Kotiäitivuosien jälkeen uusi elämä - miten onnistuu
Viiden lapsen jälkeen pitäsi alkaa etsiä uutta uraa - koulutus on vain peruskoulu ja työkokemusta lähinnä kaupasta kassalta tai kahvila-apulaisena. Kotona olen ollut kohta 15 vuotta, ikääkin 35.
Onnistuuko työn etsintä vai olenko työttömänä lopunikääni. Kovin raskasta työtä (fyysisesti) en jaksa kroonisen sairauden vuoksi.
Onko kohtalotovereita - miten olette ratkaisseet tämän ongelman?
Kommentit (2)
Olisko sulle sopiva vaihtoehto oppisopimus? Hankit työpaikan, vaikka joku kahvila ja kouluttaudut alalle siinä sivussa. Näin saat sekä koulutuksen että sen työpaikan. Aikuiskoulutus voi olla kanssa toinen ratkasu niin saat ensin koulutuksen. Sielä on motivaatiota enempi koska toisetkin tekee töitä ammatin eteen -ei hengaile koulussa tappamassa aikaa.
Etsi netistä vaikka hakusanalla oppisopimuskoulutus tietoa miten asia etenee ja ole aktiivinen. Mieti ensin eri aloja: käsityöt, ravintola/keittiö/tarjoilija, respa hotellissa? Kauneudenhoito?
Ajattele mitä haluat tehdä ja MITEN se onnistuu. Älä tyrmää ajatusta ettei susta ole kampaajaksi jos siihen haluat! Oma motivaatio on salainen aseesi. Ihminen jää eläkkeelle miltei 70- vuotiaana, eli sulla on PAAALJON aikaa!! :D
Soita oppisopimuskeskukseen ja yritä saada oppisopimus.
Toinen vaihtoehto on se jonka minä valitsin. Eli omalla rahalla kouluttautuminen. Hain ihan normaalissa yhteishaussa ja sain opiskelupaikan. Muita tuloja ei ole kuin opintotuki, joten aikalailla mies joutuu maksamaan perheen kuluja. Tosin edellisen kerran kun opiskelimme ja silloin ei ollut lapsia, minä tein työn ohella kahta työtä yhteisen elantomme eteen, joten minusta tämä on ihan ok.
Nykyään melkein kaikkeen tarvitaan koulutus ja osaamista joten mikään siistijäkään ei ilman koulutusta pärjää.