***ISOT Enskat alkuviikkoon***
Pistetääs pino pystyyn. Tuossa edelliset http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11465241&p=1&tmo…
Mammis + Oona lähdössä äiti&lapsi-jumppaan :)
Kommentit (55)
Näin heti ensi alkuun pitää mainita, että Hirmu nukkui elämänsä parhaan yön!!!!! Nukahti ysin maissa suht ongelmatta, yöllä annoin kolmesti tuttia ja toinen koisi kuuteen asti!!! Meikä on ihan uudelleensyntynyt. Uskoisin, että tällä kerta eilinen vyöhyketerapia todellakin toimi, koska likka istui ¿terapeutin¿ sylissäkin hoidon jälkeen ties kuinka kauan kun normaalisti ei viihdy ollenkaan sylissä ja kannettaessakin oli ihan rentona (ollaan totuttu kantamaan tommosta pökkelö-vauvaa). Kuulemma oli ihan selkeitä jännitteitä päässä (mitälie se tarkoittaa).
Käytiin ostamassa Hirmulle maissinaksuja, niitä se nyt ihan mielissään muussaa (liekkö yhtään mennyt suuhun) lattiaa vasten. En ole vielä uskaltanut antaa toiselle yhtään mitään muuta syötävää jota se saisi itse napostella kun pelottaa, että se tukehtuisi kaikkeen.
Kaameaa kun itellä on nyt jo kolmatta päivää rinnat ihan täynnä maitoa, muksu syö rintaa ihan entiseen malliin, mutta itellä on nyt vissiinkin tuo maidontuotanto ihan jotain älytöntä. Viikonloppunakin likka veteli tissejä ihan urakalla, mutta oli siltikin pakko yöllä pumppailla, että saisi itse nukuttua. Ja tosissaan maitoa tuli vielä syönnin jälkeenkin lähemmäksi kaksi desiä. Tosin ite olen kyllä moneen otteeseen miettinyt, että tuleekohan maitoa riittämiin, joten luonto vissiin osoittaa että kyllä sitä tulee :)
[color=purple] Aurora [/color] mietti yösyömistä. Eihän siitä mitään haittaa ole jos itse jaksaa vauvaa syöttää yöllä. Meillä tutun nyt 1v vauva syö vielä kaksi kertaa yössä, mutta koska syönti on ihan vaan 5min, niinäiti ei ole kokenut tätä turhan rasittavaksi. Itse olen ainakin ajatellut, että muksu saa (toistaiseksi) syödä niin usein kuin näkee tarpeelliseksi (tosin huvisyönnit pitäisi koittaa karsia pois), mutta siis viimeyönä ei syönyt kertaakaan (tosin äiti olisi nyt halunnut nukkua pitempään kuin kuuteen, mutta toisaalta onhan tämä paljon parempi vaihtoehto kun se että heräillään puolen tunnin välein). Pitää muuten asiaa sivuten mainita, että opusten mukaanhan lapsi ¿nukkuu kokonaisen yön¿ kun se koisii viisi tuntia putkeen, eli vaikkapa kahdeksasta yöyhteen ;D
Onnittelut [color=purple] Open [/color] Ainolle 1v johdosta!
[color=purple] Myke [/color], kuoharia ja mansikoita! Aijai! Vitsi kun kuulostaa tutulta tuo perseelle potkittava ukko ;D
Paranemisia [color=purple] Pajuskan [/color] Emmelille! Kurjaa kun pieni sairastaa :(
[color=purple] Mammiksen [/color] oonaa ei sitten pikkukakat häiritse ;D Mäkin aloitin pari kuukautta sitten Hilla-albumin teon, ensimmäiseltä kuukaudelta on tosissan joku sata kuvaa, nyt pitää koittaa vähän hillitä tuota kuvien teettämistä. Itsekin olen kiinnostunut tuosta sormiruokailusta, mutta olen tosissaan hirmu arka antamaan muksun syödä mitään yksin. Kyllä muuten nyt on kaksi maissusuikeroa kadonnut mukelon suuhun (tai sitten se on onnistunut jauhamaan ne atomeiksi...)
Voi or=purple] Pi-Ki [color] parkaa! Sangen rattoisalta kuulostaa... Varmasti kyllä kaksi touhutermiittiä ovat oiva lääke orastavaan vauvakuumeeseen ;) Uskotaan ja luotetaan siihe, että homma helpottuu kunhan sukulaistyttö pääsee jutun juonesta kiinni!
Meikämanne lähtee nyt syömään tuota superterveellistä kaupanpitsaa...
Coltsfoot ja Hirmu
[color=#8B008B]Oona vaunuissa päikyillä joten hetki aikaa.. Mentiin aamupäivällä käymään avoimessa pk:ssa tunnin verran leikkimässä ja laulamassa & neiti simahti mun syliin. Kivaa kyllä oli taas. Sai soitella palikoilla ja marakasseilla..
POPPIS & Emis sit piti viikonlopun kiireisenä kun iskä oli reissussa! :) Niinhän se aika menee nopeammin kun on puuhaa.. Jokos maistelitte ahvenia? Nam, taidankin laittaa illalla lohta uuniin..
TIKRU ¿ Ronja on kyllä niin suloinen ja valloittava neiti että ei uskoisi että on kuulovika. Mutta niin kuin itsekin sanoit, ehkä Ronja ei kaipaakaan sitä ¿hälinää¿ vaan nauttii vähän rauhallisemmasta melusta.. ;) On kyllä hienoa kun pääsette viittomaan! Teidän pitää sitten seuraavilla treffeillä opettaa vähän meillekin!
HAN ¿ mitäs Sampolle kuuluu? Mitä kaikkea Sampo jo touhuaa? :)
AA ¿ kiitos selvennyksestä. Harmillinen tuo sänkyhommakarenssi! :( No, paremmalla ¿innolla & onnella¿ sitten myöhemmin! ;) Vai oli Aino saanut itkukohtauksen yöllä.. Ne on kyllä kurjia, musta tuntuu että ei Oonakaan niitä muista seuraavana aamuna, ne vaan tuntuu niin hurjille keskellä yötä kun on itsekin väsy/uninen. Ja meillä myös isin syli lohduttaa toisinaan paljon paremmin kuin äidin.. snif.
MAKKARA ¿ parantele nyt vain itsesi kuntoon, katsellaan sitten joku sopiva päivä kun olet Myyrmanni-kunnossa! ;) Mennään oikein tyttöjen lounaalle tms sitten! Ja varsinkin jos viikonloppuna on tiedossa parisuhdeaikaa, niin sitä varten varsinkin sun pitää parantua!!!
PI-KI ¿ vitsit mitä hulinaa sulla siellä! ;) Kuitenkin löysin kirjoittamastasi tekstistä huumoria, joten se on aina hyvä merkki vaikka rättiväsynyt olisitkin.. Tsemppiä tuhotihujen kanssa puuhailuun!
COLTSFOOT ¿ teilläkin on ollut mahtava yö! Onnittelut siitä! ;) Ja maissinaksuja teillä maistellaan. Munkin pitäis jotain sormiruokaa tuolle neidille hankkia..
Ok, taidan mennä pakkaamaan taas jumppakassia valmiiksi vaikka lähtö onkin vasta parin tunnin päästä. Ehdin sitten vielä touhuilla neidin kanssa kun herää..
Mammis & Oona zzz[/color] [color=red]♥[/size][/color]
Nopeasti meni taas aika, jos jotain kirjoittelisi..
Onnea Ainolle! :)
Kivalta kuulosti Tikrun ja Ronjan viittoma opettelut! :)
Muuta ei jäänytkään mieleen..
Huh, mikä viikonloppu ja alkuviikko.. Mun porukat tuli siis perjantaina, lauantai meni Vantaalla ja sunnuntai siinä et otettiin kahdelta seinältä tapetit pois ja sit uudet tilalle. Kello oli yhdeksän kun päästiin nukkumaan. Eilen sit tehtiin tuo kolmas seinä äidin kanssa, ja mun isä oli Even kanssa. :) Nyt on kyllä hienot seinät! Vanhat tapetit oli siis vuodelta -82.. :)
Tänään sit käytiin porukoiden kanssa kirpparilla ja Tarjoustalossa. mulle löyty kiva tuulipuku ja Evelle bodeja. Porukat on ajelemassa kotiin päin ja meidän pitäis Even kanssa järjestellä tavaraa takaisin kirjahyllyyn..
Ei me sit käyty eilen missän miehen kanssa.. Jos sit viikonloppuna, kun me vuorostaan mennään Pieksämäelle viikonlopuksi, torstai-iltana lähdetään ajelemaan. :)
Kirjoittelin joku aika sitten siitä rivarista mistä haaveiltiin.. Nyt se haave sai taas uudestaan siivet alleen.. Mun porukat on kovasti sitä mieltä et se olis hyvä idea. Käytiin eilen kattoo sitä tonttia, ja nähtiin vielä se rakentaja (miehen työkaveri) ja sen kanssa juteltiin sit.. Siitä tulis kyl ihana, mut keittiön pohjaratkaisua pitäis muuttaa.. Mennään ehkä perjantaina tutun pankkinaisen juttusille. :)
Mut nyt pitää mennä vaihtamaan yks kakkavaippa ja neiti sit unille!
Bejpi ja Eveliina 9,5kk
Evetsu nukkuu ja pyykit on koneessa, joten jos vielä jotain kirjoittelisi..
Olihan tuo kivaa et porukat oli käymässä, mutta en kyllä kovin usein tälläistä pe-ti vierailua kestäisi..Hirvee hätäily ja hössötys ruuasta, siivouksesta, astioiden pesusta ym.. Huh.. Nyt on ihanan rauhallista!
Löysin kirpparilta ihanat kynttilä jutut seinälle. Nyt varsinkin kun olkkarin seinät on tyhjät, on kiva laittaa kaikki uudelleen ja paremmin seinälle. Vielä meidän pitää siis maalata tuo ikkunaseinä ja valopalkki, kunhan mies saa sen vielä kitattua loppuun..
Sit vielä pitäis saada paneelia makkariin ja sit voitais tapetoida sekin. Keittiön seinän tapetit pitää kans laittaa sit joskus uusiksi..
Mä vaan haaveilen siitä rivitalosta.. Nyt tosiaan meillä on siitä esite, pohjakuva ja pihakuvakin. Siihen tulee sen rivarin oma leikkikenttäkin! Tosi rauhallisella paikalla. Ja paikkaansa nähden todella halpa! Siinä on ihana tupa-keittiö johon saa takan. Ja oma sauna! Se valmistuu ens kesänä..
Paras lopettaa, kun en nyt osaa ajatella muuta kuin sitä taloa! :)
Taas Bejpi ja nukkuva Eveliina
kysäisenpä uudestaan :o)
oletteko nukuttaneet pikkuisia ulkona, vaikka olisi ollut nuha ja yskä päällä, jos ei kuitenkaan ole ollut kuumetta?
eemeliä tuo flunssa vaan yhä vaivaa, mutta kuume ei onneksi vielä ainakaan ole noussut, joten voisko eemelin laittaa ulos nukkumaan? pahentaako se vaan asioita vai voisko jopa tuo kostea ilma tehdä hyvää nuhanenälle?
eemeli vaa nukkuis huomattavasti pidempään ulkona, kun on siihen nyt tottunut...
kiitos mielipiteensä esittäville :o)
nyt vähän touhuamaan ennen kuin eemeli ihan just herää, nukuttiin molemmat hammaslääkäri ja henkilökohtaistamiskeskustelun jälkeen ja nyt kotityöt huutaa tekijää!
joten poisss
kirjoitin pitkät pätkät ja sitten painoin erehdyksessä ilmeisesti ctrl: nappulaa ja kaikki teksi hävis. No yritän muistella mitä kirjoitin.
Sormiruokana oon antanut Helmille melkein mitä vaan. Maissinaksua, riisikakkua, keitettyä porkkanaa, perunaa, kurkkua, vesimelonia ja mandariiniakin. Tänäänkin syötiin nakkikeittoa. Annoin Helmille pieniä paloja siihen eteen pöydällä ja siitä hän napsi ne suuhunsa. Jo ennenkuin Helmille alkoi kelpaamaan 8kk ruuat, niin sormiruuat meni tosi hyvin. Nyt meillä syödään kyllä jo 8kk ruokia.
Pajuska ja Hermione: meilläkin on tuo Recaron young sport. Mies tilasi sen Saksasta, kuulemma halvalla. Tuntuu vetoavan miehiin tuo Recaron istuin. Muutaman matkan on Helmi nyt taittanut siinä ja hyvin tuntuu menevän. Pari ensimmäistä matkaa hiukan kitisi, mutta nyt menee jo hyvin.
Pi-killä tuntuu menevän lujaa. Mullakin oli pari päivää mun kummipoika hoidossa. Hän on kylläkin jo 5v, mutta tuntui kyllä että olin ihan poikki niiden päivien jälkeen. No, uskoisin, että omien lasten kanssa menee sitten paremmin.
Tikrulle ja mummeille tsemppiä viittomien opetteluun!
Meillä aletaan ehkä jättämään toisia päiväunia pois. Nyt on joka toinen päivä nukkunut vain yhdet unet. Tänään mennään kuitenkin kaksilla. Ja täytyy hehkuttaa, että Helmi on nyt nukkunut kolme yötä heräämättä lainkaan (tai ainakaan herättämättä mua). Viime yönä kyllä heräs pari kertaa.
Varattiin muuten miehuksen kanssa Tallinnan matka. Mennään kylpylään yhdeksi yöksi ja sitten illalla oopperaan katsomaan La Traviata. Joopa, joo, ikinä en ole oopperassa ollut. Pientä sivistystä meillekin.
Mitäs muuta. Helmi on oppinut seisomaan ilman tukea ja taputtamaan käsiään. Ihanan näköistä muuten. Eipä ole ennen käsien taputtamisen katseleminen saanut tippaa linssiin. Kait tää on sitä äidin ylpeyttä. Lisäksi osoittelee kaikkea. Mä oon yrittänyt nyt sitten nimetä joka asian, jota tyttö osoittaa.
Mekin siirrytään sitten kohtapuoliin taaperoiden joukkoon, kun 1v. rajapyykki tulee täyteen.
Eipä tässä nyt muuta. Täytyy hiukan surffailla vielä, kun Helmi nukkuu. Toisin sanoen kuolailla kestovaippa-sivujen tarjontaa. Tekis mieli niin taas uusia vaippoja, mutta mutta kotihoidon tuellä ei montaa vaippaa saa... Eikä niitä kyllä toisaalta enempää tarvitakaan...
Jepsis ja kahta viikkoa vajaa 1v Helmi
kyllä musta voit nukuttaa Eemeliä ulkona, vaikka on nuhaa ja yskää. Mä ainakin oon Helmin kanssa niin tehnyt. Pidän rajana juuri tuota kuumetta. Eli jos on kuumetta, niin sitten nukkuu sisällä. Ei oo kyllä vielä koskaan ollut kuumetta pikkuisella :) ...koputtaa puuta...
Jepsis
Ollaan Artun kanssa kaksin jo, mutta oon niin väsynyt etten voi kuin itkeä. En nää edes tietokoneen ruutua, joten sori kirjotusvirheet jo valmiiks. Miksei mun mies voi olla kotonaaa... Jos sais edes 15min olla pitkällään silmät kiinni... mutta ei. arttu nukkui taas kaikki päiväunet tytön tääällä ollessa, joten seuraavan kerran nukkuu kasin jälkeen. nyt on sellanen olo, että voisin vetää ranteet auki. edes synnytys ei ollut näion raskasta. tuossa poika nyt riehuu lattialla. kohta tosin alkaa kitinä, kun siinä on tylsää. voitte uskoa, että meille tulee seuraava lapsi vasta kun arttu on 3. ei tätä ihmismieli jaksa. ei ainakaan yh:na. miksi se työkeikka on miehellä just nyt? ja miksi arttu valvottaa/on räkätaudissa just nyt? mitä pahaa mä oon tehnyt????????? onneks arttu nytkin naureskelee mulle, niin saan vähän voimaa. ensi yöstä tulossa neljäs valvottu yö putkeen, koska nuhalle ei näy loppua, päin vastoin. yritin syödä karkkiakin lohdutukseksi, mutta tuli niin paha olo parin karkin jälkeen että nousi oksennus kurkkuun. huimaakin. no, huomenna kaveri tulee illalla tänne artun kanssa olemaan, kun vien helmin eläinlääkäriin sen hännän takia - ei näytäkään parantuvan itestään, vaikka niin luulin. sekin vielä.
ainoa ilon aihe tänään on artun hymyt ja se, että se oppi jo hieman ryömimään!
10 yötä, niin mies tulee kotiin. jos oon hengissä enää silloin. voikohan yliväsymykseen kuolla? tässähän se selviää...
no, nyt oon saanut istua tänään jo YHTEENSÄ melkein 30min. ja se näköjään riittikin, koska arttu kierii jo eteisessä asti...
10 yötä...10 yötä...kohta alan laskea tunteja. ja aion nukkua koko ensi viikon viikonlopun, se on saletti... 10 yötä vielä...
pikaisesti vaan, kun pää tuntuu räjähtävän tähän räkään =(
Pajuska, mä nukutan S:n ulkona, vaikka on nuhainen...ei siitä pitäisi olla mitään haittaa, varsinkaan kun ei ole mitään kovia pakkasia =)
Pi-Ki, voi hurjalta kuulostaa toi teidän arki tällä hetkellä, kovasti laitan täältä sulle voimia tulemaan...onko sulla joku sukulainen tai tuttu, joka voisi tulla hetkeksi helpottamaan oloasi...eihän kukaan jaksa useampaa päivää tuollaista rumbaa! Toivotaan että teilläkin flunssa hellittää!
räkäinen kaksikko mykis ja S
[color=green]Arttu simahti jo seiskan jälkeen, ja kun ite istuin sitten sohvalle ja katoin telkkaa + söin rauhassa, niin tunnin päästä oli jo eri fiilis. Suihkuunkin jopa uskaltauduin (eilen en yksinkertaisesti jaksanut mennä) itkareiden kanssa, vaikka jo alkuillasta sitäkin mietin, että mahdan kahden vkon päästä tuoksua hyvälle, kun en suihkuun asti enää illalla väsymykseltäni pääse :D
Ja sitä unohdin tuossa aiemmin valittaa, että stressaa sekin, kun ei jaksa kotitöitä tehdä lainkaan! Astianpesukoneen tyhjentäminenkin - joka vie just sen 2min - on liikaa, ei vaan jaksa. Pyykit oli pakko äsken ripustaa, kun aamusta asti olivat koneessa olleet... Imuroinnista en edes haaveile, ainakaan ennen vkonloppua.
Mutta kyllä tämä tästä. Huomenna tosiaan Artun kummitäti tulee Arttua el.lääkärireissun ajaksi hoitamaan, to tulee anoppi ja äsken vanhempi siskoni soitti ottavansa pe Artun yökylään! Aah! Siis jo nuo, että tietää tuollaisen avun olevan tulossa, niin helpottaa SUUNNATTOMASTI! Koska paljonhan tässä on ihan jo korvien välissäkin, kun hoen itelleni " en jaksa ilman miestä, en jaksa ilman miestä" , ja kun 10 yötä tuntuu nyt niin järkky-pitkälle ajalle, niin saahan se apealle tuulelle vaikkei muuten väsyttäiskään. Eli on paljon henkistä väsymystä, mutta tietty myös fyysistä. On aika hurjaa, kun yht' äkkiä heittäytyy rytmiin, jolloin ei voi nukkua päivällä, ei hengähtää illalla eikä pitkästä aikaa saa yölläkään nukuttua. Muutama päivä sitten asiat oli ihan päinvastoin - sai nukkua päivällä vaikka ne kaikki kolmet päikät Artun kanssa, sai hengähtää vaikka koko illan, jos siltä tuntui, ja on saanut nukkua yöllä.
Mutta ihanat kaverit ja sukulaiset on apuna, niin enköhän mä hengissä kuitenkin selviä :D Joo...katotaan huomenna klo 17 mitä olen tästä mieltä, hehehehe! Mutta tiedätte varmaan - kun se järkky väsymys tulee, niin sitä ei vaan jaksa...vois vaan itkeä ja maata, kun ei pystyssä edes puhu.
Haluan kaikesta huolimatta kuitenkin vielä väh. yhden lapsen, mutta ehkä sitä ikäeroa vois olla tosiaan pikkasen enempi... Ainakin se 2 vuotta. Sellaset asiat esim. helpottas hirveesti, että vanhempi lapsi pukee suurimmaksi osaksi itse tai viihtyisi edes 30min tv:n ääressä... Jos tämä Artun serkkutyttö ei söisi itse hyvin ja hyvällä ruokahalulla, niin voin kertoa, että tästä ei tulisi mitään - en yksinkertaisesti ehdi syöttää molempia! (Miten kaksosten äidit pärjäätte??? Tai etenkin yh:t??? Hattua nostan!) Eli syömiset on ainoat, mitkä päivästä sujuu täysin kiitettävästi... :) Niin, paitsi että ite en ehdi syödä kuin ruoan kylmänä... ;)
Ja se, mikä harmittaa myös aivan suunnattomasti, on se, etten jaksa leikkiä ja peuhata lasten kanssa! Nytkin Artun ilta meni lähinnä lattialla ja käv.tuolissa... =(
Kylläpä ansaitsin kuukauden valittaja-tittelin näillä teksteillä =D Anteeks kauheesti, mutta helpottaa kirjain kirjaimelta, kun saa purkaa tuntojaan.
Hävettää jo senkin takia valittaa, että monet miljoonat äidit on paljon " pahemmassakin" tilanteessa. Mutta toisaalta - ehkä se ois helpompaa, kun molemmat/kaikki lapset olis omia??? Ja ainakin helpottas suunnttomasti, jos mulla olis täällä kolmas tuollainen lapsi, joka kävelee ja puhuu -> eli olisi leikkiseurana tytölle. Artusta kun ei siihen ole. Mutta koska päiväunitilanne on jo muutenkin vaikea (nukutaan niin eri aikaan), niin en taida haluta kolmatta nukkujaa/kukkujaa tähän enää...
Mutta nyt tv:n ääreen hetkeksi rentoutumaan, ja sitten unille. Kyllä se aurinko joskus risukasaankin paistaa! :) Ja onhan ne lapset aina ihania, vaikka väsyttäviä, heh!
Pi-Ki - jo paremmalla mielin, taas hetken lähempänä miehen kotiintuloa ja kainaloa :)
P.S. Kuten huomaatte, niin tämä ongelma on HYVIN paljon nyt mun päänsisäinen... Pitäs vaan ottaa asenne, että lyhyt aika se 10 yötä enää on... :) Onko??? :D
Kun ei pystyssä edes puhu... (kirjoitin edellä)... piti kyllä olla " kun ei pystyssä edes pysy. Vaikkei kyllä puhukaan, heheh!
Kommentointi jää tosi vähiin. Sen verran tuntuu olevan väsynyt olo.
Pi-Kille pitää kuitenkin sanoa tsempitykset. Melkeen kauhulla sitä jo odottaa, että mitähän siitä tän yli-vilkkaan lapsen kanssa tekee sit ku on vauvaki. Yritähän jaksaa, kyllä se päivä päivältä helpottuu (luulisin...)! Mun äiti on perhepäivähoitaja ja sillä on just hoidossa 10 kuukauden, vuoden ja kahden vuoden ikäiset lapset, välillä sit vielä Joelki jos täytyy jossain käydä. Kyllähän se aikamoista touhua on. Niin ja luinkohan ja muistankohan ihan oikeen, oliko Arttu ryöminyt? Aika hienoa! Voi kun meilläkin vielä ryömittäis...
Tämä päivä on ollut aika väsyttävä. Joel nukahti viime yönä vasta kahden aikoihin ja oli aamulla jo ennen kymmentä huonojen unien jälkeen ylhäällä. Tänään on nukkunut vaan kahdet lyhyet päikkärit, toivottavasti nukahtais aikasemmin nyt illalla...
Koko illan oon keitelly Joelille ruokia kalasta, kanasta ja naudanlihasta. Kolme isoa kattilallista on ruokaa nyt parvekkeella jäähtymässä ja odottelemassa purkitusta. En oo ehtiny edes syödä tänään ku oon vaan tehny pojan ruokia!
Maissinaksujakin sain vihdoin ostettua ja Joel tykkää tosi paljon. Banaani ei vieläkään mene, oksentaa jo kun yrittää tarjota. Pieniä paloja jo hyväksyy ruokiinkin. Ollaan syöty nyt noita kaupan ruokia ja sekoitettu 5-6kk:n ja 8kk:n ruokia, mutta ne isompien ruoat menee vain kun palat on tosi pehmeitä (jauhelihakastike ja makarooni/spagetti ym) sekä Muksu-merkkiset ruoat jossa on selvästi pehmeämpiä ja pienempiä paloja. Vehnäkorppujakin jyrsii koko ajan.
Taisin kysellä jo aikasemminkin, mutta eikä lapsille kuuluis tulla ensin alas ja ylös kaksi hammasta, sitten vasta muut? Joelilla kun ei näytä ylhäällä oikeen vielä hampaita tulean, mutta alhaalla on puhkeemaisillaan jo kolmas.
Nyt täytyy mennä syömään ennen kuin tässä ihan pyörtyy. Hyvää yötä kaikille!
Henna, Joel ja Ninni 18+4
Täällä sitä nyt ollaan uudessa kodissa, oltu kohta kolme viikkoa.. pikku hiljaa alkaa rutiineja muodostua täälläkin. Alussa oli ihan stressi, että miten päin täällä pitää olla.. kun hammasharja olikin yläkerrassa, niin ja naamarasva alakerrassa, niin ja sängyt pitää käydä pettaamassa siellä yläkerrassa.. jatkuvaa ravaamista poika sylissä, kun eihän meidän Rasmu pysty olemaan hetkeäkään yksin. Tällä hetkellä tavarat on melkein paikoillaan, pari laatikkoa odottaa Rasmun huoneessa, niille ei ilmeisesti koskaan löydy paikkaa :) verhoja ei oo missään huoneessa, kun pitäähän ne olla uudet, mutta eipä ole ehtinyt niitä mistään vielä hankkia, lamppuja ja mattoja puuttuu, mutta jospa jouluun mennessä olisi kaikki paikoillaan. Rasmu ei sitten nukukaan omassa huoneessa vielä, mä en vaan millään raskinut jättää sitä yksin nukkumaan eri huoneeseen, vaikka nukkuuhan se nytkin yksin meidän huoneessa, kun me vielä valvotaan :D
Rasmuksen mitat oli 8kk:n neuvolassa 73,5cm pitkä ja painoi 9660g, mutta kohtahan se on jo 9kk.. Niin ja se on ollu nyt elokuun lopusta lähtien kipeänä, nyt meillä on takana 4 lääkekuuria korvatulehduksiin ja räkä vaan valuu, on se tietenkin välillä kuurien jälkeen ollu ehkä viikon terveenä, kun sitten on taas iskenyt flunssa päälle :( aika mielenkiintoiset ajat meillä täällä ollut.
Äiti täällä on viime aikoina ollut aika jumissa, siis elämä on jumissa, ei niska. Mies ei kiinnosta pätkääkään, kaikki mitä se tekee tai jättää tekemättä inhottaa ja ärsyttää ja vihastuttaa mua. oon jopa uhkaillu että muutan rasmun kans pois.. niin vaikka just muutettiin tänne... mä pärjäisin varmasti yh:na paremmin kuin nyt, ku mä turhaan odotan, että mies ottais jotain vastuuta pojasta, ja että mulla edes joskus olis ihan omaa aikaa muulloinkin kuin yöllä. ja ettei se koko ajan nalkuttais jostain.. siis oikeasti se on meidän parisuhteen vaimo. yh:na tietäisin varmasti, että en voi odottaa apua mistään, niin se olis selvittävä itse.. mun hermot on riekaleina..
että näin positiivista täällä.. hengissä kuitenkin ollaan:D
no nyt lähden nukkumaan, kommentoin seuraavalla kerralla..
Elovena ja Rasmus 8,5kk
voi kun sullon nyt rankka jakso päällä! Voimia kovasti, yleensähän se ajan myötä helpottaa, mutta se ei varmasti auta tän hetkisessä voimattomuudessa pätkääkään.
Mutta nyt ihan aluksi heität kaikki kotityöpaineet nurkkaan! Samoin pois huono omatunto siitä, ettet jaksa Artun kanssa puuhailla koko ajan, sun ei tartte. Ihan oikeesti, Arttu on osa sun elämää, ei niin et sä olet olemassa vain palvellaksesi Arttua. Minusta on ihan ok joskus olla vähän vähemmän täydellinen ja ajatella itseäänkin, ajattelen sen niin et lapselle pitää antaa mahdollisuus olla osa kaikenlaista arkea. Arttu ei kuitenkaan oo enää ihan pienen pieni, jonka tarpeet pitää sekunnissa tyydyttää. Kun ei se kuitenkaan oo mahdollista nyt tuossa tilanteessa.
Toivottavasti osaat lukea ton positiivisena kannustuksena, sellaiseksi sen tarkoitan! Mä nimittäin en todellakaan yritä edes yhden lapsen kanssa vaihtaa koneeseen astioita, jos se ei vaan tunnu onnistuvan. Maailma ei kaadu siihen, jos likaiset astiat lojuukin pari päivää tiskialtaassa, sit kun sulle tulee apua, niin pyydät vaikka heitä vaihtamaan astiat tai vahtimaan Arttua sen aikaa et teet itse. Ei sun oikeesti tartte yksin kahden lapsen kanssa venyä samaan ku silloin kun mies on kotona ja sulla on vain yksi, vieläpä oma lapsi hoidettavana. Teille on nyt tärkeintä selvitä tästä jaksosta siihen, et miehesi tulee takas ja sitten voitte koettaa palata normaaliin arkeen.
Jos vaan mitenkään pystyt ja ehdit, koetat keskittyä niihin positiivisiin asioihin lapsissa. Turvaudut kaikkiin valmisruokiin nyt aluksi, vaikka normaalisti tekisitkin kaiken itse (en muista miten teillä toimitaan). Siis myös hoitolapselle. Jne. Kaikki on sallittua, että sä vaan jaksat!
Voimia kovasti, mun oli vaan pakko tulla jollain tavalla yrittämään antaa neuvoja, tuli niin surkea olo sun puolesta. Toivottavasti näistä on jotain apua sulle.
-Osse ja typykkä 11kk
[color=green]Tää aamu oli aikamoinen katastrofi, mutta nyt jo paranemaan päin. Viime yönä Arttu heräs hillittömään itkuun 6 kertaa ennen klo viittä, ja 5:05 hain sitten maitopullon, jonka jälkeen nukuttiin jopa 1,5h... Eli neljäs valvottu yö peräjälkeen. Siihen sitten lisänä se, että Arttu itki aamun, kun ei suostunut nukahtamaan tavallisille päikkäreilleen. Sitten alkoi tyttö itkeä, ja juoksi eteisessä edestakas huutaen " lähtemään, lähtemään" ja kävi vetämässä kenkiä jalkaan. Yhtään en tiedä, mihin olis ollu lähtemässä... Siinä vaiheessa itkin jo itekin, joten itkettiin kaikki 3 yhteen ääneen. Lopulta vein molemmat sänkyihinsä maitopullojen kera, ja 1h20min taistelujen jälkeen nukkuivat molemmat. Ehdin siis itekin reilun vartin olla pitkälläni, ennen kuin Arttu heräs (tyttö nukkuu onneksi vieläkin, oli ihmeen väsynyt nyt aamulla). Heti parani omakin olo sen pienenkin lepotauon jälkeen, ja nyt tuntuu taas, että jaksaa! :)
Ihanaa, että saan tänne(kin) purkaa tätä väsymystä, se helpottaa niin kovasti. Valitan mä miehellekin puhelimessa, ja eilen itkin puhelimessa väsymystäni jopa anopille, kun sattui soittamaan. Ihan järjetöntä, miten paljon tää vie voimia! Mutta kuten mm. Henna sanoi, niin luotan siihen, että ajan kanssa helpottuu. Jollei, niin myyn lapset mustalaisille, heheheh!
Nyt menen leikkimään Artun kanssa. Koitan vkonloppuna päästä juttuihin taas kiinni, nyt ei jaksa/ole aikaa keskittyä... :(
P
Ja ihan ensiksi AINOLLE myöhästyneet synttärionnittelut!=) Kyllä aika menee liiiian nopeasti...
Makkara, mites raksalla edistyy. Missä vaiheessa mennään? Voisitte tulla piipahtamaan joku weekend jos saat sen kyrsän lähtemään (siis jos raksalla jotain itse tekee viikonloppuisin) ois kiva rupatella teidän projektista ja nähdä muutenkin pitkästä aikaa=)
Pikille jaksuja!!!!!! En tiedä miten sua saisin tsempattua, mutta kuulostaa aivan kauhean raskaalta, OIKEIN iso voimahali sinne ja koita unohtaa koti ja siisteys hetkeksi ja vaan pärjätä niiden tiitiäisten kanssa siellä jotenkin. Ja kyllä lapsi itsekseenkin viihtyy välillä, ei kannata potea huonoa omatuntoa jos et kaikkeasi ehdi antaa, niinkuin Ossekin sanoi! On monilapsisia perheitä, missä sisarukset enimmäkseen viihdyttää toisiaan kun äidillä kädet täynnä muualla. Nyt vaan niitä päivä laskemaan että mies kotiutuu!=)
Mä olen luopunut tosta " yösyötön" lopettamisesta. Toissailtana söi iltamaidon 20:00 ja meni nukkumaan vasta 21:45, heräsi aamulla 08:00 syömään (eli 12h edellisestä syönnistä) ja jatkoi unia 10:00 saakka. Viime yö, nukkumaan meno 20:00, syönti 06:00, jatkoi unia 09:00 saakka. Eli aina noi syönnit 10h tai pidemmän unipätkän jälkeen, joten koitan ajatella ne aamupalana ja jaksaa vaan! Kun kuitenkin nukkuu sen 12-13h yössä, niin kaipa se on liian pitkä pätkä ton ikäiselle olla syömättä?!
8kk neuvola ja lääkäri oli. Pituutta jo 73cm, mutta painoa 8730g eli tullut VAIN 120g yli kk aikana:( Paino aika alhainen pituuteen nähden, kylkiluut näkyy kun makaa selällään ja maha kuopalla. On kyllä niin hoikkeliini että:( Vähän vois tulla kyllä painoa, mutta mitä teen? Nyt kun suostuu maitoa syömään niin maitoa saa 4x päivässä ja soseita sit syö 2x päivässä. En millään saa aamu ja iltapuuroa mukaan kuvioihin enkä edes sitä vaadittua kolmea soseateriaa mitkä pitäis olla puurojen lisäksi!! Nyt siis aamu maito 2dl, aamupäivä sose 1/2 pieni prk, lounas maito 2dl, päivällinen sose vajaa 1 pieni prk ja sit onkin parin iltamaitotankkauksen aika eli 2-3dl yhteensä. Näillä on tyytyväinen, mutta ei kyllä paino nouse kun liikkuukin niin kauheasti. Mitä teillä syöty/syödään 8kk ikäisenä??
Nyt suihkuun kun Poitsu unilla ettei mene ihan surffailuksi;)
Aurora & Oliver 8kk
Aino kiittää onnitteluista! Neiti 1-vee päätti sitten eilen olla niin touhukas, etten ehtinyt kunnolla edes surffailemaan ;) Veteli se kyllä päikkäreitä liki 3 tuntia, mutta kun about ½ tunnin välein piti käydä hytkyttämässä... Ja joka kerta ma olin, varma, että NYT se jo herää :)
Ainosta on tullut nyt niin touhukas, kun se on keksinyt kunnolla miten kivaa on nousta seisomaan ja kurkotella kaikkialle, ettei neiti meinaa enää malttaa nukkua :/ Lisäksi vielä räkätauti kiusaa, nenä vuotaa ja kun koittaa niistää sitä, alkaa karmea huuto :) Paperilla sentäs yleensä saa pyyhkiä, mutta nenäfrida on jo ihan maailmanloppu :D
Josta tulikin mieleen, että nuhasta huolimatta mä oon nukuttanut nyt Ainoa ulkona päikkäreille, muut ulkoilut ollaan kyllä nyt jätetty. Olosuhteiden pakosta, ehdotin jo miehelle että nukutan kohta neidin yöunillekin vaunuihin ja kannan vasta nukahtaneena sänkyyn ;) tai vaihtoehtoisesti koytän sänkyynkin valjaat... Kahtena iltana Aino on ny keksinyt alkaa seisoskelemaan sängyssä kun pitäis nukkua, joten nukahtaminen kestää lähemmäs tunninkin, ennen meni yleensä n. 5 min, huonona päivänä 15... Rattaissa kun on se hyvä puoli, ettei siellä pääse istumaan ja seisomaan, kun on " köytetty" kiinni :DD Ja aamulla kun neiti hiukankin unestaan havahtuu, pitää väkisin könytä seisomaan ennen kuin edes silmiä on saanut auki... Samoin aamuisin on nyt herätty aikasemmin, tiedä sitten mistä syystä, kun koitetaan tässä siirtyä myös yksiin päikkäreihin jne.
Pi-Killä on hurja meno siellä ;) Uskon kyllä, että on rankkaa, mutta eiköhän se tosiaan vielä iloksi muutu, kun lapset tottuu toisiinsa ja hoitotyttö myös sunhun ja teidän huushollin systeemeihin. Tsemppiä siihen asti!
Aurora, noista ruokailuista, meillä joskus siinä 8 kk paikkeilla siirryttiin siihen 5 ateriaa päivässä rytmiin. Mä teen aamu- ja iltapuuron edelleen maitoon (tai siis sotken jauheen valmiiseen puuroon) joten siinä yhteydessä ei sit välttämättä aina " tarvii" niin paljon maitoa juodakaan. Aino juo maitoa edelleen tuttipullosta, mutta kumminkin vaan ruokailun yhteydessä ja jääkaappikylmänä, muulloin kuin yöllä neiti ei suostu edes maitoa sylissä juomaan :/ Eikä sitä maitoa niin hirveitä määriä mene vieläkään, nesteenä ehkä joku 300-400 ml + 2 puuroa päälle. Ajattelin vaan, kun sanoit puurojen mahduttamisen mukaan olevan hankalaa, niin korvaamalla jonkun maitoaterian maitoon tehdyllä puurolla vois ehkä olla kokeilemisen arvoista?!
Makkara, mites teidän rakennushommelit edistyy, pääsettekö jo jouluksi muuttamaan tai minkä vuoden jouluksi ;) ?? Meillä ilmeisesti samat hommat alkamassa ens vuoden puolelle, tonttitarjous kuuleman mukaan on menossa läpi...
Poppis mietti joskus sitä hammaslääkärin/ hoitajan tilaamista ym. Turussa tulee näköjään kutsu tarkastukseen 1-vuotiaana, Aino sai tänään postissa ;) Että homma hoituu ilman, et sun pitää tehdä mitään!
Mitäs vielä... Ai juu, Elovenan kuvaus nalkuttavasta miehestä suhteen " vaimona" on tosi osuva! Meillä kyllä nalkutetaan molemmat, mutta mies on se joka jupisee siivouksesta ja hujan hajan jääneistä tavaroista ja tekemättömistä kotitöistä yms... Ja mä vietän aikaani vaan koneella, silloin kun olis ehkä hetki aikaa jotain tehdä päivällä :/
Joo, taidan mennä etsimään jotain syötävää tästä itelleni ja poistua toistaiseksi takavasemmalle :) Jos Aino nukkuu pitkään, mä varmaan tuun vielä uudestaan tänne hengailemaan ;)
t. Ope ja Aino 1 v
Myöhästuyneet onnittelut AINOLLE!! ♥
ELOVENA, kuulostaapa tutulta. Ei niinkään tuo nalkuttaminen vaan tuo, ettei toisen hommat oikein kiinnosta. Oon kans välillä miettinyt, että yh:na olis " helpompaa" kun ei edes odottaisi apua keneltäkään, vaan olis asennoitunut hoitamaan kaiken yksin. Nyt odottaa toiseltakin jotain panosta kodin- ja lapsen hoitoon, niin kyrsii, kun siltikin välillä tuntuu, kuin olis yksinään :/ Ja kaikki tekemiset ja tekemättä jättämiset ärsyttää miehessä. Tosin oon huomannut, että mun väsymykselläkin on oma osansa siinä, miten paljon mies ärsyttää. Nyt kun oon saanut parempia yöunia nukkua (kun S on nukkunut vähän paremmin) niin mieskään ei ole ollut yhtään niin ärsyttävä ja rasittava, vaan suorastaan ihana ja kiehtova ja rakas ;)
PI-KI, kuulostaa rankalta. Koita asennoitua niin, että pian on ohi, kyllä sen kestää vaikka päällään seisten :) Kuulostaa ihan normi päiväkotipäivältä :D Meinaan, siellä saattaa alle kolmivuotiaiden ryhmässä olla 4 lasta yhtä aikuista kohden, joten voit kuvitella sen vilinän määrän :/ Viime syksynä ollessani töissä alle kolmivuotiailla (kaikki lapset 1- ja 2- vuotiaita) olin kyllä työpäivien jälkeen niin poikki, niin poikki. Koko päivä pitänyt vain juosta, juosta ja juosta, lohduttaa, syöttää, pissattaa, pukea, riisua, nukuttaa ja juosta vähän lisää. Ja sulla ei päivä lopu edes siihen 8h jälkeen, vaan Arttua pitää hoitaa ilta ja yökin. Mutta kyllä se helpottaa, usko poi. Tämä on sulle niin uus tilanne, mutta kunhan alkaa hommat rutinoitumaan ja löytyä joku yhteinen rytmi, niin väsykin helpottaa :)
AURORA, meillä ei syödä kyllä yhtään enempää kuin teilläkään. Maidon määrää vaikea arvioida, kun ei näe ihon läpi :D Syö aamupuuron, paitsi ettei syö, syö lounaan, paitsi että syö korkeintaan pari lusikallista, syö välipalan päikkyjen jälkeen, joka on JOKO jotain sosetta alle puoli purkkia tai sitten sormiruokaa, esim. puolikas banaani, päivälliseksi alle puoli purkkia sosetta ja iltapuuroa syö melko paljonkin, ehkä 0,5-1dl, niin karkeasti arvioituna. Meillä Sampo syö iltaa kohden paremmin, aamulla ei mene pakottamallakaan alas puuroa. Tissiä syö aina kun tarjotaan, yleensä 5krt päivän aikana (ja yöllä X kertaa). Ei mitään järisyttäviä määriä meidän poju siis syö, mutta kasvaa kuitenkin ja on tyytyväinen, niin olen päättänyt olla vetämättä stressiä.
Tästä pääsenkin nätisti Sampon napaan: Sampolla on tullut päivärytmi! :D Ei siinä mennytkään kuin 7kk, mutta se on nyt vakiintunut. En ole aiemmin puhunut tästä, koska oon vain odotellut, että koska se taas muuttuu, mutta se on pysynyt saman jo yli kuukauden, että jee. Toki vaihteluita on yhäkin, mutta ei mitään verrattuna aiempaan, kun jokainen päivä oli erilainen. Sampo saattoi nukkua yhdet päikyt tai neljät päikyt ja mihin aikaan vaan. Mutta jotain on tapahtunut tuossa 7kk kohdalla, kun päiviin tuli rytmi.
Päivärytmi vaihtelee sen mukaan, onko jotain aktiviteetteja, kuin pitkiä unia nukkuu jne.. Esim. joskus annan yhdistetyn välipalan/päivällisen, jos nukkuu hirmu pitkään. On ihan turha yrittää tunnin välein tarjota ruokaa, kun nytkin tuntuu, että syödään liian usein (n. 2-3h välein, plus tissiä siinä välissä).
Mutta nyt pitääpi mennä. See ya!
Han ja Sampo 8kk+
vaan nopeesti, tästä päivästä lähtien pitäs meilläkin tänne siirtyä :)
Meillä oltiin ekaa kertaa kipeenä tossa ja nyt on KAIKKI menny pieleen sen takia, ennen söi kaikki lihasoseet ym hyvällä ruokahalulla, ei enää kun kipeenä sai marjasosetta että söis jotain. Ja nyt huutanu tossa sängyssään puol tuntia jo kurkku suorana kun ei päikkäreille suostu, kipeenä kun nukku isin ja äitin välissä (mies oli just lomalla).
Tässä lasken kymmeneen mielessäni jo sadatta kertaa.
Ilkeä äiti ehkä mutta en anna periksi....
Riikka ja huutava Jimi 6kk
Kyllä se aika kuluu hurjan nopeasti!
Pi-Ki:lle toivotan tsemppiä, olin noin kuukausi sitten hoitamassa yhden päivän siskoni lapsia poika on reilu 1,5 v ja tyttö 6-vee siihen vielä Aino 9 kk päälle niin kyllä oli menoa ja meininkiä, meinasi usko lopua moneen kertaan !
AA ja vihdoin nukkuva AE