Ekaluokkalaisten äidit; osaatteko uuden lukemismenetelmän?
Kommentit (7)
lukemismenetelmästä vai lukemaan oppimisen tai -opettamisen menetelmistä (en tiedä oikeaa termiä)?
Tai parikymmentä vuotta vanha ainakin. Olen opettanut lapseni lukemaan ennen kouluikää sillä menetelmällä. Esikoinen oppi 3-vuotiaana ja hän on nyt 19-vuotias.
kirjain> äänne> tavu> sana) tai voidaan edetä kokonaisuuksista pienempiiin palasiin (esim. LPP= lukemaan puheen perusteella, jossa puhe, esim. lapsen sanelema lause, kirjoitetaan ja analysoidaan pienmmissä osissa, ensin sanoissa, sitten tavuissa, sitten kirjaimissa). Uskoisin että aika harva opettaja opettaa nykyään enää täysin puhdasoppisesti mitään näistä, mutta pyyntö:
älkää opettako kotonakaan enää sillä vanhalla tavaamismenetelmällä (KOO II ÄS KIS ÄS AA SA; KISSA). Kaikissa menetelmissä käytetään luettaessa vain ÄÄNTEITÄ. Koo on kirjaimen NIMI, se kyllä opetetaan, mutta sen äänne luettaessa on " k" eli pelkkä kurkun kopsahdus.
Toivottavasti tästä oli jollekulle lyhykäisyydessään jotain apua. :) Ja KYLLÄ, menetelmä on uusi sellaiselle, joka nyt saattelee esikoistaan koulutielle ja on itse oppinut tavaamalla lukemaan, joten hienoa, että kysytte ja otatte selvää. Kaikkien esikoiset kun eivät vielä ole 19-vuotiaita (tämä ihan kaikella ystävyydellä=)
Opettajat varmaan ihan mieluusti ottavat teitä tunnille tai tukiopetukseen seuraamaan, ainakin minä olen oikein kutsunut väkeä seuraamaan!:)
terv. alkuope joka on opettanut 8 luokallista eppusia lukemaan (ja vähän muitakin taitoja...)
Onko lapsellasi välillä läksynä " lukea" sanoja, joiden kirjaimet eivät ole tuttuja.
Jos näin on, sanoja ei tarvitse osata lukea. Sanahahmot painetaan mieleen esim. kuvan avulla.
Kysymys on eräästä lukemaanopettamismenetelmästä, jossa liikkelle lähdetään kokonaisista sanoista. Niitä analysoidaan ja niistä etsitään jo opittuja kirjaimia.
Nykyisin on hyvin yleistä yhdistää paria eri lukemaanopettamismenetelmää. Opettajat usein opettavat lapsia yhdistämään äänteitä. Tämän rinnalla myös tutkitaan kokonaisia sanoja, " leikkiluetaan" niitä.
Mikä aapinen kyseessä? Pikkumetsä?
Osaan vaan sen joka oli käytössä 70-luvulla, en tätä nykyistä.
Ihan itsekseen sai lapsi (siis koulussa opettajan johdolla) opetella lukemaan ja kirjoittamaan.
Luuletko, että 19-vuotiaan esikoisen äiti on itse opetellut 60-luvulla KÄTS-menetelmällä? Ihan tavaamalla silloin opetettiin, vaikka sanoinkin kätsiä ikivanhaksi. Ja pojan siis opetin kätsillä lukemaan jo reilusti ennen kouluikää.
Luulisin osaavani. Ihan 100% varma en ole, että mitä menetelmää ope käyttää. Tiedän että ainakin kolmea käytetään enemmän tai vähemmän yleisesti.