Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maapallon metaanipitoisuudet nousseet hälyttävästi!!

Vierailija
30.10.2008 |

Ilmakehän metaanipitoisuudet yllättävässä nousussa

30.10.2008 03:58

Tiedemiehet ovat ihmeissään ilmakehän kohonneista metaanipitoisuuksista. Arvot nousivat viime vuonna reilusti, eivätkä tutkijat osaa selittää ilmiötä. Metaani on 25 kertaa voimakkaampi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi ja siten merkittävässä roolissa ilmaston lämpenemisessä.

Ilmakehän metaanipitoisuus on yli kaksinkertaistunut teollistumista edeltävistä ajoista. Pitoisuudet ovat kuitenkin pysyneet vakaina viimeiset kymmenen vuotta, kunnes ne yllättäen nousivat voimakkaasti viime vuoden alusta, kertoivat arvostetun yhdysvaltalaisen MIT-korkeakoulun tutkijat.

Metaanipitoisuudet ovat nousseet samaan aikaan eri puolilla maapalloa, mikä hämmentää tutkijoita entisestään. Heidän mukaansa on vielä liian aikaista arvioida, onko kyse vain lyhytaikaisesta ilmiöstä. Tutkijat myöntävät, etteivät he vielä ymmärrä täysin metaanin kiertokulkua luonnossa.

(MTV3-STT-Reuters)

Tästä on moni ilmastonmuutokseen vihkiytynyt asiantuntija ja harrastusmielessäkin asiaan perehtynyt ihminen toitottanut jo pitkään.

Hiilidioksidipäästöt lämmittää palloa. Mutta metaani on paljon paljon pahempi

kuumentaja. Kun ensin on hiilidioksidipäästöillä lämmitelty tarpeeksi, alkaa ikirouta sulaa. Ja sieltä sitä metaania tulee roppakaupalla. Ja kun meret lämpiävät merenpohjan metaaniklatraatit alavat sulaa. Lisää metaania. Ja kierre on valmis. Lämpö nousee, lisää metaania.

Mikähän meillä on edessä???

Kuinka monella esim. vaaleissa oli mitenkään ilmasto huomioitu?

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhdas vesi loppuu ja sen vuoksi voidaan myös sotia... ilman ruokaahaan ihminen pärjää hetken, mutta ei ilman vettä ja ilman vettä ei ole myöskään sitä ruokaa...

Ja itse ympäristöalalla opiskelevana, tiedostan tämän että "ihminen toimii vasta sitten kun on liian myöhäistä" -käsitteen liiankin hyvin...

Vierailija
62/68 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo tuhonnut maapallon ekologisen systeemin :-( Ihminen on kertakaikkiaan niin saatanan tyhmä, kun pitäisi toimia luonnon puolesta niin mitä tekee ihminen? Ei muuta kuin lisää kulutustaan ja rakentaa pari megamarkettia lisää, jotta vo ostaa lisää tarpeetonta krääsää nurkkiinsa lojumaan. Sairasta, niin sairasta tämä touhu :-(((((((((

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttää turhaa kulutusta ja energiankäyttöä. Sillä pääsee jo aika pitkälle. Tähän kuuluu siis esim. kierrätys, järkevät ruokavalinnat (ei 300 g naudanlihapihviä joka aterialla, käytetään kauden tarjontaa eikä esim. mansikoita helmikuussa jne), liikkumisvälineiden valinta (ei mennä sillä omalla autolla 500 m päähän kiskalle).

Hirveän paljon voi tehdä ihan helposti ja mukavasti, ja myös ilman jotain uhrausmentaliteettia. Jätteiden lajittelu omiin astoihinsa ei vie sen enempää aikaa kuin kaiken tunkeminen samaan, monet järjestöt hakevat ilmaiseksi käyttökelpoista tavaraa kuten huonekaluja jne jne.

Vierailija
64/68 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

suuremmat, kuin autoilusta aiheutuvat päästöt.

Rajatkaa lihansyöntiä! Vähentäkää sitä rajusti! Kerta pari viikossa riittää. Kasviksia ja kalaa kehiin. Ostakaa lähi/luomuruokaa. Ei mitään Euroshopperia, vaikka se maksaakin vähemmän.

Vähentäkää lentomatkustamista minimiin! Samoin autoilua.

Vierailija
65/68 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että joku tyyliin Vanhanen tai Halonen alkais kehottaa ihmisiä ekologiseen elämään. Että jotain konkreettista tukea saisi siihen että yrittää itse vähentää esim. sähkönkulutustaan. Ajattelen tällä esim. sitä että miksi jotkut AURINKOPANEELIT ovat niin s****nan kalliita!! Jokaisella omakotiasujallahan pitäisi olla sellaiset katolla... Mekin rakennetaan mutta ei toivoakaan että ois varaa laittaa mitään muuta kuin suorasähkölämmitys (+takka). Jos haluaa esim. puu- tai pellettilämmityksellä toimivan talon, pitäisi rakentaa kallis pannuhuone + varastotilat puulle. Kaikki tällainen maksaa.

Minusta nykymeno on ihan älytöntä. Ajattelen kuten monet muutkin teistä näitä Megamarketteja yms. Lisää vain pitäisi kuluttaa ja AUTOLLA TIETTY JOKA VIIKONLOPPU LÄHTEÄ JONNEKIN MARKETTIIN. Onneksi asun lähikaupan vieressä joten siellä tulee käytyä.

Vierailija
66/68 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka paikkaan mennään autolla, vaikka olis kuinka lähellä. Meillä on se onni, että on iso kauppa vieressä. Ei ole kahta autoa, tuleepahan sitten meilläkin lasten kans pyöräiltyä kerhoon jne.

Olis muuten hyvä idea, esim. Halosen jotain ihmisille sanoa ja muutenkin politikoiden alkaa toimimaan.

Itse aijon seuraavaksi ottaa mietintään meidän lihankäytön. Vähennämme sitä (mitähän mies tuumaa=))..

Vierailija
67/68 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä protskut? Itse oon pysynyt paljon laihempana kun oon vähentänyt noita hiilareita. Sen sijaan syön aika paljon lihaa... no toki vihanneksia ja hedelmiäkin. Papuja syön jonkin verran...

Vierailija
68/68 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki mitä yksityinen ihminen täällä länsimaissa voi itse tehdä. Länsimaiden hiilidioksidipäästöt ennusteen mukaan kasvavat vain hiukkasen vuoteen 2030 mennessä, kun taas muun maailman päästöt karkaavat aivan käsistä. Tähän vaadittaisiin kansainvälisiä sopimuksia, se, että minä ja sinä täällä pohjolassa kierrätämme ja syömme kasvisruokaa, on ihan se ja sama lopputuloksen kannalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan