Kellään kokemusta raskaaksi tulemisesta, kun verenpaine
on ennen raskautta tasoa 150/96? Minulla on verenpainelääkitys, olen 33 v ja ennen lääkitystä verenpaineet olivat jopa 220/140. Tämän parempaan hoitotasapainoon ei olla päästy.
Mitä jos laihduttaisin 5-10kg ja yrittäisin sitten raskautta? Olisivat paineet vaikka nämä nykyisetkin. Olen 165 cm ja painan 81 kg. Laihtumaan en ole ennen pystynyt, mutta toive raskaudesta voisi siinä auttaa. Kokemuksia? Uskallankohan? Enhän tästä ainakaan nuorene...
Kommentit (9)
kun olen tullut raskaaksi, kaksi raskautta takana. Raskaaksi olen tullut tosi helposti, mutta noiden paineiden kanssa on kyllä tullut monenmoista ongelmaa raskausaikana (mm. raskausmyrkytys) ja sikiökin kasvoi toisella kertaa normaalia heikommin. Terveitä lapsia ovat onneksi. Ylipainoa ei itselläni ole.
Mutta kyllä varmaan kannattaisi keskustella lääkärin kanssa ja tosiaan laihduttaa, jos vaan pystyy. Mutta eipä se verenpainetauti nykyisellään kuitenkaan mikään ylipääsemätön este ole raskaudelle.
ja siis raskausaikana paineet ovat nousseet loppua kohden aikalailla eli vuodelevossa olen molemmat loppuraskauteni ollut.
Raskaudet ovat aina menneet hyvin. Viisi lasta mulla on, ja nuorimmaisen sain 42-vuotiaana. Paineet nousi odotusaikoina suunnilleen lukemiin 190/110, ja nuorimmaista odottaessani sitä lääkittiinkin, mutta korkealla pysyi. En joutunut vuodelepoon vaan olin töissä äitiysloman alkuun asti ja kotonakin touhusin ihan normaalisti. Turvotuksia ei tullut eikä valkuaista, ja vauvat kasvoivat ihan normaalikokoisiksi. Ylipainoa minulla ei ole koskaan ollut eikä odotusaikoinakaan paino noussut edes normaalipainon ylärajan tuntumaan.
Joskus on niin ettei oikeaa lääkettä löydetä helposti. Toki tapauksessasi pitää huomioida se että lääke soveltuu raskaana olevalle.
Aikoinaan söin sellaista kuin Seloken 190 mg kun odotin lapsiani ja kaikki sujui hyvin.
Nuo paineesi on niin korkealla että hoitotasapaino on löydyttävä ennen raskautta ettet vaaranna itseäsi. Oletko sisätautilääkärin hoidossa ? Pitäisi käydä siellä ennen raskauden suunnittelua. Minut ohjattiin sinne ja sain luvan raskautua mutta lääkitykseni jouduttiin vaihtamaan raskaus- ja imetysajaksi.
Nyt minulla on monitablettihoito ja osan lääkkeistä otan illalla.
Painonpudotus auttaa aina jonkin verran paineisiin, välttämättä siitä ei kuitenkaan ole apua. Itselleni oli selvää ettei raskausaikana saa kiloja tulla lisää kuin ihan muutamia ja tämän ohjeen lääkäri antoi tuolloin. Paino nousi vain 3 kg ja pidin tiukkaa ruokavaliota.
Pitkäaikainen korkea verenpaine nostaa aivoverenvuotoriskiä joten paineet pitää saada laskemaan sinulta joka tapauksessa oletpa raskaana tai et.
Sinun on vähennettävä suolan käyttöä ihan minimiin mieluummin jopa suolatonta ruokaa. Suolaa tulee kuitenkin riittävästi leivästä ja leikkeleistä jonkin verran. Tarkkaile tuotteista suolapitoisuutta.
Tiesitkö ETTET SAA SYÖDÄ LAKRITSAA MISSÄÄN MUODOSSA ETKÄ BURANAA TAI MUUTAKAAN IBUPROFEENIA SISÄLTÄVÄÄ KIPULÄÄKETTÄ. Burana yms. heikentää verenpainelääkkeiden tehoa.
Toivon että onnistut saamaan paineet kohdalleen ja saat haluamasi lapsen.
Tsemppiä toivotellen kohtalotoveri !!!
Sellainen ideaali-normaali on kyllä 120/80 tai alle.
Itselleni tehtiin kattavat tutkimukset ja syynä perimä.
Verenpaine on muuten todella vaihteleva, eikä yksi mittaus kerro oikeastaan mitään. Voi vaihdella jo päivässä kymmenillä yksiköillä.
jos raskautta toivot niin noilla verenpaineilla lääkäri ei todellakaan suosittele. Vaarannat suotta oman ja sikiön terveyden. Ylös ulos ja lenkille, siitä se lähtee:) Tsemppiä!