Mitä ajattelet äidistä, joka saanut kaksi lastaan sektiolla?
Kommentit (18)
No asiasta ajattelen, että sektioille on varmasti ollut hyvät perusteet ja olen iloinen, että kaikki on mennyt hyvin ja lääketiede on niinkin " helpolla" tavalla voinut auttaa tilanteessa, joka olisi saattanut muuten olla vaarallinen.
Itse äidistä en ajattele mitään.
eipä siinä kummempaa, tunnen muutamia, en ajattele niistä mitään sen kummempaa kun alateitse synnyttäneistä. syitä on yhtä monia kuin sektioita: synnytys pelko, kapea lantio, iso vauva, synnytyksessä jotain häikkää... yms.
Sen sijaan tällaisten kysymysten kysyjistä ajattelen, että onpa köyhät ajatukset.
Kumma kysymys, mutta tulipa vastattua...
onpa onnellinen nainen kun on saanut kaksi lasta...eipä muuta
Uteliaisuuttani kysyn, sillä mielestäni aihe on jollain asteella tabu ja sektiolla synnyttäneiden ystävieni kanssa olemme usein keskustelleet, miten ikäviä kommentteja asiasta saakaan kuulla. Itselläni kaikki on mennyt ihan hyvin onneksi, ensimmäinen oli kiireellinen ja siksi ei ilman komplikaatiota sujunut, mutta toinen paremmin. Erään ystäväni kommenteista olen tulkinnut arveluttavaa paheksuntaa ja suurin osa suhtautuu just noin, että asiasta ei vain sen enempää puhuta. Tyyliin, vai niin. Olen jäänyt joskus miettimään, että mitä se tarkoittaa, en ole vain suoraan kysynyt sitä koskaan, että no mitä sä ajattelet siitä. ;) Minua kiinnostaa. Itse en koskaan erityisesti mainosta sektiota ja mieluummin olisin synnyttänyt alateitse, mikäli se olisi minulle mahdollista. Myöskään sääliä en kaipaa, sillä tämä on onneksi mahdollista nykyisin. Aihe kiinnostaa minua! ap
En siis myöskään mainosta sektiota, vaan kun asiasta useimmat kuitenkin kysyvät, että no miten meni synnytys, niin kyllähän siihen jotain pitää vastata. ;)
luulin, että olet taas yksi provosoija, jonka mielestä sektioidut lapset eivät ole edes syntyneet. Tämä aihe ärsyttää minua, vaikken itse ole edes sektiota kokenut.
en ymmärrä miten äitiys ja sektio sinua vaivaavat, samalla tavalla he ovat lapsiaan odottaneet sen noin 9 kuukautta kuin alakautta synnyttäneetkin...?
että jo 30 vuotta sitten oli mahdollisuus synnyttää sektiolla...
Ne sellaiset keskustelut ärsyttävät myös minua, samoin vastaavat imetysriitelytelyt ym vaikka itse olenkin imettänyt tai ne lapsettomat eivät lapsia ansaitse kommentit. Meitä mahtuu joukkoon näköjään ;D t ap
mutta jotkut ihmiset saavat aikaan hämmentyneen ja sekavan olon kommenteillaan, että et sitten tiedä synnyttämisestä mitään jne nyt en halua provosoida tästä sellaista keskustelua, itse koen sinänsä sinut olevani sen asian kanssa. Olen kyllä yrittänyt ajatella jotenkin niin, että köyhää sellaisen ihmisen elämä, joka toista yrittää sellaisella perusteella halventaa, mille et itse ole mitään voinut. Eräs tyyppi myös kehtasi väittää, että olen itse ansainnut sektioni, mikäli olen syönyt epäterveellistä ruokaa raskausaikana. Ensimmäisestä raskausajasta lihoin aika paljon, +18 laihduin tosin kaikki pois enkä ollut ylipainoinen ennen raskautta. Toisesta vain kahdeksan kiloa, enkä silti kyennyt pientäkään lasta alateitse synnyttämään. Lääkäri sanoi, että lantio on niin kapea ettei sillä voi synnyttää ja että vika ei ole ravitsemuksessani, kun olen terveellisesti syönyt ja paljon liikkunut. Tuon ystävän kommentti on jäänyt vaivaamaan eniten. ap
suuniteltu sektio on edessä. Minulle ainoastaan yksi kaveri on maininnut siitä , että hän se joutui kärsimään kun ilman puudutusaineita synnytti. Ei siis kerennyt niitä saamaan kun ensimmäiestä supistuksesta kului kaksi tuntia ja vauva oli ulkona. Minulla kuulemma ihan helppo nakki kun on leikattu :D. Lähinnä huvittaa tuo mielipide enkä siihen jaksa edes mitään vastata.
Minulla siis ensimmäiinen synnytys päätyi sektioon kun säännöllisiä supistuksi aoli ollut 26 tuntia ja toisella kerralla käynnistetty 3 päivää jona jokaisena päivänä saatu aikaiseksi ainoastaa kauhean kovat supistukset. Neljäntenä päivänä synnytys lähti käyntiin ja vihdoin sain epiduraaliin ,mistä en olisi kieltäytynyt mistään hinnasta! Mutta tämäkin päätyi lopulta sektioon. MOlemmilla kerroilla olen auennut 5cm.
Plus että päällehän saa kovat haavakivut jotka on kestänyt tosi kipeinä viikon verran.
Muuten ei negatiivistä kommenttia ole kuulunut. Sitä en tiedä mitä kukakin ajattelee.
Minulla se ainakin johtuu siitä, etten oikein tiedä, mitä siitä kysyisin. Alatiesynnytyksistä kehkeytyy yleensä selvästi enemmän puheenaihetta. Kun itse en ole sektiota kokenut, niin en myöskään voi kysellä vertaillakseni kokemuksia.
Kun olen kuullut joidenkin kuvaavan sektiotaan, niin usein juttu etenee tyyliin " menin sairaalaan ja vaihdoin vaatteet, pääsin leikkausaliin, puudutettiin ja hups vain, vauva syntyi" . :) Helposti sitä ajattelee, että kaikki sektiot ovat samanlaisia eikä sektiossa toimenpiteenä ole juuri kerrottavaa. Vauvan syntymä itsessään tietenkin on ainutlaatuinen ja juhlava asia.
Läheisimmiltä olen kyllä sektiosta kysellyt kaikenlaista, osittain siksikin, että läheisiltä kehtaa kysyä suoraan vaikkapa katetrin laittamisesta, toisin kuin puolitutuilta. Toisaalta näiden läheisten kohdalla olen halunnut myös osoittaa kiinnostustani toisen synnytykseen enkä vain sivuuttaa sitä toteamalla jotain ylimalkaista.
Eli mistään sellaisesta ei ole kyse, että ajattelisin sektiolla synnyttäneistä äideistä jotain ihmeellistä!
Itsekin olen jotain tuollaista kuullut. Ensimmäisestä kärsin kivuista viisi tuntia, todettiin virheasento eikä tilanne edistynyt joten sektio. Kuvauksissa ahdas lantio löydöksenä. Minäkin olen usein kuullut, että helppoa ollut. No, suunniteltu sektio oli aika helppo, mutta se on ihan yksilöllistä. Sektiokin voi olla hankala tai helppo samoin kuin alatiesynnytys. AP
Ja toivottavasti ei ole ollut ihan vauvan henki hiuskarvan varassa. Kaikkia kamalia juttuja tulee mieleen ja sääliä.