Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi äideille palautteen vastaanottaminen lapsen

Vierailija
23.09.2007 |

huonosta käytöksestä on niin vaikeaa. Itse haluan kuulla, jos lapseni esim on jota kuta kiusannut, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Olen vain huomannut, että sanot asiasta asiallisesti tai laitat asiallisen viestin aiheesta, tulos on aivan hämmästyttävä. Ensinnäkin äidit haukkuvat toista äitiä lasten kuullen. Seuraus on se, että oma lapsi kertoo, että se ja se sanoi, että niitten äiti ei tykkää susta... Ja että meidän äiti sanoi, että teidän äiti ei tarvi puuttua meidän asioihin... Olen pitänyt itse tapana kommentoida lapselle, että mielestäni " Villen" äiti on ihan älyttömän mukava. Tuo, että lapsen aikana haukutaan toisia, antaa mielestäni juuri luvan jatkaa kiusaamista tms. Päiväkodin henkilökunta kokee tuota varmaan aika usein?!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko äiti itsekään kypsä äidiksi. Kyllä aikuisen pitää pystyä ottamaan vastaan rakentavaa palautetta.

Vierailija
2/12 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi sanoo, ettei ole mitään tehnyt, sitä uskotaan kritiikittömästi vaikka todistajia olisi toiseen suuntaan pilvin pimein. Ei tajuta, että lapsen kehitykseen kuuluu kokeilla josko tilanteista pääsisi livistämään sillä että keksii omiaan eli valehtelee. Sitten kun vanhempi uskoo lapsen valehtelun, on soppa valmis ja lapsi omaksuu tuon tavan ratkoa asioita. Tuollainen oman lapsen puolustaminen lasketaan rakkaudeksi ja lapsen edun ajamiseksi, vaikka se tekee juuri päinvastaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiusaamisiin. Mutta joskus on vain pakko, jos aamuisin täytyy lähteä itkien kouluun. Sitten vielä kun sattuu olemaan arka ja herkkä lapsi, rassaa nuo jutut. En toivo lapseni olevan kiusaaja, vielä vähemmän kiusattu. 70 % lapsen " kantelemisesta" olen todennut olevan aivan turhia, koska aina on riidat ym lähtenyt kahden kaupasta:).

Vierailija
4/12 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseen, niin hän ottaa kaiken lastaan koskevan neg. palautteen kritiikkinä itseään kohtaan.

Nykyisin on todella vallalla tämä " lapseni sanoi, ettei hän ole tehnyt mitään" -tyyli.

Ope, jolla omia lapsia

Vierailija
5/12 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mammoja täällä. Hyvää päivän jatkoa kaikille!

Vierailija
6/12 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaista curlingia, että oksat pois. Mutta aina voi suhtautua siihen huumorilla ja suoranaisesti vittuilla curling-äippäliineille vanhempainilloissa.

Curling on lisääntynyt mutta suurin osa äideistä (isiähän kouluilla en näe ikinä) on ihan järkevää porukkaa. Curling-mutsit pitävät saakelin kovaa ääntä kylläkin...

Vierailija
7/12 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siitä vittuilusta olen eri mieltä, ei sillä paljoa aikaan saa. Vanhemmat ovat sen jälkeen entistä enemmän puolustuskannalla ja sitä mieltä että ovat jouluneet ajojahdin uhriksi. Asiallisella suhtautumiseella pääsee pisimmälle, mutta aina sekään ei toimi. Sitten vain toimitaan koulussakin niin kuin koulun säännöt ja valtakunnan lait velvoittavat toimimaan ja toivotaan että lapset saavat jossain vaiheessa vanhemman oikeanlaisen tuen kasvaakseen järkeväksi aikuiseksi. Vanhemmat kantavat päävastuun lapsen kasvattamisesta.

T. opettaja myöskin

Vierailija
8/12 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

sellaista curlingia, että oksat pois. Mutta aina voi suhtautua siihen huumorilla ja suoranaisesti vittuilla curling-äippäliineille vanhempainilloissa.

Curling on lisääntynyt mutta suurin osa äideistä (isiähän kouluilla en näe ikinä) on ihan järkevää porukkaa. Curling-mutsit pitävät saakelin kovaa ääntä kylläkin...

myönteistä muutosta aikaan, päinvastoin. Miksi niin muuten teet? Korostaaksesi omaa fiksuuttasi ja paremmuuttasi näihin curling-äiteihin nähden? Mitä ihmeen hyötyä siitä sitten on niille LAPSILLE, joiden pitäisi kasvaa yhteiskunnan täysivaltaisiksi jäseniksi?

Vierailija
9/12 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan pienenä, kun joku " kanteli" minun tehneen asioita, joita en oikeasti ollut tehnyt. Äiti ja isä uskoi automaattisesti kantelijaa, oli se lapsi tai aikuinen. Monet rangaistukset kärsin turhaan ja vielä aikuisenakin olen asiaa pohtinut ja päätin, etten omia lapsia kohtele niin väärin.

Kyllä minä omat lapset tunnen ja uskon, että he osaavat tehdä tuhmuuksia, mutta esim. tällaisissa kantelu asioissa pyrin selvittämään asiat todella tarkkaan. On mielestäni kurjaa jos hoitaja tulee kertomaan totena jotain asiaa mitä ei ole itse nähnyt ja myöhemmin selviää, ettei kyseinen lapsi ole ollut mitenkään osallisena.

Lapset osaavat olla julmia ja siinä saa helposti joku hiljaisempi lapsi syntipukin maineen, vaikkei siihen olisikaan syytä.

Vierailija
10/12 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä puhun silloin lapseni kanssa todella tiukkaan ja tarpeen tullen mukana on myös tilanteen nähnyt ( nähneet ). Totuus selviää aina. Tärkeää on, että tiedostaa sen, että omakin lapsi voii hädissään valehdella, jotta ei joutuisi vaikeuksiin. Ei tietysti pidä oletuksena pitää, että lapsi valehtelisi, mutta selvitellä pitää. Kun tilanne selvitetään rakentavasti ja lapsi näkee, ettei maailma kaadu, niin hän oppii puhumaan totta ja luottamaan sekä aikuisiin että itseensä.

Vierailija
11/12 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pihassa on äiti, joka syyttää aina kaikkia muita mutta ei omia kullannuppujaan. Jos hän tai hänen lapsensa tulee sanomaan jotain, niin en ota sitä lainkaan tosissaan.

Muut kyllä saavat huomauttaa asioista.

Vierailija
12/12 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kyllä minä puhun silloin lapseni kanssa todella tiukkaan ja tarpeen tullen mukana on myös tilanteen nähnyt ( nähneet ). Totuus selviää aina. Tärkeää on, että tiedostaa sen, että omakin lapsi voii hädissään valehdella, jotta ei joutuisi vaikeuksiin. Ei tietysti pidä oletuksena pitää, että lapsi valehtelisi, mutta selvitellä pitää. Kun tilanne selvitetään rakentavasti ja lapsi näkee, ettei maailma kaadu, niin hän oppii puhumaan totta ja luottamaan sekä aikuisiin että itseensä.

Itse jouduin ostamaan viikkorahoillani yhdelle pojalle uuden pyörän, kun hän valehteli omille vanhemmilleen, että minä olen sen rikkonut. Minulla ei ollut mitään osuutta asiaan, hän kaatui ja pyörä meni rikki. Mun vanhemmat uskoi kantelijaa, tukisti, antoi arestia ja maksatti sen pyörän mulla. Kyllä suututtaa vieläkin, kun ajattelen.

Sen vuoksi haluan, että kaikki vanhemmat kuitenkin selvittäisi asiat perinpohjin, ettei tule virhesyytöksiä ja turhia rangaistuksia.

Tämä oli vain toinen näkökulma, mutta niinkuin sanoin, koskaan ei kannata sinisilmäisesti luottaa omiinkaan lapsiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi