi tulee kotiin yksin ja ottaa kaapista leipää ja muuta ja lihoo sillä. Herkkuja ei ole. Tavallisella ruoalla lihoo aivan samalla tavalla.
Lopulta vyyhti alkoi aueta. Poika inhosi liikuntaa kun hänelle tuli siitä huono olo. Kun ei jaksanut muiden kanssa, joutui kiusatuksi. Alkoi syödä pahaan oloonsa. Lopulta taustalta löytyi rasitusastma, mikä aiheutti väsymystä ja sai pojan purkamaan pahaa oloaan mussuttamiseen ja sohvalla makaamiseen ja lukemiseen.
Nyt on tilanne lauennut. Poika jaksaa taas liikkua ja sen myötä on piristynyt ja painokin karissut. Pituutta tulee koko ajan lisää ja on nyt normaalipainoinen.
Jos vain jotenkin pystyisit saamaan lapsesi avautumaan, mikä voi aiheuttaa syyn syömiseen. Isomman lapsen kanssa ei aina auta se, että karsii herkut pois. Lapsi voi ottaa vaikka kaakaojauhoa ja mössätä sitä maitoon. Väsyneenä kaipaa sokerista, että piristyisi. Se taas aiheuttaa verensokerin nousun ja laskun ja taas on nälkä.
Taustalla voi olla myös kiusaamista ja lapsi hakee mielihyvää syömisellä.
Tsemppiä sinulle, että saisit apua tyttärellesi.
ite oon 13 v ja 75 kg eikä iso masu häiritse joten anna lihoo ihan kunnolla ja 100kg ku menee rikki ni eiköhä ite huomaa
Tarjoa vain terveellistä ruokaa ja kohtuu määriä. Älä osta kaappiin herkkuja joita ei voi vastustaa, ohjaa ja kannusta liikkumaan. Näytä esimerkkiä.
Palkitse onnistumisista, mutta älä herkuilla.
ja lihottavat välipalat pois tilalle porkkanoita tai hedelmiä. Kun kotona ei ole mitään lihottavaa, niin eiköhän tytön paino ala tasottua ja siinä sivussa sultakin voi kadota muutama kilo.
Onko jäänyt pituudessa jälkeen omalla käyrällään? Siskoni poika kasvoi ensin leveyttä ja sitten pituutta :) Ja lääkärikin toppuutteli juuri tuossa iässä lihavuuden päivittelyä, sanoi toisten kurovan pituutta myöhemmin ja silloin paino tasaantuu.
Ja sitten: liikunta, alkakaa harrastaa kokoperhe yhdessä jotain liikuntaa ja pidät huolen, että tyttökin liikkuu ihan kunnolla. Tarjoilet ruoalla aina salaattia ja reilusti ym maalaisjärkistä, herkkupäivät erikseen, kevyttuotteita jne...
Vierailija:
Olen puhunut asiasta ihan niiden oikeilla nimillä mutta ei mene jakeluun.
Onko jotain ongelmia koulussa tai kavereiden kanssa tai kiusataanko tai onko masentunut tms. Useinhan liikasyömisen laukaisee jokin ja jos sen laukaisutekijän löytää ja saa korjattua, voi paino pudota.
Muutoin et voi muuta kuin odottaa, että tyttö löytää itse motivaation. Tietysti voit pitää kodin herkuttomana, mutta syödä voi kodin ulkopuolellakin.
Vierailija:
Vierailija:
Olen puhunut asiasta ihan niiden oikeilla nimillä mutta ei mene jakeluun.
Eli täh? Olet siis lapsellesi sanonut, että hän on lihava ja ylipainoinen. Just. Eipä taida olla enää mitään tehtävissä, lapsesi syö varmasti nyt jatkossa pahaan oloonsa.
omilla valinnoillasi vaikuttaa tietysti! Meillä on pian sama juttu 9-vuotiaamme kanssa.
Näin minä olen toiminut:
Tarjoan perheelleni tavallista ja terveellistä kotiruokaa. Katson, ettei meillä ole kaapeissa mitään herkkuja, keksejä ym. turhaa pupellettavaa. Meillä ei syödä enää jogurtteja eikä muroja myöskään, joissa on hurjat määrät turhaa sokeria ja energiaa..Säännölliset ruoka-ajat, että nälkä pysyy aisoissa. Keksitään jotain kivaa yhteistä tekemistä, ettei tyttö ikävystymistään torju syömällä.
Kannattaa puuttua - hienotunteisesti! - ennenkuin ylipainoa on yhtäkkiä muutama kymmenen kiloa!
Hoikistuvat sitten taas kun se pituuskasvu kiihtyy.
en ole sanallakaan viitannut, että tyttömme olisi lihonut. Sanon, että hampaat menee pilalle, jos koko ajan napostelee ja masu ei tykkää, jos ei se saa yhtään taukoa ruoasta.
t.12
Vierailija:
en ole sanallakaan viitannut, että tyttömme olisi lihonut. Sanon, että hampaat menee pilalle, jos koko ajan napostelee ja masu ei tykkää, jos ei se saa yhtään taukoa ruoasta.t.12
Tuo 12 toiminta kuulostaa kyllä tosi esimerkilliseltä, noin sen kuuluisi ollakin! Ei omalle lapselle (esimurkulle varsinkaan) voi mennä sanomaan, että on ylipainoinen ja pitäisi _laihduttaa_
tytöltä pois oma tv ja tietokone.. pelit kielletään muuten paitsi viikonloppuna saa pelata vaan vähän..
Painostat tyttöä aloittamaan uuden harrastuksen. Ihan sama mikä, kunhan on liikunnallinen.. Ja kunhan hän itse päättää mikä se on.
Älä jatka sanomista " nyt olet lihava.." tms. tytölle tulee huono olo ja ajatus että en kelpaa äidille.. ja kas, kierre valmis.. menee mässyttää pullaa vaatekaappiin..
Kehu mielummin jotain muita avuja.. jne.
Pitäkää vaikka yhdessä karkki/herkkulakko ja " palkkioksi" sovitte että käytte ostamassa vaikka uusia vaatteita tms.. Siis tämä jouluun asti-ajatus on varmasti aika jees!
Karsi kotoa pois kaikki makeat välipalat jne, korvaa erilaisilla hedelmillä: satsumoilla, appelsiineilla, kiiweillä, viinirypäleillä, omenoilla, meloneilla.. Myös naposteluporkkanat on jees! Ja sitten voi tietty tehdä dippikastikkeen maustamattomaan jugurttiin ja sen kanssa porkkanaa, kukkakaalia, kurkkua, maissinaksuja (niitä laatupaakarin..)
Ja enemmän läsnäoloa kehiin.. siis laittakaa tv kiinni niin huomaa että tekemistä löytyy!!
Samalla kannustaisin sellaiseen ajatteluun, että " mitä minä haluan olla 5 vuoden kuluttua.." Tytölle se voi olla vaikeakin kysymys, mutta jos saat ajattelemaan, niin voi olla hyvä juttu!
lapsi ei ole syypää ylikiloihin, vaan VANHEMMAT! Joten kato sinä AP peiliin, ennenkuin syytät lastasi!
Etkö tajua että tuskin se lapsesi tekee ruuat ja etenkään ostaa ne kaappiin??
Mitä sinä tänne tulet itkemään?
Säälittää tommoset vanhemmat!
elimelliset syyt on selvitettävä myös ja tarttee tukea kanssa
Se on kuule ihan puhtaasti sinun oma syysi jos tyttäresi lihoo. Jos huomauttelet asiasta niin neiti alkaa, tai on aloittanut jo lohtusyömisen. Samaten se että mietit itse omaa takapuolesileviämistä saa tyttären lohtusyömään enemmän. Muista myös että tytön alkava hormonitoiminta kerää tyttöön rasvaa Tämä on sulle pitkä prosessi, mutta mietihän näitä tapoja. Puhu vaikka lisäaineista, ja vähennät yksinkertaisesti kaapeista herkut. Ja herkkuja saa sitten koko perhe vaikka viikonloppuisin. Sitten jos muilta lapsilta tulee nurinaa, niin sanot että tämä on heidän parhaakseen. Huijaa tyttö mukaan lenkille, tai vaikka ostoksille. Sekin kuluttaa kaloreita. Ja huijaamalla tarkoitan että et halua lähteä yksin, vaan haluat tytön seuraksi, ja saat samalla tärkeää aikaa, jota tyttäresi tarvitsee.
Ja se vaaka helvettiin.
Eli meillä syödään terveellisesti ja liikutaan säännöllisesti. Tai siis minä ja poika liikutaan, tyttöä saa hilata perässään. Ainoa urheilu mistä on kiinnostunut on uinti. Ja onkin hyvä siinä mutta se ei riitä.
Karkkia syödään kerran viikossa ja pullaa meillä ei ole koskaan. Minä ja poika ollaan keliaakikkoja joten leivoksia meillä ei syödä. Todennäköisesti tyttö syö salaa koulun jälkeen.
Musta kannattaa ottaa puheeksi ihan kahden kesken isolla ajalla lapsen kanssa homma puheeksi. Kysyä harmittaako lasta joku, haluaako jotain erilailla?
Jos lihavuudesta on lapselle menty sanomaan suoraan tai sitä on tehty vahingossa vaikka morkkaamalla omaa leveetä persettä niin kannattaa katsoa eka omaan käytökseen!
Lihoa VOI syömällä tavallista ruokaa liikaa! Mutta epäilen että lapsi syö tosi epäsäännöllisesti. Tankkaa ruokaa huonosti (syöttekö edes yhdessä) ja on kaapilla kohta, vaikka pitää olla poissa pari tuntia.
Mitä teette muuen? Pelaako lapsi, istuu, katselee telkkaa? Laita liikkumaan enempi. Sun ei pidä sanoa: ylös liikkumaan! Vaan mene imuroimaan, laita pyykki narulle. Käy kaupassa! Vie roskat.
Jätä sanomatta: käytä portaita, älä mene hissillä. Lapsi silti KÄVELEE kun menee ovesta ulos ja vie roskat.
Käykää yhdessä urheilemassa: keilaamassa, hiihtämässä, metsällä retkellä. Se on myös hyvää yhdessäoloa. Ei pelkkää liikuntaa.
Kysele mitä lapsi haluaa harrastaa. Sen ei tartte olla pelkkää liikuntaa. Ei vissiin jaksa ja toiset lapset saattaa nolostuttaa mutta jos saat pois kotoa niin hyvä.
Pidä ruokailussa rytmiä. Kotona ei herkkuja mutta tehkää yhdessä maistuvaa ruokaa! Vaikka rahkaa, hedelmäjuttuja.. Ja liikkukaa salakavalasti yhdessä, innosta harrastamaan ja kun saa joskus innostusta niin vaikka ratsastamaan, uimaan, karateen?? Mikä nyt kiinnostaa lasta. Kysy häneltä!