Kätilö vastaa kysymyksiinne
Kommentit (37)
jälkimmäisessä laitettiin virtsakatetri, kuulemma on ihan normaalia. Sairaalassa ihmettelivät, kun sanoin, että ensimmäisessä ei ollut. Sanoiva, ettei ole mahdollista. miten on mahdollista, että en ole huomannut, että minulla olisi ollut katetri???
Kyllä laitetaan, yleensä jo osastolla ennen sectiota, joskus leikkaussalissa vasta. Uskon, ettei ensimmäisessä ollut jos et kerran tiennyt, se vaan on sitten jäänyt laittamatta.
klö
Mitkä kaikki yksilölliset erot vaikuttavat siihen, milloin masu alkaa näkyä?
Jäi tunne, että melkein pidettiin mua hulluna, kun väitin, ettei mulla ollut katetria.. Nousin aika pian sängystä ylös ja tepastelin vessaan.
Ruumiinrakenne vaikuttaa, Toisila, joilla on taaksepäin kallistunut kohtu näkyy myöhemmin kuin joiden kohtu on eteenpäin, lantion muoto ja lihavuus/laihuus vaikuttavat myös.
klö
laskee synnytyksen jälkeen?
Viikkoja on nyt 37, toinen jalka on aivan järkky tukki, en saa muita kenkiä jalkaan kuin croksit (tosi tyylikästä ja kivaa...). Veritulpat on tutkittu ja pissa on protskuista puhdas, verenpaineet heittelee 120/77 - 135/0 (lähtöpaineet oli 105/63), olen vaan niin kyllästynyt tähän turvotukseen ja jalkojen järjettömään rumuuteen. Ja olisihan se ihan kiva saada taas nättejä kenkiä jalkaan...
Sain epiduraalin kun kivut alkoivat olla mielestäni kestämättömiä. Siihen saakka oli pinnistellyt mm. ammeen avulla. Epiduraali ei kuitenkaan helpottanut kipua yhtään, vaikka supistuksia en sen jälkeen tunnistanutkaan. Kamala kipu, joka teki ihan liikuntakyvyttömäksi ei siis ilmeisesti johtunut enää supistuksista. Ponnistaminen oli vaikeaa johtuen siitä kamalasta kivusta ja siitä, etten tunnistanut enää supistuksia.
Miksiköhän epiduraali ei auttanut ja olisiko jostain muusta voinut olla apua?
Silloin olin vaan onnellinen, kun vauva lopulta syntyi, nyt toista odottaessa alkoi kalvamaan tuo kokemus.
Voi kestää 2-3 viikkoa synytyksen jälkeen ennen kuin lähtevät. Kokeile aamulla jo ennen ylösnousua laittaa tukisukat, helpottaa vähän.
klö
Epiduraali vie supistuskivun. mutta jättää painontunteen lantionpohjaan. Silloin supistuksen aikan tuntuu kuin kova kakkahätä ja se auttaa ponnistamisvaiheessa. Jos ei kuitenkaan ollut tästä kysymys, en tiedä, mikä sitten. Seuraavassa synnytyksessä suosittelisin spinaalia.
klö
Voiko vauva painaa synnytyksessä häntäluuhun " lamauttavan kipeästi" ? Muistelen jonkun lääkärin maininneen jotain häntäluusta raskauden aikana, ja itselläni se on varmaan lapsuuden pulkkamäkien jäljiltä muutenkin herkkä kolhuille.
Kyllä voi ja häntäluu voi murtuakin synnytyksessä.
klö
Kiva kun jaksat vastailla!
Mukavaa päivää!
" löytyi" lisä-istukka, koko 4 x 4, onko ollut jossain vaiheessa kaksoset " tarjolla" ja missä vaiheessa toinen on mennyt kesken? En saanut synnärillä näihin kysymyksiin vastausta eikä neuvolassakaan haluttu vastata, asia painaa kovasti mieltä..
kannattaako synnytyksen käynnistystä yrittää vai mennäänkö mieluummin suoraan sektioon? Itselläni yliaikaiskontrollissa ei löytynyt lapsivettä edes nimeksi ja synnytyksen käynnistämisen jälkeen jouduttiin hätäsektioon, kun istukka ei kestänyt kovia supistuksia. Kuulema johtui lapsiveden puutteesta. Tapahtuuko näin useinkin?
jos synnyttäjä haluaa ponnistaa synnytyssängyllä kyykyssä/ kontillaan. Ei ainakaan pitäisi rasittaa kätilön selkää samoin kuin jakkara.
Minulla oli vähän samantyyppinen tilanne kuin 44:lla. Lapsi oli täydellisessä perätilassa, koko arvioitiin pieneksi (lopulta olikin vain 2,5kg!!), lapsivesi oli vähänä ja olin ekakertalainen synnyttäjä. Kävin muutamassa kontrollissa ja synnytys ei näyttänyt mitään merkkejä alkamisesta. Lopulta tehtiin suunniteltu sektio, synnytystä ei edes yritetty käynnistää eikä päästetty yliajalle. Olisin ollut valmis harkitsemaan perätilasynnytystä, käsittääkseni sairaalassamme oli siihen pätevät lääkärit/kätilöt, vauvan asento oli hyvä ja pienikin se oli.
Ymmärsin että vähäinen lapsivesi oli merkki jostain ja siitä syystä käynnistys/odottelu ei ollut vaihtoehto. Osaatko sanoa mitä kaikki tämä merkitsi, miksi päädyttiin automaattisesti sektioon?
Kyllä voi syödä.
klö