Onko Hästensin sänky hintansa arvoinen?
Katselin tänään Vepsäläisell Hästensin sänkyjä ja kauhistelin hintoja. Ylipäätään kaikki sängyt olivat hintavia.
Onko kenelläkään kokemusta Hästensin Excel II:sta?
Kommentit (102)
Meillä on ollut Hästensin sängyt yli 10 vuotta.
Kalliit mutta mahdottoman hyvät. Ehdottomasti hintansa arvoiset.
Kuluttajatesteissä IKEAn kalliimman pään sängyt saivat yhtä hyvät arviot kuin hästensin sängyt. Testi on muutaman vuoden vanha. Ikeasta voi tätä testi kysellä, näyttävät mielellään.
Satsasimme n. vuosi sitten Tempurin sänkyyn, emme edes todella kalliiseen vaan sellaiseen uuteen malliin, jossa on runkopatjat joiden kovuuden saa valita ja sitten se paksu petari. On todella loistava, hinta n. 2100€. Sen jälkeen on inhottavaa nukkua muissa sängyissä!
On, ehdottomasti. Ostimme Hästensin 13 v sitten, ja on edelleen kuin uusi. Jouset eivät ole löystyneet yhtään. Petauspatjan uusin noin viiden vuoden välein, ja vaikka sekin on todella kallis (160 cm leveä maksaa muistaakseni n 800 eur) niin sekin on mielestäni hintansa veroinen. Vanhasta petarisa saa sitä paitsi hyvän sängyn koiralle :)
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 20:00"]
Pahimmat dissaajat ovat niitä joilla ei ole rahaa moiseen.
Samat tyypit eivät ikinä (heh) ostaisi Mersua koska Toyotalla pääsee ihan yhtä hyvin ja lomalla ottavat halvan hotellin "koska huoneessa ainoastaan nukutaan" jne.
Heidän selittelyjään on aina mukava kuulla.
[/quote]
eli ku on rahaa ni pitäis maksaa 10k€ ekstraa pelkästä merkistä vaan siksi et on rahaa noh raha ei tee ihmisestä älykästä. Tohon tais olla hyvä sanakin kuvaamaan tuollaista ihmistä... Hmmm mikähän Se oli... Joo Ny mä muistan IDIOOTTI sehän Se ;)
ja jos oikeesti on rahaa ni Kyl auto on joku muu kuin mersu, rengit ajaa mersulla :)
Kokemusta on. Hästen Excel ollut jo 8 vuotta ja kuopassa nukutaan, kuten joku tuolla aiemminkin jo joku totesi. Alussa oli todella hyvä, mutta parin vuoden päästä jo menetti kimmoisuuden. maksoi 4-5000 e ja 1000 e petari. Peatari myös läsahti 3 vuoden päästä ostosta. Todella pettyneitä ollaan. Mökillä Asko runkosänky n 300 e ollut 2 kpl 10 vuotta ja todella hyvät edelleen. Kannattaa ostaa edullisempi vuode useammin, kuin kallis. Kallis menee aina pilalle ja edullisen vuoteen voi vaihtaa vaikka 2 vuoden välein ja tulee silti edullisemmaksi kuin Hästens!
Kannattaa kysyä niiltä, joilla ollut Hästens kauan. Kaikki sängyt ovat kuin unelma heti alussa, mutta todella hyvä on sänky, joka vielä 10 vuodenkin päästä on hyvä tai erinomainen nukkua. Tähän ei edes Hästens pysty valitettavasti. Jos ostaa ihan jumalattoman kovan patjan, niin se ehkä pysyt kuosissaan, mutta voin sanoa sitäkin kokeilleena, että ei tunnu hyvältä nukkua !
Kannattaa kysyä niiltä, joilla ollut Hästens kauan. Kaikki sängyt ovat kuin unelma heti alussa, mutta todella hyvä on sänky, joka vielä 10 vuodenkin päästä on hyvä tai erinomainen nukkua. Tähän ei edes Hästens pysty valitettavasti. Jos ostaa ihan jumalattoman kovan patjan, niin se ehkä pysyt kuosissaan, mutta voin sanoa sitäkin kokeilleena, että ei tunnu hyvältä nukkua !
Minulle ehdoton ykkössänky on Jensen. Kannattaa testata. Jensen on joustavampi kuin Hästens. Se sopii minulle paremmin. Pahin on futon. Itse leveä luisena tarvitsen joustavan sängyn. moni ei tykkää Jensenin luonnonkumisesta petarista, mutta niissäkin on valinnanvaraa. Petari on painava ja joillakin hiostava.
Terv kaikki kokeillut.
Minulla oli ensimmäinen Hästens 23 vuotta. Luovuin siitä ainoastaan siksi, että halusin moottorisängyn - sekin Hästens, tietenkin. Hästensissä lähes neljännesvuosisadan nukkunut ei kyllä muuhun merkkiin vaihda!
Ne jotka valittavat Hästens-patjojensa löpsähtäneen, eivät varmaan ole viitsineet/osanneet hoitaa patjojaan kunnolla. Pöyhiminen ja kääntäminen ovat unohtuneet.
Minulla on v. 2010 tai 2011 hankittu Hästens Premium joka lienee aika lähelle sama kuin Excel 2.
Ostosyy oli se että koen monet muut patjat/runkopatjat/sijauspatjat hiostaviksi ja pomppulinnamaisiksi. Kyllä siitä Hästensistä lähtee varsinkin kostealla kesäsäällä hevostallin haju. Parhaiten huomaa kun nuuhkaisee käytettyä lakanaa ja vertaa sen hajua puhtaaseen. On ihan selvä hevostallin haju.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 18:39"]
Hästensin Proferia jenkki tuli hommattua hiljakkoin. Kokemus sellainen nukkumaan mennessä ja herätessä että ennemmin antaisin auton pihasta kuin luopuisin sängystä, ja auto ei oo toytota niiku tuolla joku vertaili =), elämäni paras sijoitus ja vaimokin tykkää.
Rapiat 20 000k hintaa tuolla unien ferrarilla mutta ei siinä paljoa per yö kerry kun kestää peli aikas pitkään jahka siitä huolen pitää. Hoitaa sänkyä pitää musitaa, kääntää patjaa aikaajoin, ja pöyhiä petaria. Ja kysymys....onko sijoittaminen omaan oloon rahalla mitattavissa????
Voin suositella, kaikki vaivat selän kipeilystä hikoiluun, heräilyyn ja kääntyilyyn ees taas yöllä hävinneet. Ei ole kuuma eikä kylmä. Tyynyt ja petot samaa merkkiä, muuta en enää makuuhuoneeseen huoli. Rahalla saa ja hevosella pääsee, tässä tapauksessa nirvanaan joka yö!!
[/quote]
Sijauspatjaa EI pöyhitä! Sen sijaan jousipatja/runkopatja pöyhitään suunnilleen seuraavasti:
- poista lakana ja sijauspatjan suojus (käytäthän sitä?)
- nosta sijauspatja pois
- kävele patjalla jalkopäästä toiseen päätyyn oikein kunnon mörrimöykky-kävelyä (virallisen ohjeen painele nyrkeillä mutta helpompaa ja tehokkaampaa on kävellä)
- imuroi patjan pinta, kyljet ja päädyt
- aseta sijauspatja takaisin paikoilleen ja imuroi se
- aseta sijauspatjan suojus takaisin paikoilleen ja imuroi se
- aseta sänkyyn puhdas lakana
Tuon myöhimisen tarkoitus lienee syvätuulettaa patjaa ja hieman vähentää sen kuopalle painumista.
Ja patjahan olisi järkevää uusia 4-8 vuoden välein, mikä nyt sopivalta tuntuukaan. Itse en ala maksaa pelkästä Hästensin sijauspatjasta yli 1.000 eur jos tarjouksesta voi löytää koko runkopatjan sijauspatjan kera parilla-kolmella tonnilla. Kaikki Hästensin runkopatjani/sänkyni olen ostanut täältä http://www.lahdesmaki.fi/huonekalut/sangyt-ja-patjat/hastens koska en tykkää asioida Vepsäläisessä. Kyllä niistä käytetyistä Hästensin sängyistäkin pois myydessään joitain satasia saa, varsinkin jos on käyttänyt sijauspatjan suojusta jolloin sijauspatja ei ainakaan kovin pahasti pääsee hikoilusta kellastumaan. Tai sitten voi lahjoittaa tuttaville, aina on ottajia hyvälaatuisille käytetyille runkopatjoille.
Sijauspatjan suojus on siitäkin hyvä että sen voi pestä pyykkikoneessa, toisin kuin sijauspatjan. Pesuohje kieltää rumpukuivauksen ja sitä on syytä noudattaa. Yhden suojuksen on pesula kutistanut minulta koska rummuttivat. Sanoin suojan pesulaan viedessäni ettei saa rummuttaa, selittivät jälkeenpäin että pakkohan se on rummuttaa. No itse sitten uuden suojuksen aikanaan kotikoneella pestyäni huomasin että eipä ole pakko rummuttaa, jäähän se vähän karheammaksi mutta ei ole haitannut. Eikä lähtenyt 15 senttiä pituudesta ja vajaata 10 senttiä leveydestä. Ja voihan sijauspatjan suojuksen silittää pesun jälkeen!
Peittona minulla on 8 vuotta vanha tanskalainen (?) Flora Danica untuvapeitto. En ole löytänyt samanlaisia enää Suomesta. Ostin pari vuotta sitten kokeilumielessä Joutsenshopista suomalaisen untuvapeiton mutta se hiosti tosi pahasti ja lahjoitin peiton eteenpäin henkilölle joka voisi nukkua vaikka muovipussissa. Hän onkin ollut Joutsen-peittoon tyytyväinen... Mutta nyt siis pitäisi ostaa uusi peitto koska entisestä alkaa aika jättää. Hieman mietityttää tekeekö noilla uusilla Joutsen-peitoilla mitään, joissa on jotain tuuletusverkkoja vai pistänkö vajaat 1.000 euroa Hästensin peittoon? Tyynyinä olen käyttänyt Joutsenta, ne ovat ihan hyviä.
Tosi hyvä sänky, tehty hevosen perse jouhista. Mukavaa siinä sitten katkussa nukkua. 100 % ahteri materiaali taustalla, siitä sitten maksaakin mielellään sen vähintään 7000 euroa. Ja hyvä niin. Itse haluaisin ostaa Hundastin, se on tehty koirien taljoista. Hyvä ja pehmeä nukkua.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 21:19"]
Hauskaa, kun ylihintaisen Hästensin ostaneet puolustelevat elämänsä typerintä ostosta. LISÄÄ!
[/quote]
Kas, joku jolla ei ole varaa moiseen tuli purkamaan pahaa oloaan.
Kallissa sängyssä -oli se sitten Hästens tai joku kilpailijansa- nyt on vaan todella mukava nukkua. Eron huomaa kyllä heti kun nukkuu huonommassa, sen verran tulee hotelleissa yövyttyä vuoden mittaan.
Elämä nyt on vaan niin lyhyt että miksi siitä ei ottaisi kaikkea irti.
Enhän aja millään Toyotallakaan.
Olen nyt vuoden nukkunut n 8000 euron Hästensillä, ja olen tyytyväinen. Yksi miinus on, se että sijauspatjat liikkuvat helposti. Mutta se on ainoa miinus. Luonnonmateriaalit ovat ihanan tuntuiset, ei hiosta, ei palele. Kovuus/pehmeys on juuri sopiva. Ei haise yhtään millekään. Nukumme erittäin hyvin, paljon paremmin kuin entisillä muistaakseni Iskun parhailla patjoilla. Hankintavaiheessa testasimme Jensenit, Tempurit ja pari muuta, mutta Hästens voitti.
Jouduin onnettomuuteen 20 vuotta sitten. Pyörätuoli. Seuraava onnettomuus sattui Espanjasa yli !0 vuotta sitten, kun ostin Hästens-sängyn. Tapahtui seuraavaa: - säky oli korkeampimkuin esittelty sänky, yksi patja pois ja ohuenpaa ostamaan - jatkuvasti vikoja, sängyn kaukosäädin segundaa - mootori rikki, huoltomies totesi ettei sänky toimi ja lähti pois - purin itse moottorin ja totesin laakeroinnin pettäneen (väärin jo suunniteltu) Tilasin uuden Ruotssista -Jatkuvia kaukosäädin vikoja - paristot ja tärkea micrikytkin sängyn alla, painava sänky käännettävä aina ympäri huollettaessa, etsiyttävä kaksi miestä avuksi - paristojen vaihdon jälkeen hankala prosessi, virta pois, paristo irti, mikrokyikimem vipu oikealle, jne,jne,... - paljon muuta. Harmeja on ollut kuukausittain. Myyjät vaihtuneet usein. liike josta ostin, kieltäytyi huoltamasta, koska edustus oli vaihtunut. Uusi edustaja kieltäytyi auttamasa, koska omissa myymissä sängyissä riitti töitä yllin kyllin. Naapureiden kanssa yhdessä on yritetty pitää kunnossa. Tuntuu kuin tehdas keskittyisi vain korkeuden ja painon lisäämiseen. Murheellisia terveisiä Costa de Solilta. Eero Keränen
Omakohtainen kokemus on, että ei ole hintansa väärtti. Meillä on ollut jatkuvia ongelmia Excell sängyn kanssa. Pieni ihminen tuntee itsensä todella pieneksi taistellessaan suuria vastaan. Kannattaa todella harkita tarkasti. Mutta kai on niitäkin, jotka ovat tyytyväisiä. Tiedä häntä!
Jos joku myy Hästensin 160x200cm, niin voin harkita,
kun menen eri paikkakunnalle töihin.
Hästens on paras sänky missä olen koskaan nukkunut,
kotona 15v ja esim rvan selkävaivat lähti heti, kun Hästens kannettiin sisään.
Maksaa, mutta vähemmän kuin olla koko ajan kipeänä.
Koiralle...? Koirat on häkeissä.
Taitaa olla sitten aika hiljaista makkarin puolella :D
Kaikki jousisängyt on huonoja