Miksi äideille on niin iso ongelma millaisen kakun tekee lasten synttäreille?
Eikö se nyt oo ihan sama. Onko pakko olla jotain erikoisuuksien tavoittelua, miksei vaikka ihan tavallinen mansikka- tai muu marjakakku, tai sit hedelmillä koristeltu kelpaa? Miksi pitää olla Muumit, tai Nalle Puhit tai Puuha Petet ja sit kaikki tietysti pöytäliinoja ja ilmapalloja myöten samaa sarjaa? Onko vähän lähtenyt mopo käsistä??
Kommentit (42)
Vierailija:
[b]Meillä on aina tehty ihan normaalit kakut [/b] ja muut makeat eikä kukaan ole valittanut. Muut saa tehdä ihan sellaisia kakkuja kuin haluavat ja käyttää niiden väsäämiseen vaikka päivätolkulla aikaa, minä vaan en viitsi enkä ehdi. [b]Onneksi on muuten leipomot, sieltäkin saa kiireessä ihan hyviä kakkuja. Lapset eivät yleensä edes syö täytekakkua.[/b]
T: äiti jonka huolella tehtyjä kakkuja syövät kaikki kylässä käyneet lapset innolla
arjessa taideharrastusta. Kaunis kattaus ja leivonnaisten näpertely tuo mielihyvää. Samoin kun jollekin toiselle kauniisti sisustaminen. Bonuksena on lapsen ilo ja tunne, että hän on äidin vaivannäön arvoinen.
Meillä kakut on AINA tehneet kauppansa. Lapset syöneet niitä kuin hullu puuroa. Mutta ne onkin olleet lasten mieleen, juurikin niitä hahmoja ja autoja ja mitä lie muumeja =)
Vierailija:
Ihmettelin miksi pitää olla aina jotain erikoista? Siihen ei kukaan tainnut vastata, taisi kolahtaa vähän kun niin kiivaita vastauksia tuli :) Kyllä minäkin näen vaivaa lasten syntymäpäivien eteen, mutta itse arvostan myös perinteisiä hyviä kakkuja, eikä kaiken tarvi olla näitä uusia hömpötyksiä. Ap
Kukas sen määrittelee mikä nyt on niin erikoista? Sinäkö ap? Jos itse arvostat perinteistä, niin arvosta rauhassa ja anna toiseten käyttää luovuuttaan! Sitähän se kakku" taidekin" on = hauska harrastus jopa!
Tänä vuonna ajattelin kyllä ostaa Salama McQueen -kakun kun kuulemma sellaisia paljon tekevät.
Kun osaa leipoa ja taikoa kakkuja niin onhan se lapselle suuri ILO kun sellaisen kakun saa. Meidän lapsi ainakin tykkäs muumikakusta, en ressanu ollenkaan mut toki sitä jännitti!
Ja onhan siinä tietysti perää että onhan se mukava saada kehuja ja ihastelua mitenkä ihmeessä mullakin pienten lasten äitinä on aikaa ja jaksamista sellaiseen... heh.
täytyy tehdä hienompi kakku kuin naapurin akka teki. ja ihan vaan että voisi olla ylpeä itsestään, kun on muuten niin heikko itsetunto.
En yritä pistää paremmaksi kuin joku muu. Ei ne mun kakut niin kummoisia edes ole, mutta lapsille riittää kun ne kaukaisesti muistuttaa sitä mitä pitääkin ;)
Vierailija:
täytyy tehdä hienompi kakku kuin naapurin akka teki. ja ihan vaan että voisi olla ylpeä itsestään, kun on muuten niin heikko itsetunto.
ja virkistävää vaihtelua. Mua ainakin kyrpii jo noi iän ikuiset mansikkakakut. Ei maistu enään
Eli sankari saa itse päättää mikä on juhlan teema. Miedän lapset ainakin odottaa innolla juuri sitä omaa kakkuaan. Ja etukäteen yhdessä suunnitellaan, hommataan tarvikkeet, leivotaan ja koristellaan. Tehdään muutkin koristeet suurimmaksi osaksi itse.
Mä ainakin tykkään kun jotain " jännää" puuhasteltavaa lasten kanssa. Näin minusta lapsilla on synttäreissä hohtoa ilman niitä lahjoja. Eli meillä ei ainakaan lapset odota synttäreitä lahjojen takia vaan juuri sen oman teeman vuoksi. Esikoinen päätti oman teemansa puoli vuotta ennen synttäreitä ja suunnitteli siitä asti kaikkea.
Mutta mä en ainakaan arvostele muiden juhlia tai tarjoilua, kukin tekee tyylillään. Mä nyt satun olemaan sellainen " emäntä" ihminen eli meillä on muutenkin paljon " juhlia" ja laitan erilaisia juttuja ja panostan tarjoiluun. ja kun olen vielä visuaalinen ihminen niin se ulkonäkö on lähinnä mua itseäni varten, eli musta on kivaa jos kaikki sointuu. ja meidän vieraat ainakin tietää ettei ole mitään kilpailua ja että mä nyt olen sellainen hösöttäjä muutenkin. Ja olen mä niitä erikoisia kakkuja tehnyt kavereiden lastenkin synttäreille, että autan mielelläni muitakin kun leipominen on mulle terapiaa :)
Googlasin junakakkua ja osuin ullanunelma-sivuille. Herranjuukelis miten upeita kakkuja!!! Suu auki ja kuolaa valuen vietin jokusen hetken niitten kuvien äärellä, miten joku voi osata!?! Tuohonhan siis vois pyrkiä...
Vierailija:
Jaa-a, kaikkiko ihmisten toiminta siis pohjautuu siihen, että kilpaillaan jostakin?? Kaikkiko harrastukset, työ sun muut ?? Eli jos olen luova ja pidän itseni toteuttamisesta ja kehittämisestä omalla sarallani, teen sen vain siksi, että " naapurin akka" tulis kateelliseksi ja olisin " parempi" ?
VOI TSIIIIIISÖS..
*reps kops*
Meille ei ole yhtään sama minkälainen kakku tehdään. Synttärit on kunnon juhla.
Kyllä meillä synttäripäivästä tekee erikoisen kaikki yhdessä: koristelu, tunnelma, vieraat.
Kyllä meilläkin lapset suunnittelevat joo kuukausia aikaisemmin juuri sitä kakkua millainen sen pitäisi olla. Toteutan sitten heidän toiveensa niin hyvin kuin osaan ja pidän siitä. Olen nimittäin ammatiltani kondiittori mutten ole päivääkään tehny sen alan töitä niin oikein naution kun saan kokeilla taitojani. Naapureiden ja tuttujen kakuilla ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä!
Lapset saa toivoa ja minä toteutan yleensä lapsilta tulee tosi hyviä ideoita sellaisiakin joita ei kaupasta saa. Lapseni halusi delfiinikakun ja toivoi että se olisi meressä, koin idean haasteena jonka halusin ottaa vastaan.
Toinen lapseni keksi että haluaisi sellaisen lahjapakettikakun ja niinpä väsäsin sellaisen isompi paketti alla ja pienempi päällä.
Linnakakku toivottiin ja tein sellaisen ja Barbeja, autoja, laiva jne.
Tällä lasteni toiveiden toteutuksella ei ole tekemistä toisten perheiden juhlien ja kakkujen kanssa, teen juhlat lapselleni ja hänen kavereilleen sekä perheelle, sukulaisille ja kummeille.
Miksi tyytyä tavalliseen jos riittää luovuutta ja taitoa muuhunkin kuin tavalliseen peruskakkuun.
kuin tavallinenkaan kakku, jos täytteet on samat.
Tosiaan jonkinlaisesta kilpavarustelusta on kyse.
Miksi joka juhlissa pitäisi aina olla se sama turvallinen ja tylsä mansikkakakku. Minä ainakin haluan kokeilla jotain uutta. Minusta siinä, että käyttää luovuuttaan ei ole mitään väärää. Ja suurinosa lapsista tykkää " teemakakuista" . Ei aina kaiken tarvitse olla järkevää tai vähimmällä rahalla tehtyä.
Laita sä kakkupohjat pöydälle viereen pari hillopurkkia ja kermavaahti purkki ja siitä sitte ihmiset vaan heittää hillot ja vaahdot pohjan päälle.. Samaahan se on.. ihan sama miten on esillä!
DORKA!
Vierailija:
kuin tavallinenkaan kakku, jos täytteet on samat.Tosiaan jonkinlaisesta kilpavarustelusta on kyse.
Vierailija: