Kammottavat neljä viikkoa edessä
Olen ollut parisen vuotta saman, pienen työnantajan palveluksessa (n. 10 työntekijää). Porukka on ollut tähän asti ihan ok, mutta muutamat jutut on mättäneet koko ajan.
En ole esim. indeksikorotuksia tai muita palkankorotuksia saanut kertaakaan, työterveyshuollossa käyntiä ei suositella, ylitöitä (joista ei makseta/korvata vapaalla) arvostetaan yli kaiken, työntekijän kouluttautumista/opiskelua ei kannusteta, firman omistaja erittäin tunteella toimiva, eli välillä kiukuttelee päiväkausia, välillä taas kaikki on täydellistä.
Muutama kuukausi sitten tuli mitta täyteen ja laitoin pari työhakemusta. Ja toinen niistä tärppäsi. Palkka parani n. 500 eur/kk ja uusi työnantaja toi voimakkaasti esiin työntekijän hyvinvointia koskevia seikkoja (työajan seuranta, ylityöt korvataan yms. yms.)
Mutta nyt, perjantaina sitten irtisanouduin vanhasta duunista ja sain todellakin kuulla kunniani: firman omistajat (3 lähintä työkaveriani) haukkuivat ihan paskaksi. Olen petturi, johon yritys on satsannut kaikkensa.
Millä ihmeellä jaksan seuraavat 4 viikkoa? Ilmapiiri on todella kolkko, ja lomia en kuulemma saa pitää (ihme jos ne edes maksetaan tappelematta). Kaikkien kivointa on, että en tosiaan ole ainoa, joka ks firmasta on irtisanoutunut ja kaikkia näitä on haukuttu täysillä jälkikäteen.
Ei enää koskaan perheyritykseen työntekijäksi!!!
Kommentit (6)
Sullahan on uusi työ jo valmiina...
nyt tiedät miten ei ainakaan kannata toimia, jos haluaa pitää työntekijänsä.
Sano haukkujille, että eiköhän ole parasta, että pitävät suunsa supussa.
Paitsi, että olin kyllä maininnut palkan jumiutumisesta ja suurimmista epäkohdista, joista kärsin. Mutta näihin ei reagoitu mitenkään.
Lisäksi olin aivan varma, että jos kerron hakevani uutta työtä, ei se olisi etujani/palkkaani lisännyt; päinvastoin olisin vain muuttunut epäluotettavaksi työntekijäksi. Ja entä, jos en olisikaan sitten saanut uutta työtä... Varsinkin kun en mitenkään aktiivisesti hakenut uutta työtä, tarkoitukseni oli lähinnä (ehkä hieman huonon työviikon jälkeen) kokeilla, pääsenkö enää edes mihinkään haastatteluun.
Ap
jos työpaikalla on asiat kohdallaan, siellä viihdytään ja sinne voi saada työntekijöitä entisten tilalle. Jos ole irtisanoutunut TES:n mukaisesti (esim. kuukauden irtisanomisajalla), olet toiminut niinkuin pitääkin. Koita jaksaa kuitenkin tehdä hommasi niinkuin tähänkin asti, jos vain saat siihen mahdollisuuden. Eihän nykyään tarvitse asioiden olla edes huonosti, kun ihmiset saattavat vaihtaa työpaikkaa esim. uusia haasteita etsiessään.
Aika hassu työnantaja kieltämättä, mutta vissiin aika tavallista pienissä firmoissa tollanen kulttuuri. Itse olen pyrkinyt aina välttämään pieniä firmoja just tuon takia.
Noin mä itsekin asiaa ajattelen ja oli kiva kuulla, että joku muu ajattelee samoin.
En haluaisi, että irtisanoutumiseni olisi mikään loukkaus kenellekään. Olen irtisanoutunut ennenkin ja aikaisempiin paikkoihin olen edelleen väleissä, ilman ongelmia.
Toisaalta on hyvä, jos nykyinen työnantajani hiukan miettisi lähtöäni ja sen syitä. Voisi auttaa pitämään muut työntekijät paremmin palkkalistoilla.
Ap.
Jaksat kun jaksat pitää tavoitteesi ja johtotähtesi kirkasti silmiesi edessä. Ajattele, että kyllä sinä nyt yhden kuukauden istut vaikka seipään nokassa. Jälkeenpäin et tule edes muistamaan tätä aikaa.
Ajattele, kuinka paljon olet oppinut tässä työtpaikassa!! Olet oppinut sen, miten toista ihmistä ei missään nimessä saa kohdella. Takuulla olet oppinut ihmisistä paljon. Osaat varmasti lukea toista ihmistä eri tavalla kuin ennen.
Asenteella selviät!