Pitäisköhän kotiäidinkin käydä lakkoon. Ei reilu/vajaa 300€ paljoa ilahduta...
Kaikki alle 3v lapset hoitoon, sitten on kunnat/kaupungit helisemässä kun ei riitä hoitopaikkoja lapsille.
Kommentit (34)
Mulla on kanssa Englannissa suomalainen kaveri, akateemisesti koulutettu. Kaksi lasta syntynyt kolmessa vuodessa, ja oli pakko jättää työpaikka, koska siellä ei ole edes mitään äitiyslomaa (kuin 5kk) jostain kotihoidontuesta puhumattakaan.
Ja päivähoitopaikkaankin siellä on varaa vain hyvätuloisilla, koska se hoito maksetaan ITSE, eikä niin, että maksetaan vain parisataa kuussa ja sitten vingutaan, että onpa kallista! Siksi on helpompaa että äiti jää ihan selkeästi kotiin. Eikä mistään kotihoidontuesta kannata edes uneksia. Siellä pärjätään 100% isän palkalla.
Tämä perhe siis perusakateemisia, ei mitään huipputuloisia, ja silti ei ole varaa laittaa lapsia tarhaan.
Äiti on kotona kunnes menevät kouluun ja sitten menee osa-aikaisesti töihin kun lapset 9-15.30 koulussa nelivuotiaista lähtien.
Siinä on monin kerroin se raha minkä kotona olevat vanhemmat saavat, lasta hoitaessaan.
Kuten sanottu, maksamasi veromäärä harvoin kattaa etes lapsen hoitokustannuksia.
Jos kerran päivisin töissä käyvät lapsiaan vain iltaisin hoitavatkin saisivat illalta palkan.
Kansantaloudlelisesti parhaassa työiässä olevia ihmisiä ei tietenkään kannata kannustaa vuosien kotona oloon.
Hienoa, että Suomessa on vielä pehmeämpiäkin arvoja valloillaan ja on mahdollisuus valita. Siksi pitäisi olla tyytyväinen, että täällä on mahdollista jäädä töistä pois vuosiksi lapsia hoitamaan. Tulevaisuus ei välttämättä ole samanlainen, hyvä jos hoitovapaaoikeus säilyy.
Lopun ajan vuorokaudesta toinen vanhempi (lue, työssäkäyvä) hoitaa lapsia.
Mihin rekkamiehen vaimon tai yh:n lapset tungetaan sen kahdeksan tunnin jälkeen? Entä vanhemmat, jotka käyvät molemmat töissä, mutta hoitavat silti lapset itse?
Eikö lastenhoito siis olekaan enää työtä sen 8 tunnin jälkeen? Tosi vakuuttavalta kuulostaa.
kyllä minusta suomalaisten on syytä olla kiitollisia, että meillä on varaa valita, täällä on mahdollisuus jäädä kotiin hoitamaan lasta useiksi kuukausiksi/vuosiksi, toisin kuin useimmissa maissa. Ei siitä tarvitse palkkaa maksaa, se on etuoikeus sille joka sen tahtoo käyttää!
Samaa kritisoisisin opiskelijoistakin: jotkut kokevat että opintotuen pitäisi olla palkka opiskelusta. Siis opiskelusta pitäisi maksaa palkkaa, siitä että satsaa itseensä ja tulevaisuuteensa?
me olemme pilalle hemmoteltuja.
terv. Opiskellut äiti kotihoidontuella.
jokaisesta lapsesta maksettaisiin vanhemmille esim. 500e/kk, ja vanhemmat saisivat sitten itse päättää ostavatko sillä hoitopaikan vai hoitavatko lapsen itse.
Ton 500e/lapsi saisi helposti kasaan vähentämällä päivähoidon tukia. Samalla hoitomaksuja voisi nostaa.
Tämän suuntainen esitys taisi joskus vuosi sitten olla julkisestikin esillä, mutta minne lie kadonnut...??
Te ulkosuomalaiset mammat, älkääpäs nyt ruikuttako, jokainen on oman asuinpaikkansa valinnut.
unohtamassa kallista koulutusta ja kasvattamassa läskipersettä.
Eikö niitä muksuja hoidetakaan kotona kolmivuotiaaksikoska koti on paras paikka lapsille sekä rakkaudesta. Rahastako te niitä kotona pidätte??
Niin kauan, kun mitään ei suotaisi toisille, jos ei itsekään saa, emme saa oikeita muutoksia aikaan. Omia oikeuksiaan on hyvä ajaa, mutta myös toisille on annettava se mahdollisuus samoin perustein kuin itsellekin.
Koskaan me emme ole täysin samaa mieltä siitä mihin rahat pitäisi käyttää. Aina kysytään, että entäpä me? Joku toinen toivoo parannuksia tukiin, toinen toivoo veronkevennyksiä.
Olen kotiäiti omasta tahdosta ja hoidan viisi lastani ilman mitään tukia. Hullua, että jonkun pitäisi tästä minulle maksaa palkkaa.
Totuus on, ettei verorahoja ole tolkuttomasti. Jos joku kunta aidosti tietäisi kotihoidon olevan veronäkökulmat mukaanlaskien varmuudella halvempaa kuin kunnallisen päivähoidon, sitä tuettaisiin jo nyt ihan vapaaehtoisestikin paljon enemmän. Totuus kuitenkin on, että jos äiti hoitaa 1-2 ALLE KOULUIKÄISTÄ lastaan kotona nollatuloilla ja sitä vielä tuetaan kotihoidontuella + kuntalisällä, ei se matemaattisesti laskien mitenkään voi tulla halvemmaksi kuin päivähoito. Päivähoidossahan yhtä hoitajaa kohti on 7 yli 3-vuotiasta ja 4 alle 3-vuotiasta lasta, ja lisäksi kunta saa verotuloja paitsi töissä käyvien lasten vanhemmilta myös palkkaamiltaan hoitajilta. Ja välillisesti kunnat nettoavat myös lisääntyneen elintason kautta -> enemmän kulutusta, enemmän verotuloja.
Silti minusta on hienoa, että Suomessa annetaan edes teoriassa (ja arvovalintoja tehden usein käytännössäkin) mahdollisuus hoitaa lapset ainakin 3-vuotiaiksi asti kotona niin halutessaan. Pikkulapsiaika menee yhdessä hujauksessa, minusta olisi sääli menettää siitä tuntikausia joka arkipäivä. En silti oleta, että minulle pitäisi maksaa palkkaa sentään siitä, että saan viettää kaiken päivää pelkkää perhe-elämää omien lasteni kanssa!