APUA kokkitaitoiset!! sisäfileestä kysymys
eli mulla on 800g naudan sisäfileetä. Sellainen iso mötikkä.
Miten olisi helpoin ja nopea se valmistaa?
Laitanko uuniin liemeen sellaisenaan, moneen asteeseen ja kauan luulisi että kestää valmistua? Sitten vasta kypsänä pilkkoisi paloihin.
Vai paistaa? Vai?
Kommentit (11)
Sisäfile ei tykkää uunissa hauduttamisesta, vaan paistetaan nopeasti tulikuumalla pannulla.
Tekisin juuri niin kuin kakkonen. Melko paksuja pihvejä ja jättäisin hieman puolikypsäksi. Läpikypsäksikin voi paistaa, jos puolikypsästä ei pidä.
Eli viipaloin ja paistan.... täytyy varmaan olla aika ohuet siivut että kypsyy varmasti. Olen huono kokki joten toivotaan että onnistuu.
Suolaa ja pippuria vaan päälle? Kai s riittää..tai maustesuolaa.
Leikkaa pihvit 3-4 cm paksuiksi. Ota valurautapannu ja kuumenna siinä öljyn ja voin seosta, kunnes se ruskistuu. Laita pihvit pannulle (pannun koosta riippuen 3-5 pihviä kerrala) ja paista pari minuuttia molemmin puolin.
Kokona uunissa paistettu filee ruskistetaan ensin pannulla ja laitetaan sitten noin 200-asteiseen uuniin. Oikean ajan tietää kuitenkin vain käyttämällä lihalämpömittarilla. Googlaa oikea lämpötila.
hah olen todella toivoton. No saa nähdä mitä siitä tulee.
Kannattaako tehdä joku kastike seuraksi, kun on muuten kuivaa pelkkien perunoiden kanssa?
niin ei tarvitse kypsyä kunnolla. Naudassa siitä ei ole vaaraa. (Possua ja kanaa taas EI saa jättää raa' aksi.) Ja vähän paksummankin saat kypsäksi, jos välttämättä haluat. Liian kypsäksi paistaessa vaan menetät parhaan mehevyyden. Jättäisin sellaiseksi, että on pikkaisen punertava sisältä.
Pidä file huoneenlämmössä vähintään puoli tuntia max tunti ennen kun valmistat sitä ruoaksi.
Kuumenna uuni 150 - 175 asteiseksi.
Jos haluat kypsentää kokonaisena ota nopeasti pintaan väri paistinpannulla voissa tai oivariinissa ruskistaen. Mausta pinta mustapippurilla ja suolalla.
Laita file uunivuokaan tai paistovatiin uuniin ja lientä ei tarvita mukaan.
Paista filettä 15-20 minuuttia ja ota pois, kiedo folioon ja anna olla n. 5 min ennen kuin leikkaat sen ohuiksi viipaleiksi poikkisyin.
vaihtoehto 2
Leikkaa file 2,5- 3 cm paksuiksi pihveiksi, älä nuiji koreintaan voit painella niitä vähän kädellä ja paista pihvit kuumalla pannulla käännä kun pinta pisaroi, mausta ja jatka kypsennystä vielä noin pari minuuttia. Syö
Huomatkaa että kaikki muut lisukkeet on melkein valmiina kun heität pihvit pannulle.
Vierailija:
Eli viipaloin ja paistan.... täytyy varmaan olla aika ohuet siivut että kypsyy varmasti. Olen huono kokki joten toivotaan että onnistuu.Suolaa ja pippuria vaan päälle? Kai s riittää..tai maustesuolaa.
Meni tosi nopeati ihan tummaksi se ulkopuoli! Tajusin laskea vähän lämpötilaa. Luuin, että ne on jo ihan valmiita, mutta sitten (onneksi) avasin yhden ja se oli sisältä IHAN PUNAINEN lähes kauttaaltaan.... Nyt jätin ne kaikki paistetut pihvit vielä muhimaan levylle jotta kypsyisivät enemmän sisältä, vaikka pinnasta joa ovat ihan tummia.
Leikkaat vaan sopivan paksuisiksi viipaleiksi, paistat kuumalla pannulla halutun kypsyisiksi ja maustat.
Voinko tulla teille syömään?