Kihisen raivosta....arrrggghh millaisia vanhempia!
Olen siis kunnallinen pph ja TAAS kerran joudun toteamaan miten ajattelemattomia ihmiset voivat olla. Odotan viimeisen hoitolapsen kanssa tämän vanhempia saapuvaksi klo 17 paikalle. Se on siis hoitoajan päättymisajankohta hoitosopimuksen mukaan. Mutta mitäs tapahtuu? klo on 17.15 ja soitan vanhemmille. Toisen kännykkä ei vastaa vaan hälyttää vaan. Toisen kännykkä menee suoraan vastaajalle. klo 17.30 saapuu äiti ostoskassien kera pyörällä ja selostaan, että ei ehtinyt aiemmin, kun kaupassa oli niin pitkät jonot! Voi hyvää päivää, sanon minä. No eipä siinä mitään. Minä en ehtinyt viedä omaa poikaani harrastukseensa ja hän oli tietysti pettynyt. Harkat olisivat alkaneet 17.30. Sanoin äidille, että myöhästyttiin ja tämä oli tietysti pahoillaan. Ihmettelen, että näin vähäisellä ajatuksenjuoksulla varustettu ihminen on joskus saanut lapsia..... Tulipahan purettua asia tänne...
Kommentit (23)
että tälläinen peli ei vetele, lapsi haettava 17.15.
Vierailija:
että tälläinen peli ei vetele, lapsi haettava 17.15.
heihin. Välillä on pitkä kausi, että eivät myöhästele ja hakevat jopa aiemmin. Mutta sitten taas alkaa. Milloin kello pysähtynyt, jääneet liikenneruuhkaan, tuli tärkeä työpuhelu....Siinä siis tekosyitä. Olen aivan neuvoton ja sossua en voi apuun kutsua päinvastoin kun tiedän päiväkodeissa toimittavan.... Voiko oikeasti olla että jotkut eivät välitä ollenkaan? Tuntuu, että työtäni ei arvosteta eikä minua ihmisenä. Onhan mulla muutakin elämää kuin tämä työni klo 7-17.....
kärsivät tuosta ongelmasta. Työpäivä yleensä 10-12 tuntia, se on jo pitkä. Sen lisäksi vanhemmat kuvittelevat, ettei hoitajalla ole omaa elämää. Ruokakauppaankin pitää mennä omalla ajalla. Mikä on se kutsumus joka saa hoitajat jaksamaan.
taas kerran tulee mieleen, että miten ihmiset kehtaa kirjoittaa tänne tuollaisia juttuja, joista paheksunnan kohde tunnistaa välittömästi itsensä, jos sattuukin palstailemaan täällä kanssa - yllätys yllätys! Mitäs sanot, jos ko. äiti tulee huomenna itku kurkussa sulta kysymään, että mikset voi sanoa suoraan asiasta vaan menet huutamaan siitä nettipalstalle? Tämähän ei ole vielä räikeimpiäkään esimerkkejä, kun luultavasti ulkopuoliset eivät voi tunnistaa tyyppiä tästä. Joskus näkee sellaistakin tekstiä, josta kuka tahansa naapuri tms. voi tunnistaa, kenestä on kyse. Miettisitte vähän, mitä kirjoitatte tänne.
Ihan vapaasti saa lukea. Ilmaisin mielipiteeni myöhästymisestä myös ihan henkiökohtaisesti. Ja sitä paitsi en usko, että tämä mamma täällä palstailee....
Ja tämän omaa lasta. Törkeä mamma. Melkein soisin ap:n kirjoittavan paljonkin tunnistettavammin ;-)
Siinäpähän olisi äiti ollut hädissään missä lapsi on ja ehkä oppisikin jotain.
Ja kännykän antaisi piristä laukussa... Ainakin jonkun aikaa...
ota itseäsi niskasta kiinni ja ala toimimaan. Miksi lasta ei voisi luovuttaa sossulle? Ota selvää oikeuksistasi ja kaikista mahdollisista tavoista, mitä voit tilanteessa käyttää.
Ylimenevästä ajasta laskuttaminen on hyvä vaihtoehtö jos vanhemmilla ovat rahat tiukassa. Jos taas ei ole niin siinä voi käydä niin, että myöhästelevät jatkuvasti ja maksavat vain ekstraa.
Sitten kun olet selvittänyt mitä voit tilanteessa tehdä niin kunnon palaveri vanhempien kanssa. Kerrot että myöhästely loppuu nyt ja jos jostain syystä vielä myöhästyvät niin sanktiot ovat seuraavat. Voithan ilmoittaa, että jos eivät ole hakemassa lasta klo 17 niin lapsi menee sosiaaliviranomaisten huostaan ja lapsen voi noutaa sieltä - harva vanhempi sitä haluaa.
Tärkeintä on se, että pysyt tiukkana ja teet pelisäännöt tarpeeksi selväksi vanhemmille.
oppisivatkohan yhtään? vähän noloa kun tulee myöhässä kauppakassit mukana....kauppaan ehti muttei lastahakemaan ajoissa.
Tieety voi jäädä bussi välistä pois tai itse siitä hyöhästyä, näähän on vielä ymmärrettäviä tapahtumuia, en minäkään minuutilleen ole samaan aikaan pk:lla joka päivä, vaihtelee 20 minsaa puoleen tai toiseen se tuloaika, mutt ero se ettei pk ole silloin menemäss äkiinni ja jonkun työaika pitene takiani.
niin ei tartte pelätä että pilaa jonkun pph:n päivän.
mutta yksityinen päiväkoti, jossa lapseni olivat, veloitti myöhästymisestä n. 10e jokaiselta alkavalta 15 minuutilta. Eipä kukaan myöhästynyt.
yliaikaa vietetä. Ymmärrän täysin ap: tä. Myöhästymisestä on kohteliasta ilmoittaa, on hoitajallakin muuta elämää, kuin teidän " ihanat kakarat" .
joutuisivat olemaan töissään jatkuvasti ilman palkkaa, voisi olla asennekin hiukan erilainen. Tuo on vain nykypäivän välinpitämättömyyttä, kuvitellaan, että se aurinko paistaa omasta navasta.
Meillä on hoitosopimus klo 7.30 - 17.00, yleensä lapsi viedään kahdeksan aikoihin ja haetaan hieman ennen viittä ja tästä on yleensä vähän huono omatunto, kun se kello luiskahtaa aina sinne viittä vaille viiteen. Miten te pph:t suhtaudutte, onko rasittavaa, jos lapsi on joka päivä " tappiin asti" ? Myöhästelty me ei olla kuin kerran taisi olla minuutin yli viisi. Sekin tietysti riippuu vähän kellosta.
Vierailija:
Meillä on hoitosopimus klo 7.30 - 17.00, yleensä lapsi viedään kahdeksan aikoihin ja haetaan hieman ennen viittä ja tästä on yleensä vähän huono omatunto, kun se kello luiskahtaa aina sinne viittä vaille viiteen. Miten te pph:t suhtaudutte, onko rasittavaa, jos lapsi on joka päivä " tappiin asti" ? Myöhästelty me ei olla kuin kerran taisi olla minuutin yli viisi. Sekin tietysti riippuu vähän kellosta.
Minuutti tai kaksi myöhästelyä sillointällöin ei haittaa minua. Vartti joka toinen päivä alkaisi jo kovertaa, ja varmaan ehdottaisin vanhemmille siinä tilanteessa hoitosopimukseen hakuajan muutosta.
Ei, minusta ei ole rasittavaa jos lapset ovat joka päivä tappiin asti, sehän on sovittu juttu.
Mutta toisinaan kun hakevat 10 min etuajassa, on se kiva ylläri.
Eli tottakai viet oman lapsesi sovittuun harrastukseen ja jos ei hoitolasta ole tultu hakemaan ajallaan, otat hoitolapsen mukaan ja vanhemmat saavat tulla hakemaan hänet sieltä, missä olette. Eikä sinun tarvitse heille ilmoittaa, missä olette, vaan on heidän tehtävânsä soittaa sinulle ja kysellä, missä lapsi on.
Tai sitten todellakin laskutat ylimenevästä ajasta. Itse en asu Suomessa ja täällä on ihan normaali systeemi, että jokaisesta ylimenevästä alkaneesta tunnista laskutetaan kaksinkertainen maksu normaalituntiin verrattuna. Eli jos normaalisti hoitomaksu on 10 euroa/tunti, niin vanhempien myöhâstyessä jokainen alkava tunti maksaa 20 euroa. Ja tämä on täällä kaikilla perhepäivâhoitajilla ihan sopimuksessa.
Kirjoittelee täällä, kun ei saa vanhemmille kunnolla sanottua. Onneksi lapseni on pk:ssa, ettei ole tällaisia roolimalleja.
Haemme muuten lapsen aina ajoissa, kolmen lapsen kanssa yhden kerran 5 minsan myöhästyminen.
Olishan se kiva päästä edes joskus vapaalle ajoissa perjantaina. Tämä ei siis ollut ensimmäinen kerta kun ko. lapsen vanhemmat myöhästyvät.....