Tuttu naureskeli, että sossu maksoi heille aikoinaan
kaikista kalleimmat yhdistelmärattaat, matkarattaat, hoitopöydän, sängyn, sitterin, vaatteita ym heidän lapselleen. Ei kuulemma penniäkään tarvinnut itse noihin laittaa. Saivat maksusitoumuksen ja kalleimmat valinnat menivät sossussa läpi.
No, nyt vanhemmat ovat jo työelämässä. Olisimme ostaneet heiltä nuo hyvin säilytetyt ja vain yhdellä lapsella olleet varusteet, mutta hintapyyntö oli niin törkeä, että ei kiitos! Itse saivat veronmaksajien kustantamina ja vielä jaksavat kehua asialla.
Laskevat, että varusteet ovat nykyhinnoilla yhtä arvokkaita kuin myytävänä olevat uudemmat mallit, vaikka ne ovatkin 7 vuotta vanhoja. Olisimme olleet valmiita maksamaan nykyhintatasoon nähden 40% hinnasta (koska ovat laatutuotteita ja käytettyjä kuitenkin), mutta pitivät tarjoustamme naurettavana.
Siinäpähän säilövät perheensä historiaa kaapit ja varastot pullolleen. Mielestäni nuo varusteet olisi ihan kohtuullista palauttaa takaisin sossulle, jossa niille voisi löytyä uusi käyttäjiä. Ei kait kaikkille sossun asiakkaille tarvitse ostaa vain uutta?
Kommentit (45)
10 000 mk kun muutin omaan asuntoon.
Tämä oli kahdessa osassa maksusitoumuksena eli pystyin käyttämään sen kahdesa eri liikkeessä. Ostin rahalla sohvan, ruokapöydän, television ja pesukoneen, mikron,kahvinkeittimen jne., sekä välttämättömiä siivousvälineitä. Kaikki kyllä uusia, mutta halvimpia mitä löysin., aika tasan meni ne rahat. Kun itse aloin tienaamaan ja halusin parempilaatuisia huonekaluja ja pesukonekin meni rikki, lahjoitin ne huonekalut eteenpäin ihan ilmaiseksi, koska itsekin olin ne ilmaiseksi saanut.
Mun tapauksessa sain siis maksusitoumuksen jonka piti sitten riittää, muuta ei annettu.
Vierailija:
Eli missäpäin suomea sijaitsevat ne kunnat ja ne paikalliset sosiaalitoimistot, joissa rahaa näin jaellaan. Ihan vaan siksi, että asiaa voi sitten tiedustella näistä sosiaalitoimistoista tarkemmin, ja jos tuo pitää paikkansa, voi asiasta nostaa yleisemmän haloon. Vaatia esim. selvitystä siitä, miksi toimeentulotukiasiakkaat ovat eri puolilla maata TÄYSIN erilaisessa asemassa, kun yleiseen toimeentulotukeen on kuitenkin olemassa selvät säännöt ja standardit ja harkinnanvaraisessakin tietyt rajat, joiden sisällä voidaan tapauskohtaisesti operoida.Vai oiskohan nyt kuitenkin niin, että joko nämä ystävät/tutut valehtelevat tai sitten osa vastaajista valehtelee/provoilee tällaisissa ketjuissa, sillä vastustavat toimeentulotukea tulomuotona ja ovat katkeria/kateellisia " ilmaisesta" rahasta? Yksikään sosiaalitoimisto kun ei maksa ulkomaanmatkoja, merkkisänkyjä ym, ja edes PUHELINLASKU ei kuulu toimeentulotuen piiriin. Lisäksi näille " muka yksinhuoltajille" maksetaan sitä asumiseen myönnettyä rahaakin sitten yhden aikuisen + lapsen/lasten asumista varten, ei perheasuntoon (esim. yhden lapsen kanssa asuvalle " muka yksinhuoltajalle" myönnetään pieneen kaksioon riittävä summa asumismenoihin. Ja jos asuu kalliimmassa/isommassa asunnossa, aletaan kyllä kysellä,miten rahat siihen riittävät ja patistaa muuttamaan pienempään), joten aika ahtaasti asuu kakkosen tuttavaperhekin sitten. Ei käy kateeksi.
Minä haluan ehdottomasti tietää, missä on se sosiaalitoimisto, jossa noin joviaalisti rahoja jaellaan, sillä asia täytyy todellakin tutkia ja nostaa tapetille. Kansalaisethan ovat aivan eri asemassa sosiaaliturvansa puitteissa! Itse asun Helsingissä, ja täällä tuollaista en ole kuullut kenellekään tapahtuvan fattan luukulla!
kyselee sossusta isompaa asuntoa. Nyt hänellä on 4h, k ja sauna 92m2. Perustelee isomman asunnon tarvetta sillä, että odottaa viidettä lasta (eri isä, joka ei ole taaskaan kuvioissa mukana). Sossu ei ole nyt ollut suopea antaamaan isompaa asuntoa. Ei siitä nyt niin kauaa aikaa ole kun vaihtoi 2h +k ja sitten 3h + k ja sitten nykyiseen. Näin Helsingissä. Ei taitaisi lastentulokaan ainakaan loppua siihen, jos saisi isomman asunnon.
nsa täysin ja syyllistynyt kunnan rahojen mielivaltaiseen jakeluun. Superkalliiden merkkisänkyjen, puhelinlaskujen ynnä muiden perusturvaan täysin kuulumattomien menojen maksaminen kunnan varoista on sosiaalityöntekijältä aseman väärinkäyttöä, josta on seurauksia.
2 ja 16 ja ketä teitä nyt oli, jotka näistä sossun rahoilla ökyelämää viettävistä tiedätte, pistäkäähän paikkakuntaa kehiin, niin lähdetään selvittämään asiaa.
ja auttaa lapsen syntyessä ostamaan tarvikkeita. Ei asiasta yleisesti huudella, tapauskohtaistahan se on jo usein taustalla on moniongelmaisuutta. Työttömyyttä, velkaisuutta, mielenterveysongelmia.
Nämä ihmiset kyllä ansaitsevat kaiken saamansa tuen, turha summia on kummastella tai kadehtia. Huijarit ovat asia erikseen. Elämäntilanne on useimmiten kaikkea muuta kuin kadehdittava, ei niitä vaikeuksia 500¿ yhdistelmävaunut korvaa.
Etuisuudet ovat todella tarpeen joillekin ihmisille vaikeassa elämäntilanteessa, varsinkin lapsiperheille. Muutama väärinkäyttäjä on poikkeus, sossu vaatii tarkat tiedot toimeentulosta tilitiedot mukaan lukien. Huijausvaraa ei paljon ole.
Me emme olisi selvinneet miehen vaikeasta masennuksesta ja työttömyydestä ilman sossun tukea, miestäni ei luultavasti enää olisi. Onneksi tilanne alkaa nyt jo helpottaa.
Ihan hyvällä kysyn. Jäin yksinhuoltajaksi yllättäen, en ole sitä halunnut tai tietentahtoen tähän tilanteeseen joutunut. Olen opiskelija, kolmas lapsi syntyy keväällä.
Paikkakunnittain taitaa olla suuria eroja, asun Rovaniemellä, olisiko kenelläkään kokemusta?
Aiempien kohdalla on ollut sikäli hyvä tilanne, että silloin olimme vielä naimisissa ja mies hyväpalkkaisessa työssä, mutta kaikki vauvantarvikkeet on annettu pois. Kirppiksiä aion kiertää jne.
Sossuna en puutu siihen, jos lapsilla on kuitenkin ruokaa, harrastukset maksettu ja vuokranmaksu ajantasalla. Lisäksi vaatteet päällä säänmukaisesti. Eli perusasiat kunnossa. Se on oma valinta jos ostaa sängyn joka maksaa älyttömiä.
MUTTA jos tuollaisen hankinnan vuoksi tullaan hakemaan seuraavassa kuussa harkinnanvaraista vuokravelkaan, niin kyllä hälytyskellot soi. Eikä kunniankukko laula =)
Se on kuitenkin totta, että jotkut saavat enemmän kuin toiset. Tällöin on kyseessä yleensä joku nuori, joka on ollut aikaisemmin huostaanotettuna tms. Yksi tuttavani sai täysi-ikäiseksi tultuaan sossusta " aloitusrahan" elämään, jonka pystyi ottamaan joko osissa tai kerralla. Tämä siksi, että hän on ollut järjestelmässä.
Vierailija:
Ihan hyvällä kysyn. Jäin yksinhuoltajaksi yllättäen, en ole sitä halunnut tai tietentahtoen tähän tilanteeseen joutunut. Olen opiskelija, kolmas lapsi syntyy keväällä.Paikkakunnittain taitaa olla suuria eroja, asun Rovaniemellä, olisiko kenelläkään kokemusta?
Aiempien kohdalla on ollut sikäli hyvä tilanne, että silloin olimme vielä naimisissa ja mies hyväpalkkaisessa työssä, mutta kaikki vauvantarvikkeet on annettu pois. Kirppiksiä aion kiertää jne.
Mutta jos olet jo muutenkin toimeentulotuen saajana, niin voit saada harkinnavaraista avustusta ko tarvikkeiden hankintaan.
Vierailija:
Mutta jos olet jo muutenkin toimeentulotuen saajana, niin voit saada harkinnavaraista avustusta ko tarvikkeiden hankintaan.
Äitiyspakkauksessa ei tosiaan ole pinnasänkyä tai vaunuja. Enpä ollut tuota sossua tullut ajatelleeksikaan :)
elinvuotena, kun lapsen isä petettyään minua ja jätettyään meidät kahdestaan vauvan kanssa vei vielä läksijäisiksi ne muutamat tonnit yhteiseltä tililtä, joita olimme saaneet vauvavuotta varten säästettyä. Ihana ja empaattinen sosiaalitoimiston täti pelasti minut ja vauvan ja jopa ensimmäisen yhteisen joulumme niin, että saatiin jouluruokaa pöytään ja joulukuusikin hankittua.
En väheksy millään tavalla toimeentulotuen merkitystä tai arvoa, enkä vastusta harkinnanvaraista toimeentulotukea perusosan lisänä. Huijareita löytyy kuitenkin asiakaskunnasta vain kourallinen, ja suurimmalle osalle ihmisiä toimeentulotuki on väliaikainen, mutta korvaamaton pelastaja vaikeissa ja yllättävissä tilanteissa. Siksipä juuri järjestelmän täytyy toimia, ja sosiaalityöntekijöiden olla kyvykkäitä päätöksentekijöitä " harkinnanvaraisuudessaan" . Tuen myöntamisperusteiden tulee olla - vaikkakin yksilöllisiä - tasapuoleisia.
Mikäli siellä täällä OIKEASTI on sellaisia toimistoja ja sosiaalityöntekijöitä, jotka myöntävät rahaa kalliisiin, turhiin ostoksiin " kun vaan älyää pyytää" , tämä lääntyy lopulta koko järjestelmää vastaan. Rahaa on vähemmän myönnettävissä sitä todella tarvitseville ja myöntamisperusteita kiristetään tai harkinnanvarainen tuki poistetaan kokonaan.
Itse kirjoitin viestini kyllä lähinnä retorisesti, sillä en todellakaan usko, että missään päin Suomea ihmiset elelevät leveästi ulkomaanmatkoineen, hästens-vuoteineen ja uunituoreine desing-yhdistelmävaunuineen TOIMEENTULOTUEN VARASSA. Ihmiset liioittelevat, valehtelevat tai provosoivat. Joko nämä väitetyt toimeentulolla ökyilijät tai sitten tämän ketjun kirjoittajat.
30
Perusosat löydät netistä ja lisäksi lasketaan vuokra, sähkölasku, kotivakuutus ja terveydenhuolto menot. Opiskelijana tulosi todennäköisesti ovat niin pienet että saat ttt. Oletko nostanut opintolainaa? Ainakin etelässä se huomioidaan tuloksi vaikkei olisi sitä nostanutkaan
T: Sossu
Laskinkin tuolta netistä, että jäisin n. 300 euroa miinukselle joka kuukausi. Taidan laittaa hakemuksen tällä viikolla, auttais kyllä todella paljon rahatilannetta. Kiitos! t. se yh
Vierailija:
Itse kirjoitin viestini kyllä lähinnä retorisesti, sillä en todellakaan usko, että missään päin Suomea ihmiset elelevät leveästi ulkomaanmatkoineen, hästens-vuoteineen ja uunituoreine desing-yhdistelmävaunuineen TOIMEENTULOTUEN VARASSA. Ihmiset liioittelevat, valehtelevat tai provosoivat. Joko nämä väitetyt toimeentulolla ökyilijät tai sitten tämän ketjun kirjoittajat.30
Tämä ei kuitenkaan johdu siitä, että he saisivat sossusta ylimääräistä tms. vaan, että nämä ihmiset elävät todella säästäväisesti ja heille ei ole sattunut juurikaan muita, isompia menoeriä.
Meillä olisi mahdollisuus saada sossusta perusosaa reilut 100e/kk, mutta emme ole sitä hakeneet. Olemme pärjänneet ilmankin ja säästöönkin olemme saaneet rahaa. Olen kuitenkin tietoinen, että muutama katastrofi näillä tuloilla ajaisi sellaiseen kierteeseen, että matkoista tms. olisi turha edes haaveilla. Siksipä me olemme pitäneet rahat säästössä sitä akuuttia hätää varten, mutta yhtälailla olisimme voineet lähteä vaikka matkalle. Emme vain ole pitäneet sitä järkevänä.
Vierailija:
elinvuotena, kun lapsen isä petettyään minua ja jätettyään meidät kahdestaan vauvan kanssa vei vielä läksijäisiksi ne muutamat tonnit yhteiseltä tililtä, joita olimme saaneet vauvavuotta varten säästettyä. Ihana ja empaattinen sosiaalitoimiston täti pelasti minut ja vauvan ja jopa ensimmäisen yhteisen joulumme niin, että saatiin jouluruokaa pöytään ja joulukuusikin hankittua.En väheksy millään tavalla toimeentulotuen merkitystä tai arvoa, enkä vastusta harkinnanvaraista toimeentulotukea perusosan lisänä. Huijareita löytyy kuitenkin asiakaskunnasta vain kourallinen, ja suurimmalle osalle ihmisiä toimeentulotuki on väliaikainen, mutta korvaamaton pelastaja vaikeissa ja yllättävissä tilanteissa. Siksipä juuri järjestelmän täytyy toimia, ja sosiaalityöntekijöiden olla kyvykkäitä päätöksentekijöitä " harkinnanvaraisuudessaan" . Tuen myöntamisperusteiden tulee olla - vaikkakin yksilöllisiä - tasapuoleisia.
Mikäli siellä täällä OIKEASTI on sellaisia toimistoja ja sosiaalityöntekijöitä, jotka myöntävät rahaa kalliisiin, turhiin ostoksiin " kun vaan älyää pyytää" , tämä lääntyy lopulta koko järjestelmää vastaan. Rahaa on vähemmän myönnettävissä sitä todella tarvitseville ja myöntamisperusteita kiristetään tai harkinnanvarainen tuki poistetaan kokonaan.
Itse kirjoitin viestini kyllä lähinnä retorisesti, sillä en todellakaan usko, että missään päin Suomea ihmiset elelevät leveästi ulkomaanmatkoineen, hästens-vuoteineen ja uunituoreine desing-yhdistelmävaunuineen TOIMEENTULOTUEN VARASSA. Ihmiset liioittelevat, valehtelevat tai provosoivat. Joko nämä väitetyt toimeentulolla ökyilijät tai sitten tämän ketjun kirjoittajat.
30
mutta halutaan rahaa patoutuneisiin kulutustarpeisiin. Näin se ei saa olla!
Minä ainakin ymmärsin pointtisi. Huijarit pitää paljastaa! Hienoa, että olet itse saanut apua vaikeassa elämäntilanteessa, juuri sellaisiin toimeentulotuki ja sosiaalityö on tarkoitettukin
Vierailija:
Laskinkin tuolta netistä, että jäisin n. 300 euroa miinukselle joka kuukausi. Taidan laittaa hakemuksen tällä viikolla, auttais kyllä todella paljon rahatilannetta. Kiitos! t. se yh
Mielestäni ei ole mitään järkeä kitkutella turhaan, kun apua on saatavissa. Muistathan vielä, että jos sinulla on auto, säästöjä, perintöosuuksia jne. niin ne tulee realisoida mikäli ttt tarve pitkittyy.
Sossu
Vierailija:
Vierailija:
Itse kirjoitin viestini kyllä lähinnä retorisesti, sillä en todellakaan usko, että missään päin Suomea ihmiset elelevät leveästi ulkomaanmatkoineen, hästens-vuoteineen ja uunituoreine desing-yhdistelmävaunuineen TOIMEENTULOTUEN VARASSA. Ihmiset liioittelevat, valehtelevat tai provosoivat. Joko nämä väitetyt toimeentulolla ökyilijät tai sitten tämän ketjun kirjoittajat.30
Tämä ei kuitenkaan johdu siitä, että he saisivat sossusta ylimääräistä tms. vaan, että nämä ihmiset elävät todella säästäväisesti ja heille ei ole sattunut juurikaan muita, isompia menoeriä.
Meillä olisi mahdollisuus saada sossusta perusosaa reilut 100e/kk, mutta emme ole sitä hakeneet. Olemme pärjänneet ilmankin ja säästöönkin olemme saaneet rahaa. Olen kuitenkin tietoinen, että muutama katastrofi näillä tuloilla ajaisi sellaiseen kierteeseen, että matkoista tms. olisi turha edes haaveilla. Siksipä me olemme pitäneet rahat säästössä sitä akuuttia hätää varten, mutta yhtälailla olisimme voineet lähteä vaikka matkalle. Emme vain ole pitäneet sitä järkevänä.
Enkä voi valittaa. Itse olen valinnut tämän vaihtoehdon (erotuksena asiakkaisiin, että he eivät kaikki ole valinneet osaansa) ja tulen sen kanssa hyvin toimeen. Elämme säästeliäästi, mutta mistään tärkeästä tinkimättä. Teemme joka vuosi ulkomaanmatkan ja käymme kumpikin aikuinen ulkona silloin tällöin yhdessä ja erikseen. Lapsemme ovat hyvin vaatetettuja ja heillä on riittävästi leluja ja harrastuksetkin maksetaan.
Se on valintakysymys.
Eli, olen erityisope koulutukseltani, Km hallinnon ja suunnittelun koulutusohjelmasta+erityisopeopinnot päälle. olen opiskellut sosiaalityötä melkein cumun verran (jatkan siis yhä opintoja, tavoitteena olisi syventävät opinnot), haluaisin sosiaalityöntekijäksi, " kehtaanko" näillä opinnoilla kysellä alan töitä? (sijaisuuksia siis)
Koettivat ensin tarjota vanhaa -99 rakennettua, mutta kun vähän kovisteltiin niin löytyhän sieltä uusikin. Siinä vanhassa ei olisi edes ollut rantaosuutta. Ensi viikolla mennään hakemaan uudet kalusteet ja sossu maksaa tietty.