Jos kelto tilataan päiväkotiin katsomaan lasta, tuleeko lapsen vanhemmille kertoa syy miksi kelto on kutsuttu?
Meille vaan sanotaan ettei siitä mitään haittakaan ole jne.
Ihmettelen vaan että mikä on tämä tarve?
Toivoisin avoimuutta. Meillä tai muilla ei ole lapsen kanssa ongelmaa ja neuvolassa ollaan enemmän kuin tyytyväisiä, eli ihmettelen vaan mikä on nyt " hätänä" .
Kommentit (46)
Vanhempien seläntakana ei saa toimia.
Tietysti päiväkodissa tiedetään miksi tulee, jos on kerran kutsuttu.
Kelto= kiertävä erityislastentarhanopettaja
paikkakunnan kelto esitteli itsensä lapsen kerhossa ja kertoi samalla, että aina kun hänet kutsutaan paikalle on ensin keskusteltu vanhempien kanssa ja pyydetty samalla heidän suostumuksensa siihen. Hän nimenomaan korosti, ettei häntä edes puhuta ennen kuin on puhuttu vanhemmille.
lapsen avuksi, tueksi, ja ettei siitä mitään haittaa ole. kuitenkan ei ole kerrottu että mihin lapsi tarvitsee tarhassa apua. Lapsi tekee 15h /viikkoa. ap
Ensin keskustellaan vanhempien kanssa ja pohditaan työyhteisössä mikä Maijalla on kun käyttäytyyy niin tai näin, tai tarvitsee huomattavsti enemmän apua tehtävissä kun muut ikäiset jne.
Koskaan EI toimita vanhempien seläntakana. Ottakaan nyt asiat oikeasti selville, jos ette tiedä.
-Lastenhoitaja-
ryhmää. Sen perusteella puheterapeutille lähetetään kaksi lasta, joista toinen on omani. Itse kyllä suhtauduin aluksi siihen varauksella, mutta tarkoitushan on auttaa lasta eikä kytätä!
Ja kuten jo kerroin olemme toistuvasti tiedustelleet käynnin syytä, mutta meille ei puhuta kuin ympäripyöreitä.
Lapsi ollut pk:ssa kohta 2kk
ap
Ymmärtäkää,että päiväkodin työmtekijät tietävät lapsestanne paljon asioita, te vanhemmat ja neuvolan täti ei ole voineet huomata esim. kuinka lapsi toimii ryhmässä ja osaa ottaa ohjeita vastaan etc.
Niin teidät varmasti otetaan mielellään keskusteluihin mukaan.
niin antakaan kelton vierailla pk:ssa keskustelkaa suoraan hänen kanssaan.
Olen pk:ssa töissä, eikä meillä todellakaan tuolla tavalla toimita vanhempien selän takana!
Ja lapsesi ollut noin vähän aikaa hoidossa..outoa toimintaa..soita johtajalle! Ja jos sitä kautta ei asia selviä, niin ylemmälle taholle, mikä se kunnassasi onkaan. Jos te kerran ette halua olla yhteistyöhaluttomia ja estää keltoa tulemasta, vaan haluatte tietoa MIKSI. Ja siihen teillä on täysi oikeus!!!
infota miksi kelto tulee. Olin pk:n johtajaan yhteydessä muttei häntä asia kovasti kiinnostanut. :(
ap
Mun tyttö ollut elokuun puolesta välistä tarhassa 12 tuntia viikko. Ja lokakuussa tulee kelto häntä katsomaan ja ihan tiedän syynkin siihen. Multa myös kyseiseen asiaan lupa pyydettiin.
Minkä ikäinen sinun lapsesi on? Ja onko sulla itsellä mielessäsi mitään mistä asia voisi johtua? Siis lapsen käyttäytymisessä,puhumisessa tai jossain?
Silloin epäiltiin lapsen seksuaalist hyväksikäyttöä ja pelkäsivät, että vanhemmat yrittävät vaikuttaa lapseen jotenkin. En siis todellakaan väitä, että teidän tapauksessa olisi samoin. Väärinhän se on jos lapsen vanhemmille ei asioista infota. Varsinkaan jos tietoa ei kysymälläkään saa.
Ainakin meidän lasten päiväkodissa tehtiin tosi hyvää yhteistyöntä vanhempien kanssa, sillä kyseessähän on oma lapsi, jonka hyvinvoinnista on kyse. Ihme meininki teidän päiväkodissa!
Lapsi on eloisa ja puhe on hiukan jäljessä ikää hänellä on 3,4v. Keskittyy todella hyvin (neuvolan ihminen oli ihan ihmeissään miten jaksaa keksittyä tehtäviin). Lapsi on nokkela, mutta toki myös turhautuu jos ei ole tekemistä ja silloin ärtyy.
Nämä saattavat olla syynä, mutta miksi niistä ei puhuta meille?
ap
Mun tyttö on 2v 6kk ja puhetta ei pahemmin tule vielä. Ja sit muunkin käytöksen vuoksi kelto tulee ja mulle on kerrottu kyllä ihan suoraan nämä. Kysyt kun seuraavaksi viet et miksi tulee ja et ota vastaan mitään ympäripyöreää vaan vaadit tietää syyn. Ja et lähde ennemmin ennenkuin kuulet. Ilmaise heille että niin kauan olet kun kertovat!
Kokemukseni mukaan päiväkodin kynnys ehdottaan mitään kelton käyntiä etc. on varsin korkea juurin sen takia, että yleensä vanhemmat hyppäävät silmille, sillä heidän lapsessaan ei ole koskaan mitään vikaa.
JOs heittäydyt liian vaikeaksi peruvat pian koko käynnin- ja sekö on lapsesi parhaaksi ???- eiköhän se käynnin syy selviä jälkeenkinpäin...
jatkaa taas niin en tarkoittanut et ois ehdoton. Mut miten ois jos selittäisit että sinua rassaa/ahdistaa toi tilanne sen vuoksi kun et ole tietoinen niitä syitä jonka vuoksi kelto kutsutaan? Ja sanot että haluisit tilanteen helpottamiseksi kuulla ne syyt?
mikä on kelto?