~*~ HUHTIHIPPUSTEN vko 43 ~*~
Otimpa sitten varaslähdön ens viikkoon... Tässä linkki vkon 42 viimesimpiin juttuihin ->
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=11494869&p=&mpage=5&tmode…
PS. Päivitin esittelypinon ja huomasin heti, että Bea ainakin puuttuu kaksos-odottajista.. Jos joku muu puuttuu tai joku pudonneista on vielä siellä, ni laittakaahan sinne esittelypinoon mainintaa, ni päivitän sit taas. :D Tänks.
Kommentit (46)
Täältä nenäpäivän tunnelmissa viestittelen!
Galluppia:
Neuvolakäynnit noin kuukauden välein ja sitten ihan lopussa 2 vkon välein täällä Ruokolahdella.
Pomolle kerroin raskaudesta ennen np-ultraa, kun oli pakko mennä työajalla, lisäksi keittäjä tietää, kun en voi sitä maksaa syödä. Ajattelin parin vkon päästä tarjota töissä kakkukahvit ja kertoa muillekin, jos eivät jo ole arvanneet. Lapset ei meillä vielä tiedä, odotellaan pari vkoa ja sitten jutellaan...
Ihanaa, väsymys alkaa hiukan helpottaa, paha olo on kuitenkin edelleenkin. Tytikälle tsemppiä! Toivottavasti rupeis sullakin jo helpottamaan...
Joku kertoi, että ekat viikot on sujunu nopeesti, mulla päinvastoin. Aika matelee - esikoisen ja kuopuksen osalta alkuraskaus meni joko opiskellessa tai kesälomalla, nyt sitä laskee viikkoja, kun joka aamu kutsuu töihinlähtö... arjen pyörittäminenkin tuntuu tosi väsyttävältä...
Tänään lähdetään vielä veneilemään tuonne Saimaalle, ihan kiva nähdä kavereita ja nauttia syysssäästä, kunhan ei nyt satais ihan hirveesti.
Hyvää vkonloppua kaikille!
Pahnu
Olipa pojilla melkoiset ilmeet kun äiti tuli punainen nenä keskellä naamaa hakemaan päiväkodista :) ja muutkin lapsukaiset ihmeissään..Asenteella-elämässä pitää hassutella!!!
Galluppia. Neuvolakäynnit noin kuukauden välein,nyt seuraavaan tulee 7viikon väli, mutta ei haittaa.Olo hyvä ja kolmannen kohdalla sitä osaa mennä voinnin mukaan ja luottaa itseensä. Kotona verenpainemittari (täytyy siis seurailla kun aiemmissa odotuksissa koholla)
Paitsi tänään aamulla ja aamupäivällä oli niin kivuliaat vihlonnat, lihaksissa ja vatsanpeitteissä ja vain vasemmalla puolen,että töistäkäsin konsultoin äitipolia.Normaalia joo, mutta kun jalkaa nosti niin vihlo niin vietävästi. Hoitaja arveli että nyt kiihtyvän kasvun vaihe ja maha pulpahtaa kunnolla esiin niin peitteet venyy ja kun pilates taustaa niin arveli olevan syvien vatsalihasten tiukilla.Tuntuu tosiaan että maha on pullistunut entisestään ja erin mallinen. Pomo ei tiedä, enkä kerro kuten aiemminkin olen sanonut että uutta määräyskirjaa ei tipu jos saa tietoonsa.Ikävää!
Rinnat on tosi kipeät ja " valtavat" !!!olen joutunut kaiveleen vanhat imetysliivit päälleni..ja toisinaan pienet täplät nännien kohdalla eli jotain esimaitoa tihkuttaa.
vyöhyketerapia ja oliko se hypnoosi ovat ihan outoja minulle, ei kokemusta.
Ja sukupuolen selvitämme. Taitaa olla kolmas poika, pikkasen tyttö toivomusta äidin puolelta :) mutta rasavilleille tulee rymykaveri..np-ultrassa lääkäri totesi pienen nystyn jalkovälissä, mutta sanoi siitä että voihan tuosta kasvaa kikkeli mutta voi olla tyttökin!
Nyt viikonlopun viettoon ja oikaseen sohvalle ja miksei pienet torkut pikkukakkosen ajaksi..
Terveisiä huhtiksille**************
-klematis-
Pakko mennä veskiin JA syömään... Ei kylläkään molempia samaan aikaan. ;) Joten en ehdi kirjottelee nyt muuta. Aattelin silti nostaa meitä takas " ihmisten ilmoille" . :D
Burde 16+6?
1) onks teillä ollu rinnat kipeenä ja joko on maitoo tyrkyllä?
Mulla ei ollut esikoista odottaes rinnat yhtään kipeet,eikä myöskään nyt ole olleet. Nännit vaan kasvaneet ja välillä sillai jännästi " kihelmöivät" .
Maitoa en ole puristellut,mutta kuivaa on usein rinnan päissä.
2) ootteko aatellu hyödyntää esim. vyöhyketerapiaa tai
hypnoosivalmennusta raskausaikana?
Vyöhyketerapiaa kirjan mukaan harrastettiin esikoista odottaessa. auttoi jalkojen turvotukseen.. voisin mennä ihan ammattilaisellekkin.. hypnoosivalmennuksesta en ollut ennen kuullutkaan. mielenkiintoiselta kuullostaa,mutta ei sellaisia varmaan löydy tälläsisitä " tuppukylistä" :D
3) onko teillä jo millanen vauvamaha?
Minulla on ihan älyttömän kokoinen maha.. viimeksi puolessa välissä ehkä saman kokoinen! (eikä ollut pieni sillonkaan..) ei jää kyllä kenellekkään epäselväksi että raskaana olen. Ja monet ihmettelevät kun kerron viikot :)
4) aiotteko selvittää sukupuolen raskausaikana?
Kyllä haluaisin tietää! Kysyin monet kerrat esikoisestakin,mutta aina oli huonossa asennossa.. yhden tyttö-veikkauksen sain,ja oikeaanhan se osui.
Itsellä nyt kovasti poika-olo,mutta niinpä se oli viimeksikin,joten en niin noihin omiin " oloihin" luota :D
näin.. Eipä muuta ihmeempää kuulu,väsymys vaivaa,viime viikollakin monena iltana nukahdin ennen yhdeksää kesken telkkarin katselun!
Muuten ihan ok olot, ihanaa kun pahoinvoinnit helpottanut!
Onko muilla varsinkin liikkuessa/seisoma-asennossa sellasta " paineen" tunnetta alamahassa? ahdistavankin tuntusta,en tiedä,oisko jotain harjotus-suppareita sitte..?
Lääkärissäkin kävin,kun töissä oltava jatkuvasti liikkeessä, niin teki sisätutkimuksen ja tokaisi että " ei tuolla ole mitenkään hälyyttävä tilanne,kiinteä kohdunkaula ja kaulaa VIELÄ jäljellä.. ulkosuu on sormelle auki.
Omasta mielestä tuo ei vaan kovin hyvältä tilanteelta kuulosta tässä vaiheessa? Pitääkö vaan luottaa että ok on kun ei sairaslomaakaan antanut..? Sanoi että näillä viikoilla ei liikkuminen tms vaikuta keskenmenoihin,että jos olis 18-20 viikkoa niin herkemmin kannattais määrätä lepoon..
itselle vaan jäi aika epävarma olo tuon lääkärin jälkeen..
Mutta lauantai-illan jatkot kaikille huhti-mammoille!
ViVaS ja pieni 13+4
Vastailempa ensin gallupeihin.
Rinnat on välillä tosi arat, yöllä kun kääntyilee, niin tuntuu välillä tosi ikävältä. Oikea tissi tuntuu aremmalta ja " täydemmältä" . Maidon tihkumista ei oo ollu.
Vyöhyketerapiasta ja hypnoosista synnytykseen valmentautumisena en oo kuullukaan! Olis ehkä kivan rentouttavaa, vois auttaa tohon sektioonkin valmistautumiseen.
Vauvamasua ei vielä näy. Muuten vaan on tota massaa tossa keskivartalolla. Näin tossa kaveriani ja sano, että jos ei ois tienny, niin ei ois arvannu. Omat housutkin menee vielä. Burden masu oli tosi ihanan näkönen=)) Oon melkeinpä kade=))
Sukupuolen haluan tietää, jos se jossain vaiheessa näkyy. Neljäs kun on niin kaippa sitä vaan on käytännöllinen ja haluaa valmistautua ajoissa.
Mulla on nyt alussa ainakin niin, että on vuorotellen neuvola ja äitipoli n. neljän viikon välein.
Oltiin kahden (tai siis kolmen) nuorimman kanssa syyslomaa viettämässä mun kotona keski-suomessa. Miehellä oli töitä eikä voinu lähteä, esikoinen halus vaan viettää lomaa kotona, oli kai parempia suunnitelmia!!
Olo on jo ollu ihan kiva, yks ilta söin 2 makkaraa ja jouduin oksentamaan=(( Pitää vaan olla tarkka mitä syö ja kuinka paljon.
Joku (sorry en nyt muista kuka se oli) mietti, että voiko hätäsektion jälkeen synnyttää alakautta, mulla eka synnytys meni hätäsektioon ja toisen synnytin normaalisti, snnytysten väli 2 v ja 8 kk. On kai aika tapauskohtaista.
Tervetuloa uusille tulokkaille!!!!
Ihanaa odotusta kaikille kanssasisarille!!!!!!!!!!
Tuija+ masukki rv 17+1
Tulin just baarista himaan. Törmättiin siellä yhteen tyttöseen (max 19v) joka oli ihan hirveessä tuiterissa ja kaiken lisäksi näkyvästi raskaana. Briizereitä meni kaksin käsin ja nähtävästi myös paukkuja (niistähän nyt tosin on vaikee sanoo mitä pitävät sisällään..) Horjuminen oli sitä luokkaa ettei pystyssä meinannu pysyä ja silmät haritti tosi pahasti joten neitosen vahvan humalatilan täytyi olla totta. Raskauskin oli edennyt jo sen verta pitkälle ettei sekään jäänyt epäselväksi. Mietittiin että mihin tuollaisesta olisi voinut ilmoittaa? Kävi niin sääliksi syntymätöntä lasta (ja samalla tuli tosi paha olo niiden puolesta jotka eivät voi saada lasta..) toivon hartaasti että olisimme väärässä ja kyseinen henkilö ei olisi raskaana, taitaa tosin olla turha toivo.
Paco
Ilmoittaudun huhtihippusiin uutena odottajana! Olen kyllä ihan raskauden alkumetreiltä asti lueskellut kirjoituksianne ja nyt sitten kannan minäkin korteni suureen kekoon. Ensimmäistämme odotan, nyt rv 16+3. Yritän laittaa tiedot tonne esittelylistallekin, katsotaan miten onnistun ;).
Vastauksia galluppiin:
Arat on vaihdellen, ja suuret! Kasvaneet jo kaks kuppikokoo.. Maitoa ei vielä ole sentään näkynyt.
2) ootteko aatellu hyödyntää esim. vyöhyketerapiaa tai hypnoosivalmennusta raskausaikana?
Enpä oo ennenkään noihin tutustunu, joten en nytkään varmaan.. Vois kyllä auttaa hyvin rentoutuun ainakin sit loppuraskaudesta.
Vauvamaha näkyy. Ei suurensuuri mutta kyllä kaikki jo huomaa että raskaana ollaan. Ja se on musta ihanaa..
Kyllä tieto vastaan otetaan, jos siihen tulee mahdollisuus. Olis se kiva tietää, vois sitten ostella jo ¿tyttö- tai poikavaatteita¿.. Mutta ei olla ajateltu mitenkään erikseen sen takia ultraan mennä, selviäähän se sitten lopulta kuitenkin.
Pacolle vielä edelliseen, olit baarissa nähny raskaanaolevan tytön ympärikännissä. Ihan kauheeta, mutta eipä sille oikeen mitään voi. Sikiöllä kun ei ole laissa oikein mitään oikeuksia, se on vaan äidin ¿ruumista¿ josta äiti päättää itse¿ Ainoa vaikutustapa on valistus, että äiti itse tajuais. Tää on tätä elämän ironiaa¿
Vanilja 16+3
PACO: itse ottaisin hetimmiten yhteyttä neuvolaan ja kysyisin sieltä neuvoa, he todennäköisesti suosittelisivat ilmoittamaan lastensuojeluun (varsinkin jos tiedät henkilön nimeltä). Taikka ilmoittaisivat itse jos niin haluaisit. Erityisesti tuon syntymättömän lapsen kannalta asiaan pitää puuttua! Ja voihan tietenkin olla että viranomaiset tietävät jo asiasta, mutta silti.. Itsekin täytän ens kuussa vasta 20, mutta eipä tulisi mieleenikään painua juopottelemaan vauveli masussa...! Voi pientä..
(.) Terveydenhoitajan määräyksestä huolimatta syönkin nyt vain yhden rautatabletin (Obsidan) vuorokaudessa! Otin muutaman päivän ajan kaksi pilleriä kuten käskettiin ja tänään aamulla sitten maha niin kovalla ja niin täynnä ilmaa, että itketti! Sattui niin jumalattomasti! Henkeä ahdisti ja kivut tuntuivat olevan melkein supistuksien luokkaa :( Minkä kumman takia ne sitä rautaa tuputtavat, kun tietävät ettei se hB:tä nosta? Esikoisesta oli koko ajan (93-)100-111(124), ei niin kovin kehuttavat. Ja tuo yli 120 oli kun en syönyt rautaa....
NEUVOLAKÄYNNEISTÄ on ollut juttua. Täällä ekan käynnin saa melkein heti, kun on ilmottanut plussasta, eli n.7-8 viikolla. Muuten käynnit alkuun 4-5 viikon välein, sitten 2 viikon välein ja ihan lopussa kerran viikossa. Itselläni oli proteiinien vuoksi käyntejä useammin, loppusuoralla jopa 2-3 kertaa viikossa. Ensimmäinen lääkärineuvola rv10 (+/- 3 viikkoa). Ja toinen noin rv28 ja kolmas rv37 aikoihin. Noista lääkärineuvoloista en silti tiedä, että onko aina noin. Nyt lunttasin esikon kortista..
Nyt menen jatkamaan pieneks jääneiden vaatteiden (siis Viivin) pakkaamista.. Säilötään huhtikuulle varmuuden vuoks vaikka kaikki onkin tyttövaatteita :) Näin kovin sitä poikaa meillä toivotaan..
t.Ufa, Viivi (8kk+) & Wagner (14+3)
Äkkiä vastaan Pacon viestiin.
Ota yhteyttä kuntanne lastensuojeluun. Kysy sieltä neuvoa. Hankalampaa toki, jos et tiedä naisen nimeä. Vaikka henkilö itse olisikin täysi-ikäinen voi silti olla lastensuojelun tiedossa. Jos vaikka olisi itse jälkihuollossa tai jo neuvolan kautta tullut ennaltaehkäisevän lastensuojelun tietoon. Lastensuojeluhan saatetaan aloittaa ennen lapsen syntymääkin esim. perhetyöllä, päihdeohjauksena tai psyykkistähoitoa tarvitsevien ohjauksena.
" Maailma on joskus rumaa, mutta vain se joka tilanteen näkee paremmin voi sitä muuttaa."
Kengu
[color=green]ViVaS: Mulla ainakin on ollu muutaman kerran harjotussuppari, mut en kyllä osaa sanoo oliko se samantuntunen ku sulla. =) Ja sit välillä on semmonen jännä tunne alavatsalla, kun kohtu tekee lisää tilaa ittelleen/kasvaa. [/color]
[color=darkmagenta] Paco... Ihan hirveen tilanteen olit nähny. Huh huh! Eipä siinä oikeen muuta oikeen voi kun tosiaan kysyy vaik neuvolasta vinkkiä. Luulen kyllä, että jos ei nimee tiedä, niin ei siihen oikeen pysty olee avuks. Ellei oo tosi pienestä paikkakunnasta kyse, jossa tunnetaan melkeen kaikki. =) Mut siis ihan hirmu surullista, että tommosta tapahtuu... ja että ANNETAAN tapahtuu. Olis ny luullu, että joku olis puuttunu sen tytön käytökseen jo juomisen alkuvaiheessa... Musta aika älytöntä baarihenkilökunnaltakin, että tarjoileevat raskaana olevalle. Vaikka eipä ne varmaan paljoo kattele, että kuka siinä asiakkaana on.
Olispa muuten edes laissa joku pykälä, että raskaana oleville ei sais tarjoilla alkoholijuttuja! En tiiä auttaisko juuri, mut ainaki kertois selvemmin, että se ei oo ok! [/color]
[color=blue] Me ollaan menossa kattoo tiistaina yhtä vuokra-asuntoo. Se on 86 neliöinen rivari, jossa on 4h+tk +sauna ja takka! =) Vuokra on vaan 600¿, MUTTA... se on ihan törkeen kaukana. Siis ihan korvessa - just ja just Tampereen rajojen sisäpuolella. Silti mä jo haaveilen siitä ja joulusta uudessa kodissa... =) Mä jo siskollekin soitin, että jos me muutetaan sinne, ni ovat tervetulleita meille jouluks! :) No, mut... Kattoo ny, että millanen se on...
Mä kun vähän aikaa sitten kyselin tisseistä, ni ny mullaki on jopa alkanu tulla tavaraa eli täytettä tisseihin! :) Ja on tissit kipeet. Imetin heidiä sen 6kk+osittain 4kk siihen päälle, ni siitä ei jääny ku nahat. :D On hei pikkusen luksusta, kun siellä on ny jotain sisälläki. HEH.
Kukahan se oli kun kerto, että oli nähny unta ja sai tytön! No mä näin kans unta (tosin jo varmaan viikko sitten, mutta en oo muistanu kertoo) ja sain kans tytön. Olispa kiva tietää, et oliks se enneuni. :D
Joko te muut ootatte synnytystä?? Mä oon jo ihan tohkeissani ja odotan sitä kovasti... ja tietty sitä kun saa tuon Vilhamin tuolta masusta tälle toiselle puolelle! Ääh... Melkeen alkaa jo itkettää, kun miettii sitä ihanaa tapahtumaa!!! :D
Mites muuten... Millaset olot teillä on lasketunajan suhteen?? Musta tuntuu, että Vilhami syntyy jo maaliskuun puolella. Heidi synty 38+5, ni mä vähän luulen, et Vilhamiki tahtoo pihalle ennen LA:ta. Kunhan ei vaan liian aikasin! :D
Nyt taidan lopettaa... Hyvää yötä ja ihanaa tulevaa viikkoa kaikille!
Burde & vilho-viljami 17+0
PS. Mä oon ny mittaillu niitä verensokereita kotona ja tähän mennessä ne on ollu OK!
[color=darkpink]Mä ny heti tälleen " itsekkäästi" korkkaan tän ens viikon pinon, vaikka ei ihan oikeesti vko 43 olekaan. ;)
Kävin äsken suihkussa ja tuli siellä mieleen se mitä on monesti pitäny täällä kysyy... Eli...
2) ootteko aatellu hyödyntää esim. vyöhyketerapiaa tai hypnoosivalmennusta raskausaikana?
+ vika Taysissa synnyttäville.. 5) Missä päin pirkanmaata asutte?
(1)Toi rintajuttu mua kiinnostaa sen takii, että ittelläni esikoisesta oli heti alusta alkaen ihan hirmu arat ja kipeet rinnat. Piti ihan öisinki pitää toppia, mut kyl se sit helpotti ajan myötä. Nyt tässä raskaudessa vasta nyt huomasin, että rinnanpäät on arat ja tosiaan " paljon maitoa tyrkyllä" . =)
(2)Mä kävin esikoista odottaessa vyöhyketerapiassa ja hypnoosivalmennuksessa ja aattelin nytkin käydä. Huomenna koitan varata tota vyöhyketerapia aikaa.
(3)Vauvamahasta... Mulla on tämmönen: http://irc-galleria.net/view.php?nick=Terstil&image_id=68783096
Vaikka oon raskaana ja maha kuuluukin kasvaa, niin silti mulla on vähän tavallaan kriisiä ton mahan kaa... Kun ei muilla oo vielä tässä vaiheessa tommosta pötsiä ollu. =) Tosin mulla oli esikoistakin odottaessa vähän sama homma, että ajoissa alko näkyy ja oli ihan valtavan kokonen pitkän aikaa. Eikä se muuten oikeen koskaan noussu kauheen ylös vaan pysy alhaalla... Ei siis ollu närästystä tms.
(4) Me just eilen juteltiin ukon kaa, että ei kysytä sukupuolta raskausaikana. Se on sit kaikille kiva ylläri, kun Vilhami syntyy! :) Ompahan jotain jännittämistä... ;)
Kukas se sanokaan siitä pahoinvoinnista... Emmasophia? Mulla on se jo helpottanu aika paljon, mutta silti tulee about joka toinen päivä semmonen oksennuskohtaus, mutta mitään ei tuu ylös kun yleensä siinä vaiheessa maha on ihan tyhjä. :( Esim. viimeks tuli kun pesin hampaita... Esikoinen oli melkeen kauhuissaan, kun ihmetteli, että mikä ton äitin tuli.. :) Toivottavasti Emmasophian pahoinvointi helpottaa pian!!!!
Eipä kai muuta nyt... Taidan käydä vielä hammaspesulla ja mennä nukkumaan. Öitä.
Burde & vilho-viljami 16+0
PS. Tänään tuntu taas liikahdus, kun makasin hiljaa paikallani.. ja oon kyllä 99,8& varma että se ei ollu mikään ilmakupla! :D
Ajattelin heti vastata kysymyksiin.
1: Mulla on rinnat ollu tosi arat melko alusta asti. Nyt on jo vähän paremmat.
2: En oo ainakaan vielä ajatellu tota vyöhyketerapiaa tai hypnoosijuttua. Ei oo itseasiassa käynyt edes mielessä.
3: Mahan koko... Mies tossa jokin aika sanoi että oon vaan syöny paljon vaik en ollu syöny vielä mitään kyseisenä päivänä. Systeri ihmetteli viime viikolla miten mulla voi nyt jo olla noin iso maha. (odotan siis ekaa ja systerillä kuitenkin kokemukset jo neljästä raskaudesta) Mutsi taas meinas tänään lentää takapulelleen kun huomas mun mahan kun senkin mielestä viikkoihin nähden valtava. No, eilen multa kysyttiin et oonko varma et on vaan yksi tulossa, jo toinen kerta kun kysyttiin tuota. Alkoi tulla itsellekkin jo sellainen olo et pitäisköhän mennä uudestaan ultraan tällä viikolla. Ehkä mun ruuminrakenne on sit vaan semmonen et alussa näkyy niin selvästi, hoikka kun olen. Ei tarvii joo enää unta nähdä et pystyis salaamaan tätä juttua. Olipas tässä taas pitkä litania...
4: Sukupuolta en ajatellu selvittää etukäteen. Toisaalta olis ihan kiva tietää mut toisaalta on sellainen olo kuin kurkkais etukäteen salaa mitä saa joululahjaksi.
Musta on tosi kiva kun kerrotte teidän synnytyskokemuksista, pitkästikkin. Niitä on tosi mukava lueskella.
Paco rv 14+4
kirjoitanpa nyt minäkin nopsasti ennen päivän touhuja.
viikonloppu meni reissussa ja eilen illalla tehtiin ruokaa pakkaseen tätä ja ens viikkoa ajatellen. joku kyseli (anteeks anteeks!! en taaskaan muista kuka!), että mitä opiskelen, ja lääketiedettähän minä. aikas monta vuotta on vielä edessä. ja tahti alkaa nyt vasta oikeestaan kiihtyä. hirvittää ihan vähän, että miten sitä sitten kahden pienen kanssa jaksaa, mutta eiköhän sitä jotenkin. onko vastaavia kokemuksia muilla? tällä viikolla taas tentti (iso) ja ens viikolla seuraava (pienempi).
burden kymysyksiin:
1. tissit: esikoisesta oli tosi arat etenkin alkupuolella raskautta. en voinut nukkua mahallaan muutenkaan, saati sitten anoppilan sohvalla, joka on melko... sanotaanko vaikka diplomaattisesti " jämäkkä" ? onneks nyt ei oo kun ihan rinnanpäät vaan kipeet, mutta maitoa ei kyllä ole vielä tihkunut.
2. vyöhyketerapia ja hypnoosi: ei tullut mieleenkään! ihan voisi mielenkiintoista kyllä olla.
3. maha: on se jo sen verran iso, että anoppi kehtasi viikonlopun sitä ensin ihmeteltyään kysyä että onko mulla käytössä tällasia uuden mallisia paitoja. vastasin että onhan mulla. :) myös appiukko oli jo arvannut, ei vaan kehdannut kysyä. mun oma äiti ei vielä ole kysynyt.
4. sp: ajateltiin kyllä kysyä rakenneultrassa. eihän sitä siellä nyt niin selvästi näe, kun jossain 3/4D:ssä, mutta kuitenkin. mun mielestä lapseen osaa jotenkin paremmin suhtautua omana yksilönään jo odotusaikana, kun tietää kumpi on tulossa. ei siis ole mulla yhtään sellanen olo, kuin joululahjoja kurkkisin. ;) mitä en muuten IKINÄ tehnyt lapsena, en yhtään ymmärtänyt miks jotkut teki! ihan olis menny aatto pilalle... tämä hiukan asian vierestä. ;)
mitähän vielä... just eilen luin pinoa, ja mietin että ainiin tohon pitää vastata ja tohon ja tohon, mutta eihän niitä nyt muista...
paitsi synnytys! se alkoi supistuksilla, ja aika tymäköillä sellaisilla, ja mulla ainakin limatulppa irtos vasta kun oli jonkun aikaa supistellut. heräsin siis niihin puolenyön maissa, ja kolmen-neljän aikaan lähdettiin sairaalaan. olin jo nelisen senttiä auki siinä vaiheessa, ja päästiin heti saliin, kun ruuhkaa ei sattunut olemaan. ihan hyvällä vauhdilla avauduin (noin sentin tunnissa, ehkä) ja otin sitten epiduraalin jossain vaiheessa, kun kivut alkoi olemaan sitä luokkaa ettei oikeen enää sietänyt niitä. sain nukuttua pari tuntia, mikä oli IHANAA! mies tosin fiksuna ei nukkunut, vaan katsoi MTV:tä. sitä vähän väsytti sitten iltapäivästä... no. vauva syntyi kymmenen aikaan aamulla, eli noin 10 tuntia kesti koko hoito. ponnistusvaihe oli aika pitkä (1,5 h), mutta lähinnä, koska olin ottanut lisäannoksen epiduraaliin, mutta se ei sit oikeen enää tehonnutkaan. jätti kivun toiselle puolelle selkää, mikä oli sietämätöntä. odoteltiin tunti, että pääsin kunnolla ponnistamaan. sen tunnin sain tehdä sellasia pieniä ponnistuksia, että vauva vähitellen painui alemmas. oli kyllä ihan hyvä, repeämiä ei tullut kun pari ihan pientä.
mulle jäi kyllä tosi hyvä olo synnytyksestä. kesto oli just sopiva: ei liikaa väsynyt unenpuutteesta ja kivusta, mutta silti pääsi toimintaan mukaan. silti tämä tuleva jännittää ihan eri tavalla, tosi paljon enemmän siis! onko muita tällaisia? joku (anteeks, ei taaskaan nimeä!) taisi puhua samasta. vai olikohan se tuolla yhteisön puolella...? höh. mä oon toivoton.
tulipa kirjotettua pitkästi. taas. yritän parantaa tapani näitten nimien kanssa. :/ mukavaa viikkoa itse kullekin! t.VadelmaMama
Taas on palattu arkiseen aherrukseen. Tytöt jo sen verran terveitä, että hoidossa ovat. ITseä kyllä yövalvomiset väsyttää. Onneksi saivat olla mummolassa pari päivää, että sain pari yötä oikeasti nukkua...
Töissäolo kyllä kehtuuttaa, eli viitsityttää... Jotenkin tuntuu tämän pahan olon kanssa taistelu pitkältä ja vielä ois huisin kauan sinne toukokuun vaihteeseen... Tosiasiassahan kyllä se aika sitten aika nopeesti kulkee, mut nyt on vaan jotenkin niin malttamaton olo. Pitäis vaan nauttia...
VadelmaMama kyseli opiskeluista! Itse opiskelin vielä kun esikoisen sain, lähinnä sitten gradu ja loput etänä sen jälkeen. Aloitin kuitenkin työtkin jo heti äitiysrahakauden lopuks. Isi jäi kotiin. Onneks oli lyhyttä työpäivää ja lähellä. Opinnot kyllä viivästyi. Valmistuin viimein kaksi ja puoli vuotta tytön syntymästä. Nuo työt varmaan vähän häiritsivät opintoja - jos pelkästään opiskelis, niin jos lapset hoidossa päivällä, tulis varmaan tulostakin.
En kuitenkaan saanut opiskelusta tarpeekseni vaan olen sen jälkeen opiskellut töiden ohessa, ilta- ja etäopintoina niin toista tyttöstä odottaessa ja hänen vauva-aikanaan. Ja edelleenkin jatkan uusien haasteiden kanssa. EI kai sitä opi koskaan - siis lopettamaan noita =) Tsemppiä vaan kaikille, joilla opintoja on. Omat haasteet tuo tullessaan...
Galluppiasiaa:
Rinnat arat ja semmosta maitotöhkää havaittavissa...
Masu ei vielä huomattavissa, enemmänkin tuosta ylempää pullottaa. Omat vaatteet menee, ainoastaan tietyt farkut, joiden vyötärö just tuossa navan kohallla, ahistaa tai painaa jotenkin, vaikka eivät kuitenkaan kiristä (selkeästi ilmaistu, vai mitä).
En ole käynyt muuta kuin ihan tavallisissa hieronnoissa. Enkä tiedä menekö nytkään muuhun. Kasvojen iho meni nyt tosi huonoon kuntoon, sille vois keksiä kyllä jotakin.
Haluttaisiin sukupuoli tietää, jos vain näkyis... Kaksi tyttöä entuudestaan, joten ois mukava tietää...
Tässäpä näitä, en ole varma muistinko kaikkea. Hyvää viikon alkua kaikille!
Pahnu (taas) 12+2
Hyvää aamupäivää, ja hyviä vointeja huhtikuiset kanssaodottajat!
Ensin vastauksia kysymyksiin:
1) onks teillä ollu rinnat kipeenä ja joko on maitoo tyrkyllä? On ollut rinnat huomattavasti kipeämmät ja turvonneemmat kuin esikoisen odotusaikana. Maitoa erittyy puristaessa ja välillä puristamattakin rinnanpäistä.
2) ootteko aatellu hyödyntää esim. vyöhyketerapiaa tai hypnoosivalmennusta raskausaikana? En tunne kumpaakaan lainkaan eli en.
3) onko teillä jo millanen vauvamaha? Minulla on jo verrattain selvä vauvamaha (hyvin lähellä tuota aikaisemman kirjoittajan kuvassa esittämää...). Äitiysvaatteet siis käytössä eikä puhettakaan, että tätä raskautta voisi enää " salata" . Toisaalta minulla on eteenpäin kallistunut kohtu ja normaalioloissa hoikka vyötärölinja.
4) aiotteko selvittää sukupuolen raskausaikana? Minulle on tehty lapsivesipunktio ja siinä tietysti selviää sivutuotteena ja varmuudella myös sukupuoli. Tiedon toki otamme vastaan vaikkakaan sitä emme erikseen ole lähteneet hakemaan. Myös esikoisesta tiesimme sukupuolen (4D -ultran perusteella) jo raskausaikana.
Liikkeistä joku jutusteli. Itsekin olen tuntenut pieniä mutta selviä liikkeitä jo noin viikon verran. Selviä liikkeitä siinä mielessä, että näitä ei voi ilmakupliksi tms. erehtyä luulemaan. Useimmiten liikkeet tuntuvat illalla, kun rauhoitun sohvalle makoilemaan ja lukemaan tai katsomaan televisiota. Viime viikolla lapsivesipunktiossa tätä päivittelin lääkärille ja mietin ääneen, että varmasti kuvittelen kaiken, mutta erittäin kokenut lääkärini totesi, että voin varsin hyvin tuntea liikkeet toisessa raskaudessa jo näillä viikoilla (siis viikolla 15, esikoiselta tunsin noin viikolla 18). Minulla on vieläpä istukka kiinni kohdun takaseinässä eli vaimennusta liikkeiden tuntemiselle ei ole.
Muutoin olo on raskauden osalta mitä mainioin. Ei pahoinvointeja, eikä kummempaa väsymystä, mikä edelliseen raskauteen verrattuna on varsin virkistävää. Ainoa pieni kiusa on, että minua vaivaavat nyt jo ikävät häpyluukivut. Varsinkin iltaisin tuntuu, että istuminen ja makaaminen sattuu, kävelemisestä puhumattakaan, mutta tähänkin olotilaan tottuu. Hiukan vain arveluttaa, millainen olo meikäläisellä on huhtikuussa kun nyt jo näin kärvistellään.
Mukavaa viikonjatkoa kaikille!
TT
Vastaan ensiksi noihin kysymyksiin:
1) Rinnat on aika arat, mutta maitoa ei ole viela ainakaan ' tihkunut' . Myoskin kuppikoko on suurentunut sellaiset 2 kokoa.
2) En ole ajatellut
3) Masu alkaa jo nakya selkeasti, ja olen siina hilkulla alkaa kayttaa aitiysvaatteita. Ihan selkeasti on isompi masu kuin esikoisen kanssa nailla viikoilla. Toisaalta olen pieni ja hoikka, joten nakyy aika nopeasti pienetkin muutokset.
4) Ollaan ajateltu ottaa selville. Tekee jotenkin kaiken paljon todemmaksi, ja on sitten helpompi ostella ja suunnitellakin kun tietaa.
Muuten meille ei ihmeita kuulukaan. Seuraava laakariaika on ensi viikolla joten siihen asti odotellaan. Varmaan sitten saadaan kuulla rakenneultra-aikakin. Jannaa!
Nyt pitaa menna, esikoinen kutsuu.. Palaan linjoille pian!
Browniette 15+4 ja pikkuneiti 19kk
1) Rinnat ovat kipeät, olleet alusta asti ja yhtä kuppikokoa isommat. Maitoa ei vielä ole tihkunut paitsi puristamalla.
2) En ollut viimeksi, en usko että nytkään.
3) Vauvamaha alkaa olla aikamoinen! Oma äitini pamautti että huh-huh, oletko varma ettei siellä ole kaksosia... Yhdet isoakokoa olevat normifarkut mahtuvat vielä, sellaiset jotka ostin viimeksi synnytyksen jälkeen, kun kaipasin tavallisia farkkuja mammahousujen tilalle. Kokonaisuudessaan en ole vielä siirtynyt mammavaatteisiin.
4) Aluksi ajattelimme kysellä sukupuolesta, mutta nyt kun odotus on edennyt, en sittenkään usko. Ehkä sit jos ultraaja vastausta tarjoaa, niin tartun syöttiin. Muuten jätän varmaan kysymättä. Meillä siis ennestään tyttö ja mulla on ollut alusta asti aivan poikaolo. Tytöstä mulla oli tyttöolo alusta asti. Ei siis perustunut muuhun kuin mututuntumaan....
t.Helminmami 15+1
1) Esikoisesta rinnat oli muutamia viikkoja tosi arat, mutta tällä kertaa rinnat eivät ole olleet kipeät koko raskauden aikana. Maitoa tulee vähän puristamalla, mutta se johtuu kyllä siitä, että vasta viime viikolla lopetin esikoisen imettämisen. Mulla ei esikoisestakaan tihkunut maitoa raskauden aikana eikä kuppikoko muuttunut. Maito nousi kuitenkin hyvin jo sairaalassa.
2) Vyöhyketerapiaa tai hypnoosivalmennusta en ole osannut miettiä. Vyöhyketerapiasta on noin muuten kyllä hyviä kokemuksia, kun noin 12-vuotiaana sain toistuviin ja pahoihin migreenikohtauksiin jakson vyöhyketerapiaa, minkä jälkeen kohtauksia on tullut tosi harvoin ja silloinkin lievinä.
3) Vatsa pömpöttää sen verran, että raskautta olisi vaikea enää salata, mutta vatsa ei mun mielestä ole erityisesti vauvamahan näköinen. Tuntuu, ettei vatsalihakset ole kauhean hyvin palautuneet esikoisen odotuksesta (poika on nyt 13 kk), mutta enpä mä ole kauheasti asian eteen tehnytkään ;-) Burde, mun mielestä sulla on siinä kuvassa tosi kaunis vauvamaha, vaikka sullakin Heidin odotuksesta yhtä kauan (tai siis vähän) aikaa :)
4) Me ei aiota selvittää sukupuolta. Viimeksi rakenneultran lähestyessä alkoi ajatus kutkuttaa, mutta onneksi en sortunut. Mun mielestä oli vaan niin ihanaa ja upeaa kuulla sukupuoli heti lapsen syntymän jälkeen.
Ronjaruu rv 15+3
(jostain syystä mä olen toistaiseksi pysynyt kärryillä raskausviikoista, vaikka toista odotankin ;-)
Heti aluks vastaukset galluppiin:
1. Rinnat ei ole kuin aavistuksen kipeät.
2) vyöhyketerapia tai hypnoosivalmennus kuulostaa ihan mielenkiintoiselta...
3) Mielestäni vauvamaha on jo ihan selkeä, tänään annoin periksi ja siirryin mammahousuihin.
4) Kyllä haluamme tietää sukupuolen etukäteen
Tänään olin np-ultrassa ja 1.2mm sai lääkäri tulokseksi. Ihanaa oli nähdä, että kyllä siellä kohdussa on elämää.
Lapsille (2v ja 4v) ei ole vielä kerrottu, mutta nyt varmaan voi kertoa kun on näyttää oikein kuvakin siitä vauvasta =).
Muutenkin olemme pitäneet salaisuutena vauvauutiset, ainoastaan isovanhemmille on kerrottu.
Outi rv13
Yritin tos eilen kirjotella mut en saanu lähetettyä...
Kävin eilen neuvolassa ja vauvan syke oli 150-160. Jotenkin toi poikaolo on alkanu vahvistua. Mä oon kyl tyttöö yrittäny tilata mut nähtävästi miehen tilaus menee läpi. Toisaalta mun on ehkä vähän vaikee kuvitella itelleni tyttöö kun oon aina itekkin ollu vähän poikatyttö. Tänään kävin uudestaan lääkärissä selän takia ja kaks viikkoo tuli lomaa lisää, JEE!
NeuvolaG: Hyvinkäällä on kai sama käytäntö neuvolassa kuin Joutsenossa eli noin neljän viikon välein alkuun.
Mä tunsin ekan liikkeen viikko sit, neuvolan täti epäili et todellakin ois ollu vauvasta lähtöisin, jännää. Eilen illalla (tai siis yöllä) tais tuntuu lisää.
Yöt on ollu ihan pirullisia kun en oo saanu nukuttua. Tulee ikävä ekaa 3kk:ta kun tuli nukahdettua viimeistään kymmeneltä. Nyt menee väkisinkin jonnekkin yhteen tai kahteen. Sit mä herään jo ennen kuutta ja oon ihan pökerryksissä, enkä saa unta.
Mun pitäis alkaa suunitteleen meidän häitä mut kun en millään jaksais. Onneksi siihen on VIELÄ aikaa ( ens heinäkuu). Mut tiedän et huhtikuun jälkeen en tod.näk. jaksa tätäkään vähää. Häitä en kuitenkaan halua siirtää. Ehdittiin just varata kirkko ja juhlapaikka kun pieni ilmoitti itsestään. Sovittiin miehen kans et kerran vie yritetään ja jos ei tärppää niin siiretään " kunniallisesti" hanke häiden jälkeiseen ajanjaksoon. No, onneksi tärppäsi. Jollakin omituisella tavalla osa häihin kohdistuneista stressitekijöistä katosi kun raskaustesti näytti plussaa.
Huomisen jälkeen melkein kaikki kaverit tietää meidän perheenlisäyksestä. Meil olis yhdet isot juhlat huomena ja vatsaa mun on turha yrittää piilotella. Toisaalta nautin jo etukäteen tilanteesta, vielä kun keksisi mitä laittaa päälle.
Mä kerroin työpaikalla pomoille heti lomilta palattuani, samoin parille lähimmälle työkaverille.
Tulihan taas tosi itsekeskeinen kirjoitus. Hävettää...
Iloista viikonloppua kaikille T: Paco rv 15+1