Mistä voi johtua että nuorella ihmisellä kädet vapisee?
Siis niin paljon että ei meinaa tavara pysyä kädessä. Voiko johtua pelkästä jännityksestä, vai onko taustalla aina joku sairaus?
Kommentit (21)
- Niskat jumissa
- Jännittää
- Kilpirauhasen tai lisäkilpirauhasen liikatoiminta
- Kortisonilääkkeet (esim. astmalääkkeet, nenäsumutteet allergiaan)
- Liika kofeiini, tai kofeiini yleensäkin
- Kylmä ilma
Tai ehkäpä kaikki nämä. Myös itsellä jos on paniikkikohtaus alkamassa niin kädet alkaa vapista hillittömästi.
Mulla sama ongelma!Mulla vapisee aina ennen syömistä/ syödessä koska on niin nälkä! energian puute :) Työkaverit aina vähän ihmettelee..
työkaverilla ms-tauti oireili ensin noin, sitten tuli lihasheikkous ja -särky. ikää 20v. lääkäriin mars! jos on samaa, niin aikainen hoito voi pelastaa liikuntakyvyn.
Parkinsonintauti voi alkaa oireilemaan jo hyvinkin nuorella
Minulla ainakin jännitys, kofeiini ja nälkäisyys aiheuttavat vapinaa. Tosi noloa töissä kun työkaverit katsoo ja varmaan luulee että olen krapulassa tai jotain.
Mulla on muutaman kerran käynyt noin, kun aloitin kuntosalilla käynnin kunnon rääkillä pitkän tauon jälkeen.
Vai muita vaihtoehtoja olemassa?
Tiedosta todella kiitollinen!
T ap
ns. essentiaalinen vapina. Siis joku hyvänlaatuinen, hermostosta johtuva. Ollut jostain lapsesta asti, vapisevat kädet. Korostuu varmaan kun oon hermostonut tai verensokerit alhaalla, mutta en itse niin enää kiinnitä huomiota paitsi noissa " korostuneissa" tilanteissa.
kahvipöydässä kylässä. Tai kirjoittaessasi nimmariasi katseen alla. Nämä on sosiaalisiin tilanteisiin liittyvää jännittämistä. Mutta jos vapinaa on yksin ollessasi kun keräilet astioita pöydästä tai pyyhit pölyjä tms. se on huolestuttavampaa ja saattaa olla oire jostain neurologisesta asiaraudesta.
Tarkastelkaapas omia käsiänne 15 min kuluttua kahvikupposesta. Tehkää jotain tarkkuutta vaativaa, vaikka riisinjyvien nostelua legon koloihin, niin huomaatte eron.
ja miehellä kädet vapisi. Sanoi kyllä muutenkin että jännitti tosi paljon. Älkääkä sanoko, että kysy suoraan mieheltä, en todellakaan kysy. En kehtaa, kyseessä tosiaan olivat ensitreffit vasta. Mutta oli niin hyvän oloinen mies, että aion tavata toistekin. Jäi vaan jotenkin mietityttään toi juttu.
ap
tekemisessä. Mies kyllä rentoutunee jatkossa, toisilla vaan hermostuneisuus ottaa helposti vallan ja siinä ei auta mikään sitten. Puhun myös omista kokemuksistani.
Tunnen parikin nuorta ihmistä joilla kädet vapisevat. Ja sitten tunnen yli 80-v, joiden kädet vapisseet lapsesta asti.
70vee, samoin mun veljellä, nyt 37vee kädet on tärissy noin kymmenen vuotta. äitiä on tutkittu, parkisonia ei ole, äidin isällä oli parkison. ilmeisesti mitään syytä ei ole löytynyt, mutta näköjään perinnöllistä.
Hävetti töissä, kun kahvi ei kupissa pysynyt. Lääkitys sitten auttoi kuukaudessa.
Itsellä kans välillä vapisee varmaan joku keskus hermoston tauti