Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuorotyötä tekevät, miksi tuotte lastanne milloin sattuu pk:hon?

Vierailija
20.10.2007 |

Olen oman lapseni kanssa ollut viikolla harjoittelemassa ja havainnut kuin jotkut ihmiset tuovat lapsiaan ihan miten sattuu, kenen etu tämä on?

Yksikin äiti toi lapsen lounaalle, kuulemma juuri heräsivät, joten ei varmaan sitten nuku päikkäreitä..

Miksi ette valitse vuoropäiväkotia siellä tuommoinen voi toimia (tai sitten ei). Ja lisäkysymys, miksi päiäkodin henkilökunta ei tee selväkis, että lapset pitää tuoda hoitoon niin, ettei se häiritse yhteisön toimintaa. (esim. kesken aamupiirin).

Itse vielä harkitsen otanko tätä päiväkotipaikkaa vai yksityiseltä joilla on tarkat säännöt, että esim. aamupiiriä ei keskeytetä jne.

Tietysti se on kalliimpi ja aika kaukana, mutta toiminnassa on järkeä, eikä hypitä asiakkaiden (aikuisasiakkaiden pillin mukaan) vaan ajatellaan yhteisöä ja lasta!

Kommentit (264)

Vierailija
21/264 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsovat niitä myöhästyjiä kunnes oma ryhmä palaa retkeltä. Ei siellä ketään myöhästelijöitä odotella, ellei asiasta ole ennalta sovittu vanhempien kanssa.

t. lto

Vierailija
22/264 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

=D Ollakko vai eikö olla, kas siinä ap: lla pulma.

Suosittelen kyllä nyt ap:lle lämpimästi että et missään nimessä vie lastasi hoitoon, sen verran vaikealta tuo elämä kuulostaa.

Sitten teidän luultavasti kannattaa muuttaa johonkin keskelle ei mitään, olisi suotavaa että lähin naapuri sijaitsee 20km päässä. Tällä voit ehkäistä sen ettei vaan naapuri tule tontin rajalle kyselemään kuulumisia, joka siis voi saada lapsesi häiriintymään ja leikit sotkeentuvat.

Pihaan kannattaa pystyttää niin korkea aita että ohikulkijat eivät vain näe onko teillä ketään kotona vai, näin voitte estää yllätysvieraiden käynnit. Itse ehkä tehostaisin sitä vielä pystyttämällä suuren kyltin jossa olisi viikonpäivät ja kellon ajat jolloin perheemme on tavattavissa!

En suosittele että käytte koko perheen voimin kaupassa, se saattaa olla sinulle todella ahdistava kokemus, jos satut törmäämään siellä toisiin lapsiperheisiin. Lapsesi näistä reissuista varmaan tykkäisi...

Myöskään minä en suosittele sinua siirtymään työelämään, ei sillä että siitä kärsisi lapsesi mutta sinusta olen huolissani. Työyhteisössä jokaisella on oma paikkansa.

Mahdollista on myös se että lapsesi päivähoidossa on joulujuhlia, kevätjuhlia ja vanhempainiltoja, se voi tuottaa sinulle erinäistä tuskaa, koska siellä on aina sen verran hälyä ettet voi keskittyä olennaiseen! Ja

sinnekin saattaa joku tulla vähän myöhässä.

Ainiin, tuli mieleeni, seuraavan kerran kun viet lapsesi lääkäriin, ota mukaan lappu jossa lukee: Ei saa häiritä! Laita se oveen kun menet lapsesi kanssa vastaanotolle. Näin kukaan ei tule koputtamaan oveen ja kyselemään typeriä.

Tässäpä vielä sanonta joka kannattaa välillä muistaa.

ELÄ JA ANNA TOISTENKIN ELÄÄ!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/264 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tilanne on aika hankala, kun ei enää muista mitä itse on aikaisemmin kirjoittanut, vähän on puurot ja vellit sekaisin.

Vierailija
24/264 |
22.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen etätöitä ja lapsen vien hoitoon miten milloinkin. Ideana on se, että vien häntä hoitoon mahdollisimman vähän. Mulle on ihan yksi lysti häiriintyykö jonkun sekopäisen mamman lapsen aamupiiri, mutta minä en lasta turhaan tarhaan vie. Tuo on muutenkin niin kovin pieni vielä olemaan siellä (2v)

Aamulla yleinsä herätään kun herätään klo 8-9 aikaan. Sitten löhötään sylitysten sängyssä ja syödään rauhassa aamupala. Tarhaan vien lapsen työni kiireellisyyden ja paljouden mukaan. Joskus soitan aamulla tarhaan, että emme tule ollenkaan. Joskus soitan, että tulemmaq vasta pihalle klo 10 ja joskus vien lapsen sinne jo klo 9. Haen myös lapsen miten ehdin...jos saan työt nopeasti tehtyä niin haen hänet pois jo päiväunien jälkeen.

Ei epäsäännöllinen tarha-aika tarkoita epäsäännöllistä elämää noin muuten. Eiköhän ne myöhemmin tarhaan tuotavat lapset kuitenkin heräile suht samaan aikaan jokainen aamu. Sitäpaitsi säännöllisyys sopii joillekkin, mutta esimerkiksi meille se ei oikein sovi. Matkustelemme paljon ja harrastamme perheen kesken paljon urheilua ym. Jos kellottaisimme lapsemme tosi tarkaksi, niin voisimme unohtaa ulkomaan matkailut saman tien....sillä joustavuuttahan tuo matkustaminen ja touhuaminen vaatii!

Vierailija
25/264 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ap tilanne on aika hankala, kun ei enää muista mitä itse on aikaisemmin kirjoittanut, vähän on puurot ja vellit sekaisin.

Vierailija
26/264 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla varsinainen sädekehä pääsi päällä..... Kyllä Siperia sinutkin vielä opettaa.

Itse teen kolmivuorotyötä ja mieheni säännöllistä päivätyötä klo 6-14. Onneksi meillä on ihana mummi, joka tulee aamuisin viemään lapsemme tarhaan, kun meillä molemmilla sattuu olemaan aamuvuoro, ettei lapsia tarvitse repiä ylös sängyistä klo 6.00. Mutta olenpa huono äiti, jos iltavuoropäivinä haluan nauttia olemisesta lasteni kanssa ja kaikessa rauhassa valmistautumisesta tarha/työpäivään. Kun en sen koommin niinä päivinä lapsiani enää näe. Aikanaan yritimme kyllä saada lapsiamme vuoropäiväkotiin, mutta kun emme saaneet, niin joudumme valitettavasti häiritsemään kaltaisianne ääliöiden elämää, ikävä kyllä. Toivottavasti et putoa korkealta, kunhan se aika koittaa.

Vierailija
27/264 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun ei saanutkaan, alkoi kiukutella niinkuin yleensäkin keskenkasvuiset ;)

Vierailija
28/264 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuipa kurjalta lukea ap:n viesti.

Itse hoidan vielä lapsiani kotona mutta suunnittelen työelämään paluuta. Itse olen ajatellut niin, eetä silloin kun työt alkaa myöhemmin menee lapset myöhemmin päiväkotiin ja silloin kun pääsen aikaisemmin töistä haen lapset aikaisemmin kotiin. En missän nimessä halua turhaan heitä hoidossa pitää jos itse olen kotona.

Ja yksityisestä päiväkodista lapsilleni haen paikkaa, ei niissäkään lapsen seitsemästä viiteen pakko ole olla.

Ihan oikeasti päiväkodit ovat olemassa lapsia (ja heidän vanhempiaan) varten, ei päinvastoin.

Vierailija
29/264 |
22.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

murkkua sääliksi? Raukka-parka joutuu menemään varmaan joka aamu kouluun klo 8.00 vaikka koulu alkaisi klo 10.00, täytyyhän rutiineista pitää kiinni...

Vierailija
30/264 |
22.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni on vuoropäiväkodissa ja yritän pitää hänelle silti normaalia rytmiä päiväkotipäivinä vaikka menisin iltaan töihin. Jos vien hänet 10.30 päiväkotiin niin olen herättänyt lapsen viim 8 aikaan jotta hänen ei tarvitse olla " hereillä" nukkarissa vaan päiväunet maistuu.

Miksi päiväkodissa ei sanota vanhemmille esim tässä ap:n tapauksessa että lapsi joutuu olemaan nukkarissa vaikka olisi juuri herännyt? Ehkä nämä vanhemmat ei tiedä, ehkä he luulevat että lapsi saa leikkiä sen ajan.. Minusta päiväkodin työntekijätkin voisi avata suutaan eikä vaan luoda niitä vihaisia katseita!

Vierailija
31/264 |
22.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zonula:

murkkua sääliksi? Raukka-parka joutuu menemään varmaan joka aamu kouluun klo 8.00 vaikka koulu alkaisi klo 10.00, täytyyhän rutiineista pitää kiinni...

Vierailija
32/264 |
22.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap vaikuttaa urpolta, ja sääliksi käy se päiväkoti jonne hänen lapsensa menee.. Minä, minä, minä, minä... ja minun lapsi, minun lapsi, minun lapsi..

Toki jokainen vanhempi (yleensä) pitää oman lapsensa puolta mutta rajansa kaikella.

Tuollainen ap:n kaltainen itsekkyys ällöttää.

Vierailija
33/264 |
22.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ja sitten ulos. Eikös näin.. Kyllä toiminta (askartelu, retket, ohjatut toiminnat ajoittuvat aamupäivään). Sen tietää kaikki joilla lapset on hoidossa, vai ettekö?

ap

Tuskin missään päiväkodissa on välipala heti päikkäreiltä nousun jälkeen.

Meidän pojan tarhassa päikkäreiltä sai nousta yhdeltä, välipala on klo 14.15. Että reilu tunti jää aikaa touhuta siinä välillä.

Välipala on syöty puoli kolmelta, ja sen jälkeen on puoli tuntia - tunti aikaa vapaasti leikkiä ennen ulkoilua. Ulos menevät kolmen, puoli neljän aikoihin. Ja sama rytmi nyt eskarissa.

Ihan yhtälailla ne lasten leikit keskeytyy kun välipalan jälkeen jo monesti haetaan osa lapsista pois. Ei se leikin keskeytyminen ole yhtään vähäpätöisempi asia kuin aamupiirin keskeytyminen.

Kaikki vaan eivät urputa joka asiasta niinkuin näköjään sinä ap.

Vierailija
34/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaksi lasta on hoidossa vuororyhmässä ja he saapuvat päiväkotiin vanhempien työvuorojen mukaan. Jos minulla on aamuvuoro niin piltit nakottavat päiväkodilla seitsemän pintaan ja jos ilta niin kymmenen jälkeen menevät hoitoon. Kentien kunnassanne ei ole tarpeeksi vuororyhmiä. En usko että kaikki lapset jotka saapuvat myöhempään päiväkotiin olisi vuorotyöläisten. Saattaahan joku vanhempi tehdä lyhennettyä työaikaa tai joissakin firmoissa on 10-18 normaali työaika eikä silloin ole kyse vuorotyöläisistä. Joko tarkoituksesi oli provosoida tai sitten muutenvaan kaavoihin kangistunut.

Vierailija
35/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en hyväksy, että lapsia tippuu milloin sattuu kun ryhmä ei ole vuorohoitopaikka. Onko sinusta OIKEASTI lapsen etu, herätä klo 10, tulla lounaalle ja sitten joutua makaamaan 2h nukkarissa?

Tai olisiko sinusta hauskaa, että oman lapsesi aamupiiri (15min) keskeytyisi 3 kertaa kun lapsia tuodaan kun itse ollaan saatu pylly liikkeelle eikä olla välitetty siitä, että aamupiiri on klo 9.

Ja kyllä taidan ottaa vastaan sen yksityisen, koska siellä on myös luomuruoka, jota arvostan korkealle.

ap

Vierailija
36/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt jo napiset toisista vanhemmista.

ehkä on tosiaan parempi valita joku muu hoitopaikka, itsesi ja muiden mielenterveyden kannalta.

Vierailija
37/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli teistä sen lapsen voi roiskasta hoitoon silloin kuin huvittaa ja muiden pitää vaan sitten joustaa ja lapsen etuhan se on tietenkin. Ehkä sännöllinen päivärytmi olisi kuitenkin aika suositeltua? Tai mitäs mä täällä tästä puhumaan, täällä ei mammat kaiketi ajattele kun omaa peppua.

Itse ainakin pyrin siihen, että omallani olisi mahdollisimman säännöölinen arki. Se kaiketi on ihan tutkitusti hyvä asia.

ap

Vierailija
38/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. meillä töissä vuorot alkaa epäsäännöllisesti klo 8-15 välillä. Toivottavasti lapsi pääsee aikanaan vuoropäiväkotiin, ettei olla ap:n kaltaisia nipoja häiritsemässä.

Vierailija
39/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten etua minä tässä ajan. Eikö teistä ole tärkeää, että lapsilla on säännöllinen päivärytmi jota ei koko ajan veivata ylös alas.

Itse ainakin haluan, että lapseni päivähoitoryhmä toimii.

Kuten jo sanoin on päiväkoteja joihin voi hakeutua jos on erilaisia tarpeita, meillä on tämä säännöllisyyden tarve ja valitsemme sen päiväkodin joka ei anna tuoda lapsia miten sattuu ja milloin sattuu koska se häiritsee yhteisöä.

Ehkä kunnalliset eivät voi vetää tiukkoja pelisääntöjä joka on minusta sääli lapsille.

ps. Voiko asiasta keskustella ilman ylnepalttista provosoitumista? Tätä ei ollut provokatiivisessa mielessä kirjoitettu vaan kysymys, jonka myös perustelin.

Vierailija
40/264 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta ei saa viedä päiväkotiin, jos ei itse ole menossa töihin. Lapsi siis pitää viedä aina matkalla töihin ja hakea suoraan töistä ettei hän vaan joudu olemaan yhtään sekuntia ylimääräistä pahassa päiväkodissa. Sen vuoksi vuorotyötä tekevät joutuvat tuomaan lapsensa eri aikaan, jotta lapsen etu toteutuisi.

Kyllä sä vielä opit