Te jotka päiväkodissa/ryhmiksessä töissä, miten toimitte?
tilanteessa, missä lapsi 4v ei suostu syömään aamulla puuroa, päivällä ruokaa, ja hyvin harvoin välipalaa. Odottaa vain että saa leipää. Mun mielestä on väärin antaa leipää, jos ei suostu mitään muuta syömään. Eihän se sillä lailla ainakaan opi ikinä syömään, jos saa aina sit nälkäänsä leipää? Olen ollut toisessa päiväkodissa missä ei saa leipää jos ruokaa ei ole syöty ja siellä kaikki on sitten aikanaan oppinut syömään ruuan. Myöskään välipalaa ei anneta kuin 1annos jos ruoka on jäänyt syömättä. Mun mielestä se on oikea tapa, toisessa paikassa taas kauhisteltiin että " ei kai tämä nyt mikään armeija ole, että pieni on sitten syömättä koko päivän" mun mielestä se on ainoa oikea tapa opettaa lapsi syömään. Kun on ruoka-aika syödään, jos ei kelpaa on ilman ruokaa.
Kommentit (25)
KOKO lautasellisen tarkoittaa sitä koko määrää mitä lautasella on. Se EI ole sama asia kuin TÄYDEN lautasellisen mikä taas tarkoittaa sitä, että lautanen on laitettu täyteen ruokaa. Mun tekstissä. Olen todella todella pahoillani jos se on täysin vastoin yleisiä kirjoitus sääntöjä. Mä kyllä yleensä täällä palstalla yritän olla niiiin tarkka kaikkien kirjoitussääntöjen kanssa, että... :-D
Tämän enempää mä en ala väitellä aiheen vierestä. Jos et vielä tajunnut niin jatka keskustelua jonkun muun kanssa jonka kanssa olet enemmän " samalla aaltopituudella" .
Päivähoidossa on sääntönsä ja niitä noudatetaan hoidossa.
ainakin pitäisi maistaa edes lusikallinen pääruokaa. ei 4v voi pitää nälässä 8-9 tuntia
mutta lastentarhanopettaja ammatiltaan. Kotona on enemmän pelivaraa. Tyttöni on aina ollut huono syömään. Jos ei ole syönyt olen antanut puolikkaan ruispalan ja puolisen mukia maitoa. Siis niin, että ei ole nälkä nukkuessa, mutta ei käy täydestä mahasta. Eikä välipalalla ole tankattu täyttä mahaa vaan normaali yksi annos. Nyt on vajaa kolme vuotta ja viikon kieltäytynyt syömästä paria lusikkaa enempää. Nyt on tämäkin leipäetu poistettu. Erona aikaisempaan on, että nyt tämä on vedätystä ja kikkailua. Aikaisemmin näin selvästi, ettei tyttöni ollut vielä oppinut syömään kyseistä ruokaa.
Vierailija:
Lapsen tulee miettiä, jaksaako hän oikeasti syödä lisää, vai pyytääkö vain tavan vuoksi. Oikeasti minulla on ja on ollut hoidossa lapsia, jotka pyytävät joka kerta lisää riippumatta siitä, jaksavatko syödä. Näkeehän sen siitä, jos annan lisää vain ruokalusikallisen, eikä siitä syödä puoliakaan, jos ollenkaan. Ei ole kiva kaataa ihan hyvää ruokaa roskikseen vain sen vuoksi, että joku tavan vuoksi pyytää lisää. Tai pyytää lisää ruokaa, kun oikeasti tahtoisi vain pelkkiä nakinpaloja. ;)
t: pph