Alle kolmevuotiasta lasta ei saa viedä päivähoitoon ainakaan täällä Helsingissä!
Päiväkodit ovat niin täynnä, että hoitopäivän laatua ei voida taata. Usein on hoitajien mitoitus lapsimäärään nähden poskellaan. Täit, hepatiitit ym sairaudet ovat riskejä. Sitäpaitsi se tulee todella kalliiksi yhteiskunnalle järjestää päivähoitoa alle kolme vuotiaille. Kun kerta lapsia halutaan, niin täytyyhän ne haluta hoitaakin itse.
Kommentit (37)
Miksiköhän yleisesti ottaen ongelmia kuitenkin ilmenee alhaisesti koulutettujen, kouluttamattomien ja matalapalkkaa saavien lapsilla? Nämä ovat suurin ryhmä, jotka tarvitsevat eniten sosiaalisia tukitoimia ja erityistukea perheinä, myös koulumenestys lapsilla on heikohkoa. Ei toki kaikillla ;) mutta "tunnukset" täyttävillä mutta..
ovat selkeästi yhteydessä nuorten miel.terveyshäiriöihin.
ei ikuisesti. Jos saa, kolme tai neljä lasta suht pienillä ikäeroilla, niin aivotoimintakin palautuu. Jotta tällainen perhe pyörisi hyvin, täytyy äidin osata organisoida. Päiviin ei jää löysyyttä pitkästymiselle.
Eri ikäiset lapset tuovat ja tarvitsevat erilaisia virikkeitä arkeen. Tämä jää kokematta äideiltä, jotka luovuttavat lapsensa kodin ulkopuolelle hoitoon. Siis silloin, kun kaikki yhteinen kiva on vasta aluillaan. Te ette tiedä mitä menetätte!
ap
Ps. Aloitin ketjun puoliksi provoillen ja puoliksi tosissani.
harrastan työssäkäyntiä 2-3 iltana viikossa. Mieheni osallistuu aktiivisesti lasten hoitoon ja tekee kohtuullista uraa eli on superisä;). Sitten meillä on vielä superparisuhde;)..., mutta vakavasti ottaen tällainen elämäntapa on aika antoisa.
ap
Joku kirjoitti: Minäkin olisin voinut hoitaa lapseni vaikka 7v. asti kotona, mutta huomasin,että kotiäitinä olo lamaannuttaa aivotoimintaa...
Vai lamaannuttaa ihmislasten kasvatus aivotoimintaa. Varmaankin silloin, jos äiti/isä ei viitsi kauheasti panostaa ja nähdä vaivaa. Sen homman kun voi tehdä hyvin tai huonosti.
miten julmasti 18v täyttäneet poikalapset kuljetetaan sotaa. Siellä he viruvat vesisateessa pj-teltan edustalla vartiossa. Puukärkiset ammukset lippaassa. Kauheaa.. Meidän pikkupekka on vielä viiskymppisenäkin kammarinperällä! ;)
Olen taas tässä syksyllä saanut kuulla valitusta siitä, kun pienet, suoraan hoitoon tyrkätyt 1-vuotiaat ovat jos jonkinlaisessa sairauskierteessä :( Omat lapseni aloittivat päivähoidon 3- ja 5-vuotiaina ja ovat olleet todella terveitä paria ärhäkämpää flunssaa lukuunottamatta. Vastustuskyky on heillä jo ihan eri luokkaa kuin noilla vuoden kieppeissä olevilla pienokaisilla...
Meidän lapset joutuivat hoitoon vuoden iässä, eikä kukaan kolmesta ole paria ärhäkäämpää flunssaa enempää sairastellut. Ainiin vesirokko on kaikilla kolmella ollut, sekä ykätauti kerran kahdessa vuodessa.
Eli mun kolmen lapsen kokemuksella voitan sun kahden lapsen otannan ;-)
Aivan. Mua käy sääliksi aina ne pikkuiset, jotka revitään jo aamusta ulos sängystä kylmään pakkasilmaan talvisin, pois kotoa, hoitopaikkaan, jossa elää teennäisessä yhteisössä. Tiedän, että kaikilla ei ole mahdollista hoitaa kotona
lapsia rahatilanteen vuoksi, enkä syytä ketään, mutta lapsia silti säälittelen.
Meidänkin lapsi heräsi tänään ihan vapaaehtoisesti jo tuntia ennen kun mitä oikeasti olisi pitänyt herätä... Yhtenäkään aamuna häntä ei ole tarvinnut sängystä "repiä" vaan tulee sieltä ihan automaattisesti itse. Syö aamupalan kotona, ei häntä aleta kiskoa samantien mihinkään kylmään autoon eikä tarvitse sääliä yhtään.
On kylläkin pph:n hoivassa joten se on varmaan pienempi synti.
Jostain syystä se pakkasilmakin on varmaan kotihoidetuille lapsille lämpimämpää ;)
Mulla on kolmas lapsi päiväkodissa, eikä ketään ole vielä tarvinnut kertaakaan raastaa sängystä ylös... Tää on se mielikuva, jonka kotiäitimafia haluaa päiväkodeista antaa.
Mua aina ihmetyttää se, että kun sanotaan että lapset raastetaan sängystä aamuvarhaisella. Mun kokemuksen mukaan monet lapset heräävät joka tapauksessa aamuvarhaisella vaikka minkä tekisi..
Jostain syystä se pakkasilmakin on varmaan kotihoidetuille lapsille lämpimämpää ;)
minä vien omani päiväkotiin, molemmat ovat alle 3v. Minä menen hyvillä mielin töihin ja lapset päiväkotiin. Mulle on yks lysti mitä sinä ajattelet minun hoitomuodosta, lasteni flunssista.
Mitä sä superäiti täällä netissä roikut etkä ole lasten kanssa leikkimässä??
Vittu että ihmiset osaa olla nuijia, mistä ihmeestä noita sikiääkin... ja ne vielä sikiää lisää... mitä se on ap:n elämästä pois jos toinen käy työssä.... kyllä se ap:kin joskus toivottavasti menee töihin, tai voi ne tuet kuivaa pian kasaan.. me työssä käyvät kustannetaan teidän kotona olemiset.
Ne on varmaan niin karaistuneita siihen mutta pullamössöpäiväkotilapset saa heti hengenahdistusta.
jos ne on työnnetty illalla nukkumaan viimeistään klo 20.
Niissä perheissä, joissa lapset tekevät pitkän päivän päiväkodissa, lasten ja vanhempien yhteinen aika / pvä on todella säälittävän pieni.
Mitä se tekee lapselle?
arvatkaa vain, onko se kiukkunen sitten. Onneksi meillä vietetään lasten kans aikaa aamullakin, ei vain illalla. Siis ennen hoitoon menoa. Ehdtiään tehdä vaikka mitä, kun heräävät noin aikaisin.
Mua aina ihmetyttää se, että kun sanotaan että lapset raastetaan sängystä aamuvarhaisella. Mun kokemuksen mukaan monet lapset heräävät joka tapauksessa aamuvarhaisella vaikka minkä tekisi..
Mun pikku piltti nukkui kotihoidettuna kaksi vuotiaaksi klo 19-06 joka halvatun päivä. Ja kun meni hoitoon 2 vuotiaana nukkui 4 vuotiaaksi klo 19-06. Loppun päiväkoiti urastaan nukkui klo 20-06 ja nyt koululaisena ( tällä hetkellä 4.luokkalainen) nukkuu klo 21-07. Ne kerrat jolloin olen hänet joutunut "raastamaan ylös" rajoittuu siihen että pari kertaa lähdetty reissuun ja lentokentälle on pitänyt lähteä kolmen aikaan yöllä. Sen aijaan tenava on "raastanut" aamu-uniset vanhempansa ylös jo kymmenen vuotta, niin että nyt meistä on sitten kaikista tullut aamu ihmisiä.
joku sen päässä vaan sanoo että PLING, nyt on taas leikin aika. Ei se laske nitä unen tuntejaan. Ja nyt kun ollaan talviajassa niin se sama PLING kuuluu edelleen sen kesäajan mukaan, ts lapsi nukkuu aina sen tunnin vähemmän, kunnes tasoittuu vähitellen.
Kotiäitien mielestä lapsia pitäs varmaan retuuttaa kymmeneen asti hereillä että saadaan sitä laadukasta kotiaikaa tarpeeksi. Oma lapsi on hereillä 6 h kotona hoidosta hakemisen jälkeen, joten se varmasti riittää. En minä hänen yöuniaan halua vähentää.
Moneltako omat lapset menee nukkumaan??
Ei ihme että nuorilla menee huonosti: nukkuun puolilta öin, ei aamupalaa, ei jakseta koulussa. Tulee huonoja numeroita. Josta herää kateutta ja kiusausta puolin jos toisin.
Meillä lapset menee nukkuun kasilta ja ne NUKUTETAAN. Lapsi ei nukahda yksin.
Aamulla sängystä löytyy pirteä lapsi joka herää viikonloppusin kellontarkkuudella. Sama rytmi jää mukavasti päälle. ;)
Se että heiluu kotona ei tee vanhemmasta "parempaa" vaan se on se miten lapsen kanssa ollaan. Aivan varmasti moni kotiäiti on lapselleen ikävää seuraa; vaan koska äiti leikkii marttyyria.
Jos joku tekee erilailla asioita niin se ei tarkoita että hänellä asiat olis jotenkin hukassa tai ei välitä niin paljon kuten sinä.
Toisten arvostelu kertoo aika paljon ihmisestä..
Moneltako omat lapset menee nukkumaan??
Ei ihme että nuorilla menee huonosti: nukkuun puolilta öin, ei aamupalaa, ei jakseta koulussa.
Onhan se kotiäidin kiva pitää lapsia hereillä puolilleöin että saa sitten itsekin nukkua aamulla pitkään. mitä mahtaa kotiäidin työssäkäyvä puoliso sanoa siitä, että kotona ei ole kahdenkeskistä aikaa vaimon kanssa ja että itsekään ei saa nukkua riittävästi?
Enkä keksinyt tätä päästäni vaan oikeasti tiedän perheitä joissa lapset valvoo todella myöhään ja ainut joka siitä kärsii on perheen työssäkävijä, mutta se ei kiinnosta ketään muuta. Vaimot tekee tuon järjestelyn todnäk ihan piruuttaan kun mies ei hypi niiden pillin mukaan.
mutta kai sen nyt jokainen tajuaa, että lapsen kanssa legoilla leikkiminen tai puistossa keinuttaminen tai aamupuuron keittäminen ovat selkeästi erilaista toimintaa kuin esim. 40 alaisen esimiehenä toimiminen. Jos taas on vaikka Siwan kassa (josta mulla on itselläänkin kokemusta opiskeluajoilta ennen kuin pääsin siihen 5000 euron hommaan), ei ero varmaankaan työ- ja kotihaasteiden välillä ole kovin suuri.