Olen lääkärikotiäiti tällä hetkellä, miten itse suhtaudut, jos
tiedät ystäväsi , naapurin olevan lääkärin: soitatko , vietkö lapsesi heti naapurin arvioitavaksi? Itse olen kieltäytynyt arvioimasta nyt ollessani äitiyslomalla muiden sairaita lapsia, voin tietty ulkona , ja kerhoissa puhua asioista. Mutta en ryhdy tutkimaan kotonani lapsia enkä kirjoittele reseptejä , loukkaantuisitko tästä naapurina? Vai oletatko ilmanmuuta saavasi erikoiskohtelua?
Kommentit (46)
Tottahan normaalisti terveysasioista voisi jutella samoin kuin minun kanssani voi jutella tietokoneasoista. Mutta kenenkään konetta en lähde vapaa-aikana tuunaamaan, piste.
mieleenkään olla kunnioittamatta lääkärin " vapaa-aikaa" , vaikka hän olisi hoito- tai millä tahansa muulla vapaalla.
Tosin olen itsekin terv. hoitaja, ja mulle yritetään tunkea vastaanotolle kotiinkin. Kaiken " huvittavin" kuulemani juttu oli, kun ajat sitten muuan naapurini sai vieraakseen lääkäriystävnsä, toinen naapuri oli menossa tuonne vastaanotolle. Minusta tuo on jo härskiyden huippu.
en minäkään halua muiden lapsia hoitaa tai pitää eskaria, vaikka lto olenkin ja mammalomalla. Yleiseen keskusteluun toki osaamistani tuon, jos joku pyytää :)
Itse en ole kertaakaan vienyt naapurin lääkärisedälle lapsiani tohtoroitavaksi. Mutta kerran sattui päivystyksessä hoitamaan ja hyvin hoitikin. Mutta en oleta että vapaalla toimisi lääkärinä.
Toki jos sisarukseni olisi lääkäri tai lapsen isovanhempi niin silloin voisin olettaakkin toisinaan pientä lääkärin apua lapselle.
Pidä kiinni vapaa-ajasta ap, äiti on lääkäri ja aina löytyi niitä jotka kiikuttivat lapsensa/itsensä meille kotiin sen tk:n tai yksityisen sijaan. Jotenkin jotkut
tuntuvat ajattelevan että lääkäriä saa työllistää aina. Eriasia tietty jos oltiin jossain kaukana lääkäristä tai äiti oli jo valmiina siellä missä sattui jotain.
Toki jos sisarukseni olisi lääkäri tai lapsen isovanhempi niin silloin voisin olettaakkin toisinaan pientä lääkärin apua lapselle.
-> siis että sisaruksesi olisi lapsesi isovanhempi????????
Esim. joskus on ollut helpompaa pyytää pistäytymään korvalampun kanssa kuin lähteä neljäksi tunniksi päivystykseen istumaan ja samoin tämän tutun lääkärin tavoittaa kaikista helpoimmin, kun asia on se, että pitääkö nyt mennä lääkäriin vai ei.
Minusta se on sitten jokaisen oma asia sanoa, että olen nyt vapaalla anteeksi vain enkä tahdo auttaa.
Kyllähän minultakin kysellään kaikkea ammattitaitooni liittyvää koko ajan, ja ihan mielelläni vastaan jos vain osaan (opettaja olen).
Toki aina kysytään, että sopiiko tämä. Vastavuoroisesti mieheni on sitten taas auttanut kyseistä lääkäriä tietokoneen asennuksessa / korjauksessa. Usein myös ostan jotakin pientä kiitokseksi.
Ymmärrän kyllä, että kukaan ei jaksa pitää toista " vastaanottoa" kotoaan. Mutta toisaalta en ymmärrä myöskään sitä, että ehdottomasti kieltäydytään auttamasta - oli tilanne mikä hyvänsä. Miksi kaiken pitää olla niin mustavalkoista?
Itse myöskin autan mielläni ystäviäni, jos vain ammattini puolesta osaan ja pystyn.
että häneltä saa tulla kysymään sairauksista. (Tai on naapurin naapuri omakotialueella.) Loukkaantuisin, jos ei auttaisi. Olemme kerran menneetkin. Ystävällinen tietysti oli.
Minultakin saa tulla kysymään rakentamisesta neuvoja. Neuvon heitä mielelläni. (Kesämökkejä monella yms.)
Tosin kerran kysyin naapurin lääkärin mielipidettä, kun olin polvileikkauksen jälkeen rampa ja polvi turposi voimakkaasti. Toinen vaihtoehto olisi ollut lähteä taksilla päivystykseen.
En itse kehtaisi pyytää, jollei olisi tosi hyvä ystävä kyseessä.
Vierailija:
Ymmärrän kyllä, että kukaan ei jaksa pitää toista " vastaanottoa" kotoaan. Mutta toisaalta en ymmärrä myöskään sitä, että ehdottomasti kieltäydytään auttamasta - oli tilanne mikä hyvänsä. Miksi kaiken pitää olla niin mustavalkoista?
.
tai guru tietiokoneiden kanssa tai muuten vain nörtti. Oman koneesi Skype lakkaa toimimasta tai kone menee muuten vain sekaisin. Mitä teet?
lähes poikki yhteen lääkärituttavaani, joka ei suostunut kirjoittamaan minulle reseptiä. (Ihan tavallinen lääke. Ei mikään psyykelääke.) Töykeä oli, kun ei kirjoittanut. Nyt ihmettelee, miksi en pidä yhteyttä.
On eri asia olla IT-alalla kuin lääkärinä tai vaikka hoitajana. Ensimmäinen on vain ammatti, kaksi seuraavaa kutsumustyötä tai ainakin pitäisi olla. Siski näkisin että niin lääkäreiden kuin hoitajienkin velvollisuus olisi toimia ammattinsa myöteä myös vapaa-aikanaan. Sama koskee myös pappeja.
Jos IT-alan ihminen sanoo ettei halua ajatella työasioita lomalla se on ymmärrettävää. Mutta jos lääkäri tai hoitaja kieltäytyy katsomasta sairasta lasta niin silloin ovat väärällä alalla. Samoin kuin pappi joka käännyttää hengellisten kysymysten kanssa eteen tulevan lähimmäisen pois vedoten lomaansa.
7: jatkaa...siis tottakai on tilanteita että apua/arviota on saatava ja vaikka sitten vapaalla olevalta lääkäriltä. Tarkoitin niitä jotka olettavat että kun kerran se ja se on lääkäri tms niin surutta vaivataan vapaallakin, kuten meillä.
Toki pitäisi ihmisten sitä kunnioittaa että toinen ei ole töissä eikä kenenkää kuulu työasiota kotonaan hoitaa jos sitä varten on työpaikka missä ne asiat hoidetaan.
Melko vaikea tilanne. Ehkä hienovaraisesti voisi kertoa että haluaisi olla nyt vain " lomalla" . Sitä sitten ei koskaan tiesä miten se toinen sen ottaa.
jos on oikeasti hätä, kuten vaikka tajuton lapsi, todella paha, vuotava haava tai jotakin henkeä uhkaavaa. Silloin minusta on oikeus kysyä, mutta joku ulosteen outo väri, polven naarmu tai muu, ne eivät oikeuta hätistämään naapuria.
-4-
Vierailija:
7: jatkaa...siis tottakai on tilanteita että apua/arviota on saatava ja vaikka sitten vapaalla olevalta lääkäriltä. Tarkoitin niitä jotka olettavat että kun kerran se ja se on lääkäri tms niin surutta vaivataan vapaallakin, kuten meillä.
Siis jos naapurina olisi lääkäri ja lapsdelleni sattuisi jotain mihin tarvitsisi nopeasti arvioa tai apua niin voisin rimpauttaa (tietty hätänumero ensisijainen jos siihen tarve). Tai jos oltaisiin vaikka samassa leikkipusitossa tai kerhossa ja lapsi kaatuisi tms satuttaisi itsensä niin voisin kysäistä mielipidettä miten toimia (viedäkö nätytille vai riittääkö kotihoito, mitä asioita huomioitava jne).
Mutta siis jos on kysymys asiasta joka selviää sillä että tilaan lapselleni ajan lääkäriin niin en menisi toista vapaa-aikana häiritsemään. Enkä kyllä kehtaisi pyytää reseptejä kirjoittamaan. Eriasia sitten jos tämä naapuri itse olisi apuaa tarjoamassa niin silloin voisin toki ottaa vastaan. Pyrkisin sitten korvaamaan jolalin lailla.
Siis pyytää lääkärinaapuria tutkimaan lapsensa?