Miten selität CV:n aukot?
Minulla on CV:ssä noin kuuden vuoden aukko perhevapaiden kohdalla. Sen jälkeen olen kyllä työllistynyt, mutta haluaisin nyt vaihtaa työpaikkaa. Miten katan hakemuspapereissa tuon aukon? Hakemuskirjeeseen ei oikein luonnu mikään "by the way, cv:ssä näkyvä kuuden vuoden aukko koostuu perhevapaista". Itse cv:ssäkään ei varmaan voi olla kohtaa Perhevapaat, johon sitten merkkaisi esim. 1999-2005.
Eli "normaali" selitys aukolle toki on, mutta onko luontevaa tapaa päästä antamaan se selitys papereissaan?
Kommentit (22)
omaa 5 vuoden aukkoa CV:ssä.
Kyllä aikuinen ihminen yleensä itse osaa päätellä että nuori nainen on ollut perhevapailla.
Hakemukseen voisi tietysti kirjoittaa esim. ...perhevapaiden jälkeen olen työskennellyt xxxx. Ennen perhevapaille jäämistä työskentelin xxxx. Tai jotain muuta vastaavaa jos välttämättä haluaa selittää aukon. Joskus sekin voisi olla hyvä vaihtoehto.
"sosiaalipoliittinen perhe- ja hoivatyö sekä logistiikkapalvelut"
jos aukkoja jää, en selitä niitä mitenkään. Haastattelussa voin sitten kertoa, että olin äitiyslomalla tms. Itse en pidä perhevapaita sellaisena ansioina, että ne pitäisi listata. Jos siviilisäädyn kohdalla lukee vaikka, että avioliitossa ja kaksi lasta niin monia tajuaa jo siitä, että varmaan on perhevapaitakin käytetty.
työpaikatkin.
Esim: 1/2001-3/2002 Äitiyslomalla
miten ne merkitään CV:een tai pitääkö ne merkitä? Pitääkö aukot pakosti selittää työnantajalle? Kuuluuko se oikeastaan edes työnantajalle?
miten ne merkitään CV:een tai pitääkö ne merkitä? Pitääkö aukot pakosti selittää työnantajalle? Kuuluuko se oikeastaan edes työnantajalle?
Mutta on ihan ymmärrettävää, että työnantaja kiinnostaa. Siksi useimmat laittavat jotain selittävää, varsinkin perhevapaiden kohdalla. Sairauksiaan ei kannata listata, mutta kannattaa miettiä mitä vastaa, jos työnantaja kysyy aukon syytä.
Periaatteessa noista kai ei saisi edes kysellä, ja aina voi kieltäytyä vastaamasta. mutta siinäkin antaa sitten vähän oudon kuvan itsestään.
Riippuu työpaikasta, mitä ansioluettelooni listaan. Yleensä kerään vain sellaiset työpaikat listaan, joista on ollut kokemuksena hyötyä uutta työtä ajatellen. Sitten jos joku ihmettelee mitä olen jossain vaiheessa tehnyt, voin kertoa, että olin opettajan sijaisena tai muuta vastaavaa.
tyyliin 20055-2008 äitiyslomalla. Ei se nyt niin kamalan väärin ole laittaa sitä työhistorian joukkoon. Huonompi olisi minusta, että ei kutsuttaisi haastatteluun sen vuoksi, että cv:ssa on selittämätön aukko.
Olen diplomi-ininööri, esimies asemassa ja kolmen lapsen äiti. Oma mielipiteeni on, että perhevapaiden takia olevat aukot kannattaa ehdottomasti laittaa CV:hen, että esim. vuodet tyyliin 99-05, jolloin on ollut äitiys- ja vanhempainloma, hoitovapaa ja lasten syntymä vuodet. Jos on viisas työnantaja ei se pidä perhevapaita häpeänä vaan meriittinä. Itse olen laittanut omaan CV:heni näin mm. 3 vuoden yhtäjaksoisen perhevapaan ja olen saanut töitä, ja jälleen olen perhevapailla.
Perehvepaat on mielestäni täysin hyväksytty syy olla pois työelämästä. Työnantajan näkökulmasta on omituisempaa jos CV:ssä on aukkoja. Näin kävi kerran itselleni kun palkkasin toista diplomi-insinööriä, ihmettelin, että onpas henkilöllä omituinen aukko työhistoriasssa, ja töissä sain neuvon, että ei kannata pyytää haastatteluun kun on selittämätön aukko. Totesin siihen, että voihan kyseessä olla äitiysloma ja pyysin ko. henkilön haastatteluun. Kyseessä oli silloin nimenomaan äitiysloma ja palkkasin henkilön töihin.
tyyliin 20055-2008 äitiyslomalla. Ei se nyt niin kamalan väärin ole laittaa sitä työhistorian joukkoon. Huonompi olisi minusta, että ei kutsuttaisi haastatteluun sen vuoksi, että cv:ssa on selittämätön aukko.
... jätetäänkö aukon takia sitten kutsumatta haastatteluun? Uskallanko toivoa, että naisen kohdalla oletetaan, että kyse on varmaan perhevapaista, ja asia hyväksytään?
Minulla on cv:ssä lasten syntymävuodet (2003, 2005, 2008) ja työhistoria normaalisti:
2000-2006 Firma x
2006- toistaiseksi Firma y
En ole erikseen selvittänyt, minkä ajan olin perhevapailla v. 2000 ja 2006, mutta näkyyhän se lasten syntymävuosista, että koko jaksoa en ole tehnyt töitä. Haastattelussa selvitän tarkemmin tarpeen mukaan.
kun olen ollut työsuhteessa äitiysloman aikana. Ja mitään vuosikausien hoitovapaita en ole pitänyt.
jättää aukkoja. Perhevapaat ovat täysin hyväksytty syy olla poissa työelämästä. Sen sijaan aukot herättävät helposti epäilyksiä.
viimeisen kuuden vuoden aikana, niin vähinkin loogista päättelykyän omaavana voisi siitä vetää "aukkoon" omat johtopäätökset.
CV:hen tietenkin merkkaat äitinä olon! Se nyt on varmasti ollut haastavinta ja mielenkiintoisinta "työtä" elämässäsi. Kirjoita vielä miten se on kasvattanut sinua. esim. Äitinä olo on ollut elämäni haastavinta aikaa. Kotona 3 lapsen kanssa vietetty aika on kehittänyt paljon työelämässä arvostettuja ominaisuuksiani, mm. organisointitaitoja, joustavuutta sekä pitkäjänteisyyttä.
Myös esim. luovuutta, kaaoksen selvityskykyä, toisten huomiointia jne... =)
Riippuu mihin tehtävään haet.
viimeisen kuuden vuoden aikana, niin vähinkin loogista päättelykyän omaavana voisi siitä vetää "aukkoon" omat johtopäätökset.
Luulisi niin, mutta miksi olettaa? Ei joku lapseton mies tai vanhempi ihminen välttämättä ajattele noin tai hoksaa niiden lasten syntymävuosiaen yhteyttä aukkoon.
Parempi panna ne selittävät kohdat sinne kuin toivoa, että osaavat päätellä. Kun siitä ei mitään haittaakaan ole. Ja tuleepahan samalla väännetyksi rautalangasta, että lapsia on (ja että ne ehkä on jo tehty, mikä on plussaa)
työhistoarian joukkoon, koska itselläni sellainen tilanne, että muutimme toiselle paikkakunnalle kun äitiyslomani alkoi, enkä enää palannut samaan työpaikkaan takaisin.
Olen myös "joutunut" rekrytoimaan ja sanoisin, että "selitetyt" aukot on parempi kuin pelkkä tyhjä 5 vuotta työpaikkojen välissä, vaikka esim. lasten syntymävuodet olisivatkin CV:ssä. Alasta tietenkin varmaan riippuu, mutta per CV ei voi käyttää alkuvaiheessa niin paljoa aikaa, että itse viitsisia alkaa laskeskelemaan että okei, tuossa se on varmaan ollut äitiyslomalla. Haastatteluun päästessä on asia tietenkin luontevaa selittää.
Meillä myös joissakin rekrytoinneissa sihteeri on tehnyt esitsekkauksen ja listannut CV:stä työhistorian excel-taulukkoon, johon ei sitten jotain lasten syntymävuosia ole merkattu ja sen perusteella tehdään esikarsinta.
CV:hen tietenkin merkkaat äitinä olon! Se nyt on varmasti ollut haastavinta ja mielenkiintoisinta "työtä" elämässäsi.
No ei tasan ole... Ihan kivaa, mutta ei erityisen haastavaa. Ja h#¤%in tylsää hetkittäin.
Ei vaan, jos mainostaa kotiäitiyden olevan haasteellisinta mitä on tehnyt, sekin antaa hassun kuvan ainakin niille, jotka pitävät kotona lasten kanssa olemista lekotteluna ja lomailuna. Ja antaa kuvan, että hakee töitä vain rahan takia.
Kotiäitiyden opettavaisuudesta voi tietysti mainita, jos työ on tiimityötä ja sen tapaista organisointia.
Siis pitääkö oikeasti työhakemuksessa/cv:ssä selittää ne aukotkin? Itse olen ollut esim lyhyitä jaksoja työttömänä, pitääkö nekin siis merkitä? Eikö riitä, että työnantaja näkee miten pitkään on ollut missäkin työssä eli se työkokemus? Mitä väliä sillä on vaikka olisi pitänyt sapattivuoden matkustellen tms?
osaavat sitten päätellä sen ihan itse. Eikä toisaalta ihan erillinen otsikko: "perhevapaat" kuulosta hullummalta sekään.